گلستان نام جدید سرزمین تاریخی است که در طول تاریخ و تا سده هفتم هجری به نام ایالت گرگان و از آن پس تا آغاز سده دهم به نام استرآباد و در نوشته های دوران اولیه اسلامی به نام (جرجان) و از اسفند ۱۳۱۶ گرگان نامیده شده است. این استان تا سال ۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود، اما در آن سال به صورت استانی مستقل درآمد و شهرستان گرگان به عنوان مرکز آن برگزیده شد. استان گلستان با داشتن مناطق و شهرستانهای زیبا هرساله توریستهای داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب میکند.جاجیم، صنایع دستی، ابریشم بافی رامیان، ماهی، خاویار، پنبه، حلوا اماج (مخصوص گرگان)، نون عیدی (کلمبو)، قطاب، پشت زیک (کنجدی) بابتو (مخصوص گرگان)، مارمرده (مخصوص گرگان)، پادرازی)، قالی، قالیچه، پشتی ترکمنی، عرق کشمش، حلوا گردویی (مخصوص کردکوی و بندر گز)، نان بهاره تورشو چرگ و نان کاک (مخصوص رامیان) و نان شیرمال (مخصوص آزادشهر) میتوانند رهاورد سفر مسافران به استان گلستان باشند.

جاهای دیدنی گرگان


 

برج گنبد قابوس

جاهای دیدنی گرگان

برج گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد. سبک معماری بنا شیوه رازی است. این بنا بلندترین برج تمام آجری جهان به‌شمار می‌آید.

آبشار کبودوال گرگانجاهای دیدنی گرگان

آبشار و جنگل کبودوال واقع در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان است. در ضلع جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول و در دل جنگل و دامنهٔ کوه هارون به فاصلهٔ ۱۱ کیلومتر قرار دارد.آب این آبشار که از چشمه‌های جنوبی ارتفاعات تشکیل شده است، زلال و شفاف و قابل آشامیدن می‌باشد.

آبشار رنگو گرگان

آبشار رنگو ؛ مرواریدی در دل جنگل‌‌های گرگان | مجله پینورست :مجله پینورست

آبشار رنگو در 6 كيلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان واقع شده است. اين آبشار كه بستری نيم دايره‌ای شكل دارد، شامل يک محل ريزش اصلی و چند محل ريزش فرعی است و حدود 7 متر ارتفاع دارد.

 

آبشارهای شیرآباد گرگان

جاهای دیدنی گرگان

آب این آبشارها که با درخشندگی و شکوه خاصی از ارتفاع زیاد به داخل استخرهای پایین‌دست فرو می‌ریزند، به‌عنوان عنصر ممتاز طبیعی به‌شمار می‌آیند و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را برای جذب جهانگردان و محققان ایرانی و خارجی فراهم آورده است.

آبشار شادان ( هفت طبقه) گرگان

جاهای دیدنی گرگان

7 کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی در دل جنگل های بکر و طبیعی دامنه کوه البرز قرار دارد.

آبشار لوه گرگان

جاهای دیدنی گرگان

آبشار لوه این آبشار در گالیکش در استان گلستان واقع است. آبشار لوه در ۲۰ کیلومتری گالیکش و در ۵ کیلومتری جاده اصلی گلستان – مشهد و در کنار روستایی به همین نام و در جنگلی انبوه با درختان پهن برگ است.در فاصله 14 کیلومتری غرب پارک ملی گلستان و در جنوب روستای لوه در شهر گالیکش شهرستان مینودشت، مجموعه آبشارهایی به همین نام واقع شده است.

 

آبشار شیرآباد خان ببین گرگان

جاهای دیدنی گرگان

حوضه آبریز رودخانه سیاه‌جوب با مساحت ۱۶٫۸۸ کیلومتر مربع در محدوده خان‌ببین واقع شده‌است.آبشار خان به بین(آبشار شیرآباد) که در ۷ کیلومتری جنوب شهر خان به بین واقع در مسیر خود رودخانه‌ها و چشمه‌های خنکی دارد. آبشار خان به بین به شکل پله‌ای بوده و دربرگیرندهٔ ۷ آبشار است. بزرگ‌ترین آبشار آن ۳۰ متر ارتفاع داشته و دو حوضچه با عمق ۴۰ تا ۸۰ متر در پای دیواره آن به وجود آمده‌است. غار زیبای شیرآباد که مابین آبشارهای سوم و چهارم قرار دارد از جمله عجایب زیبای این جنگل زیبا می‌باشد. در واقع هرچه از آبشار اول به سمت هفتمین آبشار حرکت می‌کنید به مناطقی برخورد می‌کنید که بسیار بکر و دست نخورده باقی‌مانده‌اند.

گورستان خالد نبی گرگان

جاهای دیدنی گرگان

گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو – نزدیک آی تمر از توابع بخش

پارک جنگلی النگدره گرگان

جاهای دیدنی گرگان

النگدره پارکی جنگلی در استان گلستان، شهرستان گرگان واقع در بلوار ناهارخوران و در میان مناطق مسکونی است.اين پارك در جنوب غربي شهر گرگان به فاصله 3 كيلومتري شهر واقع شده است. پارك جنگلي النگ دره در دامنه جنگل هاي انبوه شمالي از پوشش درختان منحصراً جنگلي برخوردار بوده و رودخانه اي از وسط آن مي گذرد.

منطقه جنگلی ناهارخوران گرگان

جاهای دیدنی گرگان

اين پارك از قديمي ترين تفرجگاه هاي استان گلستان بوده كه در 4 كيلومتري جنوب شهر گرگان واقع شده است. داراي فضاي جنگلي در طرفين جاده براي تفرج است و با داشتن آب و هواي مناسب و دامنه پر شيب جنگلي مورد استفاده تفرج كنندگان داخلي و خارجي قرار مي گيرد.

پارك ملي گلستان

جاهای دیدنی گرگان

پارك ملي گلستان نخستين پاركي است كه در ايران عنوان پارك ملي را به خود اختصاص داده است. اين پارك با داشتن اقليم هاي متفاوت و مناطق زيستي متنوع جنگلي، استپي و چشم اندازها و مناظر متبوع طبيعي از جمله جاذبه هاي گردشگري استان گلستان محسوب مي گردد.

 

منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما گلستان

جاهای دیدنی گرگان

منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ جهان‌نما در جنوب شرقی شهرستان کردکوی در استان گلستان واقع است. این منطقه با مساحت حدود ۳۸ هزار هکتار، پس از پارک ملی گلستان وسیع‌ترین منطقه حفاظت‌شده این استان به‌شمار می‌رود

چشمه گل رامیان گرگان

جاهای دیدنی گرگان

يك استخر طبيعي بيضي شكل است كه طول آن 90 متر، عرض آن 80 متر و عمق آن بين 44 تا 80 متر مي باشد. گل راميان در 5 كيلومتري جنوب شهر راميان واقع شده است.

تالاب آلاگل گرگان

جاهای دیدنی گرگان

دریاچه و تالاب آلاگل بزرگترین دریاچه استان گلستان و یک تالاب آب شور است که در شهرستان گنبد کاووس، بخش داشلی برون و در کنار شهر اینچه برون واقع است. فاصله این تالاب تا شهر گنبد کاووس حدود ۷۵ کیلومتر  است

خانه باقری ها گرگان

جاهای دیدنی گرگان

مجموعه تاريخي باقري گرگان مربوط به اواخر دوره قاجار است كه در سال ۸۱ در فهرست آثار تاريخي به ثبت رسيده است. آدرس : گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب 15،  خانه تاریخی باقری ها

مدرسه عمادیه گرگان

جاهای دیدنی گرگان

مدرسه عمادیه مربوط به دوره صفوی است و در گرگان، محله درب نو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. بانی و معمار آن شیخ اسماعیل قاضی و معمار کربلایی رمضانعلی بوده اند. مدرسه عمادیه از جمله بناهای تاریخی است که وقف‌نامه‌های موجود قدمت آن را به صفویه(شاه طهماسب- شاه سلیمان) می رساند.

تالاب آجی‌گل گرگان

جاهای دیدنی گرگان

تالاب تلخ یا به ترکمنی آجی‌گل در شمال گنبد کاووس بخش داشلی‌برون قرار گرفته‌است. فاصله آن تا شهر گنبد ۷۵ کیلومتر است. آجی‌گُل در زبان ترکمنی به معنای «دریاچه تلخ» است.

برج گرگان

جاهای دیدنی گرگان

برج گرگان برجی است تجاری و اداری در میدان بسیج شهر گرگان، از این برج به عنوان نماد مدرن شهر گرگان یاد می‌شود. ارتفاع این برج به عنوان یادمان پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، ۵۷ متر است .

 

پارک جنگلی شبنم گرگان

جاهای دیدنی گرگان
پارک شبنم نوده خاندوز آزادشهر ،این پارک برفرازتپه ای مشرف به شهردرمسیر جاده بین المللی آزاد شهرشاهرود قرار دارددیواره وپله های سنگی این پارک منا ظری زیباراب وجودآوره است . سیمای پارک ومراسم نورافشانی شب نیمه شعبان باعث معروفیت این پارک شده است.همچنین این پارک منطقه نمونه گردشگری شناخته شده است

 

پارک جنگلی امام رضا گرگان

جاهای دیدنی گرگان

طبیعت زیبای پاییزی پارک جنگلی امام رضا (ع) شهرستان کردکوی

کاخ‌موزه گرگان

جاهای دیدنی گرگان

کاخ‌موزه گرگان یک موزه باستان‌شناسی است که در شهر گرگان قرار دارد.موزه گرگان در اردیبهشت ماه 1343 در کاخ سلطنتی پارک شهر (کاخ موزه) که به شماره 1538 ثبت آثار ملی می باشد، افتتاح شده بود با 152قلم اشیاء باستانی، تا سال 1361دایر بوده است.این موزه در بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول در محیطی سرسبز واقع در مرکز شهر گرگان قرار دارد.نشانی: گرگان، خیابان پاسداران، محوطه پارک شهر

محور روستای زرین گل گرگان

محور زرین گل

زرین گل روستایی بسیار زیبا و سرسبز با جنگل هایی بکر و دست نخورده که چهار فصل آن واقعا دیدنیست. از چهار طرف توسط کوه های سرسبز احاطه شده که مهم ترین آن ها قلعه میران است که در شرق قرار دارد.داخل روستا دو چشمه بزرگ و همچنین دو رودخانه دارد که یکی از شمال و دیگری از غرب روستا می گذرد.جنگل زرین گل در ضلع شرقی علی آباد کتول واقع شده است.این جنگل علاوه بر دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار ،ذخیره گاه بین المللی درختان سرخدار نیز می باشد که بر ارزش این منطقه افزوده است. روستاهای کوهستانی وییلاقی همچون افراتخته ،خاک پیرزن،شیرین آباد،چینو،میان روستاق وسیاه رودبار د ر این دهنه واقع شده است که خود دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی می باشد .راه  انتهایی جنگل از روستای شیرین آباد به جنگل ابر می رسد که معمولاً با ماشین های دو دیفرانسیل یا آفرودی می توان رفت و راه دیگر به ذخیره گاه بین المللی درختان سرخداری و در نهایت به دهکده ی پا قلعه در رامیان.

پارک جنگلی دلندگرگان :

جاهای دیدنی گرگان
در 11 كيلومتري غرب آزادشهر و در كنار جاده اصلي گرگان – مشهد واقع شده است. اين پارك پوشيده از درختان با ارزش جنگل هاي شمال مانند بلوط، آزاد، افرا و انجيلي است و از امكانات تفرجگاهي مانند آب آشاميدني، سرويس بهداشتي و كمپ چوبي برخوردار است.

پارک جنگلی كردكوی:

جاهای دیدنی گرگان
اين پارك در 4 كيلومتري جنوب شهر كردكوي واقع شده و مساحت آن 54 هكتار است. از ويژگي هاي آن داشتن آب و هواي مناسب و نسبتاً خنك در تابستان و همچنين وجود رودخانه پلنگ پا مي باشد.

پارک جنگلی قرق گرگان :

جاهای دیدنی گرگان
اين پارك در 23 كيلومتري شرق گرگان در كنار جاده اصلي ترانزيت واقع شده و مساحت آن 650 هكتار است. بخش اعظم پارك جنگلي قرق در محيط جلگه اي قرار گرفته و داراي امكانات تفرجي است. اين پارك محل نگهداري گوزن هاي بومي جنگل هاي شمال ايران است

 

آشوراده گرگان

جاهای دیدنی گرگان

 

آشوراده دهی در مرکز شبه جزیره میان‌کاله در شهرستان بندرترکمن، استان گلستان است. آشوراده تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر است. 

پارک جنگلی باغو گرگان

جاهای دیدنی گرگان

این پارک جنگلی در 13 کیلومتری و در ضلع جنوب شرقی شهرستان بندر گز قرار دارد.جنب روستای باغو شهرک صنعتی باغو قرار دارد و یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگران و مسافران است .

 

فهرستی جاذبه های طبیعی گردشگری  استان گلستان:

جاذبه های شهر گرگان :

موزه گرگان

مدرسه عمادیه

پارک جنگلی النگدره

جنگل رنگو

جنگل شصت کلا

باران کوه

آبشار دوقلوی زیارت

تورنگ تپه

پارک جنگلی ناهار خوران

پارک جنگلی قرق

روستای زیارت

ارتفاعات هزار پیچ

کارونسرای قزلق

روستای چهار باغ

*************************

جاذبه های شهر گنبد کاوس:

میل گنبد

خرابه های شهر جرجان

میدان سوار کاری اسبدوانی

سد گلستان

بازارچه مرزی اینچه برون

تالابهای آلماگل،آلاگل،آجی گل

یاریم تپه

*************************

جاذبه های شهرس مینودشتک:

آبشار لوه

قلعه بوقوتو

چشمه لال

غار کیارام

پارک ملی گلستان

پارک و جنگل باقرآباد

پارک جنگلی چهل چای یا آق چشمه

موزه حیات وحش پارک ملی

موزه تاریخ طبیعی پارک ملی

************************

جاذبه های بندرترکمن:

جزیره آشوراده

تالاب گمیشان

اسکله بندرترکمن

*************************

جاذبه های شهر علی آباد کتول:

آبشار کبودوال

جنگل زرین گل

روستای سیامرز کوه

روستای افراتخته

ذخیره گاه جنگلی افراتخته

ذخیره گاه جنگلی سورکش

روستای سیارودبار

آسیاب قدیمی

*****************************

جاذبه های شهر آق قلا:

پل آق قلا

سد وشمگیر

تالاب اینچه

گل‌فشانهای‌قارنیارق، اینچه، نفتیجه

******************************

جاذبه های شهر کلاله:

زیارتگاه خالدنبی

چشمه زاو

چشمه آق سو

مدرسه و مسجد کریم ایشان

*******************************

جاذبه های بندرگز:

اسکله بندرگز

جنگل قل قلی

جنگل باغو

فانوس دریایی

چشمه قل قلی

جر کلباد

********************************

جاذبه های شهر کردکوی:

آبشار دو آب

میل رادکان

جاده و پل های شاه عباسی

پارک جنگلی امام رضا (ع)

دهکده توریستی درازنو

دهکده توریستی جهان نما

غار گنج خانه

غار جهان نما

دهکده رادکان و کنداب

خرابه های شهر تاریخی تمیشه

*********************************

جاذبه های شهر آزادشهر:

آق امام

پارک شهر

********************

جاذبه های شهر رامیان :

چشمه نیلبرگ

چشمه سید کلاته

چشمه گل رامیان

ارتفاعات قله ماران

آبشار شیر آباد

غار شیر آباد

گل رامیان له

پارک جنگلی دلند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 65

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

یک پاسخ به “بهترین جاهای دیدنی گرگان و اطراف آن”

  1. آرامش چشمه گل رامیان واقعا قابل وصف نیست
    فقط باید از نزدیک ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .