قلعه رودخان ، یک دژ نظامی در قلب جنگلهای گیلان ، یک دژ که بارها در طول تاریخ بهش حمله میشده اما هیچوقت توسط دشمن تصرف نمیشه و در حال حاظر این قلعه زیبا یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان فومن است . در این مقاله میخواهیم به قلعه رودخان سفرکنیم ، با ما همراه باشید .

قلعه رودخان با وسعتی حدودا 2.5 هکتار در 20 کیلومتری شهر فومن قرار گرفته در دوران ساسانیان بود که این قلعه رو برای اهداف نظامی ساختن.

تعداد پله های قلعه رودخان

این قلعه به قلعه هزار پله هم معروف هست چون عملا باید 935 تا پله رو بالا بریم تا به ابتدای قلعه برسیم این مسیر رو نه میشه گفت مسیر آسونی هست نه میشه گفت که مسیر دشواری هست نیازه که یک روحیه طبیعت گردی در قالب کوهپیمایی داشته باشید تا این 935 پله رو بسته به توان بدنیتون در طول زمان یک الی سه ساعته طی کنید تا به ابتدای قلعه برسید تمام افرادی که به ابتدای قلعه میرسند در این موضوع باهم هم نظر هستند که بالا اومدن از این همه پله واقعا مسیر آسونی نیست مخصوصا در آب و هوای گیلان که در بیشتر فصل ها آب و هوای شرجی داره و این باعث میشه که این پیمایش در این آب و هوا براتون کمی سخت بشه.

قلعه رودخان

درب قلعه رو راس ساعت 8 باز میکنند و پذیرای گردشگرها هستند . از انزلی تا قلعه رودخان حدودا یک ساعت ونیم فاصله است. برای پیاده روی قلعه به شما هم پیشنهاد میکنم اگر پیاده روی در آب هوای شرجی گیلان سخته شما هم همین کار رو انجام بدهید حدودا ساعت 7 صبح برسید به ابتدای مسیر قلعه .معمولا جمعیت زیادی از گردشگران از شب قبل داخل محوطه پارکینگ به صورت چادر اسکان می کنند .

مسیر اصلی قلعه رودخان از یک بازارچه محلی شروع میشه تا اینکه میرسیم به ابتدای پله ها از 935 تا پله باید بالا برید تا برسید به ابتدای قلعه این مسیر پلکانی در قلب یک جنگل بسیار زیبا در مجاورت یک رودخانه تشکیل شده و به همین دلیل هست که اسم این قلعه را قلعه رودخان نامگذاری کردن یعنی قلعه رودخانه ای ، به نشانه همین رودی که در کنارش وجود دارد این رود در قلب این جنگل زیبا باعث میشه یه حس خیلی خوبی پیدا کنید و باعث میشه کمی از اون سختی مسیر رو فراموش کنید یک آرامش خیلی زیبایی داره به شرطی که صبح زود برید و مسیر خلوت .

میزان آرامشی که در صبح زود در مسیر خلوت تجربه میکنید اصلا قابل مقایسه با شلوغی جمعیت نیست وقتی که در خلوتی حرکت نکنید شرایط به شکلی میشه که واقعا لذتی از مسیر نمیبرید بزارید کمی صادقانه صحبت کنم ، قلعه رودخان از ان  جاذبه های گردشگری که مخاطب خاصه طبیعت گرد فقط بهش سفر کنه نیست بیشتر مخاطب عام هستند و مردم معمولی به طور مثال در طول مسیر خیلی از افراد رو میبینید که از استایلشون مشخصه که طبیعتگرد نیستند یا به طوری فرهنگ طبیعت گردی رو ندارن و برای همین در طول مسیر کلی زباله دیده میشه که معمولا در بین خیلی از مسیرها که مختص طبیعتگردها هست این مسئله زباله نریختن در طبیعت دیگه یه مسئله جا افتاده هست و خیلی رعایت میشه یا در طول مسیر افرادی هستند که با تولید صدای ناهنجار آرامش اون منطقه رو از بین میبرن و این باعث میشه نتونید آرامش و زیبایی واقعی اون طبیعت رو حس و درک کنید و ازش لذت ببرید

این قلعه در زمان حمله اعراب در دوره ساسانیان ساخته شد و به عنوان یه پایگاه نظامی مطمئن در جنگل های فومن حساب میشد و ارتش ایران خیلی از این قلعه در اون زمان استفاده کرد موقعیت قلعه به شکلی هست که در زمان حمله خیلی مقاوم عمل میکنه و این باعث میشد تصرف کردنش به دست دشمن غیر قابل امکان باشه و در کل تاریخ این قلعه هیچ وقت توسط دشمن تصرف نشد در دورانی فرمانروایان حال ان زمان هر نوع بازسازی و مرمت این قلعه رو ممنوع اعلام کرده بودن اما مبارزی به نام امیره حسام الدین دباج فومنی ملقب به مظفر السلطان  که حکومت بخشی از گیلان را بر عهده داشت، از این فرمان سرپیچی و اقدام به بازسازی دژ رودخان کرد. سرپیچی حسام الدین از این فرمان، نتیجه مثبتی در پی داشت. با حمله سپاه انگلیس به این منطقه، حسام الدین توانست با کمک گرفتن از این پایگاه نظامی، شکست سختی بر انگلیسی‌ها وارد کند و این باعث شد تارخچه زیبایی برای این قلعه به وجود بیاد قلعه رودخان به عنوان بزرگترین سازه آجری ایران و یکی از مستحکمترین دژها شناخته میشه و از دو بخش ارگ و قورخانه تشکیل شده ارگ قسمت اصلی بنا میشه که از برج ها و قسمت های محصور شده تشکیل شده و قورخانه هم میشه محلی برای نگهداری اسلحه و مهمات و زندگی سربازها .

برای این سفر تجهیزاتی که نیازه همراهتان باشه یک جفت کفش یا پوتین مناسب برای پیمایش های سبک کوهپیمایی هست و یک کوله که بتونید آب شرب و یک میان وعده باخودتون ببرید فکر میکنم کافی باشه برای این سفر و البته اگه علاقه مند به عکاسی و فیلم برداری هستید این قلعه فوق العاده پتانسیل بالایی داره.

قلعه رودخان

آدرس قلعه رودخان

استان گیلان، 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن

پس از عبور از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد (سید آباد) به روستای قلعه رودخان می‌رسید. در این منطقه راه را ادامه دهید تا پس از عبور از حیدرآلات به محل پارک ماشین برسید. در این مکان از ماشین پیاده شده و پس از عبور از کنار مغازه‌های متعدد در مسیر شن‌ریزی شده به پای کوه برسید. از اینجا پس از طی مسیر 1.5 کیلومتری و پیمودن حدود 1000 پله، ورودی قلعه رودخان را خواهید دید.

ساعت و هزینه بازدید از قلعه رودخان

ساعت بازدید: همه روزه از 7:30  ( 8 ) تا 17:00

هزینه ورودی: 4 هزار تومان برای گردشگران داخلی

هزینه ورود به محوطه: به ازای هر ماشین 10 هزار تومان

برای پرداخت هزینه بازدید از قلعه که بعد از پیمودن 1000 پله و در ورودی قلعه از شما دریافت می‌شود، حتما باید پول نقد به همراه داشته باشید. در داخل قلعه رودخان، دستگاه کارت‌خوان وجود ندارد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 4

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دسته : ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .