شهر قزوین مرکز استان قزوین و از شهرهای صنعتی ایران است که در غرب تهران واقع شده است. بنای اولیه ی این شهر را با نام کشوین به شاپور اول نسبت داده اند. کاوش های باستان شناسی در منطقه نشان می دهد آغاز یکجانشینی در قزوین به هزاره هفتم قبل از میلاد می رسد. معابد، مجسمه ها، انبارهای غلات و گارگاه های صنعتی و نیز منازل مسکونی برجای مانده نشان از این تمدن دیر پای دارد. شهر قزوین به عنوان گذرگاه طبرستان و دریای خزر دارای موقعیت ویژه ای بوده است.

 


جاذبه هاي طبيعی قزوین :

قلعه الموت قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

منطقه كوهستانی الموت – ادامه ی كوه های البرز – در شمال قزوین قرار دارد و از شمال به دهستان های دو هزار و سه هزار تنكابن ، از شرق به طالقان ، از غرب به رودبار و از جنوب به طالقان و پـِشكل دره محدود می شود. رشته كوه های البرز در منطقه الموت دارای قلل معروف و مرتفعی است و سه محور عمده كوهنوردی در این مسیر به ترتیب عبارت اند از:

1-   محور گرمارود – پیچ بن – سیالان با ارتفاع 4250 متر، دهستان سه هزار تنكابن .

2-   محور اوان . خشچال با ارتفاع 4150 متر، دهستان دو هزار تنكابن .

3-   محور هیر- ویار- گون كول ،اشكوركلاچای.

منطقه الموت از چشمه های آب های معدنی و گرم مانند ” گرمارود “، ” آتان رود” و ” نینه رود ” برخوردار است .آب های الموت از چشمه سار و برف آب تأمین می شود و مهم ترین رودخانه های آن ” اندج رود” ،” الموت” و” طالقان رود” است . طالقان رود در یازده كیلومتری غرب روستای ” شهرك ” به  رودخانه های اندج  و الموت ملحق شده و رودخانه ” شاهرود ” را تشكیل می دهند. در دامنه های شمالی و جنوبی رشته كوه های البرز از دیرباز، دژهای زیادی بنا شده كه برخی از آنها مربوط به پیش از اسلام است. این دژها در طول تاریخ مقر و پناهگاه بسیاری از سلاطین و حاكمان محلی از جمله حسن صباح بود. از جمله مهم ترین قلاع ناحیه رودبار و الموت می توان به قلعه شیركوه ، قلعه شهرك ، قلعه حسن صباح ، قلعه نویزرشاه ، قلعه لمبسر، قسطین لار، میمون دژ، قلعه ایلان و بیدلان ( شیركوه ) اشاره كرد.

 

منطقه نمونه گردشگری باراجین قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

جاهای دیدنی قزوین

پارک ۱۴۰۰ هکتاری باراجین در دهستان اقبال غربي از بخش مرکزي شهرستان قزوين در فاصله ۵ کيلومتري از جاده ترانزيتي قزوين – رشت واقع شده است. سایت جنگلی باراجین از شمال به ارتفاعات پس گوش و ميل، از شرق به روستای شقفي آباد، از غرب به روستاي اسماعيل آباد و از جنوب به شهر قزوين و در ارتفاع ۱۸۰۰ – ۱۴۰۰ متري واقع شده است. اينک درعرصه اي به وسعت هزار هکتار توسط شهرداري قزوين آماده سازي شده و پذيراي شهروندان و گردشگران است.براي تکميل اين پروژه بزرگ تله کابين،سينماي تابستاني،پيست هاي دوچرخه سواري،موتورسواري،سوارکاري،بازيگاه کودک،موزه تاريخ طبيعي،آب نماهاي مختلف وکمپينگ ارزان قيمت براي مسافران پيش بيني شده است.دسترسي آسان،هواي لطيف کوهپايه اي وکوهستاني،اشراف بر شهر قزوين و جاده رودبار از ويژگي هاي قابل توجه بوستان هزار هکتاري باراجين به شمار مي رود.

 

منطقه نمونه گردشگری زیاران قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

روستاي زياران در دهستان زياران از بخش مرکزي شهرستان آبيک در فاصله ۴۵ کيلومتري شرق قزوين واقع شده است. اين روستا از شمال به کوه سيالان زياران، از شرق به کوه قزل­دره و سيالان، از غرب به کوه سفيد­کوه و از جنوب به ارتفاعات زغال­سنگ، زرد و کوه واي­مين و در ارتفاع ۱۶۰۰ متري واقع شده است. منطقه پیشنهادی نمونه گردشگری زیاران در با توجه به فیزیولوژیک و توپوگرافی منطقه و در نظر گرفتن آبهای سطحی و جوانب محیطی در شمال سد طالقان و در یک پهنه مسطح پیشنهاد گردیده است.

 

منطقه نمونه گردشگری اندج قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

دره اندج رود در شمال شرق كوهستاني منطقه الموت قزوين قرار گرفته است. نام اين دره و رود آن برگرفته از عنوان روستايي بزرگ به همين نام در انتهاي اين دره است . روستاي اندج از توابع بخش رودبار الموت، شهرستان قزوين، در ۱۵ کيلومتري شهر معلم کلايه و در ۸۰ کيلومتري قزوين قرار دارد. روستاي اندج از سمت شمال به روستاي كوچنان و از سمت غرب به روستاي دك و از سمت شرق به روستاهاي توان وخشكچال و از سمت جنوب به روستاي كندان سر محدود مي شود.

منطقه نمونه گردشگری آتان قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

روستاي آتان در نزديكي شهر معلم کلايه، در منطقه الموت و در دهستان الموت شرقی قرار دارد . روستاي اتان از شمال به روستاي طالح و کلايه، از سمت شرق به روستاي بالا وناش و پائين ون اش، از غرب به روستاي گازرخان و قلعه الموت، از جنوب به روستاي کوشکدشت محدود شده است. 

 

غارهای زیبای الموت قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

الموت در کنار دریاچه شناخته‌شده اوان، چشمه‌سارهای جوشان و غارهای باستانی و طبیعی زیادی دارد که از دیگر جاذبه‌های طبیعت‌گردی منطقه به شمار می‌آیند. غار ولی با قدمتی ۲۵۰ میلیون ساله که در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای گشنه رود قرار دارد از یک تالار اصلی و چند تالار فرعی برخوردار است. نقاشی‌های روی دیواره‌های «غار حاجت خانه» هم نشان می‌دهد که در گذشته‌های دور این غار محل زندگی انسان بوده است. غار حاجت خانه در پنج کیلومتری شمال روستای آکوجان قرار دارد. زمین شناسان عمر «غار سفیدآب» را تا ۲۹۰ میلیون سال تخمین می‌زنند. این غار با دهلیزهایی عمودی و چاه روهای فراوان در پنج کیلومتری روستایی به نام سفیدآب قرار دارد.

 

منطقه رازميان قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

شهر رازميان در منطقه رودبار شهرستان (الموت غربي) و در فاصله 65 کيلومتري شمال شرقي قزوين قرار دارد. وجود قلعه لمبسر، رودخانه نينه رود و شاليزارهاي دره شاهرود از جاذبه هاي گردشگري اين منطقه محسوب مي شوند.

 

منطقه شهر تاريخي سميران:

جاهای دیدنی قزوین

شهر تاريخي سميران در شمال غربي استان قزوين و 20 کيلومتري منجيل –  سفيدرود قرار دارد. براي رسيدن به اين منطقه از استانهاي قزوين، گيلان و زنجان عبور کرده و از جاده اصلي قزوين –  منجيل و کنار گذر تونل به سمت سفيدرود رفته و در کنار روستاي جودکي به سمت منطقه تاريخي سميران رفته. باغات زيتون، قلعه تاريخي سميران، برجهاي دو گانه ساسان و درياچه سد سفيدرود از جاذبه‌هاي تاريخي اين منطقه مي‌باشد

 

درياچه اوان قزوین:

جاهای دیدنی قزوین و اطراف قزوین

جاهای دیدنی قزوین

بزرگترين و زيباترين درياچه در منطقه قزوين، که به فاصله 75 کيلومتري شمال شرقي شهر قزوين قرار دارد. طول آن در طويل ترين قسمت 325 متر و عرض آن 275 متر و عمق آن از 1 تا 5/7 متر در نوسان است. آب درياچه از طريق چشمه هاي کف درياچه و نزولات آسماني تامين مي شود و غليان دايمي آن باعث صافي و زلالي آب درياچه شده است. در تابستان اين درياچه محل ماهيگيري، آب تني و قايق سواري و در پائيز مامن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابي و در زمستان با توجه به برودت هوا و يخ زدن سطح آن قابل اسکي راني است.

 

روستای حصار قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

جاهای دیدنی قزوین

حصار در منطقه اي کوهستاني در جنوب غربي قزوين قرار دارد. از جاذبه هاي اين منطقه مي توان به برجهاي دوگانه خرقان و غار قلعه کرد اشاره کرد. 

برجهاي خرقان: در اين منطقه، دو آرامگاه از دوره سلجوقي بر جاي مانده است. برج اول هشت ضلعي است و بر هر ضلع آن، طرح هاي متنوع آجري نقش شده است. اين برج داراي گنبدي دو پوش است که دو پلکان مارپيچ به آن منتهي مي شود. برج دوم با فاصله حدود سي متر از برج اول، از نظر شکل و ابعاد تقريبا هم اندازه برج اول است.اين بنا نيز داراي گنبد دو پوش و يک پلکان منتهي به فضاي بين اين دو پوشش است. برج هاي آرامگاهي خرقان بابيش ازپنچاه طرح آجري،جزء شاهکارهاي آجرکاري معماري ايران به شمار مي روند.

 

روستای مرگ در دامنه های البرز :

در قزوین و بخش الموت روستایی وجود دارد که مرگ نام دارد. اما نام آن “مَرگ” نیست. بلکه این روستا “مِرگ” نام دارد. که به اشتباه مَرگ نیز تلفظ می شود. این روستای دیدنی که در مسیر قزوین – معلم کلایه قرار دارد دارای جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد. این روستا در نزدیکی گردنه قسطین لار که در اکثر ایام سال پوشیده از گیاهان و مه سنگین است، واقع شده است. ارتفاعات این روستا به دره الموت و رودخانه زیبای شاهرود مشرف است و با رفتن به بالاترین نقطه روستا تمام دره الموت در یک چشم انداز زیبا نمایان می شود. قلعه های باستانی متعدد در این منطقه از جمله جاذبه های گردشگری روستای مرگ به شمار می آیند. شرق این روستا «رودبار الموت» و غرب آن «رودبار شهرستان» نام دارد. قلعه الموت در شرق و قلعه «لمبه سر» در رودبار غربی قرار دارد. روستای مرگ مملو از باغ های میوه و بیدهای بلند است . در فاصله 5 کیلومتری روستا به طرف دره الموت چشمه زلال و پرآبی وجود دارد که اطراف آن همیشه مملو از گردشگرانی است که به این منطقه سفر می کنند.

 


 

جاذبه های تاریخی قزوین :

سرای سعد السلطنه قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

سراي سعدالسلطنه به دستور سعدالسلطنه (متوفي1325 ه. ق )حاکم وقت قاجاريه قزوين ساخته شد ارزشمند ترين قسمت اين بنا چهار سوق آن است که از تقاطع قايم دو راسته ايجاد شده و بر فراز آن گنبدي بزرگ کاشيکاري شده اي قرار دارد چهار طرف گنبد را چهار نيم گنبد با رسمي بندي و نور گير فرا گرفته اند که فضا را بزرگتر نشان مي دهند سراي سعدالسلطنه با وسعتي نزديک به 2/6هکتار يکي از کامل ترين و بزرگ ترين سراهاي تجاري ايران است.

 

حسينيه امينی ها قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

حسينيه اميني ها از جمله نمونه هاي کامل و زيباي خانه هاي سنتي است. آنچه امروز از اين خانه به جاي مانده چهار حياط و فضاهاي مختلف در دو طبقه همکف و زير زمين است. اين خانه متعلق به حاج محمد رضا اميني از تجار معتبر بوده و بخشي از آن وقف حسينيه شده. زيباترين قسمت خانه از سه تالار که در موازات يکديگر قرار گرفته و به وسيله ارسي هاي زيبايي به يکديگر مرتبط هستند، تشکيل شده است. تالار جنوبي با نه دهنه ارسي و شيشه هاي رنگي از شاهکارهاي هنري است، سقف تالارها داراي نقاشي، آيينه کاري، رف هاي کاسه اي مزين گچبري و گره بندي چوبي است. در زير تالارها سردابه، زير زمين، شربتخانه و… قرار دارد.

 

چهلستون قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

عمارت کلاه فرنگي و سر در عالي قاپو تنها بناهاي باقي مانده از ارگ سلطنتي دوره صفوي است. اين بنا در دوره قاجاريه مرمت و بازسازي شد و چهلستون نام گرفت. عمارت چهلستون به شکل هشت ضلعي و در دو طبقه بنا شده است. نقشه بنا داراي طرحي با محورهاي چليپايي و برون گرا است، سقف طبقه همکف پوشيده از مقرنس با طرح هاي بديع و سقف طبقه فوقاني آن خنچه پوش است اين بنا هم اکنون به عنوان موزه خوشنويسي مورد استفاده قرار گرفته است.

 

عالی قاپو قزوین:

جاهای دیدنی قزوین

سر در عالي قاپو در دوره سلطنت شاه طهماسب ساخته و در زمان سلطنت شاه عباس اول به صورت کنوني تغيير شکل يافت. اين سردر، ورودي اصلي به دولتخانه دوران صفويه به شمار مي‌آمد. بناي سردر شامل ايوان رفيع ورودي با قوس تيزه دار و سه رديف طاق نما در طرفين آن است. گوشواره هايي با ستون نماهاي آجري در دو طبقه نماي سردر را تکميل مي کنند. هشتي متصل به ايوان ورودي به شکل هشت ضلعي است و در طرفين محور ورودي آن اتاق هاي نگهباني قرار دارد. در اين هشتي پلکان هايي ديده مي شود که به طبقه بالا، جايگاه نقاره زنان راه مي يابند. کتيبه و شباک کاشي تنها تزيينات باقي مانده در ايوان ورودي است. اين کتيبه به خط ثلث و به قلم عليرضا عباسي، نقاش و خطاط معروف صفويه است.

مسجد جامع کبير قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

مسجد جامع کبير با مناره هاي با شکوه، ايوان هاي رفيع و گچبري هاي نفيس آن از آثار ممتاز دوره هاي اسلامي به شمار ميرود.قديمي ترين بخش مسجد، بعد از آثار چهار طاقي ساساني که در زير مقصوره قرار گرفته، طاق هاروني است که در زمان “هارون الرشيد”در سال 192 ھ.ق ساخته شده. مهم ترين و زيبا ترين بخش اين مسجد، مقصوره و گنبد سلجوقي آن است و داراي پنج کتيبه گچبري به خط کوفي است و نفيس‌ترين آن کتيبه‌اي است که در آن سوره بقره به طور کامل اجرا شده و از شاهکارهاي خط کوفي تزئيني به شمار مي‌آيد.ساير قسمت هاي مسجد، مربوط به دوره هاي بعد تا پايان دوره قاجاريه است. 

 

دروازه درب کوشک قزوین :

جاهای دیدنی قزوین

یکی از کهن‌ترین دروازه‌های قزوین است که به سوی الموت، رودبار و کوشک و شکارگاه‌های شمال قزوین باز می‌شده‌است و دارای یک ورودی با قوس و کلیل و نیم دایره است. در هر طرف راهرو دو طاق نما ساخته شده که با نرمی به سوی بیرون پیش آمده و حالت آغوش گشوده را تداعی می‌کند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد آرا: 108

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

3 پاسخ به “جاهای دیدنی قزوین و اطراف قزوین”

  1. اقا چرا اطلاعات د وغ درج میکنید روستای مرگ کجا دریاچه داره که عکس دریاچه اوان رو گذاشتید.

    • ممنون از اطلاع رسانی ها شما / مسلما موارد از منابع درج شده اند و در توضیحات این روستا موارد صحیح اند اما احتمالا حرف شما درست است و تصویری که برای روستا در نظر گرفته شده اشتباه است مسلما عمدی در کار نیست ! عکس مربوطه حذف شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .