استان گیلان، از استان‌های شمالی ایران به مرکزیت رشت است. دربارهٔ نام گیلان و معانی واژهٔ گیل، نظرات متفاوتی ابراز شده‌است. لغت‌نامه دهخدا، واژهٔ گیلان را برگرفته از «گیل»، به‌اضافهٔ پسوند مکان «ان»، به معنای محل سکونت گیل‌ها دانسته و افزوده‌است که صورت این واژه در زبان پهلوی، گِلان (Gelan) و نزد یونانی‌ها گِلای (Gelae) بوده‌است. این استان، از شمال به دریای کاسپین و کشور آذربایجان، که از طریق آستارا با آن دارای مرز بین‌المللی است، از غرب به استان اردبیل، از جنوب بهاستان زنجان و قزوین و از شرق به استان مازندران محدود می‌شود.

 


موزه میراث روستایی گیلان : 

بهترین جاهای دیدنی و گردشگری گیلان و رشت
موزه های روستایی، تصاویری ملموس از زندگی سنتی اند که در آن ها می توان معماری، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی را از نزدیک مشاهده و زندگی روستایی را تجربه کرد. این موزه ها فضایی را فراهم می کنند تا مردمان هر سرزمین با گذشته نزدیک پدران و مادران خود آشنا شوند. موزه میراث روستایی گیلان تنها تجربه ملی در زمینه صیانت از فرهنگ و معماری روستایی با مفهوم موزه فضای باز در ایران است. این موزه در نوع خود در خاورمیانه و آسیای مرکزی منحصر به فرد است
نحوه دسترسی: کیلومتر 15 جاده رشت- قزوین، خروجی غربی جاده سراوان- فومن
مناطق دیدنی نزدیک: پارک جنگلی سراوان، سد سنگر، سد خاکی و دریاچه سقالکسار

تله کابین حیران :

بهترین جاهای دیدنی و گردشگری گیلان و رشت
مجموعه توریستی و گردشگری حیران در حاشیه کوهستان زیبا و دیدنی حیران در حد مرزی بین استان های اردبیل و گیلان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و از سمت ایستگاه بالا به جنگل مشهور فندقلو شهرستان نمین منتهی می شود. از چشم اندازهای زیبای این مجموعه توریستی می توان به قلعه شیندان که از آثار مهم تاریخی زمان ساسانیان است اشاره کرد که اکنون در اراضی کشور آذربایجان قرار گرفته است و در طول مسیر حرکت تله کابین و همچنین ایستگاه بالا به راحتی قابل مشاهده است. گردنه حیران جاده ای پرپیچ و خم با طبیعتی زیبا و چشم اندازی وسیع، خود از نقاط دیدنی گیلان است.
نحوه دسترسی: مسیر رشت به سمت آستارا از دو جاده رشت- انزلی- آستارا یا رشت- صومعه سرا- آستارا پیموده می شود که مسیر دوم ایمن تر و نزدیک تر است (183 کیلومتر) سپس از آستارا به سمت اردبیل وارد گردنه حیران شده و پس از طی 70 کیلومتر به ایستگاه تله کابین می رسیم.
مناطق دیدنی نزدیک: جنگل های فندقلو، بازارچه ساحلی آستارا

پارک ملی (تالاب) بوجاق :

بهترین جاهای دیدنی و گردشگری گیلان و رشت
این تالاب زیبا در محل تلاقی سفیدرو با دریای خزر واقع شده است. این پارک پناهگاه امن و محیطی طبیعی برای زندگی بیش از دویست گونه پرنده مهاجر است که همه ساله با شروع فصل پاییز از نقاط مختلف دنیا به این منطقه مهاجرت می کنند و جشنواره زیبای پاییزی را از گونه های نادر پرندگان برای گردشگران ترسیم می کنند. تالاب بوجاق علاوه بر میزبانی گونه های مختلف پرنده، زیستگاه بیش از پنجاه گونه ماهی و آبزیان بومی و مهاجر است و از معدود زیستگاه های فک خزری؛ تنها پستاندار دریای خزر است. این پارک ملی به لحاظ خشکی و دریایی بودن و عبور رودخانه سفیدرود از میان آن و قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر جلوه ای منحصر به فرد به خود گرفته است.
نحوه دسترسی: این منطقه زیبا که در فاصله 45 کیلومتری رشت قرار دارد، از جاده رشت- کوچصفهان- لشت نشاء- زیباکنار و جاده رشت- خمام- حسن رود- زیباکنار برای گردشگران قابل دسترسی است.
مناطق دیدنی نزدیک: اسکله چوبی و ساحل کیاشهر، ساحل دریای خزر، منطقه آزاد انزلی

ییلاقات ماسال :

بهترین جاهای دیدنی و گردشگری گیلان و رشت
ماسال شهری در 55 کیلومتری شمال غربی رشت و در دامنه کوه های تالش است. جاذبه های طبیعی ماسال فراتر از آن است که امکان معرفی آن در چند خط وجود داشته باشد، فقط می توان توصیه کرد که حداقل 25 کیلومتر از جاده کوهستانی ییلاقات ماسال را طی کنید تا در این جاده زیبا با طبیعتی مسحورکننده و بکر مواجه شوید و خوش اقبالی در بعضی از روزهای سال با ارتفاع گرفتن و خروج از ابرها، جنگل ابر را در زیر پاهای خود ببینید. با توجه به امکانات موجود در منطقه اقامت شبانه با هزینه کم و امنیت بسیار در این مسیر امکان پذیر است.
نحوه دسترسی: مسیر رشت- صومعه سرا- ماسال حدود 51 کیلومتر و سپس به سمت ییلاقات زیبای ماسال

مناطق دیدنی نزدیک: ییلاقات شاندرمن، جنگل آلیان و تنیان

 

سیاهکل و دیلمان :

بهترین جاهای دیدنی و گردشگری گیلان و رشت

منطقه سیاهکل تا دیلمان و ییلاقات اطراف دیلمان از جاذبه های بکر، زیبا و متنوع گیلان است. بدون شک آبشارهای سیاهکل یا بیشترین زیبایی های طبیعی و جذابیت های گردشگری چشم و دل هر علاقه مند به طبیعت را می نوازد و محیطی مناسب برای گذراندن ساعات بیکاری و فراغت فراهم می آورد.
مسیر 45 کیلومتری بسیار زیبای سیاهکل به دیلمان از دیگر جلوه های بی بدیل گردشگری استان گیلان است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. در این مسیر آبشارهای زیبایی همچون لونک و چشمه آب معدنی لاریخانی محل مناسبی برای استراحت است. ییلاقات دیلمان که در ارتفاع بیش از دو هزار متری قرار گرفته اند دارای پوشش گیاهی متفاوتی نسبت به جنگل های سیاهکل هستند که این تنوع خود بر زیبایی منطقه افزوده است.
امکان اسکان شبانه و ارزان و امن در خانه های روستایی و سوییت های اقامتی  دیلمان و روستاهای اطراف آن به راحتی میسر است. توصیه می شود در عبور از منطقه زیبای سیاهکل- دیلمان به هیچ وجه عجله نکنید و با آرامش از زیبایی های این منطقه لذت ببرید.
نحوه دسترسی: دسترسی به سیاهکل از دو جاده رشت- لاهیجان- سیاهکل و رشت- سنگر- سیاهکل میسر است. مسیر سیاهکل به دیلمان نیز جاده ای 45 کیلومتری و کوهستانی و پرپیچ و خم دارد که رعایت احتیاط در آن ضروری است. البته مسیر دیلمان- آسیابر- بره سر- توتکابن- رستم آباد نیز می تواند در تابستان و در روزهای غیربارانی مسیر مناسبی برای بازگشت باشد که خود جاذبه ای دیگر است.

مناطق دیدنی نزدیک: آستانه اشرفیه، لاهیجان، سد سنگر، منطقه عمارلو و خورگام.

 

ماسوله :

 

بهترین جاهای دیدنی و گردشگری گیلان و رشت

ماسوله شهری تاریخی و توریستی است که همچون یک دهکده به نظر می رسد و به عنوان نمونه ای شاخص از معماری پلکانی در سطح جهانی شناخته می شود.در این شهر گزینه های بسیاری برای خوشگذرانی پیش رویتان قرار دارد و امکانات مناسب آن به شما اجازه می دهند تا سفر راحت و خوبی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید. ماسوله اولین شهر تاریخی زنده کشور است که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. فضای مه آلود ماسوله زبانزد خاص و عام است و طبیعت بهشت‌گونه آن در کنار جلوه های تاریخی و فرهنگی این شهر، زیبایی آن را دو چندان کرده اند. این شهر در دامنه‌ی کوهپایه ای و در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریاهای آزاد به صورت پلکانی، شکل گرفته و پایین ترین و بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع دارند. دیدنی های ماسوله :

۱- بافت پلکانی ماسوله

۲- بازار ماسوله | قلب تپنده شهر

3- موزه های ماسوله

4- پارک جنگلی ماسوله

5-  آبشار های ماسوله : آبشار ماسوله رودخان ، آبشار لارچشمه ، آبشار تریشوم ، آبشار کوشم

6-ییلاق کوربار ماسوله

7- قله های ماسوله

8- رودخانه های ماسوله

9-  غار بوزخانه

10- چشمه های طبیعی ماسوله

 

لیست مراکز دیدنی استان گیلان به صورت لیست وار یا بر اساس هر منطقه : 

 

بهترین جاهای دیدنی و گردشگری گیلان و رشت

 

جاهای دیدنی شهر رشت : 

* مدرسه شاپوررشت
* کاروانسرای لات
* چشمه آب شورلاکان
* چشمه چشماگل سه‌شنبه

پارک سبزه ميدان، پارک دانشجو، پارک جنگلي سراوان، پارک قدس، چمشه آب شور لاکان، چشمه چشماگل (طالم سه شنبه)،  پارک ملت، استخر عينک، آبگير پسيخان، دهکده ساحلي توريستي جفرود، مجتمع ساحلي تالش محله – حاجي بکنده، درياچه سد سنگر

جاهای دیدنی شهر  آستانه : 

پارک ساحلي آستانه

پارک جنگلي بندر کياشهر

اسکله ماهيگيري و قايقراني بندر کياشهر

پارک جنگلي صفرابسته

تالاب بوجاق بندر کياشهر

 

جاهای دیدنی شهر املش  :

تالاب زربيجار

مناطق ييلاقي و باغات چاي

غار تلاين گورج و هفت خم تله سر

يخچال طبيعي ملجا دشت

دهکده ييلاقي

تندرستي خسيب دشت

هلودشت

چشمه آب معدني لوزان

 

جاهای دیدنی بندرانزلی :

تالاب بين المللي انزلی

پارک ساحلي بلوار قدس

دهکده ساحلي

تالاب سرخانکل

منطقه ساحلي

سنگاچين و کپورچال

روستا آبکنار و ماهروزه

 

جاهای دیدنی رودبار گیلان : 

آتشفشان درفک، سوسن چلچراغ يا سوسن سفيد (روستاي داماش عمارلو)، سد منجيل با چشم انداز طبيعي و زيباي آن، چشم انداز و جاذبه هاي اطراف رودخانه سفيدرود، تالاب سياهرود، درياچه سد تاريک، چشمه آب معدني داماش، درخت سرو هرزويل، دهکده ييلاقي – ورزشي سالانسر، چشمه لويه، چشمه آب معدني سنگ رود، چشمه کلشتر (منجيل)،  چشمه آبگرم ماست خور (منجيل)، پارک جنگلي گندلات، دهکده ييلاقي بره سر

جاهای دیدنی صومعه سرا  :

ار نارنج پره تنيان، تالاب هندخاله، مرگستان، و سياه درويشان، پارک جنگلي سياه کوه، دهکده ييلاقي تنيان، باغات چاي و مزارع توتون

 

جاهای دیدنی رودسر گیلان :

منطقه سفيد آب رحيم آباد، منطقه ييلاقي جواهر دشت، منطقه گرمابدشت، منطقه جنگلي و کوهستاني سرولات و جنگ سرا، ساحل زيباي رودسر، چشمه آب معدني و غار سجيران، منطقه جنگلي و کوهستاني سرولات بارودي بسيار پرآب رودخانه پل رود، منطقه سياهکل رود، باغات چاي و مرکبات، مجموعه ساحلي – اقامتي چابکسر سرولات، مجموعه ساحلي – اقامتي رودسر –له له رود، مجتمع ساحلي کلاچاي – وارجارگاه، منطقه لسبو و منطقه آسمانرود در اشکور عليا، پارک جنگلي له له رود، پارک جنگله، دامن لنگه، قلعه بندبن قاسم آباد، پل آجري تميجان

 

جاهای دیدنی رضوانشهر گیلان :

پارک جنگلي دکتر درستکار، آبشار و ليسادار، مجتمع ساحلي تازه آباد، مجتمع ساحلي پره سر، ييلاقات متعدد

 

جاهای دیدنی تالش:

تالش – خانه های روستایی                         
* کاخ ضرغام السلطنه

 

جاهای دیدنی شهر شفت :

قلعه رودخان شفت

 

جاهای دیدنی شهر فومن :

* چشمه آب معدنی رمرمه
* چشمه آب معدنی علی زاخوانی

تالاب خطيب سراگوراب و کهنه گوراب، غار نوشه، رودخانه سياه رود و پلنگ ور، پارک ماسوله، غار بوزخانه، آبشار لار چشمه، خرم بو و گيلون رود، چشمه آب معدني زمزمه و علي زاخوني، قلعه رودخان

 

جاهای دیدنی شهر لاهیجان :

* تالاب امیرکلایه
* خانه قدیمی محمدصادقی
* پل خشتی لاهیجان
* پل خشتی تجن گوله
* پل خشتی نیاکو
* تی تی کاروانسرا

 

جاهای دیدنی شهر لنگرود:

* خانه منجم باشی
* خانه دریابیگی
* پل خشتی لنگرود

تالاب بین‌المللی کياکلايه، پارک فجر، ساحل چمخاله، منطقه ليلاکوه، پارک جنگلی خرما،  پارک جنگلی بلوردکان، پارک جنگلي مريدان، استخر ملاط، غار ليلرود، پل خشتی

 

جاهای دیدنی سياهکل :

کوه درفک، منطقه ييلاقي ديلمان و اسپيلي، آبشار لونک، چشمه آب معدني لاريخاني، آبشار بابا ولی، غار اسپهبدان، منطقه آغوزی

 

جاهای دیدنی شهر آستارا :

* آبشار لاتون (بارزاو)
* آبگرم علی داشی
* آبگرم کوته کومه
* آسیو شوان (آسیاب آبی)
* باغ ملی
* دوستاق خانه (خانه دیو یا زندان)
* ساحل صدف
* طرق مظفری
* قلعه شیندان
* قلعه ی تک آغاج
* منطقه حیران
* پارک حیاط وحش لوندوی
* بهشت کاکتوس‌ها
* باغ پرندگان آستارا

لیست دیدنی ها و جاهای دیدنی استان گیلان :

1- جاده گردشگری خلخال و اسالم (جاده رویایی اسالم به خلخال ( گیلان – اسالم جاده اسالم به خلخال )

2- آبشار لاتون ( گیلان – آستارا ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، لوندویل، روستای کوته کومه )

3- دریاچه بره سر (گیلان – رودبار داماش )

4- شیطان کوه ( گیلان – لاهیجان میدان خیلج فارس، خیابان شهید رجایی، تله کابین لاهیجان )

5- ماسال گیلان و ییلاقش ( گیلان – ماسال ۵۵ کیلومتری رشت )

6- منطقه ییلاقی دشت النزه ( گیلان – ماسال شاندرمن )

7- دریاچه استیل (تالاب استیل) ( گیلان – آستارا ۵کیلومتری جنوب آستارا و در کنار جاده اصلی تالش به آستارا )

8- تالاب سوستان ( گیلان – لاهیجان 1.میدان دانشگاه آزاد به سمت روستای سوستان 2.میدان تربیت معلم به سمت سوستان 3. انتهای خیابان شقایق، جاده کناری دانشگاه، معدن شن و بعد هم تالاب …)

9- پارک جنگلی گیسـوم (درستکار)
( گیلان – اسالم ۱۸کیلومتری جاده تالش به بندرانزلی )

10- تالاب کیاکلایه ( گیلان – لنگرود )

11- ماسوله ( گیلان – ماسوله ۶۰ کیلومتری شهر رشت، ۳۲ کیلومتری غرب فومن )

12- روستای صفرا بسته ( گیلان – رشت آستانه اشرفیه، جاده کیاشهر بعد از تمچال، روبروی پاسگاه پرکاپشت )

13- تالاب عینک ( گیلان – رشت خیابان افتخاری، جنب پارک دانشجو )

14- اشکور- اشکورات رودسر ( گیلان – رودسر جزء بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچای به سمت رحیم آباد )

15- غار آویشوی (آبیشوی آبیشو آویشو) (گیلان – ماسال 40 کیلومتری جنوب غربی شاندرمن )

16 – ییلاق اولسبلنگاه ماسال ( گیلان – ماسال در فاصله حدود 25 کیلومتری شمال غرب این شهرستان و در ارتفاعات کوه‌های تالش قرار داره )

17- آبشار ویسادار ( گیلان – پره سر 17 کیلومتری رضوانشهر، 30 کیلومتری هشتپر تالش )

18- کوه درفک ( گیلان – رودبار شمال شرقی شهرستان رودبار، منطقه جنگلی سیاهکل )

19- بازار ماسوله ( گیلان – ماسوله ۵۵ کیلومتری رشت )

20- آبشار ویسادارا ( گیلان – رضوانشهر پره سر )

21- روستای سیاهکشان ( گیلان – رحیم آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب بخش رحیم‌آباد از توابع شهرستان رودسر در ناحیه کوهپایه‌ای منطقه اشکورات سفلی )

22- هتل ییلاقی خانی ماسال ( گیلان – ماسال این هتل در ییلاق ماسال که فاصله ش از فومن حدوداً 65 کیلومترِ واقع شده )

23- پارک جنگلی سراوان ( گیلان – رشت در فاصله حدودا 17 کیلومتری از شهر رشت قرار داره )

24- پل چوبی بندر کیاشهر ( گیلان – کیاشهر ۱۷ کیلومتری آستانه اشرفیه، 50 کیلومتری رشت )

25- سوباتان ( گیلان – لیسار 32 کیلومتری شمال غرب تالش و جنوب شرقی دریاچه ی نئور- سوباتان سرشار از چشمه های بسیار خنک و پر آبِ و از آب و هوای بسیار عالی برخوردارِ. زمین های سرسبز پوشیده از چمن، آب و هوای خنک و چشمه های گوناگون )

26- سرولات ( گیلان – چابکسر 3 کیلومتری جنوب چابکسر- روستایی در فاصله ۳ کیلومتری جنوب چابکسر در کنار رود­خانه پر آب آچی­رود در ابتدای دامنه شمالی البرزه . با عبور از جاده جنگلی )

27- منجیل، شهر توربین های بادی ایران ( گیلان – منجیل شهرهای شهرستان رودبار )

28- آبشار لونک ( گیلان – سیاهکل 25 کیلومتری سیاهکل )

29- آبشار ورزان، سوباتان ( گیلان – تالش )

30- ییلاق سلانسر رودبار ( گیلان – رودبار در 15 کیلومتری رودبار قرار داره )

31- دریاچه سد خاکی سقالکسار ( روستای بخش مرکزی رشت گیلان )

32- قلعه رودخان

33- استخر لاهیجان

34- بلوار بندر انزلی

35- پارک جنگلی بندر کیاشهر

36- منطقه ساحلی حاجی بکنده (جاده زیباکنار – ما بین کیاشهر و سه راه حسن رود گیلان )

37- باغ محتشم ( پارک شهر رشت گیلان )

38- پارک ملت رشت گیلان

39- خانه میرزا کوچک خان جنگلی گیلان

40- تالاب انزلی گیلان

41- کشتی مسافری تفریحی میرزاکوچک خان جنگلی گیلان

42 – دهکده ساحلی بندر انزلی گیلان

43- ییلاق سلانسر رودبار گیلان

44- شهرستان سیاهکل-جاده دیلمان

45- جنگل و ساحل گیسوم شهرستان رضوانشهر-جنگل

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 60

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .