جزیره قشم یکی از جزایر استان هرمزگان است که به‌عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج‌فارس نیز می باشد ، این جزیره در تنگه هرمز قرار دارد. وجود جنگل‌های حرا، مرجان‌ها و لاکپشت‌ها جذابیت طیبعی این جزیره را دو چندان کرده است. از دیگر جاذبه‌های طبیعی قشم می‌توان به جزیره هنگام، جزایر ناز، دره ستارگان،کورکوراکوه، بام قشم، دره تندیس، چاهکوه، غار نمکدان و دولاب اشاره کرد. از جاذبه های تاریخی این جزیره نیز می‌توان به لافت، چاه‌های طلا، مسجد جامع قشم، سد پی‌پشت، اسکله باسعیدو، کارگاه لنج‌سازی و قلعه پرتغالی‌ها اشاره کرد. راه رسیدن به قشم از دو مسیر می باشد.  الف ) مسیر بندرعباس به قشم ( اسکله ی  مسافربری شهید حقانی ) که به صورت حضوری بلیط در داخل اسکله تهیه می نمایید. ب) مسیر بندر پل به بندر لافت جزیره ی قشم ، سپس طی مسافت تقریبی 70 کیلومتر در داخل جزیره برای رسیدن به شهر قشم .ازاین بندر می توان خوردو را با کشتی های لندینگ کرافت حمل نموده و با ماشین شخصی به جزیره مسافرت نمود و هیچ محدودیتی برای نوع خودرو وجود ندارد و حرکتها معمولا 24 ساعته  است قطع نمی شود.بندر پل در 10 کیلومتری شرق بندرخمیر و تقریبا 60 کیلومتری غرب بندرعباس واقع است و  جاده ی بندرعباس به بندرلنگه قابل دسترسی است.مسافرانی که از از سمت بندرلنگه به بندرعباس در حرکت هستند می توانند ابتدا بندرپل را بازدید نمایند.واضح است با توجه به شرجی بودن هوا در این منطقه بهترین فصل سفر شرکت در تور قشم در زمستان و نوروز می باشد .

 


 

1. جاذبه های طبیعی قشم

جزیره هنگام :

جاهای دیدنی قشم

جزیره هنگام یکی از دیدنی ترین جزایر خلیج فارس بوده و در ایام خاصی از سال میزبان دلفین های زیبا و تماشایی می شود. پیش از رفتن به این جزیره، قایق سواری و تماشای دلفین ها و ماهی های رنگارنگ، از تفریحات محبوب گشت های جزیره هنگام به شمار می رود. جزیره هنگام ساحل زیبا و رویایی دارد که شن های آن مانند نقره می درخشند به همین دلیل ساحل را با نام ساحل نقره ای هنگام می شناسند

 

جزیره هرمز :

جاهای دیدنی قشم

اگر به قشم سفر می کنید یک روز از سفر خود را به بازدید از جزیره زیبا و دیدنی هرمز اختصاص دهید. جاذبه های طبیعی و زیبایی های رنگارنگ این جزیره به قدری زیاد است که به سختی از آن دل خواهید کند. هرمز با فاصله یک ساعت از قشم قرار گرفته و دارای جاذبه های بی نظیر و منحصر به فردی از جمله دره مجسمه ها، تپه های رنگین کمان و ساحل سرخ است.

جزایر ناز :

یکی از زیبایی‌های جزیره قشم است که در نزدیکی سواحل شرقی قرار گرفته و از ساحل حدود یک کیلومتر فاصله دارد در زمان جزر با پس روی کامل آب دریا برای مدت کوتاهی باریکه‌ای از خشکی جزیره را به ساحل قشم وصل می‌کند این جزایر وقت غروب منظره‌ای دیدنی دارند.

جاهای دیدنی قشم

 

غار نمک قشم :

در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره ( تقریبا به موازات ساحل جنوبی ) کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا ، غار نمک قرار دارد وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای جالب و دیدنی را نمایان می سازد .فاصله دهانه غار نمک از جاده همجوار ساحل دریا حدود 2 کیلومتر است که توصیه می شود با پای پیاده پیموده شود درون غار نمک به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند جریان آب نمک در کف غار نیز از منظره های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است.منظره حوضچه اطراف غار از دور همچون برف زمستانی دیدنی است این چشمه در تمام طول سال جریان دارد. با بررسی های به عمل آمده توسط زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک معلوم شده که این غار، طولانی ترین غار نمک جهان ( به درازای 6400 متر ) است.
 

دره ستارگان قشم:

جاهای دیدنی قشم

آب و باد، خاک و سنگ را در بخشی از جزیره فرسایش داده و دره‌ای شگفت‌انگیز و زیبا خلق کرده است، این دره به دره ستارگان شهرت دارد. دره ستارگان در 15 کیلومتری شهر قشم در جاده کناره جنوبی جزیره و روستای برکه خلف قرار دارد. این جاذبه طبیعی در حدود پنج کیلومتری ساحل جنوبی جزیره‌ قشم قرار دارد. 

دره تندیس‌ها قشم :

این دره در فاصله 75 کیلومتری شهر قشم و در جنوب غربی روستای طبل قرار دارد. سطح بیشتر دره از ترک‌های گلی پوشیده شده  و از نظر ساختاری تقریبا شبیه دره ستارگان است فرسایش در این دره سنگی تندیس‌های طبیعی شگفت‌انگیزی خلق کرده است.

جاهای دیدنی قشم

 

جنگل دریایی حرا قشم ( HARRA ) :

از شهر قشم تا جنگل حرا حدود 50 کیلومتر راه است و باید وارد جاده جنوبی شوید اینجا جنگلی است پر از درختچه‌ها است که به نظر می آید که روی آب شناور شده باشند. درخت حرا که نام علمی آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابو علی سینا ( Avicenna Marina ) نسبت داده می شود، درختانی در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ سبز روشن هستند. درخت حرا آب شورزی است که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود و با خاصیت تصفیه ای که در پوست درخت حرا وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است.
 
در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان (فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) جنگل حرا در گستره ای معادل 200 کیلومتر مربع پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر همچون حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و …. از مناطق گرمسیری است جنگل حرا زیستگاه مناسبی برای نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان پدید آورده است که منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند. جنگل حرا در زمستان زیستگاه مناسبی برای تغذیه آبچلیک ها و پلوه ها است و تعداد قابل توجهی از گونه های پرندگان اروپایی – آسیایی( حدود 43 گونه ماهی خوارند) که به آفریقا مهاجرت می کنند یکی از مسیرهای مهاجرت از جنوب ایران و از میان خلیج فارس در نقطه باریک تنگه هرمز میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی عبور می کند. مناطق جزر و مدی حفاظت شده حرا به مثابه سرزمین استراحت و تغذیه پرندگان ماهی خوار و گونه های دیگری از پرندگان مهاجر است دیدار از جنگل حرا خاطره ای به یاد ماندنی در اذهان دوستداران طبیعت، آب، هوا، درخت و پرندگان و سکوت استثنایی باقی می گذارد.
 
 

حیات وحش دریایی قشم :

 
به طور کلی 11 گونه خرچنگ از سه خانواده در جزیره قشم وجود دارد آب های جزیره قشم از انواع ماهی غنی است لاک پشت سبز در آب های جزیره های قشم، هنگام و لارک و همچنین در تنگه خوران و شرق لافت دیده می شود ساحل شنی در شرق کانی در قسمت جنوب شرقی یک مکان دلخواه برای لاک پشت های دریایی است و دولفین بینی بطری نیز از عمده پستانداران منطقه است.
 

تنگه چاهکوه قشم:

جاهای دیدنی قشم

تنگ چاه‌کوه ، پدیده‌اى شگفت از فرسایش سنگ‌هاى رسوبى زمین، یکی دیگر از عجایب جزیره قشم است. این دره در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم قرار دارد. راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالته بوده و فقط در یکی دو کیلومتر پایانی خاکی می شود که البته وضعیت خوبی دارد. تنگ چاه‌کوه  یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم است که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است.

پارك كروكوديل نوپك قشم :

پارک کروکوديل يکي از جاذبه‌هاي گردشگري استان هرمزگان است که در مسیر اتوبان خلیج فارس ( 7 کیلومتری قشم – درگهان ) قرار دارد و  همه روزه از ساعت 8 صبح لغایت 20 برای گردشگران باز است. پارک کروکودیل نوپک قشم اولین و تنها پارک کروکودیل خاورمیانه است که از سال 1390 به بهره برداری رسیده است و یکی دیگر از دیدنیهای منحصر بفرد جزیره قشم است. در این مجموعه بیش از 100 سر کروکودیل از نوزاد تا بزرگترین کروکودیل ایران زندگی میکنند. علاوه بر کروکودیلها حیواناتی نظیر میمون ، سوسمار، پرندگان و پستانداران دیگری نیز در این پارک زندگی میکنند. برای ورود به پارک نیاز به تهیه بلیط می باشد.

لاک پشت‌های پوزه عقابی قشم :

از میان ۷ گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده درآب‌های جهان، ۵ گونه به پهنه‌های آبی خلیج فارس و دریای عمان وارد می‌شوند که در سراسر دنیا جمعیت لاک پشت‌های پوزه عقابی به دلیل بهره برداری انسانی به شدت در حال کاهش است. لاک پشت پوزه عقابی یکی از دو گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاری می‌کند، پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلیش یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.


2. جاذبه های فرهنگی و تاریخی قشم

 

غار خربز (خربس Xarbez) :

به فاصله 12 کیلومتری قشم در کنار جاده جنوبی، غار خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشت میانکاسه قرار دارد و غار خربس از غارهای دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگ ها به وجود آمده، اما در دوره های پیش از اسلام مردمان با افزودن بر وسعت غار خربس در بخش های تالار میانی و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه و یا نیایشگاه استفاده کرده اند. در دل ارتفاعات روستای خربس، آثاری از معماری صخره‌ای دیده می‌شود که به عقیده برخی محققان، نیایشگاه پیروان مهرپرستی و با پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده‌ است. 
قدمت تاریخی این غار به دوره اشکانی و ساسانی باز می گردد. این غار شامل دو طبقه است، طبقه اول، بخش طبیعی غار بوده و متشکل از یک دالان ورودی با سه حفره و بخش دستکند نیز در طبقه دوم که شامل یک فضای مرکزی و راهرو و یک فضای کوچک مجاور است که در انتها راهرو جنوبی حفره ای چاه مانند قرار دارد.  چندین دریچه رو به دشت در این غار وجود دارد که روشنایی داخل آن را تامین می کند. 
 
 

*** قلعه پرتغالی ها قشم :

این دژ، وظیفه پشتیبانی جزیره هرمز را بر عهده داشته که شامل تامین آب شیرین برای قلعه پرتغالی‌ها در هرمز بوده‌است. قلعه پرتغالی ها در قرن ۱۶ ساخته شده است و بیش از یک صده مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه هم هنوز بخشی از این قلعه سالم باقی مانده است که از جمله آنها می توان به دو آب انبار و چهار برج مراقبت اشاره کرد. قلعه پرتغالی ها در واقع مهم‌ترین اثر باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.

چاه های تل آب یا طلا قشم:

در 76 کیلومتری شهر قشم و در 30 کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم چاه های طلا قرار دارد  در روستای لافت قبل از همه، بادگیرهای منازل روستائی چشم مشتاقان دیدار از قشم را به خود جلب می نماید پس از آن به محض ورود به لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب متعدد در داخل گودال دامنه کوه به چشم می خورد که حکایت از تکنولوژی ذخیره آب پارسیان جزیره نشین عهد هخامنشی و دوره زرتشتیان دارد. بعضی به غلط و به دلیل ارزش بالای آب در جزیره واژه طلا را به آن اطلاق میکنند در حالیکه صحیح آن تلا= تل او = TAL EAU تل آب و( او ) به معنی آب (به زبان پارسی قدیم و فرانسه امروزی)است.مردم منطقه به این چاه‌ها، چاه طلا می‌گویند .آب باران به این گودال‌ها هدایت می‌شود و برای مدتی طولانی تقریبا سالم و خنک می‌ماند جالب است بدانید که مردم لافت می‌گویند در قدیم این چاه‌ها 366 حلقه به تعداد روزهای سال کبیسه بوده و مردم در هر روز از سال از یکی از آنها استفاده می‌کردند.

کارگاه لنج‌سازی قشم:

جاهای دیدنی قشم

هنوز در نوار ساحلی خلیج فارس می‌توانید کارگاه‌های لنج‌سازی را ببینید،کارگاه‌هایی که با چوب‌های تراش خورده لنج‌های چوبی می‌سازند و به شیوه سنتی این سازه عظیم را می‌سازند. این کارگاه‌ها به دلیل کم بودن مشتری و بالا بودن هزینه روز به روز از تعدادشان کم می‌شود، در این کارگاه‌ها قایق‌ها و لنج‌هایی به دست صنعتگران ساخته می‌شوند که تا سالیان سال از آنها می‌توان استفاده کرد، مرکز اصلی ساخت لنج روستای گوران است که در فاصله بین چاهکوه و روستای طبل قرار دارد.

 

قلعه قشم :

 
قبل از سلطنت شاه عباس توسط پرتغالی ها به عنوان دژ نظامی و اعمال حاکمیت و تسلط و کنترل ترافیک دریایی منطقه هرمز و خلیج فارس ساخته شده است.
 
 

 نیایشگاه ناهید قشم:

 
در تپه کولغان در 5/ 2 تا 3 کیلومتری شمال غربی شهر قشم و در سر راه جاده درگهان، زرتشتیان به پرستش خداوند می پرداخته اند و از کوچه های این شهر منظره دریای پارس چشم ها را نوازش و دل ها را آرامش می داده است.
 

 

بازار ها و مراکز تجاری و پاساژهای قشم :

بازار قشم

قشم در میان بیشتر مردم به داشتن مراکز تجاری بزرگ با اجناسی ارزان‌تر از بازارهای ایران شهرت دارد که البته بیراه نیست. در قشم می‌توانید برای خرید کردن به مراکز تجاری بزرگ مانند سیتی‌سنتر، ستاره، زمرد، فردوسی، پردیس، خلیج‌فارس و … بروید که برای گشت و گذار در آنها شما به چند روز زمان نیاز دارید. بازار قدیم قشم نیز مانند بسیاری از بازارهای قدمی سرپوشیده است و شکل و شمایلی مانند بازارهای قدیمی ایران است که در قدیم برای رفع نیاز اولیه مردم این شهر و تجار ساخته شده است در این بازار می‌توانید خیلی از کالاهایی که در مراکز خرید دیگر قشم فروخته می‌شود را در بازار قدیم پیدا کنید؛ کالاهایی مثل ساعت، پوشاک و اصنافی مثل حراجی و لوازم خانگی، به جز این اگر به دنبال کالای خاصی مثل وسایل خیاطی و… هستید حتما سراغش را از بازار قدیم بگیرید. اگر در قشم به دنبال صنایع دستی بومی هستید بازارچه خیابان هلر در اسکله درگهان بهترین گزینه است اما می‌توانید سراغ نمایشگاه‌های صنایع دستی هم بروید که در موزه ژئوپارک برقرار است.

لیست پاساژ های قشم :

ستاره   ، پردیس ، فردوسی ، خلیج فارس ، مرجان ، بازار قدیم ، سیتی سنتر1 ، پاسارگاد


4. محل های اقامت و پارک های قشم :

لیست کمپ پارک ها، محل اقامت و چادر زدن مسافران جزیره قشم :

کمپ پارک ها 
ردیف کمپ پارک آدرس
1 کمپ پارک ساحل جنوبی شهر قشم ، جاده ساحلی جنوبی 
2 کمپ پارک زیتون شهر قشم ، بلوار جمهوری ، پارک زیتون
3 کمپ پارک سینما دریا  شهر قشم ، میدان امامقلی خان، انتهای بلوار دریا
4 کمپ پارک ایران زمین  شهر قشم ، میدان استقلال
5 کمپ پارک هامون  بزرگراه خلیج فارس،اسکله هامون  
6 کمپ پارک هلر  هلر ، تقاطع بلوار ساحلی و وحدت    
7 کمپ پارک درگهان شرق اسکله درگهان، بلوار ساحلی  
8 کمپ پارک سوزا شهرسوزا ،روبروی مسجد علی ابن ابیطالب(ع)،بلوار ساحلی
9 کمپ پارک کندالو اسکله کندالو، (50 کیلومتری شهر قشم )
10 کمپ پارک سلخ  روستای سلخ(89کیلومتری شهر قشم ) ، بین روستای سلخ و گامبرون،بلوار ساحلی 
11 کمپ پارک قلعه پرتغالی ها  شهر قشم ، ساحل شرقی ، بلوار هرمز
12 کمپ پارک جزایر ناز  جاده ساحل جنوبی ، جزایر ناز(22 کیلومتری شهر قشم )
13 کمپ پارک ریگو اسکله ریگو
14 کمپ پارک لافت   بلوار روستای لافت
 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 82

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .