استان لرستان از استان‌های غربی ایران است  و شهر خرم‌آباد مرکز آن است. شهرستان‌های استان لرستان عبارت‌اند از:

  • ازنا
  • الیگودرز
  • بروجرد
  • پلدختر
  • خرم‌آباد
  • دورود
  • دوره
  • دلفان (نور آباد)
  • رومشکان
  • سلسله (الشتر)
  • کوهدشت

همراه با مجله برترین جاذبه ها باشید با معرفی بهترین جاذبه ها و جاهای دیدنی استان لرستان

 


1-جاذبه های طبیعی و تفریحی استان لرستان

تونل برفی ازنا :

جاهای دیدنی لرستان

جاذبه ها و جاهای دیدنی استان لرستان

تونل برفی به صورت طبیعی در برف و یخ های دامنه کوه اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا  که طول این تونل بیش از ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۲/۵ تا ۳ متر می‌باشد. این تونل برفی را فقط در فصول بهار و تابستان می‌توان بازدید نمود. این شگفتی بی نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال‌های متمادی در ازنادره در اشترانکوه است . برای رفتن به تونل برفی باید به دل اشترانکوه زد؛ رشته کوه سر به فلک کشیده ای که با 13 قله در 5 کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است. از دل این رشته کوه، راهی است به روستای سرسبز کمندان که پس از عبور از آن باید طول ازنا دره را پیمود.

 

 آبشار آب سفید الیگودرز :

جاذبه ها و جاهای دیدنی استان لرستان

آبشار آب سفید الیگودرز در حدود 50 کیلومتری شهر الیگودرز و در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌ است و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز امکان پذیر است. این آبشار در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی است . فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از آبشارهای لرستان به خصوص آبشار آب سفید است. آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر می‌باشد. می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده است. مسیر دسترسی به آبشار آب سفید از روستاهای کاکلستان و قلیان است .آب این منطقه نیز یکی از بهترین و سالم ترین آب های آشامیدنی به شمار می رود. 

دریاچه گهر :

جاهای دیدنی لرستان

دریاچه گَهَر  یکی از زیباترین دریاچه‌‌های ایران زمین در شهرستان دورود است. این دریاچه از لحاظ زیست بوم و محیط طبیعی اهمیت زیادی دارد و به علت نداشتن جاده چندان مناسب تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است.

دشت لاله های واژگون الیگودرز :

بهترین جاهای دیدنی لرستان

یکی از مناظر دیدنی که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند دشت لاله های واژگون الیگودرز است بطوریکه این مناظر زیبا از 35 کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه های زاگرس ادامه می یابد. روستاهای دالانی ، دره دایی، دورک، مورزرین، چغاگرگ، آب باریک ، خلیل آباد، مورخشک، تاپله، خاک بتیه، هندیله،گیلان، گلک، ارژنک و گله مویه از جمله مناطقی هستند که هر ساله میزبان گردشگران و تماشاکنندگان دشت های زیبای لاله واژگون هستند. دشت لاله های واژگون الیگودرز به عنوان بزرگترین دشت لاله واژگون جهان است. در این دشت زیبا ومنحصر به فرد دو نوع نادر از گلهای لاله واژگون به نامهای ˈسوسن چلچراغˈ و ˈاشک مریمˈ با ارتفاعی بالغ بر 120 سانتی متر می روید.

 

آبشار شیرز کوهدشت :

جاهای دیدنی لرستان

دره حیرت‌انگیز شیرز با جاذبه‌های گردشگری بکر و شگفت‌انگیز، چشمه‌ها، آبشارها در منطقه‌ای به نام اولاد قباد قرار دارد که دارای طبیعتی زیبا، چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تندوتیز و میوه‌های وحشی فراوان است. مجسمه‌ها و آثار تاریخی منحصربه‌فردی در غارهای این تنگه کشف‌شده است که نشان از تاریخ کهن این دیار دارد. رود کوچکی از میان این تنگه عبور می‌کند، رودی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده است.

 

گلدشت بروجرد :

جاهای دیدنی لرستان

گلدشت روستا یا شهرکی از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان است، این آبادی در دهستان همت آباد در بخش مرکزی این شهرستان و پشت کوه چغا قرار دارد. در میان مناطق خوش آب و هوای بروجرد، گلدشت از مناطقی است که در شمال غربی بروجرد واقع شده که به صورت یک تنگه از روستای کپرکه آغاز شده و تا تپه چغا ادامه دارد.گلدشت یک مسیر روستایی است که در غرب بروجرد امتداد دارد و به دلیل وجود آب و درختان زیبا جذابیت مطلوبی کسب کرده که همواره یکی از گردشگاه هایی بوده که دسترسی به آن آسان است.

 

دریاچه کیو آباد :

جاهای دیدنی لرستان

دریاچه کیو با چشم‌اندازی زیبا و دیدنی به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی استان لرستان است که در طول فصل بهار و تابستان پذیرای صدها مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است. در کنار آن امکانات تفریحی، شهربازی و چشم‌انداز زیبایی وجود دارد.

 

مخمل کوه :

جاهای دیدنی لرستان

مخمل‌ کوه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر خرم‌آباد به ارتفاع هزار و 900 متر در شمال شرق این شهر واقع‌شده که به خاطر گل‌سنگ‌های زیبا بارنگ سبز مخملی که در بهار روی سنگ‌ها رشد می‌کنند، به مخمل کوه معروف شده است. در قسمت انتهای شمالی مخمل کوه در تنگ شبیخون و ورودی از سمت استان کرمانشاه، پارک جنگلی و تفرجگاهی برای مسافران دایر شده که در فصل بهار و زمستان بسیار دیدنی است.

 

آبشار بیشه :

جاهای دیدنی لرستان

جاهای دیدنی لرستان

آبشار بیشه که یکی از شگفت‌انگیزترین آبشارهای کشور است که در 65 کیلومتری شهر خرم‌آباد و در کنار راه‌آهن تهران جنوب و در نزدیکی ایستگاه بیشه واقع‌شده است. آبشار بیشه با ارتفاع 48 متر و عرض  20 متریکی از عریض‌ترین آبشارهای کشور است.

 

آبشار نوژیان :

جاهای دیدنی لرستان

آبشار نوژیان در 38 کیلومتری جنوب شرق خرم‌ آباد واقع‌شده و با ارتفاع 95 متریکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود . گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد که بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و جمع‌آوری گیاهان دارویی به منطقه بکر می‌آیند.

 

آبشار وارک :

جاهای دیدنی لرستان

آبشار وارک یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که از نوع آبشارهای دوقلو به شمار می‌آید؛ این آبشار در جنوب شرقی خرم‌آباد و در غرب گردنه نوژیان و نزدیک آبشار نوژیان در روستایی با همین نام واقع‌شده است. آبشار وارک پس‌ از آن که از چشمه‌های بالای صخره سنگی سرچشمه می‌گیرد اولین آبفشان را به وجود می‌آورد و با طی فاصله 15 متری، از صخره دوم نیز فرومی‌ریزد و آبشار دوم را پدید می‌آورد.

 

پارک جنگلی شور آب :

جاهای دیدنی لرستان

پارک جنگلی شور آب یکی از پارک‌های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد است که در 25 کیلومتری جاده خرم‌ آباد به پلدختر واقع‌شده و دارای جاده دسترسی از خرم‌آباد است، این پارک طبیعی دارای آسفالت، آلاچیق و دیگر امکانات رفاهی با انبوهی از جنگل درختان بلوط است.

آبشار تله زنگ  :

جاهای دیدنی لرستان

آبشار شوی و تله‌زنگ با بلندای 100 متر و پهنای 40 متر یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است که از آن به‌ عنوان بهشت ایران یا نیاگارای ایران یاد می‌شود که در دامنه سالن کوه (ایستگاه تنگ هفت از توابع شهرستان دورود) واقع‌شده است.آبشار تله زنگ در رشته‌کوه زاگرس و منطقه سردشت در مسیر راه‌آهن سراسر تهران- جنوب در دره‌ای بین کوه چهل‌ویک و سالن کوه قرار دارد.

 

غار وقت و ساعت :

جاهای دیدنی لرستان

غار وقت و ساعت در نزدیکی دره نگار قرار گرفته است؛ این غار در فضایی با کانی‌های آهکی به عرض هفت متر، طول 20 متر، و ارتفاع هشت متر پدید آمده است و در گوشه سمت راست آن مجرای چشمه‌های دائمی قرار دارد. عاملی که این غار کوچک را منحصربه‌فرد ساخته، قطع و وصل آب چشمه آن در زمان‌های معین است که پس از یک ساعت قطع آب دوباره آب از درون چشمه به آهستگی و با سروصدا جریان می‌یابد و چشمه به اوج آبدهی خود می‌رسد سپس میزان آبدهی کم شده و بار دیگر کاملاً قطع می‌شود. هر دوره قطع و وصل کامل آب حدود یک ساعت طول می‌کشد و منظم‌ترین زمان عملکرد آن فصل پاییز است که آبدهی چشمه به حداقل می‌رسد.چشمه اسرار آمیز “وقت و ساعت” در طول سال همیشه آب دارد و در مدت‌زمان معین سرشار از آب است و در مدت‌زمان دیگر کاملاً خشک می‌شود و این جوشش و بی‌آبی به‌ طور متناوب همیشه ادامه دارد.

 

 تپه چغا بروجرد  :

جاهای دیدنی لرستان

تپه تفریحی چغا که به بام بروجرد معروف است شامل امکانات رفاهی و تفریحی است که در این تپه ساخته شده است . تپه چغا یکی از تفرجگاه‌های شهر بروجرد است که به خوبی از ورودی‌های شهر دیده می‌شود .

 

 روستای ونایی بروجرد :

جاهای دیدنی لرستان

در مسیر شمال غرب بروجرد در فاصله 12 کیلومتری از مرکز شهر به منطقه‌ای رؤیایی می‌رسیم؛ ونایی منطقه‌ای است که عناصر مختلف گردشگری شامل 10 قله مرتفع، دشت پائین‌دستی، انبوه درختان، چشمه‌سارها ورودهای پر آب است که سمفونی زندگی و تازگی را به زیبایی می‌سرایند.

 

تنگه شگفت‌انگیز شیرز :

جاهای دیدنی لرستان

تنگه شیرز در 55 کیلومتری شهر کوهدشت در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولاد قباد قرار دارد، این تنگه در ضلع شرقی رشته‌کوه وره زرد و در مجاورت رودخانه سیمره، شاخه اصلی کرخه واقع‌شده است.این تنگه از روستای گدارگه تا کناره رود سیمره با جهت جنوب شرقی – شمال غربی کشیده شده است، در میان آن رودخانه‌ای در جریان است که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می‌پیوندد . در تنگه شیرز می‌توانید عظمت طبیعت را به تماشا بنشینید و آرامشی کم‌نظیر را لمس کنید، شکل خاصی که صخره‌ها دارند، آب زلالی که در دل دره در جریان است و طبیعتی بکر، بدون شک ارزش بازدید و گشت‌وگذار را دارد.


2- جاذبه ها و جاهای تاریخی استان لرستان :

قلعه باجول :

جاذبه ها و جاهای دیدنی استان لرستان

جاذبه ها و جاهای دیدنی استان لرستان

باجول نام قلعه‌ای در روستای آب باریک علیا در 35 کیلومتری شرق الیگودرز است، این بنا متعلق به دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه است. برج مدورآجری، ایوانی با دو ستون سنگی، نقش برجسته‌های شکار، گل و گلدان، درخت و صحنه شکارشیر توسط اژدها از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنای تاریخی است. این بنا در سال 89 به شماره 4353 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

قلعه فلک الافلاک خرم آباد :

جاهای دیدنی لرستان

قلعه تاریخی فلک الافلاک به‌ عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری در جهان بر بلندای تپه‌ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد واقع‌شده است. لین قلعه زیبا و دیدنی با 5300 متر مربع مساحت بر فراز تپه ای در مرکز شهر خرم آباد، با چشم اندازی فوق العاده زیبا قرار گرفته است.نام قدیم آن که به دوران ساسانیان بر می گردد، دژ شاپور خواست بوده و دارای 8 برج مدور و دیوارهای بلند و مستحکم است. وسعت محوطه باستانی که محل واقعی تحولات تاریخی بناست، حدود 400×300 متر مربع و ارتفاع تپه با احتساب دیوارهای بنا از سطح خیابانهای مجاور حدود 40 متر است. فضای داخلی بنای فعلی به چهار تالار نسبتاً بزرگ حول دو حیاط و تعدادی تالار و اتاق تقسیم شده است . آب قلعه به وسیله یک حلقه چاه با عمق 40 متر تامین می شده که در حال حاضر نیز قابل بهره برداری است. پل شکسته یا پل شاپوری نیز به‌ عنوان یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم‌آباد در استان لرستان واقع‌شده است. پل شکسته تنها پلی در دنیاست که تمام سنگ بوده و حجم بزرگ این پل نیز از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌ فرد پل شکسته استان لرستان است.

 

پل کشکان لرستان :

جاهای دیدنی لرستان

پل کشکان که مربوط به دوره ساسانیان است و در بخش چگنی بر روی رودخانه کشکان در مسیر راه باستانی شاپور خواست به طرهان قرارگرفته است به شماره 355 در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌ و در فهرست موقت ثبت آثار جهانی قرار گرفته است. این پل که از سوی باستان شناسان لقب مادر پل‌های تاریخی ایران نام گرفته طولانی‌ترین و عظیم‌ترین پل تاریخی ایران است که طول  آن 320 متر، عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل 23.20 متر، ارتفاع بالاترین نقطه 26 متر و کوتاه‌ترین قسمت آن 10 متر است.

 


 

جاهای دیدنی شهر سلسله :

جاهای دیدنی لرستان

جاهای دیدنی لرستان

 شهرستان سلسله یکی از شهرهای شمالی لرستان است که با آب و هوایی دلپذیر و خنک و جاذبه‌های طبیعی و زیبا هر رهگذری را برای اتراق وسوسه می‌کند.نام الشتر به‌صورت لیشتر، لاشتر، الاشتر و اشتر در کتاب‌های قدیمی ضبط‌ شده است، نام دیگر این شهر قلعه مظفری بوده است و الشتر مرکز منطقهٔ سلسله است. مناطق گردشگری قلعه مظفری، پل کاکا رضا، پل هنام، تپه گریران، سراب چناره ازجمله مناطق تاریخی الشتر هستند. ازجمله مناطق طبیعی آن می‌توان به سراب کهمان، سراب زز، کوه‌های مهاو و گرین، چشمه گولم کاو، سراب پرسک و پارک صخره‌ای بابا داود اشاره کرد. منطقه باستانی و گردشگری کهمان و دروازه در شمالی‌ترین نقطه لرستان و شهرستان الشتر قرار دارد، یکی از دره‌های بسیار زیبا و درعین‌حال پرآب و باستانی در سطح کشور است.در حال حاضر منطقه کهمان و دروازه الشتر معروف‌ترین جاذبه ژئو توریسم در استان لرستان است.

 

جاهای دیدنی شهر پل دختر

جاهای دیدنی لرستان

پل دختر در قسمت جنوب غرب شهرستان خرم ‌آباد به فاصله حدود صد کیلومتری آن واقع شده است. پل دختر  چهل و نه کیلومتر با شهرستان دره شهر از استان ایلام فاصله دارد.از دیدنی های پل دختر می توان به پل کلهر ،تفرجگاه تنگه چشمک، غار کلماکره و گورستان چشمک اشاره کرد. تصویری از بزرگ ترین پل معلق ایران در شهرستان پلدختر استان لرستان و تصویر آبشار افرینه در شهرستان پلدختر

جاهای دیدنی شهر دلفان :

جاهای دیدنی لرستان

 (دلفو) از شهرستان‌های وسیع و کوهستانی شمال استان لرستان است. با وجود دوری از راههای تجاری، نظامی و بر کنار بودن از رویدادهای مهم تاریخی، آثار باستانی (مفرغ) به دست آمده از آن، نشان می‌دهند که دلفان محل سکونت کاسی‌های دامدار و جنگجو بوده و در دوره هخامنشی و ساسانی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. تپه حمام از یکی جاذبه‌های دیدنی این شهر است.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 61

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .