کلوت های شهداد ، معجزه ای در دل کویر لوت ایران در شهر شهداد در استان کرمان ، این منطقه در 87 کیلومتری شمال شرقی کرمان قرار دارد. شاید از خود بپرسید که کلوت یعنی چه و به چه معناست :کَلوت از واژه‌های کل و لوت به معنای شهر لوت تشکیل شده‌است و در نواحی بیابانی، به برجستگی‌های بین شیارهای نعلی شکل کَلوت می‌گویند. نام دیگر کلوت یاردانگ است. این اشکال در اثر رسوبات و فرسایش دریاچه های بسیار قدیمی ایجاد شده و به صورت تپه های فرسایشی ظاهر می شوند.  کلوت شهداد کرمان به عنوان یکی از جاذبه های منحصر به فرد و طبیعی ایران شناخته می شود و نمونه ای از آن در یوتای آمریکا وجود دارد. منظره ماورایی کلوت شهداد سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور به خود جذب می کند.

دشت لوت کویری نمکی بزرگی است که در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان ایران واقع شده و سی و چهارمین کویر بزرگ جهان است و در تاریخ 17 جولای 2016 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. سطح شن و ماسه آن در دمای 70.7 درجه سانتیگراد و 159.3 درجه فارنهایت اندازه گیری شده است و آن را به یکی از خشک ترین و گرم ترین مکان های جهان بر اساس گزارش سازمان هواشناسی جهانی WMO بالاترین دمای تاریخ را نشان میداد. اندازه گیری روی زمین در 13 سپتامبر 1922 زمانی که دماسنج در یک ایستگاه هواشناسی در العزیزیه لیبی به 58 درجه سانتیگراد رسید.

اما تحقیقات جدیدتر نشان می دهد که هیچ یک از این مکان ها ادعای واقعی برای عنوان خود ندارند. صحرا به عنوان گرم ترین بیابان در پنج سال گذشته رتبه بندی شده است .

کلوت های شهداد

راهنمای سفر به شهداد و کلوت های شهداد :

خود شهداد خیلی شهر قشنگیه خیلی حس زمانهای قدیم میده ، حس اینکه وارد یه شهر دهه چهل پنجاه شمسی رو شدیم میده خیلی شهر دوست داشتنی ای هست با درختای نخل سر حال و بلند! خرید صنایع دستی در شهداد فراموش نشه ، همچنین روزگاری توی این شهر بهترین پرتقال برداشت میشده و بهترین خرما! بهترین سفالها از کارگاههای اینجا بیرون میومد اما مرداد سال ۶۰ زلزله ای به بزرگی ۷.۱ ریشتر در شهداد اتفاق افتاد که متاسفانه بر اثر اون ۱۳۰۰ نفر جون خودشون رو از دست دادن و امکانات شهری از بین رفت شهر عقب افتاد. از دیدنی‌های خود شهر شهداد می‌توان به قلعه کهنه، قلعه رموک، قلعه چغوکی، قلعه بهرام، گورستان‌های باستانی، آب انبار حاج محمد تقی، کارگاه فلز کاری باستانی ( محوطه باستانی شهداد) ، آسیاب آبی، باغ شهرداری، باغ کشاورزی و امام زاده زید اشاره کرد.

لحظه ی دیدار با کلوت ها نزدیک و نزدیکتر میشود حالا فقط چند ده کیلومتر مونده از شهداد تا بتونیم کلوتها رو با چشم خودمون و از نزدیک ببینیم هرچقدر به کلوتهای شهداد نزدیکتر میشدیم پوشش گیاهی کنار جاده کم و کمتر میشد دقیقا عین عددی که تابلوهای کنار جاده برای مسیر باقی مونده ی ما تا کلوتهای شهداد نشون میدادن بالاخره وقتش رسیده بود کلوتها از دور نمایان شدن و هیجان ما برای نزدیک و نزدیکتر شدن بهشون تمومی نداشت از اون روزی که تصمیم گرفته بودیم به سمت کلوتهای شهداد سفر کنیم مطمئن بودیم که مناظرچشم نوازی در انتظارمونه اما راستش رو بخواید دیدن کلوتها از نزدیک اونقدر عظمت و ابهت داشت که همه ی ما رو درگیر خودش کرده بود خیلی بیشتر از اون چیزی که فکر میکردیم گیرا بود خب ما رسیدیم به کلوتهای شهداد فوق العاده فوق العاده فوق العاده مناظر قشنگیه امیدوارم حتما تجربه اش کنید از نزدیک یعنی قطعا چیزی که با چشم شما اینجا میبینید با چیزی که توی تصویر میبینید خیلی فرق میکنه واقعا زیباست . برای غروب بتونیم خوب عکاسی کنیم و بتونیم مشرف باشیم به ویو و بتونیم مشرف باشیم به منطقه بتونیم کلوتهای بیشتری رو ببینیم . الان که اوایل ماه آبان است و هوا هم با اینکه ظهره ولی نسبتاً خوبه اونقدر سوزان نیست. الان ساعت چهار و نیمه دیگه کم کم داره غروب میشه مناظر اینجا که واقعا همشون یونیکن خیلی قشنگن! آدم لذت میبره از منظره های اینجا

کلوتهای شهداد قطعا ارزشش رو داره که وقت بذارید و بتونید کلوتهای شهداد رو تجربه کنید حالا چه به عنوان طبیعت گرد چه عکاسی لنداسکیپ چه برای سفر به نظرم واقعا ارزشمنده. تمام کیلومتر کیلومتر مسیری که طی میکنید ارزش رسیدن به اینجا رو داره و امیدوارم حتما تجربه اش کنید . عکاسی طلوع آفتاب : ساعت پنج دقیقه به شش صبح است ساعت چهار و نیم بیدار شدم برای اینکه عکس بگیرم خیلی طلوع قشنگی است البته هنوز هم ادامه داره خوشبختانه منتظرم که اولین پرتوهای نور برسه به این کلوتهای این پشت که بتونم عکس خوب بگیرم … و من فکر میکنم کلوتها یکی از زیباترین مناظر طبیعی بوده که من تجربه کردم واقعا قشنگن! واقعا قشنگن لذت بردیم سکوت شبش هم مثل سکوت شب کویر واقعا فوق العاده است خوشبختانه خوشبختانه این منطقه با اینکه تردد زیاد بوده ولی زباله اصلا خبری نیست اتفاق خوبیه که اینجا اصلا اثری از زباله نمیبینیم و بسیار اتمسفر فوق العاده ای داره که امیدوارم حتما تجربه ش کنید بعد از اینکه شب رو در کنار کلوتها صبح کردیم و یه دل سیر تماشاشون کردیم .

گندم بریان :  تابلوی گندم ، دلیل مشهور بودن گندم بریان اینه که یک بار به اشتباه گندم بریان رو گرمترین نقطه ی ایران و جهان معرفی کردن در حالیکه بعدا این حرف اصلاح شد و گفتن گرمترین نقطه ی ایران و شاید گرمترین نقطه ی جهان در بیابان لوت، درچاله ی مرکزی لوت و در ۷۵ کیلومتری شرق شهداد است از اونجایی که ماشین ما شرایط مناسبی برای رفتن به عمق بیابان لوت و مشاهده ی گدازه های آتشفشانی گندم بریان رو نداشت مجبور شدیم با تابلوی گندم بریان خداحافظی کنیم و دیدارمون در حد دیدار تابلو باقی بمونه.گرم ترین نقطه روی زمین کجاست؟ بارها این سوال از شما پرسیده شده که کدام نقطه از کره زمین گرم ترین منطقه است! این منطقه در هیچ کجای ایران و در منطقه کلوت شهداد در استان کرمان نیست. این منطقه به عنوان جاذبه طبیعی منحصر به فرد ایران شناخته می شود و مکانی برای تفریحات هیجان انگیز مانند سافاری، کویر گردی به ویژه در فصل پاییز و همچنین تحقیقات علمی است.

 

شهداد در استان کرمان در ایران ، محل اقامت معمولا در شهداد اقامتگاه های بوم گردی نزدیک شهر شهداد است .شهداد در گذشته مرکز ایالت آراتا بوده‌است و همچنین درفش شهداد کهن‌ترین پرچم فلزی یافت شده در ایران است که اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. در زبان فارسی شهداد به عنوان اسم پسرانه کاربرد دارد و به معنای داده‌ای از سمت شاه یا هدیه شاه می‌باشد. اندوهجرد از جمله شهرهای بخش شهداد می باشد که به شهر باغها معروف شده است. در نزدیکی شهداد مجموعه روستاهای کوچک زیادی وجود دارد که روی هم به دهستان تکاب معروف است و به داشتن محصول سیر بنفش رنگ مرغوب شهرت یافته اند. در این دهستان تعداد زیادی اقامتگاه بومگردی کویری وجود دارد که برای اسکان مسافران ایرانی و خارجی خدمات ارائه می دهند.

درختان گز  : این گیاه در مناطق خشک و کویری می روید و به خشکی مقاوم است از شاخه هایش ماده ای ترشح می کند که به نام «تماریس» معروف است. گزانگبین ، (برای تهیه نوعی آب نبات) گز (شیرینی معروف اصفهانی) از آن درست می کنند این آب آن است شاید باورش سخت باشد.

آبشاری در کویر لوت آبشار کشیت :  آبشار کشیت در دره ای واقع شده است که نسبت به سطح کویر گود و عمیق است دیدن این آبشار در کویر واقعا لذت بخش است این آبشار دائمی در دره کشیت واقع شده است. 40 کیلومتری شهداد و در منطقه گلباف استان کرمان واقع شده است ارتفاع آبشار 12 متر است.

دریاچه جدید شهداد : در فروردین ماه 1398 بارندگی و سیل باعث ایجاد این دریاچه شده و البته به مرور زمان در حال خشک شدن است اما در اوائل که پر آب بود حتی قایق رانی هم میشد. ایجاد این دریاچه فصلی در نزدیکی شهداد بسیار زیبا همچنین بسیار بزرگ است یک دریاچه فصلی در وسط بیابان وجود داشت اما این دریاچه دیگر میشود گفت ناپدید شده است زیرا دو سال پس از تشکیل آن به دلیل خشکسالی و هوای گرم تبدیل به نمکزار شده این دریاچه در منطقه شهداد قرار داشت و پدیده ای بسیار نادر است در آن زمان جاده شهداد نهبندان توسط این دریاچه کویر لوت در استان کرمان و دریاچه فصلی شهداد پرآب شد و جاده را بست .

 

کلوت های شهداد

 

کویر لوت حدود 10 درصد از مساحت ایران را در بر می گیرد و یکی از مناطق خشک و بسیار گرم جهان به شمار می رود به عنوان اولین اثر طبیعی ایران، کویر لوت ایران در فهرست طبیعی یونسکو قرار گرفته است.

فرق میان دشت و کویر : دشت به مناطقی اطلاق می شود که بارندگی کم (کمتر از 50 میلی متر در سال)  است. پوشش گیاهی آن ضعیف است اما کویر مناطقی گفته می شود که نمک بسیار بالایی دارد و به نمکزار کلوت های کویر لوت معروف است در دوره های زمین شناسی قبلی، بیابان ها دریاچه هایی بودند که خشک می شدند و نمک به جا مانده از رشد هر گیاهی جلوگیری می کرد. بنابراین کویر لوت بخشی از دشت بزرگ لوت ( دشت لوت) محسوب می شود. دشت لوت در جهت شمال 900 کیلومتر و در جهت شرق به غرب 300 کیلومتر در استان کرمان در ایران تخمین زده می شود  .

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دسته : ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .