در این  مطلب اختصاصا به معرفی جاذبه های شهرهای استان فارس اعم از شهرها و مناطق نزدیک و دور می پردازیم ، همچنین قبلا در سایت برترین جاذبه ها مفصلا جاذبه های بی شمار شهر شیراز معرفی شده اند ، می توان گفت این مطلب شامل جاذبه های استان فارس است بدون احتساب شهر شیراز

 


 

جاهای دیدنی شهرستان مرودشت

شهرستان مرودشت فاصله آن تا شیراز 45 کیلومتر است. نام اين شهرستان احتمالاً اقتباسي از دشت­ها و مرغزارهاي سرسبز آن بوده است. همين طور كه اولين بار ابن بلخي در فارس نامه ‹‹مرو›› را به ­عنوان يكي از محلات شهر باستاني استخر مي­نامد كه بعداً جاي آن را بوستان تخت جمشيد گرفته است . مرو در لغت به معنی چمن است که در اصل به صورت مرغ و مرگ بوده و مرغزار صورت بسیار متداول آن است. در قدیم علفزارها را مرغزار می­گفتند و به­ نظر می­رسد که مرودشت نیز مانند ارژن در آن زمان، جایی پوشیده از مرتع و چمن بوده است. بخشی از رود کر از این شهرستان عبور کرده و با رود سیوند در نزدیکی پل­خان یکی شده به دریاچه بختگان میریزد. این شهرستان علاوه بر ویژگی­های تاریخی و طبیعی از جهت کشاورزی به ویژه گندم و ذرت و صنت پتروشیمی نیز دارای اهمیت است. دوچشم­ انداز طبیعی و بسیار زیبای تنگ بستانک یا بهشت گمشده و دریاچه سد درودزن از جاذبه­ های طبیعی این شهرستان می­باشد.

 

تخت جمشید :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

تخت جمشید از باشکوه ­ترین مجموعه ­های تاریخی ایران با وسعت 125000 متر مربع است که در زمان داریوش اول به سال (518 م) در جلگه مرودشت بر دامنه کوه رحمت بنا گردیده است.این مجموعه باستانی شامل پلکان ورودی، دروازه ملل، کاخ آپادانا، کاخ مرکزی یا شورا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ اردشیر، کاخ صدستون، کاخ ملکه (حرمسرا)، کاخ خزانه، خیابان سپاهان، دروازه ناتمام و دو مقبره اردشیر دوم و سوم است..ویرانه هایی که شما امروز مشاهده می کنید سایه ای از شکوه سابق تخت جمشید می باشند. که دلیل باقی ماندن آن تا به امروز مدفون ماندن کامل آن در زیر خاک و شن بود تا این که در حفاری گسترده دهه 1930 شکوهش بار دیگر نمایان شد.تخت جمشید در دوران اوج خود بیش از 150 کیلومتر گسترش یافت و یکی از چهار شهری بود که در قلب امپراطوری که از رود سند تا اتیوپی ادامه داشت قرار داشت. نام اصلی آن پارسه (شهر پارس ها) ودر اولین منبع شناخته شده با اسم یونانی آن، یعنی پرسپولیس از آن یاد شده است که معنی هر دو شهر پارس ها می باشد. شهر بعد از غارت  لشکر عظیم اسکندر در سال 330 بعد از میلاد نابود شد.  

 

نقش رستم : 

جاهای دیدنی اطراف شیراز

این مجموعه بر دامنه کوه حاجی ­آباد و در فاصله 3 کیلومتری تخت جمشید ایجاد شده است، شامل یک نقش ایلامی، 4 مقبره از پادشاهان هخامنشی، مجموعه­ای سنگی به نام مکعب زرتشت، هشت نقش برجسته ساسانی، نقش تاجگذاری اردشیر اول، نقش بهرام و درباریان، نقش تاجگذاری مهر نرسی، نقش پیروزی شاپور و چند نقش جنگ­سواران، دوآتشدان سنگی و چند کتیبه است.

 

نقش برجسته رجب  :

 

جاهای دیدنی اطراف شیراز

 

این مجموعه در فاصله ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید در سمت راست جاده و در مقابل راهی که به نقش رستم منتهی می شود در داخل شکافی در کوه رحمت حک شده است. شامل 4 نقش برجسته ساسانی: نقش شاپور در کنار درباریان، نقش تاجگذاری شاپور اول، نقش موبد موبدان، کرتیر، نقش تاجگذاری اردشیر بابکان و دوکتیبه پهلوی است.  در ابتدا غار بوده است و بعدا ۴ نقش برجسته که از مهم ترین آثار به جای مانده از اوایل دوره شاهنشاهی ساسانیان است در آن حک شده است.

 

بهشت گمشده- تنگ بستانک :  

جاهای دیدنی اطراف شیراز

جاهای دیدنی اطراف شیراز

نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده است و اکنون به بهشت گمشده معروف است و در شمال غربی استان فارس، شهرستان مرودشت بخش کامفيروز قرار دارد. در حال حاضر در حدود ۶ ماه از سال در فصول بهار و تابستان منطقه مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و در چهار ماه اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد بیشترین بازدیدکنندگان به منطقه مراجعه می‌کنند.تنگ بستانگ منطقه‌ای است عمدتاً کوهستانی با پوششی جنگلی اقلیم منطقه ایرانی تورانی بوده و دارای تابستانهایی خشک و زمستان‌هایی سرد بوده است با ریزش برف و یخبندان می‌باشد .

 

شهر باستانی استخر- تخت طاووس : 

 جاهای دیدنی اطراف شیراز

 

استخر یکی از شهرهای قدیمی فارس است که در زمان هخامنشیان و ساسانیان مورد توجه بوده است. بر اثر کاوش­های انجام شده تعدادی از ستون­ها و پایه ستون­های آن از خاک بیرون آورده شده است.

 

روستای دشتک -آبشار دشتک ابرج :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

دشتک یکی از روستاهای گردشگری مرودشت و از جمله قدیمی ترین روستاهای استان فارس است که در بخش درودزن شهرستان مرودشت واقع شده است. آب و هوای این روستا در بهار و تابستان معتدل و در پائیز و زمستان سرد است و طبیعت زیبای آن در هر فصلی نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

 

سد درودزن  :

درياچه بسيار زيباي سد درودزن نیز استراحتگاهي ويژه و تحسين برانگيز است.

دیگر جاذبه های شهر مرودشت :  پل خان مرودشت،  تیر باغ  ، تنگ خشك  ، روستای حصار ( آبشار حصار ) ، مقبره ايوب نبي   ، بندامير


جاهای دیدنی شهر فیروزآباد

فیروزآباد شهری در ۹۶ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. فیروز آباد کنونی را در عهد باستان «اردشیرکوره» و «شهرگور» می‌نامیدند که معرب آن «جور» است. این منطقه یکی از شهرستان‌های مهم استان فارس است و در ناحیه‌ی باختر این استان واقع شده است. بیش تر آثار و بناهای‌تاریخی که در شهرستان فیروز آباد وجود دارند، به دوره ساسانیان تعلق داشته و ویرانه های به جای مانده از آن ها، این ادعا را تایید می کنند. بقایای بنای مجموعه آتشکده بزرگ ساسانیان بزرگ ترین مجموعه موجود ابنیه آتشکده ها است که در فیروزآباد قرار گرفته است. ویرانه های بر جای مانده از آثار شهر قدیم فیروزآباد نیز از دیگر آثار مهم به جای مانده در این شهرستان است که همواره نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند.‌

 

کاخ اردشیر بابکان – آتشکده فیروزآباد :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

کاخ اردشیر بابکان که آن را به‌عنوان آتشکده فیروزآباد نیز می‌شناسند، به‌وسیله «اردشیر بابکان» پس از پیروزی بر «اردوان پنجم» در نزدیکی شهر «گور»، در نزدیکی برکه‌ای که هنوز جوشان است، بنا شد  .یکی از مهم‌ترین بناهای به جای مانده از دوران ساسانیان به شمار می‌رود.  یکی از بناهای بزرگ، با ابهت و کم نظیر دوره ساسانی است و نخستین بنای طاق دار ساسانی محسوب  می شود. زیر بنای این کاخ 115×55 متر است و اطراف آن را ساختمان ها و دیوارهایی پوشانده که آثار آن هنوز باقی است. کاخ دارای سه ورودی است و ورودی اصلی در سمت جنوب قرار دارد. یکی از تالارها دارای گنبدی با دهانه باز است. برخی از قسمت های سالم مانده کاخ در سال های اخیر از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور بازسازی و تعمیر شده است. سایر آثار اطراف کاخ :  آثار بنای آشپزخانه در پشت کاخ، تل نقاره خانه در مجاورت کاخ و قلعه حسن آباد و برخی روستاهای باستانی دیگر در اطراف کاخ وجود دارد. بنای امامزاده جعفر در محدوده ی شهر قدیم که از دوره ایلخانی باقی مانده و با سنگ قبرهای بسیار جالب که یکی از آنها تاریخ 741 ه. ق را دارد ، از آثار دیگری است که در اطراف این کاخ وجود دارد.

 

قلعه دختر فیروزآباد :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

اردشیربابکان ، سر سلسله ساسانی، پس از کشتن والی فارس و تسخیر تمام فارس، منطقه فیروزآباد را که از نظر سوق الجیشی دارای ویژگی های مثبتی بود، انتخاب کرد. دشتی که شهر فیروزآباد کنونی در آن قرار دارد، تقریباً دایره وار است و اطراف آن را کوه ها فرا گرفته اند و تنها راه ورود به این دشت، راه تنگاب به طول 30 کیلومتر است که رودخانه تنگاب در آن وجود دارد. به همین دلیل نخستین اثری که توسط اردشیر در این منطقه ساخته شد، ساختمانی است بر فراز کوه تنگاب که امروزه به نام «قلعه دختر» مشهور است . قلعه دختر از سه سطح تشکیل شده است. سطح زیرین محل زندگی نگاهبانان و انبار بود. هنوز آثاری از این اتاق ها باقی است.

 

نقش تنگاب:

رو به روی قلعه دختر، در پایین کوه، در سمت راست رودخانه تنگاب به سوی فیروزآباد، در کوه نقش برجسته ای به ابعاد 5×3 متر و به بلندای چهار متر از کف رودخانه کنده شده که در بین مردم منطقه به نقش رستم مشهور است.در این نقش، مراسم تاج گذاری اردشیر بابکان دیده می شود و مظهر میترا (مهر) حلقه قدرت را به اردشیر ارزانی می دارد. پشت سر اردشیر کودکی وجود دارد که احتمالاً ولیعهد یعنی شاپور اول است و سه نفر از بزرگان در کنار این کودک به حالت احترام ایستاده اند. در این اثر، کتیبه ای بین اردشیر بابکان و مظهر میترا وجود دارد که حروف آن محو شده است.

 

نقش پیروزی ( نقش تن به تن ) فیروزآباد :

در فاصله دو کیلومتری نقش برجسته تنگاب و در همان سمت کوه، نقش برجسته ای وجود دارد که به نقش برجسته جنگ تن به تن و یا دف و چنگ مشهور است و از سده سوم میلادی به جای مانده است. این نقش برجسته در سه قسمت از شش نفر شکل گرفته است؛ یکی از آنها به قولی اردشیر بابکان است.

 

نقش تاجگذاری اردشیر – پل مهر نرسه فیروزآباد  : 

بر فراز رودخانه تنگاب نقش تاجگذاری اردشیر بنیانگذار سلسله ساسانیان نقش شده است. در این نقش برجسته صخره­ای، اردشیر در حالی به تصویر کشیده شده که نشان و حلقه شاهی را از اهورامزاد دریافت می­کند. زیردستانش یک مجمر آتشدان و در پشت سر اردشیر، شاپور و دیگر درباریان ایستاده­اند.

 

منار میلو:

در مرکز دایره، ساختمانی باقی مانده که هم اکنون مردم فیروزآباد آن را منارمیلو می نامند.این منار از سنگ خارا و گچ درست شده و ارتفاع کنونی آن 33 متر است. در دوره آبادانی و شکوه، بلندای منار 78 متر و هر ضلع آن 18 متر بود.

 

تخت نشین:  

در جنوب شرقی منار و به فاصله حدود 100 متری آن ، آثار بنایی وجود دارد که قطعات بزرگ سنگ، غیر از شالوده آن، در اطراف پراکنده و علامت حجاران ساسانی بر روی بعضی از آنها مشخص است. آثار دو استخر در جنوب این کاخ هنوز وجود دارد. امروزه بقایای این بنا را «تخت نشین» می نامند و از آنجا که فرم اصلی آن به صورت چهار طاقی بود، کاربری آن را احتمالاً آتشکده می دانند.

 

سد تنگاب و دریاچه آن :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

 

تنگ هایقر – گراند کانیون ایران :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

 

تنگ خرقه – آبشار خرقه :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

تنگ‌خرقه دره‌ای سرسبز و خرم در شهرستان فیروزآباد است که پوشش جنگلی زیبا، چشمه‌سارهای‌فراوان و باغ های پربار دارد.

 

گردشگاه شهید :

نیز از دیگر دیدنی‌های شهرستان فیروز آباد است که زیست گاه‌ گونه های نادری از پرندگان مهاجر و حیوانات وحشی است.

 


جاهای دیدنی شهر پاسارگاد 

بخش پاسارگاد در 130 کیلومتری شمال شیراز در مسیر جاده شیراز ـ اصفهان قرار گرفته است. در ۷۰ کیلومتری شمال تخت جمشید، در جاده آسفالته شیراز– آباده در فاصله سه کیلومتری جاده واقع است. دشتی که پاسارگاد در آن قرار گرفته” دشت مرغاب” نامیده می شود .مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است. این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختضاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

جاهای دیدنی اطراف شیراز

 

آرامگاه کوروش :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

مهم‌ترین اثر مجموعهٔ پاسارگاد، بنای آرامگاه کوروش کبیر است؛ که پیشتر مشهور به «مشهد مادر سلیمان»، بود. در سال ۱۸۲۰ پس از پژوهش‌های باستان‌شناسی، هویت اصلی بنا به عنوان آرامگاه کوروش کبیر مشخص شده‌است.(این آرامگاه، حدوداً در ۵۳۰ تا ۵۴۰ قبل از میلاد از سنگ آهکی به رنگ سفید، بنا شده‌است.) بنای آرامگاه میان باغ‌های سلطنتی قرار داشته و از سنگ‌های عظیم، که درازای بعضی از آن‌ها به هفت متر می‌رسد، بنا شده‌است.

 

مجموعه سلطنتی پاسارگاد : 

جاهای دیدنی اطراف شیراز

این مجموعه، در مرکز پاسارگاد واقع شده است و از تعدادی کاخ تشکیل شده که در اصل، در محدوده مجموعهٔ باغها، قرار دارند (معروف به «چهار باغ»). بدنهٔ اصلی کاخ‌ها، از سالن‌های ستون‌دار تشکیل شده‌است . تالار عمومی (کاخ S)، حدوداً در سال ۵۳۹ پیش از میلاد بنا شده. در یکی از چار چوب‌های دروازه، یک نقش برجستهٔ مشهور، از یک پیکر انسان مانند، که بال‌هایی دارد دیده می‌شود. این طرح که تنها نقش باقی مانده در کاخ دروازه‌است، مردی را نشان می‌دهد که ریش انبوه و چهار بال، که رو به مرکز تالار دارد.

 

مقبره کمبوجیه پاسارگاد – زندان سلیمان  :

یکی از آثار بسیار زیبا، که به اوایل دوره هخامنشیان تعلق دارد، بنای چهارگوش برج مانندی است؛ که در دوران اسلامی به « زندان سلیمان »، شهرت یافت. اکنون تنها یک دیواره از این بنا باقی مانده است.

 

دیگر آثار باستانی منطقه عبارتند از :  تل تخت پاسارگاد – دژ داریوش – تخت مادر سلیمان – محوطه مقدس – کاروانسرای مظفری – موزه پاسارگاد

 

تنگه بلاغی پاسارگاد :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

 


 

جاهای دیدنی شهر کازرون

شهر کازرون فاصله اش تا شیراز 154 کیلومتر است.این شهرستان منطقه ای است کوهستانی که دشت کازرون و دریاچه پریشان حد فاصل دو رشته کوه آن واقع شده است، شهرستان کازرون علاوه بر آثار تاریخی و مذهب دارای یک جلوه طبیعی خاص می باشد. دریاچه پریشان آن که مأمن انواع آبزیان و پرندگان مهاجر است، طبیعت اطرافرودخانه شاپور و نرگس زارهای بی نظیر فامور و جره باغ های فراوان انواع مرکبات، پرتقال، نارنگی، لیموترش، لیموشیرین آن در کنار، خرما و رطب این شهرستان را به منطقه ای زیبا جهت گردشگری تبدیل نموده است.

شهر بیشاپور:

جاهای دیدنی اطراف شیراز

 

جاهای دیدنی اطراف شیراز

در فاصله 25 کیلومتری غرب کازرون و در حاشیه رودخانه شاپور، شهر باستانی بیشابور مربوط به دوره ساسانی قرار دارد. این شهر به دستور شاپور اول ساخته شده و تاریخ ساخت آن براساس کتیبه پهلوی ستون­های نیایشگاه مربوط به سال 266 میلادی است. شهر بیشاپور شامل سه بخش می­باشد. بخش نخست یا اصلی که توسط یک حصار ودیوار سنگ چین محصور بوده و بناهای حکومتی و مذهبی همچون تالار تشریفات، کاخ والرین، ایوان و حیاط موازئیک و معبد آناهیتا را شامل می­شود. بخش دوم که قسمت حفاظتی و نگهبانی شهر بوده، شامل قلعه­ای بنام قلعه دختر می­باشد که در طرف شمال بر سینه کوه تنگ چوگان قرار گرفته است.

تنگ چوگان کازرون :

در مجاورت ویرانه های به جای مانده از شهر تاریخی بیشاپور و در سمت شمال شهر میان دو رشته کوه سر به فلک کشیده تنگی پر از درختان سرسبز، بیشه زارها و مناظر فرح انگیز و جذاب قرار دارد که به نام تنگ چوگان و به زبان محلی « تنگ شکون» معروف شده است. رودخانه شاپور از دل این تنگ می گذرد و چشمه زیبای ساسان در قسمتی از این تنگه فوران می کند .

 

دریاچه پریشان کازرون :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

این دریاچه که به زبان محلی «  پیرشون »  نامیده می شود در فاصله 15 کیلومتری  شرق شهر کازرون واقع شده. چشمه های زیادی در کف دریاچه وجود دارند که خود منبع آب دریاچه است . این دریاچه زیستگاه گونه های نایابی از پرندگان و آبزیانی چون درنا، پلیکان، فلامینگو، غاز، اردک، چنگر و… است. پریشان تنها دریاچه آب شیرین فلات ایران است که عمق آب آن از 5/3 تا 5 متر گزارش شده است.

 

نرگس زارهای کازرون :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

بدون شک گل های نرگس و نرگس زارهای کازرون یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این شهرستان می باشد. حدود 65 هکتار از اراضی شهرستان در بخش های جره و بالاده و خشت و کمارج به کشت این گل اختصاص دارد.بیشترین این اراضی در بخش جره و بالاده در فاصله 55 کیلومتری کازرون و در جاده کازرون به فراشبند واقع شده است.

نقش برجسته پل آبگینه (تیمور میرزا):

این نقش برجسته در 12 کیلومتری جنوب شرقی کازرون در مجاورت دریاچه زیبای پریشان و در کنار جاده قدیم کازرون به شیراز واقع گردیده است. نقش برجسته مربوط به تیمور میرزا نواده فتحلیشاه قاجار حاکم منطقه کازرون در دوره قاجاریه است. در این نقش تیمور میرزا بر یک صندلی تکیه داده و شیری را رام نموده است. در قسمت های مختلف این نقش اشعاری در وصف تیمور میرزا به خط زیبای نستعلیق حک شده است.

نقش برجسته قندیل :

این نقش برجسته زیبا مربوط به زمان ساسانیان و در 15 کیلومتری شمال غرب بیشاپور و 8 کیلومتری شهر قائمیه و به طرف جاده قائمیه به نورآباد در روستای قندیل واقع گردیده است. این نقش برجسته صحنه ازدواج شاپور اول ساسانی با ملکه آذر آناهیتا است. در پشت سر شاپور نقش موبد موبدان (کرتیر) حجاری شده است. پادشاه در حال دادن یک دسته گل به ملکه است. نوع تزئینات لباس‌های پادشاه و ملکه قابل توجه است.

 

چهار طاقی بالاده :

این بنای زیبا و عظیم مربوط به زمان ساسانی می باشد که در بخش جره و بالاده و در فاصله 50 کیلومتری از کازرون به طرف جاده کازرون به فراشبند واقع گردیده است. این چهار طاقی بیرون شهر بالاده در جانب شمالی شرقی آن و بر فراز بلندی مشرف به رودخانه جره ساخته شده و مواد و مصالح آن از سنگ و ملاط گچ می باشد احتمالاً این بنا با ارتقاع 14 متر یکی از چهار آتشکده‌ی بزرگی است که توسط مهرنرسی وزیر بزرگ بهرام پنجم پادشاه ساسانی ساخته شده و تا امروز همچنان پا برجاست از این بنا بعنوان مکانی برای نگهداری آتش مقدس (یکی از چهار عنصر مقدس ایران باستان) استفاده می نموده اند.

 

نقش برجسته بهرام دوم و کتیبه پهلوی آن (سر مشهد) :

این نقش برجسته یکی از مهمترین آثار دوران ساسانی می باشد و در روستای سر مشهد واقع گردیده که تا شهر کازرون و از طرف جاده کازون به فراشنبد 73 کیلو فاصله دارد. این نقش برجسته به اندازه 5/4 × 2 متر می باشد که بر سینه کوهی واقع گردیده است. در این نقش برجسته بهرام در حال کشتن یک شیر (نماد شر و دشمن) می توان دید و در پشت سر بهرام تصویر یک زن و شاهزاده ساسانی حجاری شده است.

تنگ جیز :

این تنگه در مجاورت شهر خشت واقع گردیده است فاصله این تنگه تا شهر خشت 4 کیلومتر است و به لحاظ جغرافیایی فاصله این تنگ از شهر کازرون 64 کیلومتر است درون این تنگه علاوه بر وجود یک چشمه بسیار زیبا آثاری از دوران ساسانی و اسلامی از جمله قلعه دختر، جوی آبی از جنس ساروج و حوضچه های سنگی واقع شده است. آب چشمه در منتهی الیه این تنگه بشکل بسیار زیبا از بدنه کوه به صورت قطرات باران به درون تنگه می چکد.

دیگر جاذبه های شهرستان کازرون :

کاروانسرای کمارج – کاروانسرای میان کتل -غار شاپور اول ساسانی – دشت برم کازرون معبد آناهیتا بیشاپور – کاروانسرای میان کتل دشت برم – باغ نظر کازرون – روستای دوان کازرون- پارک تنگ تیک آب- پیربنکی –چاه برفی روستای عبدوئی –چشمه رنجان –دشت بخنگ –روستای دوان –سرو روستای کلانی – چشمه دادین –چشمه سراب اردشیر :  چشمه سراب دختران در مجاورت شهر تاریخی بیشاپور و در فاصله 23 کیلومتری شهر کازرون واقع شده است. – چشمه سراب دختران : این چشمه تاریخی در کنار امام زاده سید حسین و 24 کیلومتری شهر کازرون واقع گردیده است و نیز در فاصله 2 کیلومتری شهر تاریخی بیشاپور.  – قلعه پوسکان : در 55 کیلومتری جنوب شهر کازرون بر بلندی تپه ای قلعه تاریخی بجا مانده که به قلعه پوسکان شهرت دار –تفرجگاه رنجان : در مدخل ورودی تنگ چوگان از طرف شمال – دشت برم (دشت شقایق) : در فاصله 20 کیلومتری شرق شهر فعلی کازرون و در مسیر جاده جدید کازرون به شیراز

 


 

جاهای دیدنی شهر جهرم

فاصله بین جهرم تا شیراز 185 کیلومتر است .جهرم از شهرهای بسیار قدیمی ایران است، که نام قبلی آن گهرم، بوده‌است. جهرم یاکهرم به معنای جای گرم است به استناد نوشته های استخری ، ابن بلخی وحمدال مستوفی جهرم قلعه ای بزرگ معروف به خورشاه داشت که فاصله آن تا شهر پنج فرسخ بود .

 

غار سنگ شکن یا سنگتراشان جهرم :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

در سمت جنوبی شهر درون دره ای سبز وخرم برسینه کوه غاری بسیار بزرگ و وسیع به نام غار سنگ شکنان قراردارد .این غار معدن سنگ منطقه است .

 

آتشکده قدمگاه جهرم – آرامگاه باربد : 

که در جنوب شهر جهرم، روی تپه‌ای باصفا دیده می‌شود. این آتشکده، بر تمامی شهرستان جهرم مشرف می‌باشد و از جمله آثار باستانی و دیدنی منطقه جهرم، محسوب می‌شوند

مسجد جامع جهرم :از  آثار دوره صفوی

 مدرسه خان:

جاهای دیدنی اطراف شیراز

مربوط به دوره صفویه

 

مقبره‌ی جاماسب حکیم :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

در مسیر جاده‌ی جهرم به شیراز‌ در سمت راست جاده و نرسیده به روستای باب‌انار، پس از ورود به جاده‌ی فرعی به روستای کراده می‌رسیم. بعد از عبور از آن، در شرق کراده، روستای «گاره» یا «کاره» واقع شده که اهالی به آن «جومه‌بزرگی»(تلفظ دیگری از جاماسب) می‌گویند و بنای باستانی آرامگاه منسوب به «جاماسب حکیم» در آنجاست. این بنا به‌ صورت مکعب شکل به اضلاع پنج و نیم متر و ارتفاع چهارمتر، روی تپه‌ای کوتاه از سنگ‌های تراش‌خورده بدون ملات ساخته شده ‌است. مقبره‌ی جاماسب، تشابه فراوانی با کعبه‌ی زرتشت در نقش رستم دارد.

 

 آبشار مروارید خفر :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

آبشار شهرستان خفر به‌ عنوان يكي از جاذبه‌هاي مهم گردشگري شهرستان جهرم در شهر خفر واقع شده است. درفصل زمستان آبی گرم به همراه بخار ازچشمه می جوشد که باعث هرچه زیباترشدن این آبشارطبیعی میشود، آب این چشمه شیرین وقابل شرب می باشد

 

جنگل چاتیز جهرم : 

منطقه چاتیز جهرم که در کنار دیواره ای از کوهستان واقع شده ، راه دسترسی به آن از جهرم حرکت به سمت جاده لارستان به فاصله ۳۵ کیلومتر

 

چهار طاقی آتشکده قطب آباد :

در ابتدای مسیر قطب آباد جهرم به زاهد شهر فسا  ودر حدود 20 کیلومتری آن در طرف راست جاده وبر فراز تپه ای بنایی از دوره ساسانیان پابرجاست .این چهار طاقی نسبتا سالم است  وفقط قسمتی از سقف گنبدی شکل آن فرو ریخته است .

گردشگاه بونیز :
این منطقه که درارتفاعات بخش جنوبی جهرم واقع شده است از نقاط دیدنی این شهر است .بیشترمراجعه کنندگان این مکان را دوستداران ورزشهای کوهستانی تشکیل می دهند.

 

دیگر جاذبه های شهرستان جهرم  :

پارک کوهسار دره نمین جهرم- غار وراء جهرم- بازار زندیه جهرم- جاده ادویه جهرم -غار شفق جهرم -روستای هکان جهرم- روستای تاریخی بهجان جهرم- روستای تادوان جهرم – غار تادوان- قلعه گبری جهرم- آبشار باب انار

 


 

جاهای دیدنی شهر لارستان

شهر لار در فاصلهٔ ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز و ۱۹۰ کیلومتری شمال غرب بندرعباس قرار دارد. شهرستان لارستان به عنوان بزرگ‌ترین شهرستان فارس در جنوبی‌ترین نقطه این استان پهناور قرار دارد.

 

قلعه اژدها پیکر و قبر مادر نادر شاه :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

یادگاری از دوران پیش از اسلام به شمار می‌رود.این قلعه تاریخی که درست بر روی تپه ای مرتفع در شمال شهر لار واقع شده از تمام مدخل های ورودی و خروجی شهر لار، قابل مشاهده است.

 

بازار قیصریه لارستان :

 

جاهای دیدنی اطراف شیراز

بازار قیصریه لارستان، یک مجموعه نفیس و پر تنوع معماری قدیم ایران است که بنای تاریخی آن 1300 سال قدمت دارد و و جلوه های بارزی از شیوه های معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی به چشم می خورد.جالب ترین قسمت بازار قیصریه لارستان طرح چهار سوق آن است که در نوع خود از نظر معماری منحصر به فرد است.

 

باغ نشاط  و حمام نشاط لارستان :

باغ نشاط که از بناهای دوره افشاریه محسوب می شود در شهر قدیم لار واقع شده  و از دوران صفویه به بعد مقر حکومتی لار بوده است.عمارت اصلی باغ نشاط لار، در سه طبقه بنا شده و ارتفاع ایوان آن به 2/5 متر می رسد. همچنین در قسمت شمالی این باغ، حمامی قرار دارد که فضای داخلی حمام شامل بخش های مختلف از جمله گرمخانه و خزینه است و نیز بر دیوارهای آن نقوش تزیینی و خطوط نستعلیق بسیاری ترسیم شده است

 

آب انبارهای لارستان :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

وجود بیش از یک هزار و 500 آب انبار در شکل ها و اندازه‌های مختلف و همچنین قراردادن آبراهه های منحصر به فرد جهت انتقال آب باران به داخل این آب انبارها، جلوه ای از هنر، دقت و معماری مردمان ساکن در لارستان کهن است. برهی آب انبارهای مهم : آب انبار های دهان شیر ،  اوز  ، برکه ملا محمد اوز

 

منطقه حفاظت شده “هرمود” لارستان :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

منطقه حفاظت شده “هرمود” در شرق لارستان و در مرز مشترک استان فارس و هرمزگان قرار گرفته و در حدود 207 هزار هکتار وسعت دارد. این منطقه به علت شرایط خاص زیستگاهی از نظر برخورداری از گونه‌های گیاهی و جانوری خاصِ مناطق گرمسیری و قوچ لارستان یکی از مناطق بی‌نظیر و قابل توجه گردشگاهی و پژوهشی است.

دریاچه هیرم لارستان :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

دریاچه هیرم واقع در روستای هیرم از دهستان بیدشهر در بخش اوز لارستان و در 45 کیلومتری شرق اوز قرار دارد. این دریاچه که در پنج کیلومتری روستای جنوب روستای هیرم قرار دارد دارای 12 کیلومتر طول و 10 کیلومتر عرض است.دریاچه هیرم دارای آب شور و یک چشمه آب معدنی است که این چشمه در قسمت شمال دریاچه واقع شده است. در فصل تابستان افراد زیادی برای درمان بیماری‌های پوستی از آب این دریاچه که در زبان محلی به آن (هی بای) می‌گویند استفاده می‌کنند.

دیگر جاذبه های شهرستان لار :

قلعه پرویزه اوز – مسجد جامع لار- بقعه پیر سرخ لار- گنبدهای نمکی -آبشار روستای رحمت آباد جویم- غار بنوو‌ – پل عباسی لار

 


 

جاهای دیدنی شهر داراب :

یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی استان فارس است .  داراب با دیرینگی چندهزارساله در جنوب شرقی استان فارس ایران در فاصله ۲۴۵ کیلومتری از شیراز می‌باشد که در گذشته‌های دور به نام‌های دیگری همچون «دارابگرد» و «دارابجرد» نیز شهرت داشته است.

 

شهر باستانی دارابگرد :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

«دارابگرد»، نام یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران باستان است که در فاصله‌ی ۶ کیلومتری از شهرستان داراب قرار گرفته است.این شهرستان که در گذشته به نام‌های دیگری همچون داراگرد شهرت داشته است، به نظر می‌رسد که اولین پایتخت حکومت ساسانیان بوده است و باستان‌شناسان قدمتی برابر با حکومت هخامنشیان را بر این شهر تخمین زده‌اند.کهن ترین دیوار گلی درجهان با قدمتی بیش از ۲۶۰۰ سال در دارابگرد استان فارس قرار دارد جالب است بدانید که دیوار مخروطی شکل بزرگی به ارتفاع بالغ بر ۱۰ متر که با مصالحی همچون رس، سنگ و ملاط آهک ساخته شده است، در اطراف این شهر تاریخی قرار دارد که پیشینه‌ی آن نزدیک به ۲۶۰۰ سال است.البته ارتفاع امروزی این دیوار باستانی به دلیل گذشت زمان به ۷ متر کاهش یافته است.

 

نقش شاپور داراب :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

در دامنه‌ی کوه «پهنا» در چهارکیلومتری شهرستان داراب، یکی دیگر از آثار تاریخی ارزشمند ایران کهن وجود دارد که به «نقش شاپور» نام گرفته است.این نقش‌برجسته متعلق به دوران حکومت ساسانیان است که پیروزی شاپور اول بر امپراطوران روم را به تصویر کشیده است.

 

آتشکده‌ی آذرخش (مسجد سنگی داراب) :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

مسجد سنگی داراب(آتشکده آذرخش) تنها بنای صخره ای یکپارچه جهان می باشد که همواره مورد توجه بوده و نظرات مختلفی در مورد کاربری و علی الخصوص قدمت آن وجود دارد. در خلاصه گزارش دکتر اولریش آمده است که به اعتقاد بیشتر معماران این بنای تاریخی یک آتشکده بوده است.

 

آتشکده آذرخش داراب – آسیاب سنگی داراب :

در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری از شهرستان داراب، بنایی کهن و به سبک چهار تاقی با گنبد قرار دارد که به «آتشکده‌ی آذرجو» شهرت یافته است.متاسفانه بر اثر گذر زمان، بخش زیادی از عمارت تاریخی تخریب شده و گنبد آن نیز ریخته است.

 

آبشار فدامی داراب :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

در شهر «فدامی»، در منطقه‌ی «فورک» یا «فرگ» قرار گرفته است.ترکیب چهار نوع آب شیرین، شور، سرد و گرم با یکدیگر، از ویژگی‌های آبشار فدامی داراب است.

 

روستای لایزنگان داراب :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

می‌توان آن را سرزمین گل‌های محمدی نامید.این روستای سردسیر کوهستانی که به «ماسوله‌ی فارس شهرت» دارد.

 

دیگر جاذبه های شهر داراب :

مسجد جامع داراب- مجموعه تاریخی نارنجستان دارابآسیاب سنگی داراب – آبشار کاسه رود داراب – تنگ رغز داراب -منطقه شکار ممنوع چاه نفت داراب- روستای نوایگان داراب- چشمه گلابی داراب

 


 

جاهای دیدنی شهر خنج :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

خنج در جنوب استان فارس و در فاصله 265 کیلومتری شیراز دردشتی وسیع وسرسبز و پر از گل وریحان واقع شده است. برهی جاذبه ها مهم این شهر عبارتند از : بقعه کاکا فخرالدین  – بقعه شیخ دانیال  – بقعه حاج شیخ محمد ابونجم –مسجد جامع  – سردر قدیمی مسجد جامع خنج – بقعه شیخ شعیب

 


 

جاهای دیدنی شهر سروستان

شهرستان سروستان در فاصله هشتاد كيلومتري جنوب شرقي شيراز واقع شده است.

 

دریاچه روستای مهارلو :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

روستای مهارلو از جمله روستاهای هدف گردشگری استان فارس محسوب میگردد و دارای جاذبه های طبیعی فراوان می باشد. دهستان مهارلو بخش گسترده ای از باغات شهرستان را در دل خود جای داده است که شامل باغات بادام و انار می باشد. این دریاچه به نام های مهلو، مهلویه و ماهلویه هم شناخته می شود و نام قدیمی آن جنکال، یا دریاچه نمک است. این دریاچه در در ۲۷ کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز و در باختر دریاچه بختگان قرار گرفته ‌است. نام این دریاچه، برگرفته از نام روستای مهارلو است که در مجاورت آن واقع شده و بخش قدیمی روستای مهارلو در بخش ساحلی دریاچه قرار گرفته است.مهمترین گونه پرنده این دریاچه فلامینگو است. در خشکسالی سال ۱۳۸۷ حدود ۹۰ درصد دریاچه مهارلو خشک شد و از این دریاچه به غیر از نیزارها و تالاب‌ های اقماری چیزی به‌ جای نماند.

 

کاخ ساسانی سروستان :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

کاخ ساسانی سروستان در روستاي نظرآباد واقع شده است و مربوط به دوره ساساني مي‌ب اشد. اين کاخ در 9 کيلومتري جنوب غربي سروستان در ميان دشتي وسيع و در مسير روستاي نظر آباد قرار دارد. اين بناي عظيم گنبدها، ايوان‌ها، اتاق‌ها و دهليزهاي متعددي دارد. در خصوص تاريخ ساخت کاخ سروستان نظرات متفاوتي وجود دارد به احتمال زیاد اين بنا از آثار دوره بهرام گور[بهرام پنجم ساساني] است (480-420م) که بوسيله مهر نرسي وزير معروف او ساخته شده است. این اثر از سنگ و گچ ساخته شده است. اين بنا که از با شکوه‌ترين کاخ‌هاي عهد ساساني است شامل يک ايوان ورودي و گنبدي در مرکز و حياط است. در اين کاخ، نسبت به بناهاي ديگر اين دوره فن معماري و پلان پيچيده و کامل تري استفاده شده است. 

 

دیگر جاذبه های شهرستان سروستان :

بقعه شیخ یوسف سروستانی – چهار طاقی رباط – بته نور – تنگ غنیبی- تنگ قشقه – باغات رباط – چشمه تزنگ

 


 

جاهای دیدنی شهر سپیدان

شهرستان سپیدان با مرکزیت اردکان در شمال‌غرب شیراز و استان فارس واقع شده است، شهر اردكان مركز آن در 75 كيلومتري شمال غربي شهر شيراز جاي دارد. شهری سردسیر و کوهستانی با باغ‌های سیب و گردو و جوی‌ها و رودهای روان و آبشارها و آبگیرهای متنوع و متعدد، شهری با زمستانی پر از برف و تابستانی سبز و خنک و زیبا.شهر اردکان مرکز سپیدان است، اردکان در لغت به معنی نوعی ازجدول‌ها و اشکال نجومی است و براساس منابع موجود قدمت این شهر به زمان هخامنشیان باز می‌گردد.

 

آبشار مارگون سپیدان ( شیراز ) :

آبشار مارگون سپیدان

جاهای دیدنی اطراف شیراز

آبشارمارگون حاصل آب رودخانه کُمهر و حوضه‌ی آبخیز آن است که از میان صخره‌ها به طرز شگفت‌آوری سرریز می‌شود.موقعیت طبیعی و چشم‌اندازهای اطراف آبشار مارگون جلوه‌هایی اعجاب‌انگیز پدید آورده و هم‌آمیزی درختان جنگلی با توپوگرافی ناحیه‌ی کوهستانی و رودخانه‌ای زیبا، چشم‌اندازهای طبیعی آبشار مارگون را صدچندان کرده است. این مجموعه پدیده‌ای برجسته و شگفت‌آور بوده که قابلیت‌های گردشگری پراهمیتی دارد و از پدیده‌های بی‌مانند ارزش‌ گذاری می‌شود.

 

قله‌ی رنج سپیدان:

قله‌ی رنج، دومین قله‌ی بلند فارس محسوب می‌شود که ارتفاع آن 3960 متر از سطح دریا و بسیار زیباست.

چله‌گاه سپیدان:

از دیگر تفریح‌گاه‌های طبیعی شهرستان سپیدان که در 5 کیلومتری شمال سپیدان که پوشش گیاهی زیبا و چندین چشمه‌جوشان دارد.

تنگ تیزاب اردکان سپیدان :

تنگ تیزاب از تفرجگاه‌های طبیعی شهرستان سپیدان است که آب آن از کوه‌های سپیدان و یاسوج سرچشمه گرفته و گذرگاه یکی از شعبه‌های رودخانه بشار محسوب می‌شود و فاصله‌ی آن با سپیدان از مسیر شمال‌غرب، 20 کیلومتر است، در این رودخانه، گونه‌های مختلفی از ماهیان بومی رودخانه‌ای آب شیرین زندگی می‌کنند.

دیگر جاذبه های شهرستان سپیدان :

تنگ بغدیون سپیدان : 29 کیلومتری شمال غرب- آبشار مورزیان سپیدان – دریاچه برم فیروز -تنگ غوره دان -مجموعه پیست اسکی پولادکف سپیدان – آبشار چیکان سپیدان

 


 

جاهای دیدنی شهر گراش

گِراش شهری در جنوب استان فارس و در فاصله ۳۵۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

 

قلعه همایون دژ گراش  :

جاهای دیدنی اطراف شیراز

اين قلعه كه هم اكنون تنها ويرانه هايي از آن برجاي مانده، بر روي تل بزرگي به ارتفاع 1070 متري از سطح  دريا به نام «كلات» قرار دارد. شهر گراش گرداگرد آن توسعه يافته است.

 برکه کل :

اين آب انبار يكي از عجيب ترين، با شكوه ترين و بزرگ ترين آب انبارهاي ساخته شده در ايران است.

سد تنگ آب (تگ آو) :

اين سد در جنوب غربي شهر گراش و در تنگهاي به همين نام در كوه سياه قرار گرفته است. اين بنا مربوط به دوره ساساني است و در دوران صفويه بازسازي شده است.  

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد آرا: 96

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .