ارگ قدیم بم یا همان قلعه بم ، میشه گفت اکثر ایرانی ها یا از آن بازدیدی داشتند یا حداقل شنیده ها و فیلم و تصاویری از آنرا دیده اند .ارگ بم که معروف به ارگ قدیم هست ، در زمان های خیلی گذشته در واقع شهر قدیم بم بوده است و مردم بم در آن زندگی می کرده اند و حتی در ده های گذشته نیز به عنوان یک مکان نظامی مورد استفاده قرار می گرفته است ، اما مطلبی که امروز وبسایت برترین جاذبه ها در نظر گرفته یکسری عکس مربوط به بیش از 120 سال قبل از این مکان جذاب است که البته امروزه تقریبا شبیه ویرانه ای است که در سال 82 در اثر زلزله دی ماه از بین رفته است ، اگرچه بازسازی های رخ داده ولی هیچگاه آن جذابیت و جامعیت اماکن قبل را نخواهد داشت ، با ما همراه باشید با مرور این تصاویر کم یاب و نایاب :

 

تصویر اول : مربوط به سال 1890 میلادی یعنی مربوط به 128 سال قبل ( حدودا سال 1269 شمسی ) ، تصویر پایین احتمال زیاد مربوط به نمای سربازخانه ارگ می باشد و افراد در تصویر نظامی و سربازان می باشند .

 

تصاویر خیلی قدیمی از ارگ قدیم بم

 

 

تصویر دوم : در این تصویر که قدمتش همان حدود سالهای تصویر قبل است یعنی حدود 122 تا 127 سال قبل به وضوح نظامی ها که در قلعه ساکن بوده اند دیده میشوند ، همچنین یک نکته جالب این است که سوراخهایی که در دیوار و برج های قلعه مشاهده میشود ، مربوط به همین استفاده نظامی بوده و محلی جهت تیراندازی به دشمن بوده است .

تصاویر خیلی قدیمی از ارگ قدیم بم

 

 

تصویر سوم : مربوط به سال 1962 می باشد ، حدودا 56 سال قبل ، مربوط به نمای درب ورودی قلعه و ارگ می باشد که میشود گفت الان هم ببا اینکه تخریب شده همین نما تا حدودی باز سازی شده است .

تصاویر خیلی قدیمی از ارگ قدیم بم

 

تصویر چهارم : مربوط به نمای درب دوم ورود به ارگ می باشد ، این درب در سمت راست درب اصلی بوده است و تا قبل از تخریب در اثر زلزله نیز وجود داشت و محل رفت و آمد بود ، در حال حاضر محل درب مشخص اما بسته است .

تصاویر خیلی قدیمی از ارگ قدیم بم

 

 

تصاویر پنجم و ششم : این دو تصویر نیز مربوط به سال 1962 می باشند و تصویر نخست از درون ارگ و به نظر قبل از ورود به محله حاکم نشین می باشد ، و تصویر دوم مریوط به نمای دور ارگ در طرف راست یا چپ ارگ می باشد .

 

تصاویر خیلی قدیمی از ارگ قدیم بم

 

تصاویر خیلی قدیمی از ارگ قدیم بم

 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد آرا: 96

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .