رودخانه ها در شکل گیری تاریخ این جهان بسیار حیاتی هستند. اکثر جوامع قدیمی و بسیار توسعه یافته در برخی از این رودخانه ها تشکیل و رشد کرده اند. علاوه بر این، این رودخانه ها شاهد ظهور و سقوط امپراتوری های مختلف بوده اند و همچنین بسیاری از دعواها  ،رودخانه ها برای بشریت بسیار مفید هستند، زیرا آنها منابع غذایی، آب آشامیدنی، وسایل حمل و نقل ارزشمندی از یک کشور به دیگر را فراهم می کنند و همچنین زمین هایی را فراهم می کنند که بارور هستند. آنها همچنین خانه های مختلف حیوانات هستند.

معرفی ده تا از بزرگترین رودخانه ها در کره زمین بر اساس رتبه طول، منطقه زهکشی و تخلیه آنها


10. رود آمور Amur

 

رود آمور Amur
طول (کیلومتر): 4،444
منطقه زهکشی (کیلومتر مربع): 1،855،000
متوسط ​​تخلیه (m³ / s): 11،400

رود آمور در رتبه دهم بزرگترین رودخانه های جهان قرار دارد و برجسته ترین رود فدراسیون روسیه است. این رود در مرز روسیه و چین یافت می شود. Amur دارای 200 شاخه است، اما مهمترین آنها : بوریا، زایا، آمنه و شیلکا در منطقه چپ هستند. Ergune، Huma، Songhua، و Ussuri مهمترین شاخه های سمت راست هستند . این رودخانه خانه پرندگان متعدد و به خصوص ساقه های سفید شرقی ( White Stalks ) و همچنین ماهی قزل آلا Kaluga است ، رودخانه دارای بیش از 120 گونه ماهی است.

 

9. رودخانه کنگو Congo

 

رودخانه کنگو Congo
طول (کیلومتر): 4700
منطقه زهکشی (کیلومتر مربع): 3،680،000
متوسط ​​تخلیه (m³ / s): 41،800

این رودخانه رتبه 9 در میان بزرگترین رودخانه های جهان است. این عمیقترین رودخانه با عمق حدود 230 متر بر روی زمین است و قبلا به عنوان رودخانه شناخته شده است. رودخانه از طریق دومین جنگل بزرگ جنگلی در جهان جریان دارد.

 

8. رودخانه پارانا Parana

 

رودخانه پارانا Parana
طول (کیلومتر): 4880
مساحت زهکشی (کیلومتر مربع): 2،582،672
متوسط ​​تخلیه (m³ / s): 18،000

در دنیا، این رود رتبه هشت از بزرگترین رودخانه ها را دارد . در آمریکای جنوبی یافت می شود. رودخانه پارانا از زبان توپی است و به معنای “دریا” است که در سه کشور یعنی پاراگوئه، آرژانتین و برزیل جریان دارد. در میان رودخانه های جنوبی آمریکا، در جای دوم پس از رودخانه آمازون است.

 

7. رودخانه Ob

 

رودخانه Ob
طول (کیلومتر): 5،410
منطقه زهکشی (کیلومتر مربع): 2،990،000
میانگین تخلیه (m³ / s): 12،800

این رودخانه رتبه 7 بزرگترین رودخانه در جهان است. این یکی از رودخانه های سیبری است که به اقیانوس اطلس می ریزد. در سرزمین آلتایی در جنوب غربی بیسک در تلاقی رودخانه های بیوا و کوتون و شاخه های اصلی آن؛ Anouilh، Aley، Sandy، Katun، Bija و Charysh.

 

6. رودخانه Yellow  زرد

 

رودخانه Yellow زرد
طول (کیلومتر): 5،464
مساحت زهکشی (کیلومتر مربع): 745،000
متوسط ​​تخلیه (m³ / s): 2،110

این ششمین رودخانه بزرگ روی زمین و دومین رودخانه طولانی در چین است. در کوه های Kunlun  که در استان چینگهای در سمت شمال غربی واقع شده اند. در امتداد دریای Bohai، از طریق نه استان عبور می کند. قسمت فوقانی رودخانه در استان چینگهای به Hekouzhen آغاز می شود. مردم در این منطقه آب از این رودخانه برای آبیاری استفاده می کنند. در دریای Bohai به پایان می رسد.

 

5. رودخانه Yenisei یینسی

 

رودخانه Yenisei یینسی
طول (کیلومتر): 5،539
منطقه زهکشی (کیلومتر مربع): 2،580،000
میانگین تخلیه (m³ / s): 19،600

این پنجمین رودخانه بزرگ دنیا است و جز رودهای بزرگ چین است. این رودخانه زرد نامیده می شود زیرا آب آن گل آلود و به رنگ زرد اچر است و نصف آبیاری پنبه و گندم چین را تامین می کند.

 

4. رودخانه Mississippi می سی سی پی

 

رودخانه Mississippi می سی سی پی
طول (کیلومتر): 6،275
منطقه زهکشی (کیلومتر مربع): 2،980،000
متوسط ​​تخلیه (m³ / s): 16،200

این چهارمین رودخانه بزرگ دنیا است و در کل ایالات متحده جریان دارد؛ رودخانه میسیسیپی به آرامی در حال گردش به طول 2320 مایل به سمت جنوب و در غرب مینه سوتا رو به افزایش است. شاخه اصلی این رودخانه میسوری است که در غرب و رودخانه اوهایو در شرق است. این رود به 31 ایالت در ایالات متحده و دو استان کانادا منتقل می شود. این نیز یکی از فعال ترین آبراه های تجاری در زمین است، با تغییرات بسیاری و تحت کنترل انسانی است.

 

3. رودخانه Yangtze یانگ تسه

رودخانه Yangtze یانگ تسه
طول (کیلومتر): 6،300
منطقه زهکشی (کیلومتر مربع): 1،800،000
متوسط ​​تخلیه (m³ / s): 31،900

یانگ تسه سومین رودخانه بزرگ جهان و بزرگترین رود در چین است و رودخانه شگفت انگیزی است با طیف گسترده ای از سایت هایی که گردشگران، فرهنگ و مناظر را در طول آن جذب می کند. یانگ تزی از Tanggula و در غرب چین در یک استان به نام چینگهای منشا می گیرد و از یازده منطقه دیگر عبور می کند؛شانگهای، چونگ کینگ، یوننان، هونان، تبت، جیانگ سو، سیچوان، هوبئی، چینگهای و آنهویی. این رود نهایتا به دریای چین شرقی می ریزد.

 

2. رود Nile  نیل

رود Nile نیل

طول (کیلومتر): 6،853
مساحت زهکشی (کیلومتر مربع): 3،254،555
متوسط ​​تخلیه (m³ / s): 2800

رود نیل دومین رودخانه جهان است، این رود از طریق صحرا جریان می یابد و آب خود را به دریای مدیترانه می ریزد. این رود تنها دو شاخه مهم دارد: نیل آبی در اتیوپی و نیل سفید در رواندا که در سودان بهم می رسند. شهرهای اصلی این رودخانه عبارتند از: اقصر، خارطوم، قاهره و اسوان. همچنین از طریق یازده کشور از جمله کنیا، سودان، بوروندی، سودان جنوبی، کنگو، اریتره، اوگاندا، رواندا، تانزانیا، مصر و اتیوپی جریان دارد.

نیل عموما به عنوان طولانی ترین رودخانه در جهان محسوب می شود، با این حال، منابع دیگری که در متن متضاد هستند، به مطالعه سال 2007 اشاره می کنند که عنوان آن را به رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی  اشاره می کند.

 

1. رود Amazon آمازون

 

رود Amazon آمازون
طول (کیلومتر): 6992
منطقه زهکشی (کیلومتر مربع): 7،050،000
متوسط ​​تخلیه (m³ / s): 209،000

این بزرگترین رودخانه جهان با توجه به عرض و حجم آن است که در هنگام بارش باران حدود 30 مایل در بعضی از نقاط می رسد. رودخانه خانه ای است برای انواع مختلف گونه های ماهی، درختان، گیاهان و حیوانات. و خروج آن در اقیانوس اطلس است.

با این حال، تغییرات آب و هوایی تاثیر زیادی بر روی رودخانه های ما دارد. همچنین تهدید قابل توجهی برای منابع رودخانه و عرضه آب به میلیاردها نفر از مردم سراسر جهان است. گرمایش جهانی به طور قابل توجهی به کمبود آب در سراسر جهان نسبت به خشکسالی اضافه کرده است و بنابراین باید اقدامات زیادی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به رودخانه های با ارزش ما انجام شود.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد آرا: 13

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

بیایید با هم لیست 10 تا از گرانترین اتوبوس های لوکس دنیا در سال 2023 را در مجله جاذبه ها مرور کنیم و اطلاعات جالبی در مورد هر اتوبوس پیدا کنیم . 1. سوپر اتوبوس دبی – با قیمت 18 میلیون دلار این وسیله نقلیه از فیبر بسیار سبک و بادوام ساخته شده است که […]

در این مقاله، بزرگ‌ترین کشورهای دنیا را از لحاظ جمعیت فهرست می‌کنیم. لیست و اسامی بزرگترین کشورهای جهان به ترتیب بر اساس جمعیت 1. چین – 1.44 میلیارد 2. هند – 1.38 میلیارد 3. ایالات متحده – 331 میلیون 4. اندونزی – 273 میلیون 5. پاکستان – 220 میلیون 6. برزیل – 212 میلیون 7. […]

بزرگترین کشورهای دنیا کدامند؟ کشور روسیه در واقع با فاصله زیادی بزرگترین کشور دنیا از لحاظ مساحت است، اما برخی از کشورهای دیگر در رتبه بندی 10 کشور بزرگ دنیا ممکن است شما را شگفت زده کنند. در این مقاله، بزرگ‌ترین کشورهای جهان را از نظر وسعت (مساحت زمین) فهرست می‌کنیم. لیست و اسامی بزرگترین […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .