کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.

کاشان

 

باغ فین کاشان

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

بنای اولیه باغ فین به دوران اولیه ایران اسلامی بر می گردد و پیوندی نا گسستنی با چشمه جوشانی دارد که در بالای باغ جاری است و به چشمه سلیمانیه معروف گردیده و از دیر باز همچنان در آبادی منطقه فین موثر بوده است  .  در قسمت شمالی باغ، دو حمام تاریخی وجود دارد که به حمام کوچک و حمام بزرگ  معروف شده اند، حمام کوچک از آثار دوره صفویه بوده وهمراه با بنای اولیه باغ فین بنا نهاده شده و حمام بزرگ در دوران قاجاریه به فرمان فتحعلی شاه ساخته شده است .حمام بزرگ مخصوص امرا و حمام کوچک ویژه خدمتگزاران بوده است.

 

خانه تاریخی بروجردی کاشان

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

این خانه  در محله سلطان امیر احمد کاشان در خیابان علوی واقع شده که توسط بازرگانی به نام حاج سید حسن نطنزی مقارن با سال 1275 (ه.ق) در دوره قاجاریه ساخته شده و  به حاج آقا حسن بروجردی مشهور شده و خانه ای هم که متعلق به وی بوده به خانه بروجردی موسوم گردیده است . معمار این خانه یکی از نوابغ معماری کاشان و از طراحان معروف ساختمان به نام استاد علی مریم بوده که در ایجاد دو بنای تاریخی دیگر کاشان ، یکی  خانه تاریخی طباطبائی (در نزدیکی خانه بروجردی ) و دیگری تیمچه امین الدوله (واقع در بازار)نقش داشته است . نقاشیهای این بنا در شیوه های متنوع و با رنگ وروغن و آبرنگ زیر نظر هنرمندان نامدار نقاشی ایران در دوره قاجاریه از خاندان غفاری کاشانی ترسیم گردیده و طرحهای گچبری این خانه نیز با نظارت تهیه و به انجام رسیده است .بخش سرپوشیده این بنا که شامل عمارت کلاه فرنگی با معماری منحصر به فرد تزئینات یزدی بندی و نقاشیها و گچبریهای بسیار زیبا می باشد، این بنا را در زمره با ارزش ترین خانه های تاریخی ایران قرار داده است.

مجموعه خانه های تاریخی عامری ها کاشان

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

یکی از قدیمی ترین و وسیع ترین مجموعه های مسکونی کاشان ، خانه عامری هاست که قدمت آن به دوره زندیه بر می گردد. در دوره قاجاریه توسط سهام السلطنه عامری بازسازی و توسعه یافت .مشتمل بر هفت حیاط مرکزی به صورت بیرونی – اندرونی و مهمانخانه  می گردد که تا سالیان اخیر مورد استفاده و بهره برداری قرار داشته است.

خانه تاریخی طباطبائی کاشان

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

این خانه باشکوه در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی و در جوار بقعه مبارک امامزاده سلطان امیر احمد (س) ( از آثار هنری قرن دوازدهم ) قرار دارد و به خاطر اینکه سنگ بنای این خانه را شخصی به نام حاج سید جعفر طباطبائی نظنزی بنا نهاده ، به خانه طباطبائی موسوم و مشهور گردیده است . این خانه مشتمل بر چهار صحن و حیاط می باشد که حیاط مرکزی آن متعلق به قسمت بیرونی و حیاطهای دیگر متعلق به اندرونی خدمه بوده است . خانه طباطبائی دارای پنج در ورودی می باشد که ورودی اصلی به دو ورودی اندرونی و بیرونی در قسمت هشتی تقسیم می گردد. علت پیچ و خم های موجود در راهروهای ورودی جهت شکستن اختلاف ارتفاع ها و نداشتن دید مستقیم به داخل خانه است . تزئینات متنوع گچبری که در تمامی فضاهای خانه به کار رفته است، شکوه خاصی به آن بخشیده است.

 

مسجد جامع کاشان

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

این مسجد در خیابان بابا افضل و محله میدان کهنه واقع شده و به قرنهای اولیه اسلامی مربوط می شود که از دیگر بناهای تاریخی کاشان دارای قدمت بیشتری است. این بنا دارای مناره آجری زیبائی است که با کتیبه ی آجری به خط کوفی با تاریخ 466(هـ .ق) است که نشان دهنده اهمیت واعتبار مسجد در دوره سلجوقیان می باشد. در لایه برداریهای اخیر از گچبری های محراب عصر سلجوقی،آن آثار و تزئیناتی متعلق به دوره آل بویه نیز کشف و شناسائی شده است .

 

مجموعه تاریخی بازار کاشان

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

یکی از مهمترین آثار تاریخی ودیدنی کاشان، مجموعه تاریخی بازار است که از اواسط خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت ادامه دارد .در مجموعه تاریخی بازار علاوه بر راسته بازارهای اصلی نظیر، مسگرها، زرگرها، کفاشها، بزازها و بازارچه های میانچال، ملک، ضرابخانه و رنگرزها، مساجد بقاع، کاروانسراها ، تیمچه ها، حمام ها و آب انبارهای متعدد و مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها در دوره ای خاص ساخته شده است .گفتنی است بازار کنونی بر روی باقیمانده بازار قدیم که در اثر زلزله فرو ریخته بود و بازسازی گردیده است.

 

جاهای دیدنی نیاسر کاشان

این منطقه در 30 کیلومتری غرب کاشان در مسیر مشهد اردهال قرار گرفته و یکی از  مناطق دیدنی و خوش آب و هوای اطراف کاشان قرار گرفته است آثار تاریخی دیدنی نیاسر شامل چهار طاقی متعلق به دوران ساسانی در ارتفاعات این منطقه می شود که با مصالح سنگ و ساروج و به ارتفاع 14 متر ساخته شده که بنا بر تحقیقات آقای اندره گدار ، این آتشکده (معبد زرتشتی ) اولین آتشکده ای بوده که اردشیر بابکان احداث کرده ، علاوه بر چشمه اسکندریه ،آبشار معروف و دیدنی و همچنین غار معروف آن به نام ویس می توان نام برد.

آبشار زیبای نیاسر

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

این آبشار در محله‌ی سرکمر واقع شده . دو سوم از آب چشمه به طرف آبشار و از آنجا به دشت‌های نیاسر جاری می‌شود و یک سوم هم به محله‌ی نو می‌رود.

 

جاهای دیدنی قمصر

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

این منطقه واقع در 25 کیلومتری جنوب شرقی کاشان و از جمله مناطق ییلاقی و خوش آب وهوای اطراف کاشان می باشد.علاوه بر مراسم سنتی گلاب گیری که شهرت جهانی دارد ودر اردیبهشت ماه هر سال در قمصر بر پا می گردد .

آثار تاریخی قمصر کاشان :
در ۵ کیلومتری شمال قمصر و ۳۰ کیلومتری جنوب کاشان، در تنگنای رودخانه قمصر به طرف جلگه کاشان سدی موسوم به سد قمصر ساخته شده‌ است. تاریخ ساخت سد را به دوره سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی (۴۸۵-۴۶۵ ه-ق) نسبت داده ‌اند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دسته : ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .