پل طبیعت بزرگترین پل روگذر عابر پیاده در تهران و ایران است. این پل 270 متری دو پارک عمومی به نام های پارک طالقانی و پارک ابوآتش را از طریق بزرگراه مدرس که یکی از بزرگراه‌های اصلی شمال تهران است به هم متصل می‌کند. پل طبیعت یکی از زیباترین سازه‌های شهر تهران است که امروزه در لیست جاهای دیدنی تهران عنوان یکی از نمادهای اصلی پایتخت را از آن خود کرده است. پلی که علاوه بر جنبه‌های گردشگری، به عنوان یکی از بهترین سازه‌های معماری مدرن تهران نیز شناخته می‌شود.

 

معرفی پل طبیعت

پل طبیعت عنوان یک پل سه طبقه در منطقه عباس آباد تهران است که بر روی عرض بزرگراه مدرس قرار گرفته و تنها به عابران پیاده اختصاص دارد. نورپردازی خاص و ویژگی های منحصر به فرد این پل، بسیاری از افراد را به ویژه در شب به سوی خود می کشاند و لحظاتی رویایی را در قلب شهر تهران برای شان رقم می زند. این سازه با طول 300 متر در ارتفاع 40 متری از سطح زمین ساخته شده است و امکان تماشای چشم اندازی زیبا از تهران را به شما می دهد. وجود کافه ها و رستوران ها باعث شده تا پل طبیعت مقصدی جذاب برای شکم گردی باشد و گردشگران را برای چشیدن طعم های جذاب به سوی خود بکشاند. بد نیست بدانید پل طبیعت عنوان نخستین پل غیرخودرویی در کشور و بزرگترین پل غیرخودرویی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است و به عنوان گزینه ای مناسب برای شهرگردی در تهران شناخته می شود.

 

امکانات پل طبیعت

درطول پل فضاهایی با عملکردهای فرهنگی، تفریحی و گردشگری تدارک دیده شده که به عنوان مثال می‌توان به کافی شاپ، رستوران، کافه گالری و همچنین فضای سبز کار شده در پل اشاره کرد. همچنین دیدنی‌ ها و جاذبه های گردشگری نزدیک پل طبیعت عبارتند از :

  • باغ موزه دفاع مقدس
  • پارک جنگلی طالقانی
  • پارک آب و آتش
  • برج گنبد مینا
  • فود کورت پل طبیعت
  • پارک نوروز
  • پل های فجر
  • پیست اسکیت و دوچرخه سواری
  • اسب سواری در محوطه پارک آب و آتش
  • نمایش موزیکال در آمفی تئاتر پارک آب و آتش
  • برج فانوس
  • عرشه کشتی پارک آب و آتش
  • مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی به سمت عباس آباد
  • راپل (تیرول)
  • ستون های آتش
  • نقاله خوانی
  • فواره های آب

 

ساعات کاری پل طبیعت

از ساعت 6:00 صبح تا حدود 12:00 شب امکان بازدید از این پل وجود دارد.

 

هزینه بازدید از پل طبیعت یا بلیط و ورودی پل طبیعت :

هیچ هزینه ای ندارد و رایگان است .

 

ورودی های پل طبیعت و راه های دسترسی به پل طبیعت ( پل طبیعت کجای تهران است ) ؟

پل طبیعت در محل تلاقی بزرگراه‌های اصلی شهر تهران از جمله بزرگراه حقانی، همت، رسالت و مدرس قرار دارد. مسیرهای متعددی برای رفتن به پل طبیعت وجود دارد اما ورود به پل از سمت پارک آب و آتش یا بوستان بزرگ طالقانی بهترین گزینه‌ها هستند.

مسیر 1 برای رسیدن به پل طبیعت تهران : برای رسیدن به پل طبیعت از بوستان آب و آتش باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا بعد از عبور از چهار راه جهان کودک و ورود به خیابان دیدار جنوبی وارد پارک شوید.
مسیر 2 برای رسیدن به پل طبیعت تهران : 
بوستان جنگلی طالقانی هم مسیر دیگری هست که می‌توانید از مسیر غرب به شرق بزرگراه حقانی و یا ایستگاه مترو حقانی وارد بوستان طالقانی و سپس پل طبیعت شوید.

پل طبیعت با مترو :

ایستگاه مترو حقانی به پل طبیعت نزدیک است و می‌توانید بعد از پیاده شدن از آن با کمی پیاده‌روی به مقصد برسید.

 

دسترسی با اتوبوس به پل طبیعت تهران:

به پل سید خندان یا میدان ونک یا میدان رسالت بروید سپس سوار اتوبوس های خط ونک – رسالت بشوید. از ونک باید در ایستگاه آخر از اتوبوس پیاده شوید و از رسالت و سید خندان باید در نخستین ایستگاه یا همان ایستگاه آب و آتش از اتوبوس خارج شده و به صورت پیاده مسیر را ادامه بدهید.

دسترسی با تاکسی به پل طبیعت تهران :
خوشبختانه از بسیاری از مناطق تهران می‌توانید به راحتی خود را با تاکسی به پل طبیعت برسانید. از مهم‌ترین مکان‌هایی که به صورت مستقیم برای پل طبیعت تاکسی دارند می‌توان به میدان رسالت، سید خندان، میدان ونک اشاره کرد که تمامی تاکسی‌ها را باید به مقصد متروی حقانی سوار شوید.

 

 

پل طبیعت

 

معماری پل طبیعت تهران

معمار و طراح این پل گروه «سازه‌های پارچه‌ای دیبا» (لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی) است. ساخت این پارک از سال ۱۳۸۹ آغاز شد. کار مطالعاتی پل طبیعت در سال ۱۳۸۸ آغاز شد. پل طبیعت زیر نظر شرکت نوسازی عباس‌آباد ساخته شده‌است. این پل در ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.این پل باعث شناخته شدن معمارش، لیلا عراقیان و علی رضا بهزادی در سطح بین‌المللی شد. پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد.[۱][۱۱] پل طبیعت در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان سازه برتر فولادی ایران شناخته شد. سال ۱۳۹۳ جایزه بین‌المللی خشت طلایی به پل طبیعت داده شد. سال ۱۳۹۳ پل طبیعت در زمره ۶ پل برتر ایران قرار گرفت.[۱] این پل جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۱۶ را نیز دریافت کرده‌است.

پل طبیعت دارای معماری و طراحی ارگانیک بوده و ستون های آن شبیه به درخت می باشد و به همین دلیل توانسته با طبیعت به خوبی وفق بگیرد و دو تا از پارک های زیبای تهران را به یکدیگر متصل کند. همانطور که گفته شد، این پل زیبا از سه طبقه تشکیل شده و پل ارتباطی بین پارک طالقانی و پارک آب و آتش می باشد و آن ها را به یکدیگر متصل می کند. به گونه ای که شما اگر در یکی از این پارک ها باشید می توانید توسط این پل خود را به پارک دیگر برسانید و نیازی به عبور از خیابان نداشته باشید. این پل از نورپردازی بسیار زیبا و منحصر به فردی بهره می برد و تنها در شب این نورپردازی ها قابل مشاهده هستند.

این نورپردازی ها به گونه ای است که هم از خیابان بسیار زیبا هستند و هم از روی پل. پل زیبای طبیعت که یکی از جاهای دیدنی تهران محسوب می شود، دارای ارتفاعی 40 متری از سطح زمین بوده و طول آن 300 متر می باشد و جزو یکی از طولانی ترین پل های پیاده روی تهران محسوب می شود. از همین رو یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری تهران می باشد. طبقه اول 1450 متر مربع، طبقه دوم 2870 متر مربع و طبقه سوم آن 571 متر مربع می باشد. وزن تمام این سازه به حدود 2 هزار تن می رسد. این پل در مساحت حدودی 7 هزار متر مربع تشکیل شده و 480 متر از آن به رستوران و کافی شاپ و 720 متر نیز به فضای سبز بسیار زیبایی اختصاص داده شده است. اکنون در این بخش با طبقات و امکانات متنوع آن بیشتر آشنا می شویم.

طبقه اول: اگر به دنبال کافه و رستوران در این پل هستید باید به طبقه اول پل مراجعه کنید و مشغول شکم گردی در میان کافه و رستوران های موجود در این جاذبه گردشگری شوید. اگر به بخش ضلع شرقی پل بروید می توانید از فودکورت معروف پل طبیعت استفاده کنید که دارای چندین رستوران ایرانی، فست فود و کافی شاپ می باشد و ظرفیت آن حدود 300 نفر می باشد. طبقه اول پل دارای مساحتی حدود 1450 متر مربع می باشد و دارای دیوارهای شیشه ای می باشد.

طبقه دوم: اگر در این پل به دنبال جایی برای نشستن و استراحت کردن هستید می توانید به طبقه دوم پل مراجعه کنید. در این طبقه نیمکت هایی تعبیه شده که فضای بسیار دنجی را پدید آورده و می توانید از این نیمکت ها استفاده کنید. طبقه دوم این سازه دارای مساحتی حدود 2870 متر مربع می باشد. همچنین در اطراف نیمکت ها فضای سبز وجود دارد که بر زیبایی محیط افزوده است.

طبقه سوم: اگر می خواهید چشم انداز فوق العاده ای از تهران را ببینید باید خود را به طبقه سوم پل برسانید. این طبقه بهترین جایی است که می توانید از تماشای منظره پیش رویتان لذت ببرید و علاوه بر آن پیاده روی کنید. جالب است بدانید دو سکوی تماشا در بخش های شمالی و جنوبی پل کار گذاشته شده اند که بازدیدکنندگان می توانند به وسیله آن ها منظره اطراف را تماشا کنند. این طبقه که آخرین طبقه پل بزرگ طبیعت می باشد دارای مساحتی حدود 571 متر مربع می باشد و از دیگر طبقات مساحت کمتری دارد. طبقه سوم پل یکی از بهترین جاها برای عکاسی می باشند و می توانید عکس های فوق العاده زیبا با چشم انداز بی نظیری از شاهراه های اصلی تهران که رشته کوه های البرز و کوه دماوند نیز مشخص است تهیه کنید.

ساخت این پل زیبا تنها به منظور ارتباط میان دو پارک نبوده و محلی برای گردش و تفریح می باشد. همچنین وجود کافه و رستوران های متعدد در این پل توانسته مزید بر علت باشد که افراد زیادی آن را برای یک روز تعطیل و گردش انتخاب کنند. وجود نیمکت هایی برای استراحت که در طبقه دوم پل قرار داده شده اند می تواند فضای بسیار مناسبی برای استراحت و قرارهای دوستانه باشد.

برای ساخت این پل سعی شده کمترین درختی را مورد آسیب قرار دهند. همچنین از مصالحی بسیار مرغوب و لوله هایی خاص که از استاندارد بسیار بالایی برخوردار بوده به کار رفته و ضریب ایمنی به صورت کامل رعایت شده است و معماران این پل به جرات می گویند که تا 100 سال عمر می کند. همچنین در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله های بالای 7 ریشتر نیز استحکام و مقاومت بالایی دارند. برای ساخت پل طبیعت حدود 18 میلیون دلار هزینه صرف شده است و 14 هزار قطعه فولادی در آن به برده اند. نمای این پل به شکل شاخه های درختی است که در هم تنیده شده اند. همچنین به کار بردن کفپوش هایی از جنس چوب و کامپوزیت از نوع قابل بازیافت بوده و هیچگونه مشکلی را برای طبیعت و محیط زیست به وجود نمی آورد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 6

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دسته : ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .