استان مازندران استانی در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای خزر قرار دارد و بزرگترین شهرستان آن ساری است و یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است. این استان دارای ۲۲ شهرستان است. مازندران و طبیعت زیبایش جاذبه ای است که مردم را به سمت این استان روانه می کند و در هر كجای اين استان بكر كه پا بگذاری، غرق تماشای زیبایی‌های بی‌مانند می‌شوی که در این سرزمین سبز رخ نشان می‌دهند. استان مازنداران با دیدنی‌های بسیار یکی از مکان‌هایی است که در هر تعطیلات مردم را به سوی خود جذب می‌کند و روزهای سفر به این استان نزدیک می شود مکان های گردشگری متعدد و جذاب آن بی شمار است مکان هایی مانند جواهرده، دریاچه کوهستانی ولشت، رامسر، نمک ‌آبرود، پارک جنگلی سی‌سنگان و… 

جاهای دیدنی مازندران


 

رامسر :

جاهای دیدنی مازندران

غربی ترین شهر استان مازندران است .این شهر که پیش از این سخت سر نام داشت، مناطق گردشگری دهستان جواهر ده،قلعه مارکو،  موزه تماشاگه خزر،  تله کابین رامسر،  بوستان جنگلی صفارود، آب‌های گرم معدنی، هتل قدیم رامسر را در خود جای داده است.

 

دهستان جواهر ده :

جاهای دیدنی مازندران

جواهرده یکی از مناطق زیبا در استان مازندران و شهرستان رامسر است. جواهرده با زیبایی‌های وصف ناپذیر در ۲۶ کیلومتری رامسر واقع شده است. مسیر دسترسی به این ییلاق سنتی، از منتهی‌الیه مسیر غربی رامسر به طرف گیلان منشعب شده است و با عبور از میان کوه‌های مشجر و در امتداد رودخانه خروشان صفارود ادامه می‌یابد .

دریاچه چورت :

جاهای دیدنی مازندران
دریاچه چورت که نام دیگرش دریاچه میانشه است در حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی این استان به شمار می رود. این دریاچه در شکاف دره‌ای با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را پوشش‌های جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفته‌است. در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب این شهر است. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است. این دریاچه به دلیل نزدیکی به روستای چورت، دریاچه چورت نامیده شد. این دریاچه حدود دهه ۱۳۰۰ خورشیدی بر اثر زمین‌لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمده‌است.

دشت دریاسر :

جاهای دیدنی مازندران

دریاسر دشتی وسیع در جنوب شهر تنکابن است که از زیباترین مناطق ایران به شمار می‌رود. این دشت در بین چهار کوه واقع شده . الموت بلندترین کوهی که از سمت جنوب دشت را احاطه کرده است. این دشت مرزی است که جنگل های سرسبز شمال را به پوشش برفی کوه الموت متصل کرده است. این دشت در فصل بهار مملو از گل های زرد رنگ بابونه می‌شود که در چمن زار سرسبز دشت رخ نمایی می‌کند. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های دریاسر این است که در کف آن ده ها چشمه وجود دارد که از میان سبزه ها می‌جوشد به‌ طوری که در فصل بهار به سختی مکانی خشک را می توان در دشت پیدا کنید.

پارک و اسکله بابلسر :

شهر بابلسر در استان مازندران و از شهرهای ساحلی دریای خزر است. رودخانه بابلرود که از وسط شهر بابلسر میگذرد، شهر را به دو قسمت تقسیم می کند و دو پل زیبایی که بر روی این رود ساخته شده منحصر به فرد است.  وجود اسکله های قایقرانی با انواع قایق ها و صنوبرهای بلند در دو طرف رودخانه بابلرود به جذابیت این رود افزوده است .

شهرک توریستی نمک آبرود :

جاهای دیدنی مازندران

شهرک توریستی نمک آبرود که در دوازده کیلومتری غرب چالوس در استان مازندران واقع شده است. در حاشیه جنوب شرقی شهرک نمک آبرود، مرتفع ترین تله کابین کشور قراردارد . تله کابین نمک آبرود در سال 1372 احداث شده است . تله کابین منحصر بفرد نمک آبرود بازدیدکنندگان را در مدت 12 دقیقه در ارتفاع 970 متری به قله کوهستان مدوبن با اشراف بر منظره زیبای پانورامای جنگل و دریای خزر می رساند . حد شمالی این اراضی را دریای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشكیل داده است . وجود پارك های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی این مجموعه مناظر بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آورده است .

 

چشمه سورت:

جاهای دیدنی مازندران

باداب سورت چشمهٔ پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌کاله‌ی ترکیه، به عنوان دومین چشمهٔ آب شور جهان بوده است. سال‌ها پیش روستایی به نام سورت در نزدیکی باداب وجود داشته که امروزه از میان رفته است. این چشمه‌ها در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا جای دارند، در ایران بی‌نظیر هستند. اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است. این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمهٔ پرآب دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمهٔ دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبهٔ اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. 

 

چشمه کشپل – چمستان نور:

جاهای دیدنی مازندران

 

نور مازندران با چشم انداز بسیار زیبا در حاشیه جنگلهای انبوه همچنان سروقامت برافراشته از طبیعت سر سبز شمال که در فاصله ۱۵کیلومتری نور با جاده آسفالته و ۲۵ کیلومتری آمل به جاده آسفالته و ۱۴۰ کیلومتری ساری مرکز استان واقع گردیده است . پارک جنگلی کشپل تفرجگاه جنگلی کشپل چمستان در حوزه استان مازندران شهرستان نور شهر چمستان درمسیر ییلاقی لاویج ودر حد فاصل ۵/۲ کیلومتری از چمستان با موقعیت جغرافیایی از شمال به جاده نور-چمستان واز جنوب به کوه لاویج و آب گرم لاویج وشرق به جنگلهای چمستان واز غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان واقع شده است.

 

باغ وحش ذغال چال:

مکان پارک حیوانات ساری در ۱۰ كیلومتری ساری در منطقه ذغال چال در روستای طاهرده واقع شده است که یكی از جاذبه های تفریحی، توریستی و گردشگری استان مازندران محسوب می گردد. پارک حیوانات شهر شامل بیش از ۴۰۰ قفس سرپوشیده وسیع و ۴۰ محوطه باز بوده و گونه‌های مختلفی چون طوطی‌های برزیلی، هفت رنگ، سبز، آرا ، کپک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیرمتعارف زینتی، انواع طاووس، انواع واریته‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی و درنا و پرندگان شکاری در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفته است. علاوه بر پرندگان كمیاب در این باغ وحش که توسط سازمانی غیر دولتی اداره و نگهداری می شود ، می توانید شاهد تعداد فراوانی از گونه حیوانی شامل انواع پستانداران ، پرندگان ، دوزیستان ، خزندگان و آبزیان بوده است. 

 

ساحل سی سنگان – مازندران:

 

جاهای دیدنی استان مازندران

 

ساحل سی سنگان از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح الدین محدود می ‌شود . پارک جنگلی سی ‌سنگان در‪ ۲۷ ‬کیلومتری شرق نوشهر واقع است و از نظر پوشش گیاهی و جذب گردشگر ، از پارک های شاخص کشور محسوب می ‌شود .از ساحل دریای خزر تا ارتفاع‪ ۵۰ ‬متری از سطح دریا امتداد دارد و دارای آب و هوای مرطوب ، با زمستان ملایم است .پارک جنگلی سی ‌سنگان یکی از بهترین و با ارزش ‌ترین پارک های جنگلی شمال کشور است که بخشی از آن ذخیره گاه و بخش دیگر تفرجگاه در نظر گرفته شده است .

 

جنگل آمل:

 

جنگل آمل یکی از زیباترین جنگل ها در شمال ایران است که به خاطر تنوع گیاهی و درختی و چشم انداز طبیعی منحصر به فرد است.

 

آبشار شاهاندشت:

جاهای دیدنی استان مازندران

این آبشار در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز(در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) بخش امیری قرار دارد و از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند. که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین میریزد.در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌دشت با ارتفاع ۵۱ متر بزرگترین آبشار استان مازندران به شمار می‌رود که این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی ۱۸۰ متری دارد. مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است.

 

کاخ چای خوران چالوس:

جاهای دیدنی مازندران

کاخ چای‌خوران از بناهای مربوط به دوره پهلوی اول است و در جنوب میدان معلم چالوس و در محوطه کاخ، جنب دادگستری واقع شده است.دو ورودی اصلی بنا در ضلع‌های شرقی و غربی واقع هستند و فضاهای داخلی ساختمان از دو بخش اصلی و خدماتی تشکیل شده است که توسط راهروی میانی به هم متصل شده‌اند. بخش اصلی این بنا شامل بالکن ستون‌دار شمالی و دو تالار مربع شکل در قسمت جنوبی و یک تالار مستطیلی در جهت شمالی-جنوبی می‌باشد که با تزئینات زیبای گچ‌بری مزین شده است.

 

دریاچه سد آویدر، سیسنگان:

جاهای دیدنی استان مازندران

سد خاکی آویدر در فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان در استان مازندران قرار دارد. این سد و دریاچه پشت آن دریاچه در فاصله‌ای دور از دریا و در دل کوهستان قرار دارد که این امر سبب کاهش رطوبت هوا در این منطقه شده‌است. روش دسترسی به این سد و مجتمع تفریحی، جاده‌ای به طول تقریبی ۵ کیلومتر است که از جاده اصلی (نوشهر به نور) منشعب می‌شود. در این منطقه وجود این چنین دریاچه ای در قلب کوه همچون مرواریدی در دل صدف است و همین امر باعث شده تا گردشگران زیادی به این مکان جذب شوند . در داخل محوطه نیز امکانات تفریحی مثل اسب سواری ، دوچرخه سواری ، قایق پدالی و گردش دور دریاچه با قایق موتوری تدارک دیده شده است  .

 

جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان:

جاهای دیدنی استان مازندران

 

جاده ۵۹ نام اصلی جاده چالوس است جاده ای که برای بسیار از ما تداعی کننده خاطرات خوب است. جاده ۵۹، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند. ساخت جاده چالوس تا اواخر دوره قاجار، جاده ای بین کرج – چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داده اما به گونه‌ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. این جاده در سال ۱۳۱۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد. تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۴ شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و ۸۸۶ متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال ۱۳۱۸ به بهره برداری می‌رسد.با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد. 

 

مجموعه فرهنگي و موزه­ كندلوس:

جاهای دیدنی استان مازندران
kandolus area in mazandaran

 

در منطقه كجور نوشهر که اشیای مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح و قبل از اسلام و همچنین دوران اسلامی را نمایش می­دهد.

 

کاخ مرمر رامسر:

جاهای دیدنی استان مازندران
marble palace ramsar

تماشاگه خزر كاخ رامسر یکی از نفیس‌ ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است که به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۱۶ به بهره برداری رسید و تا انقلاب به عنوان اقامتگاه خانواده پادشاهی استفاده می‌ شده است. ساختمان کاخ در میان باغی به مساحت ۶۰۰۰۰ متر قرار دارد که اولین نهال‌ های مرکبات اصلاح شده و گیاهان تزیینی نایاب در این باغ کاشته شده‌ است و یکی از جالب‌ ترین و متنوع‌ ترین باغ‌ های ایران است. معماری کاخ سلطنتی رامسر (کاخ مرمر) با زیربنای حدود ششصد متر اثر مهندس هوانس غریبیان با نظارت معماران ایرانی و آلمانی آن روزگار است. 

 

پل ورسک :

جاهای دیدنی مازندران

 

پل ورسک در دره ورسک در روستای ورسک، واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال قرار دارد. این پل در زمان حکومت رضا شاه در ایران توسط آلمانی‌ ها به رهبری مهندس اتریشی به نام والتر اینگر ساخته شد.عظمت این پل که در واقع دو کوه عظیم و سخت را به یکدیگر اتصال می دهد ستودنی است. این پل راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده بود و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است. این پل در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده می‌شد. امروزه پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه‌ های سیاحتی کشور نیز محسوب می‌شود.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 134

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

4 پاسخ به “جاهای دیدنی استان مازندران”

  1. سلام به نظر من دیدنی های استان مازندران فوق العاده س بهتون پیشنهاد می کنم برین و ببینین و ازش لذت ببرین.

  2. عالی.خیلی زیبا.نقاشی طبیعت همیشه چشم ودل ادم رو مینوازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .