استان قم کوچکترین استان ایران و یک شاهراه ارتباطی محسوب می شود از این رو هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران است. گرچه طبیعت سبز ، کوه های بلند و قلل سفیدپوش ، سواحل نیلگون و… زیبا و تماشایی است ، اما در کویر نیز مناظر شگفت انگیز و دیدنی های بسیار وجود دارد که در هیچ جای دیگر نمی توان یافت. صحراهای پوشیده از نمک ، تپه های طلایی ، شن های روان ، کوه ها و تپه های خاکی و … همه از چشم اندازهای بی نظیر کویری قم است . استان قم باوجود موقعیت جغرافیایی کویری، دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و چشم نوازی است که می‌تواند برای مسافران نوروزی که به شهر مقدس قم در ایام نوروز سفر میکنند در کنار زیارت حضرت معصومه (س) که بارگاه آن بزرگوار نگینی در دل شهر قم می باشد جذاب باشد . در قم از جنگل‌های سرسبز و انبوه، رودخانه خروشان، دریای نیلگون و کوهستان پربرف خبری نیست اما همین استان کویری جاذبه‌هایی در قلب خود جای داده که با آن می‌توان روزهای خوشی در ایام نوروز داشت.

 


 

1-حرم مطهر حضرت معصومه(ع)

 

جاهای دیدنی قم

حضرت فاطمه معصومه ، دختر حضرت موسی بن جعفر (ع) (هفتمین امام شیعیان) می باشند. تاریخ تولد ایشان به درستی مشخص نیست . ایشان پس از این که مامون حضرت امام رضا (ع) را به مرو فرا خواند به همراه جمعی از شیعیان برای دیدار و پیوستن به ایشان حرکت کردند اما در نزدیکی قم بیمار شدند و در قم ساکن شدند. حضرت معصومه تنها 17 روز در قم ساکن بودند و در سن 18 سالگی در حالی که هنوز ازدواج نکرده بودند در این شهر وفات یافتند. پیکر ایشان در مکانی که آن روز ها به نام باغ بابلان مشهور بود دفن گردید . این مکان امروز به حرم حضرت معصومه (س) مشهور است و بنای بسیار زیبایی اطراف آن بنا گردیده است. در سال ۹۶۵ هجری شاه طهماسب صفوی، در چهار طرف مرقد ضریحی آجری با منافذ باز آراسته به کاشی‌های هفت رنگ و کتیبه‌های معرق بنا نمود. در سال ۱۲۳۰ هجری قمری فتحعلی شاه همان ضریح را نقره پوش کرد که به مرور زمان فرسوده و در سال ۱۲۸۰ ضریحی که از نقره ضریح سابق و نقره‌های موجود در خزانه ساخته شد به جای آن نصب گردید. در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی به دستور تولیت آن زمان شکل ضریح را تغییر دادند و در اسفند ماه ۱۳۸۰ شمسی اصلاحات و تعمیرات جدید صورت گرفت.

 

2- بازار قم

جاهای دیدنی قم
بازار سنتی قم که همواره بوی عطر  از آن به مشام می رسد سالهاست میزبان مسافرانی است که سوهان و مهر و سجاده را می خرند تا به عنوان یادگار هدیه کنند. بوی سوهان تازه که معمولا در کارگاه های کنار مغازه ها طبخ می شود از هر سو زائران را فرا می خواند.

 

 


 

3- دریاچه نمک حوض سلطان قم

جاهای دیدنی قم

در 35 کیلومتری شمال قم و 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران – قم قرار دارد این دریاچه که به دریاچه ساوه قم و دریاچه شاهی هم معروف است . حوض سلطان در سال ۱۸۸۳ میلادی و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشکیل شد. دریاچه نمک حوض سلطان شامل دو چاله جدا از هم یکی به نام “حوض‎سلطان” و دیگری به نام “حوض‎مره” است که با آبراهه باریکی به هم وصل می‎شوند. حوض باختری (حوض‎سلطان). حوض خاوری (حوض‎مره)، رودهای متعددی به این دریاچه وارد می شوند که عموما از اراضی شوره زار و نمکی اطراف عبور می کنند. از جمله این رودها می ‌توان به رود شور و قره چای اشاره کرد.

 

4- دره ریواس‌ها قم

 دره ریواس‌ها قم

پلنگ دره

منطقه پلنگ دره با وسعتي معادل ۳۱ هزار و ۷۳۵ هكتار در جنوب غربي و پنجاه كيلومتري شهرستان قم واقع شده است. در ناحيه شمالي پلنگ دره، منطقه سلفچگان، در ناحيه شرقي آن رودخانه قمرود و در ناحيه غربي آن چند روستاي كوچك قرار گرفته که عمدتا خوش آب و هوا و سرسبزند. اگر به دنبال یک استراحت کوتاه در یک مکان نسبتا سرسبز و خوش آب و هوا هستید، پلنگ‌دره انتخاب خوبی است مخصوصا که در این منطقه گونه‌های جانوری فراوانی دیده می‌شود و از این نظر هم کاوش در آن جذاب است.

 

5- منطقه ییلاقی کهک قم

جاهای دیدنی قم

شهر کهک با روستاهای اطراف آن، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از مناطق ییلاقی استان قم به شمار می‌رود. وجود باغ‌های زیبا، کوه‌های مرتفع و آب شیرین از ویژگی‌های منطقه است. این ویژگی سبب شده تا گردشگران داخلی از این منطقه استقبال چشمگیری کنند و عده‌ای برای جذب توریست به سرمایه گذاری بپردازند. وجود مجتمع‌های توریستی و تفریحی مانند: کشتی آبی، باغ سنگی، کلبه سبز، کوهستان پارک، و پروژه‌های دیگری که در دست ساخت هستند از این قبیل است. روستاهای بالادست شهر کهک مانند: فردو، وشنوه، کرمجگان، اول، خاوه، بیدهند و … روستاهای ییلاقی و از زیباترین روستاهای ایران به شمار می‌روند.

 

6- تالاب بهشت معصومه قم

 
نی زارهای تالاب بهشت معصومه در مسیر تالاب فضایی مناسب برای پرندگان کنار آبزی را فراهم کرده در فصل گرما آب تالاب بهشت معصومه بسیار کم شده و اطراف تالاب باتلاقی می‌شود. به طرف شمال شهر قم کیلومتر سه اتوبان قم – تهران که حرکت می‌کنید در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان تالاب بهشت معصومه مشاهده می‌شود. زمین‌های اطراف تالاب بهشت معصومه را شوره زارها تشکیل می‌دهند و گیاهان شورپسند و نی زارها غالب پوشش گیاهی را شکل می‌دهد.  تالاب بهشت معصومه فرصت مناسبی برای حضور علاقمندان پرنده نگری در دل کویر است، مکانی که می‌توان دسته هزارتایی از سارهایی که بر فراز تالاب در حرکتند را مشاهده کرد.

 

7- منطقه ییلاقی خلجستان قم

جاهای دیدنی قم 
خلجستان نیز با روستاهای اطراف آن، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از مناطق ییلاقی استان قم به شمار می‌رود.  دهستان قاهان دارای دو دره است. یکی دره کهندان در روستان ونان (عروس خلجستان) و دره دیگر که از آغلک شروع و بعد از روستای زیبای بنابر و روستاهای جمیزقان، قاهان و نویس به کاسوا و انجیله ختم می‌شود.
 

8- روستای جمیزقان قم

جاذبه های گردشگری قم
روستای سرسبز جمیزقان که با آب و هوای معتدل و بسیار مطبوع و دلنشین چهار فصل در فاصله ۱۵۰ کیلومتری تهران ۷۵ کیلومتری قم و ۴۰ کیلومتری ساوه و با فاصله یک کوه به بلندای وتوس با تفرش از مجموعه دهستان قاهان بخش خلجستان استان قم است . رودخانه ” وزوا” از جنوب آن می گذرد وجود رودخانه ، کوه ها ، گردنه ، چشمه و پوشش گیاهی مناسب و داشتن آب و هوایی معتدل و خشک از خصوصیات جالب توجه این روستا به شمار می رود.
 جمیزقان قم
دهستان قاهان در خلجستان هم یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی قم محسوب می‌شود. این دهستان دارای دو دره است. یکی دره کهندان در روستان ونان و دره دیگر که از آغلک شروع و بعد از روستای زیبای بنابر و روستاهای جمیزقان، قاهان و نویس به کاسوا و انجیله ختم می‌شود. دره‌هایی پر از ریواس که قمی‌ها خاطرات خوبی با آن دارند. وجود باغ‌های زیبا، مجموعه گلخانه کوثر، کوه‌های مرتفع، آب شیرین و … سبب شده تا گردشگران از این منطقه دیدن کرده و بخش خصوصی هم برای احداث تأسیسات گردشگری اقدام کند. برخی از این روستاها از جمله نویس ارزش تاریخی هم دارند.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان قم می‌توان به دو غار شگفت‌انگیز اشاره کرد. غار وشنوه  در ۶۰ کیلومتری قم در کوه اردهال چهار غار قرار دارد که در داخل یکی از آنها منبع عظیمی از آب وجود دارد. این آب از شکاف کوه سرازیر می‌شود و به صورت چشمه فوران می‌کند. غار کهک در ۳۰ کیلومتری جنوب قم واقع است و یکی از آثار طبیعی و باستانی استان به شمار می‌رود.

 
9- سد تاریخی کبار قم

سد کبار سدی قدیمی است که در دشت کبار در نزدیکی زنبورک از توابع جنت آبادقم قرار دارد، این سد با تاریخچه‌ای هزار و ۷۰۰ ساله همچنان دشت کبار را آبیاری می‌کند و کشاورزی منطقه را رونق بخشیده است.  سد کبار با تاریخچه‌ای هزار و ۷۰۰ ساله همچنان دشت کبار را آبیاری می‌کند و کشاورزی منطقه را رونق بخشیده است.

10 –روستای فردو قم

جاذبه های گردشگری قم

روستای فردو در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی کهک و ۴۷ کیلومتری جنوب شهر قم قرار دارد.  این روستا از جنوب غربی به کوه چال از جنوب شرقی به کوه عبدالوهاب و از شرق به کوه سلطان سعید شاه محدود می‌شود. نام روستای فردو برگرفته از كلمه فردوس به معنای بهشت است. روستاي فردو دارای جاذبه‌های طبیعت گردی بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به آبشار زیبایی که در دامنه‌های کوه برف انبار قرار دارد و از جلوه‌های زیبای طبیعت ناشناخته استان قم است، اشاره کرد. اما اين روستاي ناشناخته در سال ۲۰۰۹ به شهرتي جهاني دست يافت. شهرت جهاني فردو به دليل جاذبه گردشگري و جلوه‌هاي طبيعت ناشناخته آن نيست، بلکه نام‌گذاري يکي از پيچيده‌ترين تأسيسات هسته‌اي دنيا به نام اين روستا، فردو را به يک مکان جهاني تبديل کرده است.

 

11- روستای نویس قم

روستای نویس قم

روستای نویس از روستاهای قدیمی و نسبتا کهن شهرستان قم بوده و عوامل متعددی چون منابع آب و خاک‌های مرغوب و حاصلخیز و اقلیم مناسب و امنیت در پیدایش و شکل گیری آن تأثیری بسزائی داشته است.

 

12- غار وشنوه قم

 غار وشنوه قم

در 60 کیلومتری قم در کوه اردهال چهار غار قرار دارد که در داخل یکی از آنها منبع عظیمی از آب وجود دارد. این آب از شکاف کوه سرازیر می شود و به صورت چشمه فوران می کند . این غار یکی از جاذبه های بسیار دیدنی استان قم به شمار می رود . در کوهستان اردهال چهار غار یا چاله شناخته شده است که در داخل یکی از آن ها منبع عظیمی از آب وجود دارد. این آب از شکاف های کوه سرازیر می شود و جا به جا نیز به صورت چشمه فوران می کند. روستای وشنوه نیز روستایی ییلاقی که یکی از زیباترین روستاهای ایران به شمار می رود و فندق آن از شهرت خاصی برخوردار است.

13- غار کـَهـَک  قم

در 30 کیلومتری جنوب قم واقع است و یکی از آثار طبیعی و باستانی استان به شمار می رود .

14- روستای نایه قم

این روستای ییلاقی در بخش خلجستان از دیگر روستاهای دیدنی استان قم و ایران محسوب می شود.

15- روستای اَوِل قم

از روستاهای ییلاقی با درختان خرم و آب وهوای مطبوع است که یکی از فضاهای طبیعی دلنشین را شکل می دهد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 232

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

11 پاسخ به “جاهای دیدنی قم و اطراف قم”

  1. انجمن توسعه سفیدشهر(نصرآباد کویرکاشان )نصرآبادیهای مقیم تهران

    باسلام-قابل توجه گردشگران ازآثارتاریخی و باستانی شهر دارالفضل سفیدشهر(نصرآبادکویر) در۱۷کیلومتری شمال کاشان بازدید نمائید و لذت ببرید
    ۱-آستانه مقدسه بی بی سکینه خاتون س واقع درمحله زیارت سفیدشهر
    ۲-آستان مقدس شاهزاده ابراهیم ع واقع در دشتهای سرسبز جاده سفیدشهر به مشکات
    ۳- آب انبار تاریخی سفیدشهر
    ۴-قلعه های تاریخی سفید -ملک اباد -رضاآباد-قاسم ابادو وزیر
    ۵-دشت زیبای کویر درشمال سفیدشهر
    ۶-پار ک زیبای زنده یادباقری ورودی شهر سفیدشهر
    ۷-خانه های تاریخی آقاسیدمحمد-وکیل
    ۸-شهرزیرزمینی طسمیجان ومهرکده تاریخی سفیدشهر
    ۹-قدمگاه علی ع سفیدشهر
    ۱۰-دشتهای وسیع وزیبای پنبه و طالبی و باغهای پسته سفیدشهر
    ۱۱-دشتهای وسیع وزیبای کشت گل محمدی برای اولین باردرسفیدشهر
    ۱۲-جنگلبانی شهیددستغیب (درختان دست کاشت کویری ) دردل کویردرشمال سفیدشهر
    ۱۳-ساختمان تاریخی چهل دختران زیارت
    ۱۴-مسجد تاریخی زیارت
    ۱۵-دکان حلوایی تاریخی
    ۱۶-روستای کویری تقی آباد سفیدشهر
    باتشکر-حسین عبدالهی نصرآبادی ازتهران
    انجمن توسعه سفیدشهر (نصرآبادیهای مقیم تهران)

  2. خیلی عالیه من دوروز باوخانواده در روستای وشنوه بود خیلی خوش گذشت واقعن طبیعت زیبای دارد و امیدوارم مردم از طبیعت ونعمت خداوند خوب استفاده کنند

  3. سلام خیلی عالیه طبق اینکه قم شهر خشک است اما جاهای دیدنی برایم جالبه

  4. این ها که شما جاذبه گفتید برا شهرهای لرستان وروستاهاش باید نام ببرید حداقل ۵۰۰۰ جای گردشگری داره ۰یعنی قم هیچی نداره داغونه وبس برو شمال برو خوزستان وکردستان ولرستان

    • هر منطقه با توجه به پتانسیل خودش سنجیده میشه برای مثال در یک مکانی که خشک هست یک باغ سرسبز هم جاذبه خوبی حساب میشه ولی در شمال مثلا یک باغ دگه جاذبه حساب نمیشه البته مسلما گردشگری و جاذبه بیشتری برای دیدن مناطق که ذکر کردین دارند و شکی نیست .

  5. روستای وشنوه و فردو و کرمجگان عالی هستن یک روستای بکر و کوچک به اسم امزداه اسماعیل هم هست که لسیار سر سبز و زیباست

    • شاید فکر شما اینجوره باشه ولی هر منطقه ای برای خود اون منطقه مسلما جاهای گردشگری ای داره که می توانند دیدن بشوند و قرار نیست مثلا مکان های دیدنی مازندران با قم مقایسه بشن یا مثلا با کشور سوئیس !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .