اینبار در سایت برترین جاذبه ها می خواهیم به معرفی اماکن و جاهای دیدنی و گردشگری شهر ها و مناطق اطراف کرمان بپردازیم ،اگر با مطالب سایت همراه بوده باشید به طور اختصاصی جاذبه های خود شهر کرمان و شهرهای بم و رفسنجان و جیرفت پرداخته بودیم ، بیشتر در این مقاله سعی بر این بوده مناطق و شهرهای کوچک کرمان که در اطراف آن با فاصله کمی قرار دارند معرفی شوند با ما همراه باشید .

 


 

1.باغ شازده (شاهزاده) ماهان :

باغ شازده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان

باغ شازده (شاهزاده) یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. این باغ در حدود فاصله 35 کیلومتری جنوب‎شرقی شهر کرمان و در فاصله 6 کیلومتری شهر ماهان در مسیر جاده کرمان – بم واقع شده است و مربوط به اواخر دوره قاجاریه می‌باشد. تاریخ بنای باغ ۱۲۷۶ خورشیدی است. باغ شاهزاده ماهان کرمان یکی از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است که از شرایط مساعد طبیعی ممتازترین بهره‌برداری را نموده است. وجود خاک حاصل‌خیز، آفتاب لازم، وزش باد ملایم و نسیم و بالاخره دسترسی به آب (قنات تیگران) امکان ایجاد باغی در آن مقیاس را در گستره‌ای خشک و بی‎آب و علف معجزه گونه فراهم ساخته است. باغ تخت شاهزاده به مساحت5/5 هکتار، دارای شکلی مستطیلی و شیبی حدوداً 6/4 درصد می‌باشد که حصاری بلند آن را از جو نامساعد اطراف جدا می‌سازد. این باغ یک بار در سال 1337 و بار دیگر پس از زلزلة سال 1360 که در آن آسیب‌هایی دید مرمت شد. سپس به وسیلة اداره فرهنگ و هنر خریداری گردید و در فهرست آثار ملی به شماره 1012 به ثبت رسید و هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان می‎باشد. منبع حیاتی باغ شاهزاده جریان آبهایی است که از کوه های اطراف سرچشمه گرفته است. قنات تیگران که از ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می‎گیرد منبع آب این باغ است. جریان فوق از مرتفع‌ترین سطح وارد باغ گردیده و نظام آبیاری طراحی شده باغ را بوجود می‌آورد. یکی از ویژگی‌ها و جلوه‌های منحصر به فرد باغ شاهزاده ماهان حضور معجزه گونه باغی سرسبز و پرطراوت در محیط کویری کرمان می‌باشد. دستیابی به چنین کیفیتی نتیجة برنامه‌ریزی و طرح ایجاد پوشش گیاهی با استفاده از آب – منبع حیاتی – در آن منطقه می‌باشد. گونه‎های گیاهی این باغ شامل سرو، چنار، تبریزی، شونگ، سپیدار، بید و کاج می‎باشد و در داخل کرت‌ها درختان میوه به صورت متقارن نسبت به محور اصلی کاشته شده و در باغچه‌های محور اصلی، گل کاری به صورت متقارن دیده می‎شود.


 

2. ارگ راین ( دومین ارگ خشتی بزرگ دنیا پس از ارگ بم )

ارگ راین

ارگ راین دومین بنای خشتی عظیم در دنیا است. ارگ راین نیز در کرمان، در جنوب غربی شهر راین واقع شده است. سالانه گردشگران بسیاری از این بنای باشکوه و عظیم بازدید می‌کنند. شهر راین در مسیر جاده کرمان – بم واقع شده است ، این منطقه کوهستانی است و دارای یک آبشار معروف نیز می باشد .

 


3. باغ فتح آباد کرمان

 باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد که در 25 کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است از دیگر باغهای تاریخی و مهم کرمان می باشد و متعلق به دوره قاجار است. بنای باغ یادبودی از فضل‌علی‌خان بیگلربیگی است. وی یکی از جاکمان کرمان بوده است. باغ فتح آباد محل حکمرانی یکی از حاکمان کرمان بوده است. از وسط این باغ آب قنات عبور می‌کند و عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی و برج و باروی آن باعث شده این باغ به مکانی مفرح و زیبا تبدیل شود. زمان احداث این باغ به حدود سالهای 1255 می رسد. مصالح ساختمان ها از خشت خام و تزیین آن با گچ و مقابل سر در باغ حوضی به ابعاد 60 در 5 متر با فواره های زیبا طراحی شده بود. علاوه بر سر در که ساختمانی دو طبقه داشته طاق نماهایی نیز در طرفین آن احداث شده بود. این باع با معماری زیبا و چشم نواز خود در آستانه تخریب بوده است.

در تصویر زیر نمای قبل از بازسازی این باغ مشاهده میشود .

باغ فتح آباد کرمان


 

4. روستای تاریخی و سنگی میمند کرمان

میمند

روستای صخره‌ای و تاریخی “میمند” کرمان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است . روستای صخره‌ای و تاریخی “میمند” در استان کرمان، با قدمت چند هزار ساله از نخستین سکونت‌گاه‌های بشری و از مواریث باستانی ایران به شمار می‌رود. این روستای صخره‌ای و تاریخی در 38 کیلومتری شمال ‌شرقی شهرستان شهر بابک در استان کرمان واقع شده است. با این ثبت، پس از ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان، سه اثر از استان کرمان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

 


 

5. شهداد کرمان :

کلوت

کلوت های شهداد :

کلوت به کوههای شنی ای می گویند که بر اثر عامل فرسایشی غالب کویر ” باد ” ایجاد می گردد و فرم ها و شکلهای مسحور کننده ای را ایجاد میکنند که کمتر کسی میتواند پس از دیدن این مناظر , انگشت به دهان نماند و مسحور این زیبایی بی مانند نشود. کلوت که از ترکیب دو واژه” کل” به معنی “آبادی” و “لوت” که نام بیابانش هست آمده است. . وقتی ناگهان در دل بیابان لوت چشمتان به سازه های خاکی عجیب و غریب بیفتد و این سازه های خاکی تا چشم کار میکنند دیده میشوند ، انگار وارد یک شهر شده اید. شهری بدون هیچ سکنه ای که انگار تنها برای ارواح ساخته شده. شاید برای همین است که میگویند اینجا شهر جن و پری است. «شهداد» تا كرمان صد كیلومتر فاصله و تا شهر افسانه‌ای «كلوتها» 40 كیلومتر فاصله دارد. این منطقه در بین زمینشناسان به یکی از «قطب های گرمایی زمین» معروف است. همین خشكی كویر ممکن است گردشگران را از اروپای سبز به ایران بكشاند.

در نزدیكی شهداد، «نبکا»‌ها (گلدانهای كویری) وجود دارد كه گاه طول آنها به 10 متر می رسد؛ در حالی که بلندترین نبکاهاى صحراهاى افریقا 3 متر طول دارند.
شهر افسانه‌ای کلوتها 11 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد در کویر شهداد، 100 هکتار نمکزار به شکل جوشش تخم مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن نیست. در محدوده‌ای 30 هزار کیلومتری، در دل لوت، هیچ حیاتی وجود ندارد. شاهد این ادعا جسد سالم گاوی است كه در زمستان سال ۱۳۶۵ در كویر لوت تلف شده است. پس از گذشت 15 سال از آن زمان، جسد این گاو – در حالی كه براثر نور شدید آفتاب خشك شده بود – بدون هیچ تغییری پیدا شد.
«خبیص»، یا نام قدیم شهداد، درحاشیه غربی و دامنه شرقی كوهستان سیرچ واقع شده است. قلل ارتفاعات این كوهستان تا اواخر اردیبهشت‌ ماه پوشیده از برف است؛ ‌از این‌ رو، آبهای فراوانی به طرف دشت جریان دارد .در حاشیه غربی دشت لوت، جز در منطقه بم، هیچ ‌مكانی به این اندازه از آب دایمی برخوردار نیست. به نظر می‌رسد كه از هزاران سال پیش، اطراف خبیص بزرگترین ناحیه برای تمركز جمعیت بوده است. اكنون، تنها وجود آب است كه مردم شهداد را به این منطقه پایبند كرده است.

منطقه ریگهای یلان :

یلان

بی نظیر ترین منطقه کویری کره زمین دربین سه استان کرمان ، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرارگرفته بر خلاف چاله مرکزی لوت که کاملا خالی از پوشش گیاهی است وضعیت در ریگزار یلان متفاوت است و پوشش گیاهی بسیار ضعیف و پراکنده ای هر چند به سختی قابل مشاهده است. در مناطق جنوبی و امتداد ریگ یلان تا منطقه کلوت پوشش گیاهی به مراتب انبوهتر و دارای تنوع بیشتری است.

گندم بریان :

گندم بریان کرمان

گندم بریان با نام های گندم برشته و ریگ سوخته نیز شناخته می شود در 80 کیلومتری شمال شهرستان شهداد (خبیص) در استان کرمان واقع و مساحت آن حدود 200 کیلومتر مربع است. شرق رودخانه‌ی شور شهداد، منطقه گندم‌بریان به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ی کره زمین و یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های دنیا قرار دارد. تمام سطح گندم‌بریان یا گندم‌برشته از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی پوشیده شده و سیاهی سطح زمین و شکل عجیب سنگ‌ها باعث جذب بیشتر نور خورشید و بالارفتن بیش از حد دما می‌شود. این‌جا به «ماه زمین» شهرت دارد و در فصل زمستان و اوایل بهار به بهشتی تبدیل می‌شود که گردشگران بدون دغدغه گرمازدگی از آن بازدید می‌کنند.


 

پارک ملی خبر (Khabr) بافت :

با وسعتی حدود ۱۵۰هزار هکتار یکی از بزرگترین پارک‌های ملی ایران است و در استان کرمان قرار دارد این پارک در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شهر بافت قرار دارد پارک خبر داراى پوشش گیاهى غنى بوده و گونه‌هاى جانورى کاراکال، گرگ، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، مانندپلنگ، یوزپلنگ، و پرندگانى مانند هوبره، دراج، کبک، تیهو، عقاب طلایى، سارگپه پا بلند و تعداد زیادى از پرندگان آوازه خوان را در خود جاى داده است. پناهگاه حیات وحش روچون نیز با 000/50 هکتار وسعت در جوار این پارک قرار گرفته است. سه نوع آب و هوای سردسیر، معتدل و گرمسیری در پارک موجب تشکیل سیستم های اکولوژیک مختلف شده و زیستگاه‌های متفاوت، چشم اندازهای دیدنی و گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی را در منطقه بوجود آورده است.

خبر


 

برخی از روستاهای زیبای اطراف کرمان :

روستای ده لؤلؤ و روستای کوهپایه :

این روستا در قسمت شمالی شهرستان کرمان قرار دارد و به سبب اقلیم مساعد و طبیعت سرسبز از زیباترین مناطق ییلاقی به شمارمی رود. رویش انواع گل ها و گیاهان زیبا در گوشه و کنار روستا از عوامل جذب گردشگران به سوی آن می باشد.این روستا از روستاهای قدیمی شهرستان کرمان است و به سبب آب فراوان و چشمه های جوشان این منطقه به یکی مناطق هدف گردشگری در استان کرمان درآمده است . رشته کوهایی مثل تیزنک و لیسون در گردآگرد این روستا خودنمایی می کنند.هر چند ده لولو 20 کیلومتر با مرکز استان کرمان فاصله دارد اما به لحاظ آب و هوایی با کرمان بسیار متفاوت است .

 

روستای سیرچ :

(زادگاه استاد هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده شهیر و خالق قصه های مجید) در 50 کیلومتری شرق شهرستان کرمان و و با فاصله 30 کیلومتری از بخش شهدا واقع شده است. سیرچ از قدیم محل ییلاق بخش گرمسیرى و کویرى شهداد و آبادى‌هاى تابعهٔ آن بوده و بهارستان نام داشت.  سیرچ چشم‌اندازى زیبا، پوشیده از توده‌هاى انبوه درختان دارد. در مرکز سیرچ چندین درخت کهنسال سرو و چنار نیز وجود دارد.هوایى مرطوب و خنک دارد و بر روى ارتفاعات قرار گرفته و زیبایى آن مشابه مناظر سوئیس و با همان سرسبزى و فراز و فرودهاست. در قسمت مرطوب سیرچ به علت آب‌هاى فراوان جارى تعدادى از باغ‌ها به باتلاق‌ تبدیل شده‌اند.

پیست اسکی سیرچ (Sirch) :

پیست اسکی سیرچ کرمان

پیست اسکی سیرچ بزرگترین پیست اسکی جنوب شرق کشور است . این پیست به فاصله یک ساعت از تل گندم بریان ( گرم ترین نقطه روی زمین ) قرار دارد. پیست اسکی سیرچ مکانی مناسب و مفرح برای تفریحات زمستانی است. برای دسترسی به این پیست، از جاده قدیم کرمان – بم وارد جاده سیرچ شوید. بعد از عبور از تونل سیرچ در دامنه سمت راست تونل، پیستی طبیعی از برف و یخ قرار دارد.

 

روستای سکنج: 

یکی از آبادی‌های بزرگ و مرکز دهستان سکنج است که در شرق ماهان و شمال جادهٔ «بم – کرمان» (۶ کیلومتری راه فرعی بعد از پلیس راه) قرار دارد. سکنج تا شهر کرمان ۵۰ و تا ماهان ۱۵ کیلومتر فاصله دارد . روستای «سکنج» یکی از معروف‌ترین گردشگاه‌های کرمان است که آب و هوای با طراوت این روستا باعث شده تا این روزها، گردشگران فراوانی لحظه های خود را در سایه درختان و حاشیه مسیر آب و رودخانه سکنج سپری کنند . این روستا که از قدمت تاریخی حدود 700 سال برخودار است با انبوه باغ‌های سردسیری، درختان چنار کهنسال، کوچه‌های پر پیچ و خم که با انواع درختان و خانه‌های روستایی زیبا سازی شده‌اند و نیز رودخانه پر خروش سکنج که در دره‌های شمالی روستا جریان دارد، شکوه و جلوه خاصی را به نمایش می‌گذارد.

روستای بیدخوان :

در شهرستان بردسیر ،این روستا پیشینه ای كهن و قدمتی دیرینه دارد. مورخان قدمت این روستا را مربوط به دور ه های پیش از اسلام می دانند. ر این روستا،درخت گردوی كهنسالی وجود دارد كه براساس برخی مستندات قدمت آن به 2000 سال قبل می رسد . رودخانه دائمی بیدخوان كه از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می گیرد شادابی و طراوت ویژ ه ای به این ناحیه بخشیده است . غار یخی و بندر یخدان هم در 7 كیلومتری جنوب شرقی روستا قراردارد كه از جاذبه های طبیعی این منطقه محسوب می شود .هر ساله گردشگران طبیعت دوست زیادی به این ناحیه خوش اب وهوا امده و از مناظر زیبای این روستا دیدن می نمایند. بید قناتی است که در روستای بید خوان نیز یکی از مناطق گردشگری در این روستا میباشد.

 لاله زار بردسیر :

لاله‌زار یکی از مناطق خوش آب و هوای گردشگری استان کرمان به شمار می‌رود که در ۷۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان بردسیر واقع شده است. با وجود خشکی هوا در شهرستان بردسیر، در ارتفاع ۲۷۰۰متری منطقه لاله‌زار گل محمدی به دست می‌آید. در سال‌های گذشته اقداماتی همچون آسفالت راه دسترسی به سایت گردشگری لاله‌زار، ساخت پارکینگ، تامین آب بهداشتی، برق‌کشی، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، راه‌اندازی غرفه‌های ثابت برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و عرضه محصولات کشاورزی و ساخت کمپ‌های اقامتی برای گردشگران انجام شده است. جشنواره ای هر ساله در فصل تولید گلاب با هدف شناساندن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهرستان بردسیر و منطقه نمونه گردشگری لاله‌زار بردسیر برگزار میشود و با توجه به این‌که زیبایی‌های طبیعت و گلستان‌های گل محمدی در بردسیر بویژه بخش لاله‌زار شگفت‌انگیز است بنابراین برپایی جشنواره گل و گلاب در این منطقه می‌تواند فضایی شاد و مفرح برای خانواده‌‌ها فراهم آورد.


 

آبشارهای اطراف کرمان  :

آبشار اوردیکان کرمان :

در استان کرمان واقع است. آبشار اوردیکان در فاصله 2 کیلومتری شرق بلندترین منطقه مسکونی ایران، در روستای اوردیکان و در دامنه های جنوب غربی کوه هزار قرار دارد. آبشاری که آب آن از برف ها و یخ های ارتفاعات بالا دست و قله هزار سرچشمه می گیرد. ارتفاع آن در حدود 12 متر می باشد و به صورت حرکت روی شیب تند دیواره جریان دارد. دسترسی به این روستا از طریق شهرستان ماهان، جاده روستای گلزار، روستای صاحب آباد، روستای راسک و سپس اوردیکان امکانپذیر است.

آبشارهای خوشکار کرمان :

شامل 2 آبشار در استان کرمان واقع هستند. برای دسترسی به این آبشارها از جاده بافت به سمت کرمان، در روستای کیسکان توقف کنید. از این مکان پیاده روی به سمت آبشارها آغاز می گردد. در دره رودخان خوشکار در کنار مسیر رودخانه ادامه مسیر دهید تا به آبشارهای خوشکار برسید. در کنار آبشار دوم غاری واقع شده است. آبشار از صخره سمت راست غار جلوی دهانه غار فرومیریزد. در فصل بهار شدت آب به قدری است که غار پشت آبشار مخفی میشود. ادامه این مسیر به قله کوه شاه منتهی میگردد.

آبشارهای سیمک کرمان :

آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان در روستای کوهپایه قرار دارند. این ناحیه امکانات مناسبی از جمله اردوگاه دارد که باعث شده گردشگران زیادی به این ناحیه مراجعه کنند. ۱۳ آبشار موجود در سیمک همواره پذیرای کوهنوردان و صخره نوردان است. صعود به این آبشارها نیازمند تجهیزات و مهارت خاص است.

 

آبشارهای دره سختی (فوسک) کرمان :

واقع در 30 کیلومتری کرمان در منطقه کوهپایه کرمان واقع است. این مسیر دارای 15 کیلومتر جاده خاکی با شیب های تند و دره های عمیق است. آخرین روستای این منطقه فوسک نام دارد و از این منطقه پیاده روی آغاز می شود. ادامه مسیر رودخانه در دره سختی به آبشارها منتهی می شود بیش از 10 کیلومتر در دل کوه‌های بلند با دیوارهای پرشیب و گاه 200 متری پیچ و تاب جالب توجهی را به وجود آورده است. در این دره به واسطه جریان آب رودخانه نزدیک به 45 آبشار بلند و کوتاه با ارتفاعی بین 3 تا 45 متر وجود دارند. گذر از این دره نیازمند ابزار فنی، آمادگی بدنی و نیز آشنایی با فن شنا می‌باشد. پیمایش این دره حداقل 5 روز زمان می‌برد. بی‌شک این دره شگفت‌ انگیز به واسطه طول مسیر، وجود ریزش‌های خروشان آب، بیشه زارها، نیزارها، دیواره‌ها و نیز حیات‌وحش متنوعی که دارد، می‌تواند جزء منحصر به‌ فرد ترین دره‌های کشور باشد. چرا که دره‌های معروفی چون «رقز» فارسو «آندرس» شمال در برابرعظمت آن، دره‌های کوچکی محسوب می‌گردند. این مسیر در تابستان 1388 برای اولین بار، توسط تیم6 نفره امداد و نجات کوهستان هلال احمر کرمان، مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت.


 

با توجه به انبوه جاذبه های طبیعی در شهرهای اطراف کرمان با توجه به وسعت آن محدودیت به دلیل طولانی نشدن مقاله باعث شد بسیاری از جاذبه ها خصوصا طبیعی نام برده نشوند ، شما می توانید چنانچه جاذبه ای در این منطقه می شناسید که معرفی نشده است از قسمت نظرات معرفی کنید .

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 109

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

یک پاسخ به “بهترین جاهای دیدنی مناطق اطراف کرمان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .