بندر عباس مرکز استان هرمزگان، یکی از بندرهای جنوب ایران است که نام پیشین آن بندر گمبرون بوده ‌است. در سال ۱۶۲۲ میلادی شاه عباس توانست با کمک انگلیسی‌ها و سردار ایرانی قلی خان پرتغالی‌ها را شکست دهد. به افتخار این پیروزی بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام داد. در تقسیمات فعلی کشوری شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان و یکی از مهم‌ترین مراکز راهبردی و بازرگانی ایران در جوار خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد. بندرعباس همچنین بزرگترین بندر ایران است.شهر بندرعباس که در جنوب استان هرمزگان واقع شده‌است از شمال به ارتفاعات و کوه‌ها و از جنوب به دریا منتهی می‌شود . آب و هوای این شهر گرم و مرطوب است. به‌طور کلی در بندرعباس از نیمه آبان تا نیمه فروردین دارای آب‌وهوای مطبوعی است. ماه‌های اردیبهشت و خرداد هوا خشک، ماه‌های تیر تا مهر دارای اب و هوای مرطوب است .

در این مطلب جاذبه های جزیره های کیش و قشم را به دلیل تعداد زیاد آنها به خصوص جاذبه های تفریحی ذکر نکردیم  و جاذبه های استان هرمزگان را به سه بخش تاریخی ، طبیعی و تفریحی تقسیم کردیم .


1. جاذبه های تاریخی استان هرمزگان و بندر عباس

معبد هندوهای بندرعباس :

دیدنی های استان هرمزگان
 این معبد، در سال ۱۳۱۰ هجری قمری در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک توسط تاجران و کارگران هندی که در کار ساخت و ساز مهارت بسیار زیادی داشتند ساخته شد.اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهار گوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته است.سبک معماری این گنبد آن را نه تنها از بناهای کرانه خلیج فارس بلکه از کل ایران متمایز می‌سازد. طرح این بنا کاملا متاثر از معماری هندی است.

 

مجموعه گله داری بندرعباس :

 دیدنی های استان هرمزگان
حمام گله داری : این حمام تنها حمام باقیمانده قدیمی شهر بندرعباس است و احداث آن دراواخر قرن سیزدهم هجری قمری صورت گرفته است. در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استان هرمزگان مورد بهره برداری است.
مسجد گله داری : این مسجد در سال 1296 ه.ق در شهر بندرعباس ساخته شده و دارای صحن، شبستان و مناره است. شبستان بزرگ مسجد دارای 36 ستون مزین به گچبری است.
خانه گله داری : این بنا مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی می باشد و مالک آن حمزه گله داری است . بنا در دو طبقه که طبقه پایین فاقد ارزش معماری است ساخته شده .

قلعه فین بندرعباس :

دیدنی های استان هرمزگان

شهر فین در شمال‌ غربی در فاصله 95 کیلومتری بندرعباس قرار دارد. این شهر با دارا بودن فضای وسیعی نخلستان متراکم و خیابان‌های عموماً عاری از بدنه ساختمانی به عنوان یکی از نمونه‌های نادر و واقعی باغ شهر در سطح کشور می‌باشد . قدمت قلعه فین را از روی سفال‌های بدست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد.این قلعه احتمالاً در زمان ساخت جنبه نظامی داشته‌است

 

قلعه پرتغالی ها هرمزگان :

دیدنی های استان هرمزگان

در ۷۵۰ متری بندرگاه جزیره هرمز قلعه مشهور پرتغالی‌ها قرار گرفته است. این قلعه شاید عظیم‌ترین دژ استعماری باشد که در تاریخ سرزمین پارس بنا شده است . هنوز هم دیواره‌های ضخیم، توپ‌های زنگ‌زده و عظمت بنا، زیبایی خاص این قلعه را حفظ کرده‌اند. دیواره‌های فروریخته این قلعه ‌این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد که مناظر زیبای روستا و کوه‌های احاطه‌ شده با دریای جزیره را از منظر قلعه ببینید. سکوت عجیب این قلعه بهترین مکان برای غرق شدن در تاریخ چند صد ساله جزیره را فراهم  می‌کند.

 

عمارت فکری :

 

خانه فکری بندر لنگه، یادگار روزهای پر رونق «عروس بنادر ایرانی» است. خانه فکری یا عمارت فکری، این خانه تاریخی در شهرستان بندر لنگه واقع شده‌است و قدمت این بنا حدود۷۵ سال می‌رسد و توسط مرحوم عبدالواحد فکری، از تجار معروف بندرلنگه ساخته شد و مساحتی بالغ بر ۲۶۰۰ متر مربع دارد.

 

پل لاتیدان:

پل تاریخی لاتیدان که به طولانی ‌ترین پل تاریخی ایران نیز شهرت دارد در سال ۱۳۷۲ بر اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای نیم کار شهرستان خمیر از خاک بیرون آمد. این پل با ۵۰۰ سال قدمت و طول یک کیلومتر دارای ۲۳۳ دهانه بوده که امروزه تنها ۳۳ دهانه آن سالم و بیش از ۲۰۰ متر آن قابل احیاء است. این پل در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده و نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است.

 


 

2. جاذبه های طبیعی استان هرمزگان و بندرعباس

 

کوه گنو بندرعباس :

شمال بندرعباس با آب و هوایی مطبوع سرزمینی کوهستانی، از جمله مناطقی است که کمتر شناخته شده‌اند و از نظر آب و هوایی با فضای مرسوم و معمول تفاوت دارند. کوه گنو با ۲۳۴۷ متر ارتفاع در ۲۹کیلومتری شمال غربی بندرعباس غربی بین دهستان های فین ، سیاهو و ایسین واقع شده‌است . این کوه در مقایسه با آب و هوای گرم بندرعباس ، آب و هوایی نسبتاً معتدل دارد و به همین مناسبت نیز از اهمیت زیست محیطی و تفریحگاهی برخوردار است. این منطقه کلا توسط حفاظت محیط زیست محفاظت می شود و جزو زیستگاه های نادر طبیعی توسط یونسکو به ثبت رسیده، گونه های گیاهی نادری در این منطقه وجود دارد که در دنیا بی نظیر است.

 

آبشار پلکانی و فصلی بِدو :

آبشار بدو در استان هرمزگان واقع است و  این آبشار فصلی از ارتفاعات کوه بدو در شمال روستای لمزان واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غرب بندرعباس سرچشمه میگیرد. آبشار به صورت پلکانی به پایین میریزد. وجود اشکال پلکانی منظم در این آبشار مناظر زیبایی خلق کرده است و از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به گنبد نمکی لمزان واقع در جنوب روستا اشاره کرد.

 

تالاب آذینی سیریک :

تالاب آذینی (آذین) در جنوب دهستان بیابان از توابع شهرستان میناب و تقریباً در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر و بندر سیریک قرار دارد. با توجه به پهنه تالابی وسیع منطقه در این دهستان مراکز جمعیتی روستایی عموماً در شعاع ۵ تا ۷ کیلومتری این تالاب قرار دارند که برخی از آنها عبارتند از روستای گناری، روستای بازگرد، روستای داپتی، روستای گاراندهو، روستای گز پیر و روستای مهرگی. تالاب آذینی از شگفت انگیز ترین تالاب های گرمسیری کشور است و مجموعه ای است از جنگل های مانگرو با دو گونه بر تر حرا Avicennia marina و چندل Rhizophora mucronata. رویشگاه چندل تنها در این تالاب در کل منطقه ساحلی جنوب ایران وجود دارد.شهرستان سیریک در شرق هرمزگان به دلیل زیبایی های فراوان و بکر به منطقه گردشگری سواحل مکران معروف است این منطقه در ایام نوروز با جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی در انتظار گردشگران است.

 

غار نمکی خرسین :

دیدنی های استان هرمزگان

غار خرسین یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست نخورده استان هرمزگان است. این غار در بخش سیاهو در شمال شرقی و در فاصله ۸۰ کیلومتری مرکز استان واقع است. محیط کوه غالباً از سنگ‌های ناپایدار و نمکی تشکیل شده است، از اینرو پیشروی در این غار باید با احتیاط کامل انجام شود. ارتفاع دهانه غار ۳ متر، عرض دهانه ۴ متر و طول غار ۱۷۸ متر است. پس از طی چند متر وارد تالاری می‌شوید که در واقع بزرگ‌ترین و تنها تالار این غار است. بهترین فصل برای بازدید از غار اوایل بهار و تابستان است که میزان بارندگی کم است. به علت ریزشی و ناپایدار بودن دیواره‌های غار و به‌طور کلی محیط این کوه بازدید از غار در فصل‌هایی که با بارش شدید همراه می‌شود به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. از آنجایی‌که آب آشامیدنی در داخل و همچنین در نزدیکی غار در دسترس نیست، باید از قبل پیش‌بینی‌های لازم بعمل آید و نکات ایمنی را در خصوص غارها رعایت کرد. در سرتاسر مسیر غار قندیل‌ها و گنبدهای نمکی وجود دارند و در میانه غار آبشار نمکی به ارتفاع ۱۲ متر قابل رویت است. در قسمت‌هایی از مسیر شیب زیاد و پوشیده بودن مسیر از نمک با جریان داشتن آب از زیر پوشش نمکی پیشروی را قدری مشکل می‌کند.

 

دره داماش سیاهو :

دیدنی های استان هرمزگان

دره رودخانه جاماش که از کوه های هماگ سرچشمه می گیرد یکی از مناطق بکر و بسیار زیبا در ۸۰ کیلومتری شمال بندرعباس است. این رودخانه پس از پیوستن به چندین شعبه رودخانه کوچک با نام رود جلابی به خلیج فارس می پیوندد. این منطقه تحت تأثیر اقلیم معتدل و مرطوب، آب و هوای آن در فصول بهار، پاییز و زمستان دلپذیر ، ملایم و در تابستان گرم است . راه دسترسی از طریق جاده ارتباطی بندرعباس به سیرجان، شهرستان سیاهو، جاده فرعی روستای سیخوران، دهانه دره در شمال روستا واقع است.

 

روستای سیخوران بندرعباس :

سیخوران از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر عباس و در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی بندر عباس واقع شده است. این منطقه خوش آب و هوا از شمال شرق به کوه شانگ، از شمال و شمال غرب به کوه سیخوران و از جنوب به کوه سرخ محدود می‌شود. ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۹۲۰ متر است و تحت تأثیر اقلیم معتدل و مرطوب، آب و هوای آن در فصول بهار، پاییز و زمستان دلپذیر و ملایم و در تابستان گرم است. ارتفاعات زیبا و بلند سیخوران از نقاط جالب توجه کوهنوردان و طبیعت دوستان منطقه به شمار می‌آیند و رودخانه جاماش از میان آن عبور می کند. باغ‌های پربار و زیبای این منطقه به صورت پلکانی احداث شده‌اند و به ویژه در بهار و تابستان و به هنگام به بار نشستن میوه‌ها با تنوعی از رنگ‌ها، جلوه‌ای بسیار زیبا و تماشایی دارند.

 

روستای بناب :

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان هرمزگان روستای سرسبز بناب، بعد از رودخانه وچشمه ها ی آب آن که مکان هایی دنج و مناسب را برای تفریح و استراحت بوجود آورده اند، وجود نخلستان های انبوهی است که از ابتدای ورودی روستا تا چشمه اصلی آب که اصطلاحاً به آن گم گفته می شود کشت شده اند یا به صورت خود رو رشد و نمو نموده اند. این روستا دارای چشمه آب بزرگی می باشدکه به همین دلیل بناب نام گرفته است. بناب به معنی بن آب می باشد، چشمه آب این روستا،آب نخل های خود روستا و رویدر را تامین می کند.

 

جنگل حرا هرمزگان :

دیدنی های استان هرمزگان

جنگل حرا در شمال شرقی جزیره هرمز قرار دارد. درختانی در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگهای سبز و روشن که در آبهای شور زندگی می‌کند. حرا، گیاهی از تیره شاه پسند است، دانه آن روی درخت مادر می‌روید و نهال تولید می‌کند، سپس از درخت جدا می‌شود و داخل مرداب می‌افتد، جنگل حرا بر دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از آن یک گیاه استثنایی ساخته‌است. گیاهان حرا برگهایی با ظاهر بیضی شکل و قاعده‌ای باریک و رویه سبز و براق دارند و پشت برگها نیز سفید یا خاکستری رنگ است، طول این برگها حدود ۵ تا ۵/۷ سانتی متر است. میوه حرا، بادامی شکل است

 


 

3. جاذبه های تفریحی بندرعباس و استان هرمزگان

 

موزه مردم شناسی خلیج فارس :

دیدنی های استان هرمزگان

موزه در ۳ طبقه با زیر بنای ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع كه طبقه همكف یا اول دارای فضای معماری عمومی، خدماتی، كتابخانه تخصصی و نمایشگاه است، طبقه دوم به بخش مردم شناسی تعلق دارد كه شامل گالری بازار سنتی، آزادسازی قلعه هرمز، صید و صیادی است. طبقه سوم موزه نیز با توجه به غنای فرهنگی، تاریخی استان هرمزگان شامل بخش های باستان شناسی است.

 

باغ پرندگان بندرعباس :

دیدنی های استان هرمزگان

باغ پرندگان بندرعباس با مساحتی بالغ بر 6.2 هکتار در مجموعه بزرگ طبیعت واقع در چهار کیلومتری جاده بندرعباس- میناب قرار گرفته است . باغ پرندگان بندرعباس دارای هفت بخش مجزا جهت نگهداری از پرندگان آبزی و کنارآبزی، شکاری، ماکیان سانان، کبوترسانان، زینتی، شترمرغ‌ها و طاووس‌ها است که در حال حاضر 90 گونه در این باغ نگهداری می‌شوند.

 

مجموعه تفریحی آبگرم گنو :

دیدنی های استان هرمزگان

چشمه آب معدنی گنو یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. از آب این چشمه، جهت آبیاری نخلستان و استحمام استفاده می‌شود. آب چشمه گنو از دسته آبهای گوگردی خیلی گرم، کلر و سولفات، کلسیک گوگردی محسوب می‌شود. این چشمه دو استخر زنانه و مردانه نسبتاً بزرگ دارد که به تأسیساتی مانند چندین رواق کوچک برای استراحت و اقامت مسافران، محل فروش نوشیدنی و غیره تجهیز شده است

 

مراکز خرید بندرعباس و استان هرمزگان

درگهان :

دَرْگَهان یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. درگهان تا پیش از سال ۱۳۸۵ یک روستا بود. این شهر از زمان ‌های دور مرکز تجاری جزیره قشم و مهم ‌ترین بندرگاه این نواحی بوده و می‌باشد. در حال حاضر نیز با داشتن مراکز تجاری متعدد و مشهور خودش میعادگاه خیل عظیم مسافرانی می ‌باشد که گاه فقط برای بازدید از غروب به یادماندنی این شهر به همراه خرید از مراکز تجاری آن به جزیره قشم سفر می‌کنند. در ایام نوروز تعداد گردشگران در این شهر خارج از تصور است . مراکز خرید تا ساعت های پایانی شب هم بسیار شلوغ و پر هیاهو می باشد.

 

روستای گچین :

روستایی در حد فاصل ۵۰ کیلومتری بندرعباس و ۳۵ کیلومتری بندرخمیر است. جالب است بدانید که روستای گچین از دریا حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و روستای بندری محسوب نمیشود و مهمترین چیزی که این روستا را در کشور متمایز کرده وجود معادن اورانیوم است. به مرور و با گذشت سال ها و سرازیر شدن مشتریان مغازه ها و در نهایت بازار گچین شکل گرفت به نظر من گچین یکی از استثنائی ترین روستاهای ایران است چون با وجود دوری از شهر و حتی راه های نا مناسب شهرت بسزائی کسب کرده طوری که اکثر مسافرین آدرس گچین را می پرسند.

 

پاساژ های شهر بندرعباس :

از مراکز خرید مشهور بندر عباس می توان به  : سیتی سنتر (بازار مرکزی) ، ملکه آسمان ها ، مجتمع تجاری زیتون ، مجتمع تجاری تفریحی ستاره جنوب ، نخیل سنتر ،مجتمع تجاری فرهنگی ستاره شهر ، مرکز کامپیوتر ستاره بندر ، مرکز کامپیوتر هرمز ، پاساژ مرجان ، مجتمع تجاری رویال ، مرکز تجاری نیلی اشاره کرد .

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 124

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

2 پاسخ به “بهترین جاهای دیدنی بندرعباس و هرمزگان”

  1. ممنون بابت اطلاعات بسیار مفیدی که دادید بسیاری از مطالب را هرگز قبلا نشنیده بودم و نمیدونستم.. آنقدر علاقه مند به استان هرمزگان شدم که در اگر به ایران سفر کنم حتما به استان هرمزگان سر خواهم زد

    • درود خدا بر شما باد انشالله به روستای بناب تشریف بیارید در خدمت شما هستی‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .