در نوروز سال 1398 سفری کوتاه داشتم از شهر شهربابک واقع در استان کرمان ، از لحاظ موقعیت جغرافیایی وقتی به شهر رفسنجان برسید باید راه خود را به طرف این شهر و روستای سنگی و تاریخی میمند انتخاب کنید و در واقع جدای از مسیر کرمان می باشد . اما اگر از کرمان حرکت کردید حتما در کبوترخان توقفی کوتاه داشته باشید و از بستنی های معروف ان بخورید ، کاملا وقتی از این بخش رد می شوید در دو طرف جاده بستنی فروشی های متعدد چشمک می زنند ! در جاده شهربابک هم تماشای کوه های سرخ سرشار از عنصر مس و تاسیسات مجتمع های مس خالی از لطف نیست . در خود شهر بابک پیشنهاد میشود از عمارت موسی خانی بازدید کنید . بازدید از این بنای تاریخی رایگان است ، در مورد بنا باید گفت یک خانه شخصی بزرگ قدیمی هست که قسمت هایی از ان بازسازی شده و هنوز جای کار فراوانی دارد . داخل ان غرفه هایی از محصولات صنایع دستی نیز می باشد چند اتاق جالب هم دارد که به عنوان موزه انواع وسائل قدیمی را در خود جای داده است .

عمارت موسی خانی شهر بابک

نمای حیاط عمارت موسی خانی شهر بابک 

عمارت موسی خانی شهر بابک

نمای حیاط پشتی عمارت موسی خانی که هنوز مرمت نشده .

عمارت موسی خانی شهر بابک

نمای یکی از چند اتاق عمارت موسی خانی که موزه هست و وسائل قدیمی را در خود جای داده ( بازدید رایگان بود )

 

پیشنهاد میشود اگر قصد خوابیدن را دارید شب را در شهربابک بخوابید و روز را به روستای میمند بروید . مسیر روستا میمند 15 کیلیومتری شهر بابک جدا میشود  و  15 کیلومتر دیگر باید طی کنید و به روستای سنگی میمند برسید . هزینه ورود هر ماشین 15 هزارتومان یا هر نفر 3 هزارتومان می باشد . علاوه بر خانه های سنگی روستا که در دل کوه حفر شده اند روستا دارای دو مکان مهم است 1- مسجد سنگی ( با سقفی از سنگ ) که البته از لحاظ روشنایی کار ضعیف صورت گرفته و تنها یک لامپ داخل ان روشن بود . 2- آتشکده که به موزه تبدیل شده و بازدید از ان رایگان است و کلی وسائل قدیمی و جالب را در خود جای داده است و دارای روشنایی مناسبی نیز می باشد . یک اقامت گاه بوم گردی خوب هم در روستا ایجاد شده که اگر وضع مالی یتان خوب هست پیشنهاد استفاده از ان در یک شب ارزش خواهد داشت . در کنار مسجد سرویس های بهداشتی وجود دارد و به نظر می امد جدید باشند و اب گرم و داشتن مایع دستشویی از مزایای ان بود . نکته مهم در بازدید از میمند خرید محصولات محلی مثل ماست و کشک و گیاهان دارویی است که پیشنهاد میشود حتما خریداری کنید و ارزش دارد . قیمت ها هم مناسب بود . در مورد غذا قیمت ها بالاتر از شهر بود و پیشنهاد میشود اگر عیال وار سفر می کنید می توانید نهار را در رستوران های شهر بابک بخورید .

روستای میمند

نمایی از روستای سنگی میمند

روستای میمند

نمایی از داخل مسجد 200 ساله سنگی میمند

روستای میمند

نمای درب ورودی یکی از منازل حفر شده داخل سنگ ها و منازل تماما سنگی روستای میمند ( شنیده ها حاکی از این بود که قدمت خانه ها به چند هزار سال میرسد و در حال حاضر فقط چند خانوار که بیشتر افراد مسن هستند اقامت دائمی در روستا دارند  و گویا این منطقه قبلا کوه آتشفشان بوده است )

روستای میمند

موزه میمند ( اتشکده ، گویا از روی ظاهر مکان به این نتیجه رسیده شده که قبلا آتشکده بوده و اطلاعات دقیقی البته در دسترس نیست )

روستای میمند

موزه میمند دارای چند اتاق بود که وسائل مختلفی را در خود جای داده بود .

 

در مسیر بازگشت از روستای میمند قبل از اینکه وارد جاده اصلی بشوید یک دو راهی وجود دارد اگر قصد گردش در یک روستای ییلاقی و زیبا را دارید پیشنهاد میشود وارد این مسیر بشوید و جاده اسفالته را ادامه بدید ( بین 30 الی 60 دقیقه ) تا به روستای زیبای ریسه برسید البته قبل از روستا هم روستا ها و همچنین مسیر جاده جذابیت دارد و می توانید توقف کوتاه کنید . وارد روستا که شدید به پایین دست بروید از یک جاده خاکی حدود 5 دقیقه ای می رسید به کنار رودخانه و فضای دلربای ان . البته چون در اوائل فصل بهار رفتم خب درختان سبز نبودند و میشه گفت 50 درصد جذابیت را نداشت ولی در کل می توان از لحاظ زیبایی منطقه را مانند دهبکری بم دانست .

روستای ریسه شهر بابک

روستای گردشگری ریسه شهربابک

روستای ریسه شهر بابک

روستای گردشگری ریسه شهربابک

 

اگر قصد برگشت به طرف رفسنجان را هم داشتید پیشنهاد میشود ادامه را از جاده روستا بدهید . اگر این جاده اسفالته را تا انتها بروید با گذر از تپه ها و دره ها و روستاها که در کل مسیر زیبایی است وارد مسیر اصلی جاده انار به طرف رفسنجان خواهید تقریبا 30 کیلومتری رفسنجان و مسیرتان کوتاه تر میشود .

وارد شهر رفسنجان شدیم و دیدیم حیف هست از خانه حاج آقا علی ( بزرگترین خانه خشتی دنیا ) دیدن نکنیم ، تابلوها را خواندیم وارد یک بلوار شدیم اگرچه در فاصله شش کیلومتری رفسنجان بود اما جزئی از شهر بود و میشود گفت خارج از فضای شهری نشدیم رسیدیم به یک کوچه ، از همان داخل کوچه هم شکوه و ابهت خانه مبهوت کننده بود . دیوارهای خانه در حد یک قلعه بود . قیمت بلیط برای هر نفر 4 هزارتومان بود . بسیار زیبا ، مشخصا بسیار در زیباسازی خانه و مرمت ان کار شده بود . یک حیاط بسیار بزرگ ، کلی اتاق و حتی دو حیاط کوچکتر که خودشان یکجورایی خانه جداگانه بودند . حوض های زییا ، گچ بری ها ، وسائل و …. 

خانه حاج اقا علی

نمایی از حیاط بزرگ خانه حاج آقا علی رفسنجان 

خانه حاج اقا علی

خانه حاج آقا علی رفسنجان 

خانه حاج اقا علی

خانه حاج آقا علی رفسنجان 

گزارش از : مدیر مجله وبسایت برترین جاذبه ها .

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 59

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .