استان آذربایجان غربی در منطقهٔ آذربایجان در شمال غربی ایران قرار دارد و مرکز آن شهر ارومیه است. این استان با داشتن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه که از شمالی‌ترین نقطه استان (مرز بازرگان) تا جنوبی‌ترین منطقه آن (بوکان) را به هم متصل می‌کند و از امکان ارتباطات زمینی مناسبی برخوردار است.این استان تنها استان ایران است که با ترکیه هم مرز است. اُرومیّه یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان آذربایجان غربی است که در شمال غربی ایران واقع شده‌است. 

 

بازار تاریخی ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

بازار ارومیه که از دیرباز یکی از پربازدیدترین بازار های ایران است معماری این بازار به دوران صفویه باز می گردد این بازار جزوه بازار های است که معماری قدیمی خود را حفظ کرده است و بخاطر همین موضوع علاقه مندان زیادی دارد. این بازار حدود ۱۰۰۰ در مغازه مخلتف دارد که تنوع خیلی خوبی برای یک بازار است. اگر به ارومیه رفتتید حتمان به بازار سر بزنید.

آدرس بازار تاریخی ارومیه: جنوب شرقی ارومیه

 

کلیسای ننه‌مریم ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

کلیسای ننه‌مریم یا حضرت مریم یا مارت مریم یا شرق‌آشور یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین کلیساهای ایران و جهان‌است و در خیابان خیام جنوبی شهر ارومیه قرار دارد.

آدرس :  خیابان خیام جنوبی شهر ارومیه

 

سه‌گنبد ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

سه‌گنبد نام برجی است در جنوب شرقی شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی ایران. این بنا آرامگاه بوده و در سال ۵۸۰ قمری ساخته شده. این بنای تاریخی در جنوب شرقی ارومیه، خیابان جانبازان قرار دارد. از سوی دیگر در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفی است که آن را از سنگ تراشیده‌اند و در پایان کتیبه، محرم سال ۵۸۰ هجری خوانده می‌شود. معماری آن شباهت زیادی با مقبره های آن دوره مراغه و سلجوقیان دارد. قطر این آرامگاه ۵ متر و در ارتفاع ۱۳ متری بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است. ساختمان آن دو طبقه است در واقع داخل آرامگاه استوانه ای یک دخمه قرار گرفته و بالای آن نیز اتاق مقبره است . جالب این جا است که در این جا تنها دو گنبد وجود دارد اما مردم آن به خاطر گنبد کوچکتری که بر روی گنبد اصلی است آن را سه گنبد نامیده اند.

 

موزه ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

این موزه از دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی تشکیل شده‌است که در آن آثاری از دوران‌های مختلف تاریخ این سرزمین به خصوص اشیاء بسیار قدیمی مربوط به دوران‌های ماقبل تاریخ نگهداری می‌شود. همچنین در این موزه لباس‌های محلی زری دوزی و مخمل‌های قلاب دوزی و کتاب‌های خطی و کارهای ظریف مینیاتوری و غیره به نمایش گذاشته شده‌است

آدرس موزه: ارومیه – خیابان بهشتی

 

پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه

پارک جنگلی شیخ تپه

پارک جنگلی شیخ تپه، با وسعت ۴۴ هکتار در جنوب شرقی ارومیه بر ارتفاعات مشرف به شهر و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه واقع شده است. این تپه جزو تپه های باستانی متعلق به دوره مادها پیش از رواج دین زرتشت است که امروزه به دلیل ساخت و سازهای شهری اثری از آن باقی نمانده است.

آدرس پارک جنگلی شیخ تپه: ارومیه – بلوار نبوت

 

چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

در یک کیلومتری دریاچه ارومیه در دهستان نازلو چای کوهی به نام زنبیل وجود دارد که چشمه های آب از دامنه های شرقی این کوه و شرق سپرغان نشأت می گیردکه یکی از چشمه های به چشمه کوه زنبیل معروف است . این چشمه در فاصله تقریبی ۳۶ کیلومتری از شمال شرق ارومیه قرار دارد . چشمه آب معدنی زنبیل به صورت طبیعی حوضچه ای دایره ای شکل دارد و از کف این چشمه به صورت مداوم گاز خارج می شود .دور تا دور چشمه سنگ کاری شده است. اگر حدود ۶۰ الی ۷۰ متر به سمت جنوب این چشمه حرکت کنیم چشمه ای دیگر می بینیم که دارای همین خاصیت آبی می باشد ولی مقدار آبی که از آن خارج می شود کمی بیشتر از چشمه زنبیل است .

آدرس چشمه آب معدنی کوه زنبیل: ارومیه – دهستان نازلو چای – کوه زنبیل

 

آبشار سوله دوکل ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

از دیگر مکان های دیدنی ارومیه آبشار سوله دوکل است، این آبشار که به دیزج هم معروف است، یکی از بلندترین آبشار های ایران است و منظره فوق العاده زیبایی دارد. و بیشتر سال گردشگران زیادی به این مکان سر میزند و از محیط فوق العاده این آبشار لذت می برند. این آبشار در دامنه کوه دالانپر در نوار مرزی ایران ترکیه و عراق قرار گرفته است. جالب است بدانید این کوه متعلق به سه کشور ایران و عراق و ترکیه است.

آدرس آبشار سوله دوکل: جنوب غربی ارومیه – روستای دیزج از توابع زیوه

 

آبشار شلماش ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

از مهم‌ترین آبشارهایی است که در سطح استان آذربایجان غربی و در شهر سردشت جاری است. آبشار شلماش با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود. این آبشار که در واقع از سه آبشار تشکیل شده هم‌اکنون به صورت منطقه‌ای تفریحی درآمده که همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر برای دیدن آن عازم سردشت می‌شوند. در فصل بهار این آبشار پر آبترین روزهای خود را می‌گذراند. آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است ولی از اول خرداد ماه به بعد تا اواسط پاییز می‌تواند موقع مناسبی برای سفر به این منطقه باشد.

مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پر درختی است. جاده مذکور آسفالت و مناسب بوده و تا آبشار مدت 20دقیقه می‌باشد.

 

دره‌ ی قاسملو ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

یکی از پربازدیدترین مکان های دیدنی ارومیه دره قاسملو است که سالانه گردشگران زیاد به این مکان سر میزند . دره قاسملو جزوه تفریگاه های مهم ارومیه است. از دلایل گردش پذیر بودن این مکان چشم‌ انداز های طبیعی و همچنین چشمه‌‌ هایی که در داخل باغ‌‌ ها و دره‌‌ ها است . بهترین زمان بازدید از دره قاسملو در فصل بهار و تابستان است.

آدرس دره قاسملو : در حدفاصل بین ارومیه و اشنویه

 

دریاچه مارمیشو

جاهای دیدنی ارومیه

این دریاچه کنار دریاچه ارومیه قرار دارد اما سال ها بود که گردش زیادی به آنجا نمی رفت اما رفته رفته با اتفاقاتی که برای دریاچه ارومیه افتاد دریاچه مارمیشو هم جزوه مناطق گردشگری پربازدید شهر ارومیه شد. از جاذبه های دریاچه مارمیشو طبیعت فوق العاده زیبا و کوهستانی این منطقه است اما یک توصیه مهم بهترین فصل بازدید از دریاچه مارمیشو تابستان است ولی در فصل بهار هم می توانید به این منطقه بروید ولی در فصل زمستان بهتر است از این منطقه دیدن نفرمایید.

آدرس دریاچه مارمیشو: ۴۵ کیلومتر بعد از غرب شهر ارومیه

 

دریاچه ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

این روزها کسی نیست که دریاچه ارومیه را نشناسد، به خصوص بحران بی‌آبی‌ای که این سال‌ها گریبان دریاچه را گرفته بود و اسمش را سر زبان‌ها انداخت و باعث شد که همه این دریاچه مهم ایران را بشناسند. دریاچه ارومیه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شور جهان است. این دریاچه در گذشته با نام‌های دریاچه رضاییه، چیچست (به معنای درخشنده) و کبودان نامیده می‌شد. دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک‌شدن کرد، اما با برنامه‌هایی که برای احیای دریاچه انجام شد و بارش‌های سال ۹۴ دریاچه دوباره تا حدی جان گرفت. دیدن این دریاچه بزرگ که شهرت جهانی دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است را در سفرتان به استان آذربایجان غربی از دست ندهید.

 

پیست اسکی خوشاکو ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

پیست اسکی خوشاکو ارومیه نیز یکی دیگر از جاذبه های شهر ارومیه است، این پیست که همه سال در فصل زمستان پر از گردشگران ایرانی و خارجی است، به دلیل طبیعت بسیار زیبا غیر از اسکی بازان، گردشگران زیادی را گرد خود جمع می کند. اما اگر به منظور اسکی کردن به این مکان مراجعه می کنید، باید توجه داشته باشید که این پیست صرفا روز های جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر پذیرای علاقه مندان به ورزش اسکی می باشد.

آدرس پیست اسکی خوشاکو: ارومیه – بخش سیلوانه – روستای خوشاکو

 

روستای بند ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

پاتوق اکثر جوانان شهر ارومیه تفرجگاه ( روستای ) بند است. رودخانه ای با آب های جاری که اطرافش مملو از درختان سرسبز است و سراسر آن پر از کافه ها و رستوران های متعدد است.

 

کاخ و موزه باغچه‌جوق ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

 در گذشته مقر حکومت سردار ماکو بوده و در یک کیلومتری شهر ماکو واقع شده است. ساخت بنا در زمان پاشاخان آغاز و در دوره اقبال السلطنه به پایان رسیده است و به مدت ۳۰ سال تزیینات داخلی سالنهای هفت‌گانه آن انجام پذیرفته است. مجموعه کاخ در میان باغ مشجر بزرگی با درختان کهن گوناگون به وسعت یازده هکتار قرار گرفته است. امروزه این محل به علت ویژگی‌های معماری و هنری به کاررفته در آن تبدیل به موزه‌ای شده که همه روزه از گردشگران از آن بازدید به عمل می‌آورند. 

 

 

لیست برخی جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی:

  • تپه خلیل آباد ، آبگرم معدنی و غار چهل پله خضرلو شهر شوط
  • تخت سلیمان و زندان سلیمان :  ( تخت سلیمان نام یک بخش در استان آذربایجان غربی است که در گذشتهٔ نزدیک، «نصرت‌آباد» و در گذشتهٔ دور «گَنجَک» نامیده شده‌است.هم اکنون نام آن شهر ، تکاب (تیکان تپه ) است. گفته شده که تخت سلیمان همان «فره‌اسپه» پایتخت ایران اشکانی بوده‌است. آتشکده آذرگشسپ در شهر گنجک جای داشت که امروزه با نام روستای تکاب ( تیکان تپه ) تخت سلیمان شناخته می‌شود. زندان سلیمان نام کوهی مخروطی شکل و میان تهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار دارد. زندان سلیمان تپه‌ای است به ارتفاع یکصد متر از سطح زمین، و مخروطی شکل، که احتمالا در زمان ساسانیان محل قربانی و نیایش موبدان زرتشتی بوده و البته بقایای بناهای دور مخروط زندان سلیمان، نشانگر اهمیت این محل مقدس می‌باشد.اهالی محل این کوه را به نام زندان سلیمان یا زندان دیو می‌شناسند و معتقدند که سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌کرده‌است. نام این کوه بنا بر این باور محلی گذاشته شده است.
  • تپه حسنلو : ( تپهٔ حسنلو که در ۷ کیلومتری شهر نقده قرار دارد، یکی از تپه‌های باستانی آذربایجان است که قدمت آن به بیش از ۷ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. معروفترین اثر باستانی یافت شده در این محل جام طلای حسنلو است که به عصر آهن تعلق داشته و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. )
  • غار سهولان ( غار «سَهولان» (کردی: سەهۆڵان) در روستای سهولان، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد،جاده برهان و روستای عیسی کند .)
  • غار فخریگاه یا فقرگاه ( دخمه سنگی فقرگاه (به کردی: فه‌قره‌قا)، مقبره‌ای مربوط به زمان مادهاست و در کنار روستای اگریقاش نزدیک شهر مهاباد قرار گرفته‌است )
  • کلیسای سورپ سرکیس شهر خوی
  • سد بوکان
  • پارک ملت(باغ میکاییلی)
  • بازارچه ساحلی(تاناکورای مهاباد)
  • بازار شهر خوی
  • قره‌کلیسا
  • آرامگاه شمس تبریزی

 

برخی پارک های شهر ارومیه :

پارک ائللر باغی ( پارک دانشجو (گوللر باغی) )  ، پارک جنگلی ارومیه ، پارك جنگلی شیخ تپه ، پارک تخم مرغی ، پارک ساعت ارومیه ، پارک گلها ، پارک ساحلی 

 

برخی مراکز خرید ارومیه :

بازار خیابان آهندوست ارومیه ، بازار خیام جنوبی ارومیه ، بازار رضا  ، پاساژ پاکو ،پاساژ تندیس ارومیه ،بازارچه برلیان ارومیه

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 56

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

3 پاسخ به “جاهای دیدنی ارومیه”

  1. ارومیه قلب آذربایجان
    به دیار آذربایجان ، ارومیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش آمدید.
    آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز.
    ما آذربایجانی ها به خصوص ارومیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم.

    یاشاسین ایران
    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ارومیه

  2. کلیسای حضرت مریم یا مات ماریام
    از کلیساهای شرق آشوری می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .