جزیره کیش یکی از جزایر زیبای خلیج فارس با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی همچون سواحل مرجانی، هوایی پاک و دل انگیز، آسمانی پاک، آب‌هایی شفاف و زلال است.این جزیره بیضی شکل که در گذشته آن را ‘ قیس’ می نامیدند از توابع بخش کیش و شهرستان بندر لنگه است که در 18 کیلومتری کرانه جنوبی ایران در استان هرمزگان واقع شده است.جزیره کیش علاوه بر آثار تاریخی دارای امکانات تفریحی بسیاری از جمله پارک‌های ساحلی و تفریحی، سواحل ماسه‌ای-مرجانی، باغ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان، دلفیناریوم، شهر زیرزمینی کاریز، کشتی‌های تفریحی و همچنین کشتی به گل نشستۀ یونانی است. راه رسیدن به این جزیره دو راه آبی و هوایی است . کسانی که با خودرو از مسیر دریا سفر می کنند با پرداخت هزینه برای خود و خودرو از بنادر لنگه، چارک و آفتاب به مقصد کیش خواهند رسید ، راه دیگر هوایی است اگر چه هزینه سفر با هواپیما گران تر از سفرهای دریایی است اما برای کسانی که فرصت دو یا سه روزه دارند  مناسب ترین گزینه انتخابی است.در مورد آب و هوای کیش ، فشار بخار آب جزیره در بیشتر ایام سال غالباً در حدی بسیار بالا اسـت(رطوبت نسبی 50 – 60 درصد). براساس داده های هواشناسی هوای کیش در ماه های مهر تا فروردین، دارای گرمای ملایم ومطبوع است ودر این فاصله ی زمانی جزیره در شرایط زیست محیطی مطلوب قراردارد. از اردیبهشت تا مهر هوای کیش گرم و شرجی و میانگین دمای روزانه جزیره در این ماه ها تقریباً نزدیک به هم است. دی ماه دارای کم ترین تبخیر با نوسان 12 درصد و خنک ترین و خشک ترین ماه جزیره و مرداد ماه با بیش ترین میزان تبخیر و با تغییر و نوسان حدود 28 درصد دارای بیشترین تبخیر و گرم ترین ماه جزیره است.

 


 

1- جاذبه های تاریخی کیش

 

شهر زیر زمینی کاریز کیش ( قناتی در گذشته ) :

 

جاهای دیدنی کیش

 

جاهای دیدنی کیش

قدمت قنات کیش به بیش از دو هزار سال می رسد ، آب شیرین و گوارای آن حاصل بارندگی های فصلی بوده که نیاز ساکنان جزیره و همچنین کشتی های عبوری خلیج فارس از طریق آن تامین می شده است. از سال 78 به بعد که کار بازسازی و تغییر کاربری قنات کیش آغاز شد برای جذب بیشتر گردشگر امکانات و بخش های مختلفی به آن افزوده می گردد که از جمله آن ها می توان به غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان ، رستوران سنتی و جدید ، موزه ، سالن آمفی تئاتر ، عکاسخانه ، سالن کنفرانس و گالری‌های هنری اشاره نمود . این مجموعه فرهنگی و سیاحتی در عمق 14 متری در دل جزیره مرجانی کیش در لایه (گل رس مارن) و زیر لایه مرجانی حفر شده که طول آن به 15 کیلومترمی رسد.  وجود فسیل وسنگواره ها 53 تا 570 میلیون سال جاذبه هایی است که دیدن آن برای گردشگران ان مجموعه خالی از لطف نیست.

 

*** خانه بومیان کیش :

 

جاهای دیدنی کیش
این خانه از قدیمی ترین خانه های محله سفین با معماری قدیمی و بومی است که در قدیمی ترین محله جزیره کیش (سفین قدیم) واقع شده است . خانه مردم شناسی بومیان در بنایی با قدمت 200 سال قرار گرفته است. صاحب اصلی خانه حاج عبدالله بن شاهین از شخصیت های معروف این جزیره در گذشته است، وی تاجر مروارید و صاحب یکی از بزرگترین لنج های بادبانی بوده است. در این خانه شیوه معیشت و کار بومیان گذشته ابزار و وسایل مورد استفاده قدیمی به صورتی سنتی به نمایش در آمده است. در این خانه 15 اتاق، دو حیاط مجلسی و خانوادگی وجود دارد و در آن از سبک معماری کاملا بومی استفاده شده است.

 

شهر تاریخی حریره کیش:

 

جاهای دیدنی کیش
شهر تاریخی حریره با قدمتی حدود 800 ساله در در قسمت شمالی جزیره کیش واقع شده است که قدمت آن نشان دهنده این است که در روزگاران گذشته شهری آباد و بزرگ در کیش وجود داشته و جمعیت زیادی در آنجا زندگی می کردند. این شهر باستانی مربوط به سده پنجم تا دهم هجری قمری است و دارای مجموعه ای شامل خانه اعیانی، مسجد، حمام و قنات های قدیمی است. در سال 1370 عملیات کاوش و مرمت در شهر تاریخی حریره انجام شد و اکنون دارای آثاری باقی مانده از معماری شهری است و فقط در گوشه هایی از آن تاق ها ، پوشش ها و سقف های سالم به چشم می خورند که از گزند تخریب در امان مانده اند . در منتهى الیه بخش شمالى شهر حریره ، کنار ساحل بلند صخره اى با فاصله کمى از دریا ، پستى و بلندى هایی ادامه دارد که بقایاى دیوارها ، چاه ها و کانال هاى آب می باشد که نظر بیننده را به سوى خود جلب مى کند .

 

آب انبار جزیره کیش :

 

جاهای دیدنی کیش
آب انبار جزیره کیش اگر چه امروز کارکرد خود را به عنوان محلی برای تامین آب مورد نیاز مردم از دست داده است اما به عنوان بخشی از تاریخ ،فرهنگ و معماری این جزیره به حساب می آید . جزیره کیش به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی و میزان کم بارش از ساخت آب انبار در معماری خود بهره برده است که بقایای یکی از آنها را می توان در محدوده شهر حریره دید ، این آب انبارها در انتهای آبگیرهای طبیعی در عمق زمین در جزیره کیش، مانند بسیاری از نقاط کم آب کشور، در دهه‌های گذشته از آب انبارهای مخصوصی برای ذخیره آب‌های حاصل از نزولات آسمانی استفاده می‌شد. . آب انبار پنج بادگیر کیش در شمال جزیره واقع شده است. کار بازسازی و نوسازی این آب انبار در سال 1372 با ساخت یک آب انبار دو قلو با پنج بادگیر به سبک معماری سنتی یزد در محل سابق آب انبار سنتی ایجاد شد که این آب انبار دو محوطه آبگیر و دو گنبد دارد.

 

کشتی یونانی کیش :

کشتی یونانی جزیره کیش

 

کشتی یونانی جزیره کیش
کشتی یونانی اگرچه متعلق به مردمان جزیره کیش نیست اما امروزه به عنوان یکی از نمادهای جزیره کیش شناخته می شود بگونه ای که بسیاری از گردشگران ، کیش را با غروب خورشید در کنار کشتی یونانی می شناسند ، این کشتی به عنوان پس زمینه بسیاری از عکس های یادگاری گردشگران از جزیره کیش است. داستان این کشتی این است که بومیان کیش در یکی از روزهای تابستان سال 1345 شاهد به گل نشستن این کشتی یونانی بودند، این کشتی عظیم الجثه در نزدیکی روستای باغو و در نوارغربی جزیره هنگام بازگشت از سفر دریایی خود از ایران به یونان با ذخایری از نفت به گل نشست و تلاش های نزدیک به سه ماهه یدک کش هلندی برای بیرون کشیدن آن نیزبه نتیجه نرسید و این شد که امروز این کشتی را در نزدیکی ساحل کیش می بینیم .

 

روستای باغو کیش :

 

جاهای دیدنی کیش
در زمان های قدیم ساکنان جزیره کیش در سه منطقه روستایی واقع در بخش های جنوب غربی، شرق و شمال شرقی جزیره زندگی می کردند. روستای باغو تنها روستای بجا مانده از آن دوران است که در جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد و بافت سنتی آن تا به امروز حفظ شده است در این روستا چند خانوار زندگی می کنند که به شغل دامداری مشغول هستند.

 


 

2. جاذبه های تفریحی کیش

 

سواحل کیش :

جاهای تفریحی کیش

خاک کیش ساختار مرجانی دارد و با رنگ نقره فام در زیرآفتاب از درخشندگی خیره‌کننده‌ای برخوردار است. آب دریا در ساحل این جزیره شفاف و روشن است و تا فاصله‌ای دور می‌توان کف دریا را به راحتی تماشا کرد. کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع ترین سواحل است. ماهی‌های تزیینی و بسیار زیبا که در آب‌های حاشیه کیش غوطه‌ور هستند که این موضوع از جاذبه‌های استثنایی کیش به حساب می‌آید. ساحل کیش از کم خطرترین سواحل دنیاست. آب‌های ساحلی کیش فاقد کوسه خطرناک بوده و یا کوسه‌هایی که بعضا در ساحل کیش دیده می‌شوند از ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند و برای شناگران خطری ندارند.. شنا در دریا نیز کاملا بی‌خطر است و برخلاف سواحل شمال کشور،غرق شدگی در این سواحل به ندرت اتفاق می آفتد.

 

پارک های ساحلی کیش 

مشخصا یکی از جاذبه های مهم کیش سواحل آن و بالتبع پارک های ساحلی آن می باشند . در جزیره کیش پارک های متعدد زیادی ساخته شده است مانند پارک شهر، پارک خانواده مینا و پارک سیمرغ ، گذر طبیعت و پارک ساحلی ماهیگیرو پارک ساحلی میرمهنا

 

اسکله تفریحی کیش :

جاهای تفریحی کیش

اسکله کیش در پشت بازار ونوس واقع شده ، این اسکله تفریحی دارای کلوپ های دریایی با امکاناتی جت اسکی، انواع قایق ها، امکانات غواصی و قایق های کف شیشه ای است.وجود دسته های بزرگی از ماهی ها ، لاک پشت های دریایی و پرندگان دریایی بر جذابیت و زیبایی این اسکله افزوده است . در واقع اسکله تفریحی مجموعه ای است که امکانات تفریحی از قبیل پاراسل ، فلای بورد ، جت اسکی ، قایق های پدالی (با ظرفیت چهارنفر) ، قایق های ماهیگیری ، قایق های پارویی ، سه چرخه های آبی ، امکانات غواصی و قایق های کف شیشه ای برای تماشای دنیای شگفت انگیز آبزیان زیبای خلیج فارس را در اختیار گردشگران و علاقه مندان قرار می دهد .

 

پارک ساحلی میرمهنا کیش :

جاهای تفریحی کیش

بزرگترین پارک تفریحی جزیره، پارک تفریحی میرمهناست که در بلوار دریا قرار گرفته، یعنی یکی از بلوارهای اصلی کیش که بیشتر رستوران‌ها، مراکز خرید و هتلهای کیش هم در آن واقع شده و بلوار نسبتا شلوغی است. پارک ساحلی میرمهنا نزدیک محله عرب‌ها و بومیان جزیره است.

 

پارک ساحلی سیمرغ کیش :

تفریحات کیش

در محدوده بین جاده جهان و جاده دوچرخه‌سواری کیش یعنی در ضلع جنوب شرقی جزیره و در امتداد ساحل، پارک ساحلی سیمرغ قرار گرفته، جایی که کمربند دوچرخه‌سواری کیش نیز است . خود پارک پر از جذابیت است به خصوص اگر با خانواده‌تان به کیش رفته باشید. فضای بزرگی برای بازی بچه‌ها در پارک درنظر گرفته شده و گذشته از آن زمین بدمینتون، پینگ پنگ، پیست اسکیت و مسیر پیاده‌روی هم دارد و از اینها مهمتر، اولین و بزرگترین پارک دلفین ایران در مجاورتش قرار گرفته است.

 

مجموعه تفریحی پارک دلفین کیش:

جاهای تفریحی کیش

در جنوب شرقی جزیره کیش  پرک دلفین (  تنها دلفیناریوم در ایران ) و باغ پرندگان قرار گرفته است. در این مجموعه که از مراکز تفریحی کیش به شمار می آید بیش از 21 پستاندار دریایی به چشم می خورند که از جمله آن ها می توان به دلفين ، شير دريايى شمالى ، شير دريايى جنوبى ، گربه دريايى شمالى ، گراز دريايى و پنگوئن اشاره نمود که به همراه گونه های دیگر دریایی در استخرهايى با حجم 18 هزار متر مكعب که با آب دریا پر شده اند نگهداری می شوند . در دلفیناریوم کیش گردشگران می توانند از برنامه هایی که توسط دلفین ها اجرا می شود لذت ببرند ، با این حیوانات باهوش شنا کنند و یا همراه با دلفین ها غواصی کنند . همچنین در این مجموعه چندین کافی شاپ ، رستوران سنتی ، فروشگاه و لوکیشن های عکاسی تعبیه شده است .

 

پارک پرندگان کیش :

جاهای دیدنی کیش
در مجموعه تفریحی پارک دلفین کیش قسمتی نیز به پارک پرندگان اختصاص داده شده که دارای گونه های مختلف پرندگان از اقصی نقاط دنیا از آمریکای جنوبی تا استرالیا و از شرق آقریقا است . از جمله این پرندگان می توان به پلیکان ، شترمرغ ، طوطی ماکائو ، انواع گوناگون لک لک ، توکان ، تورکو ، قو و گونه های نادری چون تمساح پوزه کوتاه اشاره نمود.

 

پارک ساحلی  مرد ماهیگیر کیش:

جاهای تفریحی کیش

 پارک ساحلی مرد ماهیگیر با مجسمه ۱۲ متری از مردی که تورش را به سمت دریا گرفته است، نمادی از پیشه مردمان بومی کیش است. برای رفتن به پارک ساحلی مرد ماهیگیر باید به کرانه شرقی جزیره بروید. مجسمه مرد ماهیگیر بعد از مجسمه صیاد مروارید بندرعباس، در جایگاه دوم بزرگترین مجسمه های فیگوراتیو ایران قرار گرفته است،وجود دو آبنما و گیاهان بومی جزیره مثل هور ایرانی، کنار، لور، گز، کرت، بمبرلاری، نخل خرما زیبایی‌های پارک را نمودارتر می‌کند. ساحل پارک مرد ماهیگیر یکی از جاهای جزیره است که خیلی‌ها برای درست کردن مجسمه‌های شنی انتخابش می‌کنند.

 

پارک ساحلی مرجان کیش :

جاهای تفریحی کیش

این پارک که از دیدنی های کیش به شمار می آید دارای آلاچیق هایی مجهز به سیستم روشنایی است که مسافران به دور از شلوغی و هیاهو می توانند در این آلاچیق ها اوقاتی خوش را سپری کنند . همچنین پیست دوچرخه سواری کیش از ساحل مرجان می گذرد و برای علاقه مندان به تفریح و سرگرمی در دریا امکانات لازم برای غواصی در سواحل ، جت اسکی ، بانانا ، قایق سواری ، شاتل و پاراسل فراهم شده است .

 

تم پارک آبی اوشن کیش :

جاهای تفریحی کیش

تم پارک آبی اوشن که به صورت روباز ساخته شده برای تمام رده های سنی مناسب بوده و به دلیل تمهیدات اندیشیده شده برای بانوان نیز قابل استفاده می باشد .این پارک که منحصر به فردترین پارک آبی روباز در ایران است از پیشرفته ترین و به روزترین تجهیزات بهره برده است. این پارک که اولین تم پارک ایران است بر اساس داستان راز قلعه خورشید طراحی شده و دارای 17 راید پارک (13 راید ، 4 استخر شنا) ، یک اسپا ، به علاوه دو رستوران ، چهار نوشیدنی فروشی و دو منطقه خرید است .  این مجموعه تفریحی روز در میان از 10 صبح تا 4 بعد از ظهر برای آقایان و بانوان قابل استفاده می باشد .

 

گذر هنرمندان کیش :

جاهای دیدنی کیش
در ضلع غربی جزیره کیش، بخشی از مسیر پیاده رو بلوار دریا، سردیس 37 تن از هنرمندان کشور نصب شده است .بسیاری از گردشگران در کنار این سردیس ها عکس یادگاری می گیرند و با زندگینامه کوتاهی از آنها آشنا می شوند.  حسین بهزاد، جلال آل احمد ، عزت الله انتظامی، استاد فرشچیان ،ابوالحسن صبا، غلام حسین بنان، ،علامه محمد تقی جعفری، محمد حسین شهریار ، پروین اعتصامی از جمله هنرمندانی هستند که سردیس آنها هنرمندانه در این گذر نصب شده است.

مجموعه هنری و موزه خلیج‌ فارس کیش :

جاهای دیدنی کیش
مجموعه هنری و موزه خلیج‌ فارس کیش  در ساحل غربی جزیره در منطقه جاده جهان روبروی کشتی یونانی است. نماد کیش با یک سازه بتونی به طول 52 متر به شکل دو صدف که مرواریدی را در برگرفته ساخته‌شده است.  در بخش همکف ساختمان نماد، موزه کیش در یک طبقه شامل چهار سالن گالری، آمفی‌تئاتر، بخش اداری، کافی شاپ و کارگاه آموزشی ساخته‌شده است. در محوطه دور نماد کیش، پیست دوچرخه به عرض چهار متر و به طول سه کیلومتر ساخته ‌شده است و بخشی نیز به‌عنوان شاتل به عرض شش متر و طول 2 هزار 750 متر اجراشده است.

 

جاده جهان کیش:

جاهای دیدنی کیش

جاده جهان به صورت یک جاده کمربندی، جزیره کیش را احاطه کرده است. در سرتاسر طول این جاده 25 قطعه زمین به استان‌های کشور واگذار شده است تا در آن آثار هنری، مصنوعات و تولیدات خود را به نمایش گذارند. جاده جهان نمادی از ارتباط فرهنگ‌های مختلف ایران و جهان است. این جاده امکان ارتباط با طبیعت بکر جزیره را در سمت‌های جنوبی و غربی فراهم آورده است. دوستداران مناظر طبیعی می‌توانند چشم اندازهایی از دریا، ساحل، پوشش گیاهی و حیات جانوری متنوع جزیره را در سرتاسر طول جاده مشاهده کنند.جاده جهان شب‌ها چون کمربندی نگین جزیره را در میان گرفته است و تمامی پهنای جزیره را در دیدرس مسافرانی که با پروازهای شبانه به منطقه می‌رسند، قرار می‌دهد.

 

مجموعه موجودات تاکسیدرمی شده کیش:

جاهای دیدنی کیش

تاکسیدرمی روشی برای نگهداری از کالبد موجودات زنده با حفظ ظاهر طبیعی آن‌هاست. در دانشگاه کیش صدها نمونه از موجوداتی نظیر پرندگان، خزندگان، سخت‌پوستان و موجودات دریایی خلیج فارس و جزیره کیش تاکسیدرمی شده و در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

کلبه هور کیش:

جاهای تفریحی کیش
کلبه هور دماغه ای در غربی ترین بخش جزیره کیش است که بستر آن صخره ای بوده و وجود بسیاری از انواع ماهیان، صدف ها و لاک پشت ها در این منطقه سبب شده گردشگران زیادی برای ماهیگیری این قسمت از ساحل کیش را انتخاب کنند این منطقه برای علاقه مندان به غواصی نیز جذابیت خاصی دارد. در کلبه هور برای رفاه ساکنان و گردشگران فضای تفریحی مناسبی از جمله آلاچیق، نیمکت، باربیکیو و نورافکن های بزرگ فراهم شده است. هامور ، سرخو ، سنگسر ، انواع صدف ها و لاک پشت ها از جمله آبزیانی هستند که در این منطقه به وفور دیده می شوند .

تور سافاری کیش :

تفریحات کیش

پارس سافاری کیش مجموعه ای تفریحی واقع در بزرگراه خلیج فارس است که گردشگران می توانند با بهره گیری از ماشین های به اصطلاح شاسی بلند (لندکروز) تپه ها و شن ها را پشت سر گذارند و لذت و هیجان خودرو سواری را تجربه کنند.  بانجی جامپینگ ، شوتینگ ، موتور سواری با چهارچرخ و تریل و شتر سواری از دیگر امکانات تفریحی موجود در پارس سافاری کیش است.

پلاژ بانوان و آقایان کیش :

گردشگران داخلی و خارجی و شهروندان کیش می توانند برای شنا کردن و استفاده از آفتاب و ماسه را در دو پلاژ مستقل برای بانوان و آقایان تجربه کنند . امکانات این دو مجموعه به ویژه در بخش بانوان سبب شده بانوان گردشگر از کشورهای اسلامی به راحتی این مکان را برای تفریح انتخاب کنند. در این بخش مراجعان می توانند از خدمات ماساژ درمانی نیز استفاده کنند.

 


 

3. جاذبه های طبیعی کیش

 

سایت آهوان و سایت حفاظت شده لاک پشت ها کیش:

جاهای دیدنی کیش
در سال 63 تعداد 30 راس آهو به منظور تکثیر آهوی ایرانی و افزودن جاذبه های جزیره با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از جزیره خارک به کیش منتقل شد که می توان این گونه ها را در شرق و جنوب جزیره به صورت پراکنده مشاهده کرد.  سواحل ماسه ای جزیره کیش محل امنی برای تخم گذاری لاک پشت های دریایی است؛ به ویژه سواحل جنوبی که شرایط مناسبی برای مراجعت لاک پشت ها دارد تمامی اطلاعات مربوط به لاک پشت های مراجعه کننده به ساحل و نوزادان آنها ثبت و لاک پشت ها تگ گذاری می شوند. تخم گذاری لاک پشت های پوژه عقابی از اسفند تا اواسط خرداد ادامه دارد و حدود 50 تا 60 روز پس از آن جوجه ها از تخم بیرون آمده و روانه دریا می شوند. از موجودات و حیواناتی که در بوستان آهوان زندگی می کنند : 17 نوع حیوان دیگر مانند شیر، روباه، شغال، گوزن، میمون، انواع پرندگان و…… که برخی از آنها در قفس نگهداری میشوند. همچنین برای کودکان یک شهر بازی در این بوستان احداث شده است.  نشانی پارک آهوان کیش : استان هرمزگان، جزیره کیش، انتهای خیابان فردوسی

 

باغ راه ایرانی کیش  :

جاهای دیدنی کیش
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کیش را می توان پروژه باغ راه ایرانی دانست که در سال 94 مورد بهره برداری قرار گرفته است. این باغ راه با مساحتی بالغ بر32 هکتار درضلع جنوبی بلوار ولایت، حدفاصل میدان هرمز تا میدان سعدی با هدف ایجاد جاذبه و معرفی فرهنگ اقوام مختلف کشورمان به ساکنان و گردشگران داخلی و خارجی جزیره کیش احداث شده است.  این مجموعه شامل هشت باغ ایرانی و 9 دروازه و اثر تاریخی شهرهای کشوراست که از میدان سعدی با دروازه قرآن شیراز آغاز می شود و در ادامه به ترتیب دروازه های سی و سه پل اصفهان ،هارونیه مشهد، رق آباد کرمان، پل دختر لرستان، ارگ علیشاه تبریز، طاق بستان کرمانشاه و شمیران قرار دارند و در میدان هرمز با نماد سردر باغ ملی تهران به پایان می رسد.  سایت پرندگان نیز در مسیر این باغ راه قابل مشاهده است که پس از گذر از دروازه کرمان می توان پرواز دسته جمعی آنها را از نزدیک مشاهده کرد.

 

منطقه جنگلی کیش:

جاهای دیدنی کیش

منطقه جنگلی کیش در جنوب شرقی جزیره قرار دارد. این جنگل مصنوعی که اغلب درختان آن در سال 1371 کاشته شده اند، حدود 600 هکتار وسعت دارد. آکاسیا، درمان عقرب، اوکالیپتوس، ابریشم مصری، کهور، کنار، لور، گز، خرما و تمرهندی انواع درختان موجود در منطقه جنگلی است.

 

نخلستان‌های کیش:

جاهای دیدنی کیش

پرورش نخل در کیش از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است. اغلب جهانگردانی که در سده‌های گذشته از کیش دیدار کرده‌اند به وجود نخلستان‌های انبوه در این جزیره اشاره کرده‌اند.باغ بهشت تنها نخلستان به جای مانده از دوره‌های گذشته است که در غرب محله سفین واقع شده و از جمله زیباترین نخلستان‌های کیش است که به ویژه در هنگام غروب آفتاب چشم اندازی زیبا و تماشایی دارد.

مراکز خرید جزیره کیش :

برخی از پاساژها و مراکز معروف خرید کیش عبارتند از :
رویال مال ، بازار سارینا  ،  بازار دیپلمات ،  بازار دامون ، بازار پردیس 1  ، بازار پردیس 2   ،  مرکز تجاری کیش  ، مروارید  ، مریم ، ونوس ، بازار زیتون  ،  بازار عربها (صفین ) ، مرجان کیش ،  پارس خلیج کیش  ،  بازار پانیذ  ،  بازار زیتون  ، پدیده کیش


جزیره کیش جاذبه ها و تفریحات زیادی داره ، اگر شما مورد مهمی را سراغ دارید که در مطلب نیامده از طریق نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید .
 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 60

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .