کرمانشـاه بزرگترین و مهمترین شهر در منطقه غرب کشور می باشد. کرمانشاه یکی از کهن ترین شهرهای ایران است و در دوران باستان نام هایی چون الیپی، کانبادین و قرمسین به آن اطلاع می شد و بعدها نام کرمانشاهان و کرمانشاه به خود گرفته است. از جاذبه های کرمانشاه می توان به : طاق بستان – بیستون – بازار سنتی کرمانشـاه – تکیه معاون الملک – تکیه بیگلربیگی- سراب نیلوفر – پارک کوهستان – باغ گل شهر کرمانشـاه – باغ پرندگان شهر کرمانشـاه – مساجد تاریخی و بافت تاریخی کرمانشـاه – معبد آناهیتا – غاقوری قلعه -کوهستان پرو(پرآو) کرمانشـاه و…. اشاره کرد .


 

بیستون کرمانشـاه :

بیستون در 30 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه قراردارد. این شهر محوطه ای تاریخی و فرهنگی دارد که به تنهایی آثاری از ادوار مختلف تاریخی ایران شامل ماد، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی، ایلخانی و صفویه را شامل می شود.کتیبه بیستون هشتمین اثر ایران می باشد که در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. از آثار تاريخی و جاذبه های گردشگری می توان به غارهای شکارچیان، مردودر،مرآفتاب، مرتاریک مربوط به دوران پیش از تاریخ، نیایشگاه مادی، نقش برجسته و سنگ نوشته داریوش اول که با ارزش ترین میراث مکتوب سنگی است، پیکره هرکول، نقش برجسته گودرز دوم، نقش برجسته مهرداد دوم، نقش برجسته بلاش، فرهاد تراش، پل خسرو، بقایای کاخ سرخ ، کاروانسرای ايلخانی، کتیبه شیخ علی زنگنه و کاروانسرای شاه عباس و پل صفوی را نام برد.
  • کتیبه بیستون

جاهای دیدنی کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

 

  • مجسمه هرکول بیستون 

جاهای دیدنی کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه


طاق بستان :

جاهای دیدنی کرمانشاه

 

جاهای دیدنی کرمانشاه

طاق‌بستان یا به کردی «طاق وه سان» مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های دورهٔ ساسانی است که در ایران در محله طاق‌بستان در شمال غربی شهر کرمانشاه و در غرب ایران واقع شده‌است. طاق‌بستان(به کردی کرمانشاهی «تاق وه سان» به معنی طاق و سنگ) که به مرور زمان توسط زبان و لهجه‌های متفاوت به (تاق اوسان، تاق وه سان و طاق بستان) تغییر کرده، این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد. چند صحنهٔ تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و هم‌چنین چند سنگ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه‌ای و مراسم شکار گراز توسط سوارر کاران و نواختن موسیقی با آلات موسیقی چنگ در آن حک شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردش گاهی زیبا تبدیل نموده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

موزه سنگ طاق‌بستان :

جاهای دیدنی کرمانشاه

موزه سنگ طاق‌بستان، نام موزه‌ای در محوطه تاریخی طاق بستان در شمال بلوار طاق‌بستان شهر کرمانشاه است. که در حدود ۴۵ اثر سنگی مربوط به دوره‌های اسلامی و ساسانیان در آن نگهداری می‌شود. 

بام کرمانشاه  (پارک کوهستان ) :

جاهای دیدنی کرمانشاه

پارک کوهستان کرمانشاه در شمال شهر کرمانشاه قرار دارد پارک کوهستان از بزرگترین و زیباترین پارک‌های توریستی در کرمانشاه و ایران است؛ که در نزدیکی مجموعه طاق بستان قرار دارد ودارای دو تا آبشار بزرگ با نورپردازی بسیار زیبا می باشد.

 


 

تکیه معاون الملک (  موزه مردم شناسی کرمانشاه  ) :

جاهای دیدنی کرمانشاه

 

جاهای دیدنی کرمانشاه

زیباترین کاشی کاری دنیا ، تکیه معاون الملک متعلق به دوره قاجار است که به دستور حسین خان معاون الملک جد استاد معینی کرمانشاهی ساخته شده است و دارای سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه است. این بنا در محله آبشوران قدیم و خیابان شهید حدادی قرار دارد. اهمیت این بنا به کاشیکاری آن است، کاشی هایی با مضامین تاریخی و مذهبی که از دوره تاریخی تا زمان احمدشاه قاجار را به تصویر می کشد، همچنین از مجالس مذهبی و حماسی نیز در جای جای این بنا کاشی های نصب شده است. قبر بناکننده این مجموعه در ضلع جنوب شرقی زینبیه درون اتاق کوچکی قرار گرفته است و بخشی از بنا را به موزه مردم شناسی کرمانشاه اختصاص داده اند که آثار گوناگونی در این حوزه به نمایش درآمده است.    

نشانی:کرمانشـاه-مرکز شهر-خیابان حداد عادل

 

تکیه بیگلربیگی ( موزه پارینه‌ سنگی زاگرس ) :

جاهای دیدنی کرمانشاه

این بنای زیبا در محله قدیمی فیش آباد کرمانشاه واقع شده است. این تکیه در دوره قاجار توسط عبدالله خان بیگلربیگی ساخته شده و یکی از جاذبه های آن آینه کار ایوان اصلی بناست.  در این بنا علاوه بر جذابیت معماری خاص دوره قاجاریه می توان از موزه هایی که در داخل آن ایجاد شده بهره برد. موزه خط و کتابت که از کم نظیرترین آثار در آن استفاده شده است و موزه پارینه سنگی و انسان شناسی کرمانشاه که آثار پیش از تاریخ آن را در کمتر جایی از موزه های دنیا می توان دید در این مجموعه قرار دارد. موزه پارینه سنگی زاگرس نام موزه‌ای تخصصی در زمینه پیش از تاریخ است که در ردیف موزه‌های تخصصی جهان قرار دارد، و به عنوان نخستین موزهٔ پارینه سنگی خاورمیانه شناخته می‌شود. این موزه درتکیه بیگلر بیگی و خیابان مدرس شهر کرمانشاه قرار دارد که در سال ۱۳۸۶ توسط فریدون بیگلری و مرادی بیستونی تأسیس شده‌است و شامل مجموعه‌ای از ابزار آلات سنگی و استخوان‌های انسان از دوره‌های پارینه سنگی درایران و کشورهای دیگر را شامل می‌شود.قدیمی ترین اثری که در این موزه نگهداری می‌شود مربوط به ابزار سنگی‌است که با قدمت نزدیک به یک میلیون سال که در کشف رود خراسان کشف شده‌است. همچنین در موزه مولاژهایی از جمجمه انسان نئاندرتال، انسان هوشمند، و تصاویر بازسازی شده از شکارچیان عصر سنگ نمایش داده می‌شود

نشانی:کرمانشـاه-مرکز شهر-خیابان مدرس روبرو مسجدجامع

 


 

مساجد زیبا و تاریخی شهر کرمانشـاه عبارتند از:

1-مسجد عمادالدوله2-مسجد حاج شهباز خان 3-مسجد آیت الله بروجردی4-مسجد چهلستون(جامع)5-مسجد شافعی ها 6-مسجد دولتشاه 7-مسجد شاهزاده8-مسجد نواب و…

مسجد عمادالدوله کرمانشاه  :

جاهای دیدنی کرمانشاه

یکی از مساجد زیبا و تاریخی شهر کرمانشـاه می باشد که در مرکز شهر کرمانشـاه و در خیابان مدرس و بازار زرگرها واقع شده است و بیش از 140 سال قدمت دارد.

 


 

پارک شیرین کرمانشاه :

پارک شیرین کرمانشاه یکی از پارک‌های قدیمی کرمانشاه با وسعتی بیش از ۱۰هکتار می‌باشد که در مرکز شهر کرمانشاه جنب خیابان مؤید روی تپه‌ای به نام چیاسۊر با سنگهای رسوبی و کهن قرار دارد.

پارک ساحلی رودقره سو کرمانشـاه :

جاهای دیدنی کرمانشاه

رودقره سو یک رود دائمی در شهر کرمانشـاه می باشد که از سراب روانسر در شهرستان روانسر سرچشمه می گیرد.امسال شهرداری کرمانشـاه اقدام به درختکاری انبوه در اطراف رودقره سو کرده که میشه همشهریان عزیز کرمانشـاهی و هموطنان(گردشگرانی که به کرمانشـاه سفر می کنند)از فضای بوجود آمده در اطراف رود قره سو نهایت استفاده رو انجام دهند.پل کهنه و تاریخی شهر کرمانشـاه در انتهای رود قره سو قرار گرفته است که دوره آن به دوره ی ساسانیان باز می گردد و پل قوسی شهر کرمانشـاه هم بر روی رودخانه قره سو قرار گرفته است.

باغ گلها کرمانشـاه:

باغ گلها کرمانشـاه بزرگترین و زیباترین باغ گلها کشور با بیش از 5 هکتار با گونه های مختلف گیاهی می باشد که نوروز امسال در میان باغ راه غربی و در نزدیکی باغ پرندگان صدف کرمانشـاه به بهره برداری رسید.باغ گلها کرمانشـاه در کمربندی غربی(باغ راه غربی)کلانشهر کرمانشـاه,نرسیده به باغ پرندگان کرمانشـاه قرار دارد.

 

باغ پرندگان کرمانشـاه ( باغ پرندگان صدف ) :

باغ پرندگان کرمانشـاه در کمربندی غربی شهر کرمانشـاه, روبرو ترمینال راه کربلا و در نزدیکی باغ گلها قرار دارد.

 


 

سراب نیلوفر کرمانشـاه :

جاهای دیدنی کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

سراب نیلوفر درغرب کلانشهرکرمانشاه قراردارد و از دیدنی ترین و نمونه ترین تفرجگاههای کرمانشاه و غرب ایران محسوب می شود و همه ساله میزبان تعداد بی شماری از هموطنان وگردشگران می باشد.سرآب نیلوفر یکی از سرآب های استان کرمانشاه است که در روستای کوچکی به همین نام واقع شده است. این دریاچه کوچک در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است که مملو از گل‌ های نیلوفر آبی است که در فصول گرم سال غنچه‌ ها و برگ‌ های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می‌ پوشاند. سرآب نیلوفر در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کماجار واقع شده است.عمق بعضی قسمت های این سرآب به بیش از ۳۲ متر می رسد. همچنین این تالاب دارای غارهای زیر زمینی نیز می باشد. سرآب زیبای نیلوفر دارای چند چشمه جوشان است که آب این سرآب را تامین می‌ کند. آب سرآب نیلوفر آنچنان زلال است که ساقه گل‌ های نیلوفر از زیر آن به وضوح نمایان است و با وزش نسیم و حرکت آب، این گل‌ ها به رقص درآمده و اوج آرامش را به انسان می‌ بخشند.در چندسال اخیر و با توجه به کمبود بارش های آسمانی و خشکسالی وضعیت فعلی این سرآب چندان رضایت بخش نیست و بعضی منابع از خشک شدن آن حکایت می کنند.

 

سراب قنبر کرمانشـاه : 

جاهای دیدنی کرمانشاه

سراب قنبر در جنوب شهر کرمانشـاه و در نزدیکی محله ی فردوسی و کسری قرار دارد.چند سالیست که مسئولین قول طرح باغ وحش کرمانشـاه و جنگل کاری و تله کابین و… رو داده اند.  در سراب قنبر جنگل کاری مختصری صورت گرفته است.

 


 

کوه پرو ( کوهستان پرآو ) کرمانشـاه :

کوهستان پرآو رشته کوهی امتداد یافته از شمال غرب تا شمال‌شرق شهر کرمانشاه، باطول تقریبی ۸۰کیلومتر و وسعت ۸۸۰ کیلومتر مربع بخشی از رشته کوه زاگرس در غرب ایران می‌باشد . عمیق ترین غار جهـان در کوه پرو در شمال شهر کرمانشـاه می باشد.

 


 

معبد آناهیتا کرمانشاه :

جاهای دیدنی کرمانشاه
شهرستان کنگاور در مسیر راه اصلی همدان به کرمانشاه و در 94 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه واقع شده است. برای نخستین بار در متون آشوری از کنگاور به نام کن کبیر یاد شده است. شهرت کنگاور به خاطر بنایی سنگی است که برفراز صفحه ای در مرکز این شهر برپا گردیده است و به نام معبد آناهیتا شهرت یافته است.

لیست جاذبه های استان کرمانشاه :

جاذبه های شهر کنگاور :

معبد آناهیتا، امامزاده ابراهیم، پل کوچه، معدن تاریخی چل مران، حمام بزرگ، سراب ماران، سراب فش، سراب کبوتر لانه، سراب خرم آباد، تپه گودین و روستای فش 

جاذبه های شهر سنقروکلیایی  : 

بقعه مالک، امامزاده احمد بن محمد باقر، سراب گلویج، سراب گزنهله، سراب چرمله، روستای چرمله علیا، روستای ورمقان، سد شهدا، کیوه نانات و بازار قدیم

جاذبه های شهر صحنه : 

تفرجگاه دربند صحنه، گوردخمه دربند، پل میانراهان، غار آوه زا، موزه مردم شناسی صحنه، رودخانه دینور، رودخانه گاماسیاب، روستای کندوله، سراب بیدسرخ و سراب صحنه

جاذبه های شهر هرسین :

 گور دخمه سرخ ده، گور دخمه های اسحاق وند، تخت شیرین، رودخانه گاماسیاب، رودخانه دینور آب، قلعه سرماج، روستای نجوبران، پارک شهر هرسین، تپه گنج دره، پل چهر، قلعه هرسین و محوطه جهانی بیستون

جاذبه های بیستون :

 غارهای شکارچیان، مردودر،مرآفتاب، مرتاریک مربوط به دوران پیش از تاریخ، نیایشگاه مادی، نقش برجسته و سنگ نوشته داریوش اول که با ارزش ترین میراث مکتوب سنگی است، پیکره هرکول، نقش برجسته گودرز دوم، نقش برجسته مهرداد دوم، نقش برجسته بلاش، فرهاد تراش، پل خسرو، بقایای کاخ سرخ ، کاروانسرای ايلخانی، کتیبه شیخ علی زنگنه و کاروانسرای شاه عباس و پل صفوی

جاذبه های شهر کرمانشاه :

 مجموعه تاريخی فرهنگی طاق بستان، تکیه معاون الملک، خانه باروخ، تکیه بیگلر بیگی، بازار سنتی، مسجد عمادالدوله، زورخانه سنگ تراش ها، زورخانه علمدار، غار دواشکفت، گور دخمه سام رستم، پل کهنه کرمانشاه، تالاب هشیلان، سراب نیلوفر، سراب قنبر، پل و کاروانسرای ماهیدشت و حمام شهبازخان 

جاذبه های شهر اسلام آباد غرب :

سراب هرسم، سراب شرف آباد، سراب میله سر، سراب حمیل، سراب شیان، آتشکده شیان، آتشکده میل میلگه، امامزاده حسن روتوند، امامزاده علی اکبر، امامزاده عباسعلی، روستای سراب هرسم، سد شیان و آتشکده پلنگرد

جاذبه های شهر دالاهو :

بنای آشپزخانه، قلعه یزدگرد، دیوار گچ، دروازه، گچ گنبد، قلعه داور، نقارخانه، آشیاب، بنای جای دار، منطقه گردشگری ریجاب، مسجد عبداله بن عمر، مقبره ابودجانه، رودخانه بریشاه، سراب شالان، سراب کرند غرب، رودخانه زمکان، روستای شالان، روستای حریر و روستای سرخه دیزه

جاذبه های شهر گیلانغرب :

گوردخمه دیره، سرای مورت، زیارتگاه حضرت سلیمان بن داوود، کاخ سراب مورت و منطقه نمونه گردشگری گلین 

جاذبه های شهر سرپل ذهاب :

 مقبره احمد بن اسحاق، زیج منيژه، طاق گرا، گور دخمه دکان داوود، نقش برجسنه آنوبانی نی، آبشار پیران، رودخانه دیره، سراب پیران، سراب گرم، سراب ماراب و روستای پیران 

جاذبه های شهر قصرشیرین :

 کاروانسرای قصر شیرین، کاخ خسرو، آتشکده چهارقاپی، موزه مردم شناسی قصر شیرین، نخلستان قصر شیرین، رودخانه الوند و چم امام حسن

جاذبه های شهر روانسر :

سراب روانسر، سراب جابری، گوردخمه یاکوشک فرهاد روانسر، غار قوری قلعه، تپه های سه گانه موسایی، سنگ مذبح، ارتفاعات شاهو، جنگل های بخش شاهو و غار کاوات

جاذبه های شهر جوانرود :

قلعه آلانی، تپه نقاء خان، سراب سفیدبرگ، پارک هلانیه، سراب سرود، سراب بالاخانی، مسیر شروینه، سراب هلانی، موزه مردم شناسی جوانرود و پوشش های جنگلی

جاذبه های شهر ثلاث باباجانی :

 چشمه معدنی ریزه، رودخانه لیله، رودخانه آب سفید برگ، رودخانه آب هواسان، رودخانه زمکان، سراب مامیشان، سراب هلول و آبشار زیبای شیخ صله

جاذبه های شهر پاوه :

 روستای هجیج، روستای شمشیر، روستای خانقاه، موزه مردم شناسی پاوه، دشت لاله های واژگون، رود سیروان، رود لیله، سراب بل، سراب هولی، چشمه کانی بل، جنگل پلنگانه، منطقه گردشگری نوسود، منطقه گردشگری باینگان، منطقه گردشگری نودشه و امامزاده کوسه هجیج

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 54

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .