شهرستان سمنان مرکز استان سمنان است. این شهرستان در 205 کیلومتری شرق تهران و برسر راه تهران به خراسان واقع شده است. این شهر از دیرباز یکی از شهرهای چهاردهمین ایالت تاریخی (ورن ) یا (ورنه ) از تقسیمات 16 گانه باستانی بوده است . برخی از محققان و مورخان این شهر را جزو ایالتهای مادها و برخی دیگرجزو ایلتهای پارتها به حساب می آوردند.

 


 

1- جاهای دیدنی سمنان

 دروازه ارگ سمنان  :

جاهای دیدنی سمنان

جاهای دیدنی سمنان

ارگ دولتي سمنان مجموعه اي بزرگ از ابنيه و اماكن مورد نياز اداره شهر بوده است كه در زمان حكومت حاجي بهمن ميرزا بهاء الدوله فرزند فتحعلي شده قاجار بنا گرديده است. عناصر هويت بخش ارگ قديم را اماكني چون تلگرافخانه، قراولخانه، آب انبار، حمام، حسينيه و… تشكيل مي داده است. در داخل ديوارهاي ضخيم ارگ اتاقهايي براي نگهباني در نظر گرفته بودند. در آن زمان اين ساختمان شامل 12 برج با عمارات و ابنيه بسيار زيبا بود ولي هنوز دروازه هاي شمالي و جنوبي ارگ ساخته نشده بودند. كار ساخت دروازه ها در سال 1302 هـ .ق در زمان حكومت (( انوشيروان ميرزا ضياء الدوله)) كه طي سالهاي 1300 تا 1305 ه. ق حاكم ايالت قومس بوده به اتمام مي رسد.

 

خانه تدین (محمدیه ) سمنان :

جاهای دیدنی سمنان

جاهای دیدنی سمنانخانه تدین جزء خانه های با ارزش قاجار است که به صورت دو بخشی بیرونی و اندرونی شامل قسمت های تابستانی و زمستانی و همچنین تعدادی اتاق کوچک و بزرگ می باشد. بنای فعلی خانه تدین اکنون به عنوان محل اداره میراث فرهنگی شهرستان سمنان مورد استفاده قرار گرفته است. بادگیری بلند نيز زینت بخش این بنای تاریخی است.

 

مسجد امام سمنان:

جاهای دیدنی سمنان

این مسجد یکی از مساجد چهارایوانی دوره قاجار و نمونه ای کامل از لحاظ معماری این دوران می باشد . مسجد امام در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده مسجد را ایوانهای متعدد، شبستانهای وسیع ، حجره‌ها و کاشیکاری های زیبا و هفت رنگ تشکیل می دهد. در بالای همه ایوانها سوره های مبارک قرآنی و اسم خاقان فتحعلی شاه و تاریخ بنا برروی کاشی نقش بسته است .

 

آهوان سمنان:

آهوان منطقه ای است که از حدود 30 کیلومتری شرق سمنان و 87 کیلومتری غرب دامغان شروع و تا انتهای منطقه کوهستانی ادامه دارد. این منطقه در زمستان سرد و در تابستان معتدل و ییلاقی است . در اطراف آهوان چند روستای پایکوهی معروف به «کلاته » وجود دارد که به باغ ها، کشتزارهای مختلف و استخرهای آبیاری ، مناظر زیبایی را خلق می کند در کنار جاذبه های طبیعی ، اهمیت گردشگری منطقه به دلیل وجود دو کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام رباط سنگی انوشیروانی و کاروانسرای شاه عباسی است.

 


 

2- جاهای دیدنی شاهرود

موزه شاهرود :

جاهای دیدنی سمنان

ساختمان موزه شاهرود در سالهای 1306-1307 ه .ش به عنوان بلدیه بنا شده است . زیر بنای ساختمان فوق حدود 468 متر مربع بوده و در دو طبقه طراحی گردیده است . این موزه دارای گنجینه آثار تاریخی و فرهنگی، باستان شناسی و مردم شناسی می باشد. بنای فوق به سبک معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شده است . موزه شاهرود موزه ای است استانی از این رو سعی شده اشیاء و آثار هر بخش به تفکیک نگهداری در معرض دید بازدید کنندگان قرارگیرند.

 

جنگل ابر شاهرود:

جاهای دیدنی سمنان

منطقه ابر در 40 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود در جنوب غربی شهرستان علی آباد گرگان در دامنه های رو به شمال البرز و آبخیزداری ((زرین گل)) قرار دارد. این منطقه که به نام جنگل های ابر معروف است در ارتفاعات آن عمدتاً به صورت چمنزار و یا مراتع مشجر و در پایین دست آن به جنگل با گونه های متنوع دیده می شود.

 

جنگل اولنگ شاهرود:

جاذبه های سمنان

جنگل اولنگ در فاصلۀ 85 کیلومتری شمال شاهرود و در آبریز شمال کشور واقع شده است. مهم‌ترین چشم انداز منطقه جهت جلب گردشگران، وجود جنگلها با ترکیب درختان جنگلی متفاوت و متنوع است که به ویژه در فصل بهار و تابستان قابل استفاده هستند. جنگلهای مرتفع و امکان دسترسی آسان به محیط جنگل، تنوع جانوری و نیز تنوع گونه های درختی جنگلی ، از امتیازهای مهم گردشگری این منطقه به شمار میروند.

 

مجن و آبشار تنگه داستان:

جاذبه های سمنان

شهر مجن در فاصله 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. تنگه معروف (داستان) نیز در فاصله 10 کیلومتری شهر مجن و 45 کیلومتری شاهرود واقع است . به دلیل قرارگرفتن این ناحیه در یک منطقه کوهستانی و در ارتفاع حدود 2000 متری از سطح دریا ، آب و هوا و اقلیم منطقه در فصول بهار و تابستان و اوایل پاییز جهت بهربرداری گردشگران مساعد است.

 

فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ:

جاهای دیدنی سمنان

منطقه فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ در رشته کوه البرز مرکزی در شمال شهرستان شاهرود  واقع است. چشمه هفت رنگ به خاطر زیبایی چشمه های آن و خواص درمانی از گذشته مورد توجه اهالی منطقه بوده است . وجه تسمیه فرحزاد به دلیل سرسبزی مزارع و باغات منطقه است و وجه تسمیه چشمه هفت رنگ نیز به واسطه چشمه هايی است که با عبور از مواد معدنی گوناگون به رنگهای مختلف دیده می شود.

 


 

3- جاهای دیدنی دامغان

پيشينه تاريخي در روزگار گذشته دامغان یکی از شهرهای ایالت قومس بوده و مرکز این ایالت نیز محسوب می‌شده است. دامغان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است و از قدیم تا حال دارای اهمیت خاصی می باشد. نام این شهر از مغان یعنی آتش پرستان گرفته شده و به ده مغان معروف بوده و گفته‌اند که مغان باعث آبادی آن شده‌اند. بعدها در اثر گذشت زمان حرف ه – از میان رفته و الف جای آن قرار گرفته است. بنای شهر دامغان را به هوشنگ نبیره کیومرث که از پادشاهان پیشدادی بوده نسبت می دهند و روزگاری نیز پایتخت اشکانیان بوده و همینطور دامغان را جزء اقلیم چهارم می دانسته اند .

 

آبشار نسروا دامغان :

جاذبه های سمنان

آبشارهای زیبای نسروا که بخشی از هدایای الهی به طبیعت و سرزمین کهن دامغان است  مسیر مناسب برای دستیابی به آبشارها  : بدین گونه است که پس از طی 9 کیلومتر از جاده اصلی دیباج به گلوگاه اولین جاده خاکی سمت راست خود را 12 کیلومتر طی می نمایيد تا به رودخانه و مزرعه سرسبزی می رسید0 سپس جاده کناره رودخانه را به سمت شرق 4 کیلومتر ادامه داده تا به انتهای جاده و به ابتدای ورودی تنگه و دره نسروا با درختان ارس و جریان زلال آب برسید، سپس مسیر روح پرور تنگه و رودخانه را 45 دقیقه پیاده طی می نمائید.

 

تنگه زندان دامغان :

جاذبه های سمنان

تنگه زندان از جمله جاذبه هاي نمونه كوهستاني شهرستان دامغان است اين تنگه در 17 كيلومتري شرق شهر ديباج واقع شده است و دسترسي به آن آسان است.قبل آنکه به تنگه برسید در مسیر دشت گلهای شقایق وجود دارد و جهت اصلي اين تنگه رويايي و خيال انگيز جنوبي و شمالي مي باشد و در دامنه‌هاي جنوبي كوه سترگ كهكشان واقع شده است. تنگه داراي ديوارهاي صخره اي و سنگي مرتفعي است كه بسيار جذاب و سحر انگيز است. آب بسيار خنك و گوارائي در مسير تنگه جريان دارد، وجود اين آب و فراز و نشيب تنگه، زمينه ايجاد آبشاركها و آبشار زيبايي را فراهم آورده است كه بر جذابيت هاي بي شمار تنگه افزوده است. در بهار و تابستان مسير تنگه و بيرون آن همه جا مملو از علفزارهاي سرسبز و گياهان دارويی معطر از جمله آویشن، سریشو، اشتلغاز، زرشک کوهي، زیره و رنگارنگ كوهستاني است كه بي ترديد از ديدن آن همه تنوع و بوهاي شامه نواز خيره و مسحور مي شويد

 

منطقه انگورستانی دامغان :

جاهای دیدنی سمنان

منطقه چشمه انگورستانی دهکده دهخدا شهرستان دامغان در شمالي‌ترين قسمت دره سرسبز تويه دروار قرار دارد . آب زلال چشمه، شرايط اقليمي توام با آسايش آن در دوره هاي گرم سال و چشم انداز دره اي که چشمه مشرف بر آن است، در کنار زيبايي هاي طبيعي فراوان ديگر، از جمله آبشارها و آبشارک‌هاي فوق العاده زيبا، باغ هاي ميوه و مردمان خونگرم و مهربان و …. از جمله قابليت هاي اين منطقه است.

 

بازار دامغان :

جاهای دیدنی سمنان

 این بازار دارای سه دهنه ورودی از خیابان امام است و یک دهنه ورودی از طرف بلوار جنوبی و دهنه ورودی دیگر از سمت میدان امام می باشد. علاوه بر این ورودیها، دارای یک ورودی به صورت مستقیم از طرف باغ جنت و یک ورودی فرعی از تکیه در قلعه می باشد. سقف دالانی بازار به صورت گنبدی است که این گنبدها یک در میان دارای نور گیر می باشد. اکثر مغازه ها نیز دارای سقف گنبدی می باشند، ولی بعضی از مغازه ها به خاطر تعمیرات دارای سقف مسطح هستند.

آدرس : راسته خیابان امام و از غرب به شرق امتداد دار است.

 

گنبد چهل دختر دامغان :

جاهای دیدنی سمناناین برج از ابنیه دوره سلجوقی است. بنای مذکور در سال 446 هجری به دستور ابوشجاع موسوم به اسفاربکی بن اصفهانی از آجر ساخته شده است. محیط خارجی این برج 23 متر و قطر داخلی آن 5/5 متر و حدود 15 متر ارتفاع دارد و در بالای آن نزدیک به گنبد، کتیبه ای به خط کوفی با تزئینات زیبایی آجر و قطار بندیهای جالب مشاهده می شود که از اول آن (( امر ببناء هذالقبه الامیر الجلیل ابوشجاع اسفها …. )) و در قسمت آخر آن(( ثلثمائه))خوانده شده است .

آدرس : مرکز شهر دامغان، خیابان امام خمینی و خیابان شهید فلاحی

 

برج طغرل دامغان:

جاهای دیدنی سمنانبنای برج طغرل يا مهماندوست بر روی پایه ای دایره ای شکل قرار گرفته است که دارای12 ترک طاقنمایی می باشد . در بالای برج سه ردیف مقرنس کاری بسیار زیبا و استادانه دیده می شود که این مقرنس ها بر زمینه استوانه ای قرار گرفته است. تبدیل معماری 12 ضلعی به استوانه شیوه کار معماری برج مهماندوست را جزء نمونه های استثنایی برج های آرامگاهی قرار داده است.کتیبه ای به خط کوفی بر گرداگرد این قسمت استوانه ای وجود دارد که تاریخ بنای آنرا سال 490 ه . ق بیان می دارد.  برج مهماندوست دامغان دارای گنبدی بوده است که فرو ریخته و ارتفاع آن بدون گنبد 5/14 متر می باشد

آدرس :  در 18 کیلومتری شرق دامغان و در نزدیکی جنوب روستای مهماندوست و در بین راه دامغان شاهرود

 

عمارت چشمه علی دامغان :

جاهای دیدنی سمنان

رودخانه چشمه علی، تنها رودخانه دائمی دامغان است. آب این چشمه از کوههای شمالی سرچشمه می گیرد. این منطقه به خاطر سرسبزی و خوش آب وهوا بودنش، از زمانهای بسیاردور مورد توجه مسافرین بخصوص سلاطین قاجار بوده است. هم اکنون دو ساختمان از ساختمانهای بسیاری که در دوره قاجار در این محل ساخته شده بود باقی مانده است.

1-ساختمان آغا محمد خانی که در دوره حکومت آغا محمد خان قاجار ساخته شده است.

2- ساختمان فتحعلی شاهی که در دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

آدرس : منطقه چشمه علی دامغان در شمال شهر دامغان و حدود 30 کیلومتری این شهر و در بین روستای آستانه وشهر دیباج واقع گردیده است که ازچشمه علی از طرف شمال به دو استان شمالی گلستان ومازندران راه دارد.

 


 

4- جاهای دیدنی گرمسار

نام گرمسار در زمان اشکانیان خواران بوده است، به علت آنکه گرمسار در کنار کویر قرار گرفته و نسبت به نقاط همجوار خود پست‌تر است، بدین مناسبت نام «خوار» را بدان نهادند. مفهوم این نام در کتاب اوستا خورشید و ماه آورده شده است. شهر گرمسار تا چندي پيش قشلاق ناميده مي شد و هنوز هم افراد مسن و پيران آن را قشلاق تلفظ مي كنند در گذشته خوار شامل 4 بلوك بوده كه عبارتند از :  1- بلوك قشلاق     2- بلوك ريكان      3- بلوك ياتري    4- بلوك آرادان    


جاهای دیدنی گرمسار

خانه تاریخی باقری ها(موزه اقوام) گرمسار :

جاهای دیدنی سمنان

ساختمان تاریخی باقری یکی از خانه باغ های قدیمی و به جای مانده از اواخر دوره قاجار است که در دو طبقه ساخته شده است، سقف این بنای با ارزش با تیر های چوبی پوشیده شده است و شالوده بنا را خشت خام تشکیل داده که استفاده از آجر های خطایی با بند کشی گچ و خاک جلوه خاصی به بنا بخشیده که زیبایی ساختمان را دوچندان نموده است. موزه در دو طبقه دارای 8 تالار نمایش است.

 

جاده سنگفرش گرمسار  :

جاهای دیدنی سمنانجاده‌ی دست‌ساز سنگ‌فرش که با سنگ‌‌های تراش‌خورده روی بستر کویر گرمسار ساخته شده، بطول 35 کیلومتر و عرض 5 متر در مسیر شاهراه تاریخی اصفهان – ساری در دوره صفوی برای سهولت رفت وآمد کاروانیان که در این مسیر به باتلاقها و نمک زارهای جنوب گرمسار برخورد می نمودند احداث شده است تا کاروانها را از گزند سیلاب‌ها و زمین‌های گل‌آلود و چسبناک در فصول بارش حفظ کرده، روی این جاده بقایای دو پل سنگی هنوز مشاهده می‌شود که از تعداد دهنه‌های پل می‌توان حدس زد که هنگام بارندگی‌به ویژه در فصول بهار و پاییز چه سیلابی در این دشت وسیع به راه می‌افتد، این جاده به صورت گرده ماهی و در دوطرف آن کانالهای کوچکی ساخته شده که آبریز جاده می باشد

 

معادن نمک گرمسار :

جاهای دیدنی سمناندر منطقه سر دره گرمسار تعدادی راه فرعی در دو طرف جاده وجود دارد که به معادن نمک ختم میشود. در این منطقه 27 معدن نمک وجود دارد که درجه خلوص نمک بسیاری از این معادن بالای 98درصد است . یکی از زیباترین این معادن نمک؛ معدن نمک کوهدشت کهن و معدن نمک سالار میباشد. این معادن به صورت تونل پیچ در پیچ 5/1 کیلومتری در دل زمین امتداد دارد و دارای قندیل های زیبای نمکی می باشد و هرساله نظر تعدادی از گردشران را برای بازدید به خود جلب می نماید.

 

منطقه گردشگری بهورد گرمسار :

جاذبه های سمنان

منطقه بهورد در 32 کیلومتری شمال غربی ایوانکی در شهرستان گرمسار قرار دارد این منطقه به دلیل دارا بودن ویژگی اقلیمی و طبیعی دارای قابلیت ها و جاذبه های طبیعی و تاریخی می باشد  علاوه برچشمه هاي آب شيرين و سد خاكي منطقه، كوه هاي سنگي كه در اثر باد و باران فرسایش یافته اند به شکل زیبایی در آمده اند از جلوه هاي چشم گير طبيعت بهورد محسوب مي شوند نیز انواع پرندگان از جمله کبک و همچنین حیوانات درنده و وحشی شامل گرگ، روباه در کوههای منطقه زندگی می کنند، وجود انواع گونه های گیاهی ، دختان ، درختچه ها و چشم اندازهای جالبی برای بازدید کنندگان به وجود آورده است.

 


 

5- جاهای دیدنی شهرستان میامی

شرقی ترین شهرستان استان سمنان که در مسیر تهران به مشهد می باشد.

 

مجموعه کاروانسرای میاندشت :

جاهای دیدنی سمنان

مجموعه كاروانسراي مياندشت شامل سه کاروانسرا است که یکی از آنها مربوط به دوره صفوی و دو کارونسرای دیگر مربوط به دوره قاجار می باشد. هر سه کاروانسرا از ویژگی های برجسته معماری دوره خود برخوردار هستند. چاپارخانه و تلگراف خانه از جمله بناهای تاریخی این مجموعه است .

 

کاروانسرای میامی :

جاذبه های سمنان

این بنا در مرکز شهر میامی واقع شده و از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی است که تقریباً سالم بر جای مانده است. این بنا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است بوده که با آجر ساخته شده است. ورودی این بنا که به شکل هشتی و در دو اشکوب است، در ضلع شمالی کاروانسرا قرار دارد. در سردرب ورودی کتیبه های سنگی حجاری و نصب شده که تاریخ ساخت و بانی آن در روی آن درج شده است و از این حیث منحصر به فرد می باشد

 

دشت شقایق و آفتابگردان کالپوش :

جاهای دیدنی سمنان

جاهای دیدنی سمنان

جنگلهای کالپوش و دیم زارهای منطقه کالپوش در 150 کیلومتری شمال شرق شاهرود در استان سمنان و آبریز شمالی کشور (حوزه آبریز سد گلستان ) واقع اند. این منطقه از نظر اقلیمی جزء مناطق نیمه مرطوب معتدل به شمار می آید. از نظر پوشش گیاهی، همان طور که از نام منطقه هم بر می آید غالب پوشش گیاهی آن جنگلی پهن برگ خزری هستند و چون بخشی از جنگلهای منطقه جزو پارک ملی گلستان محسوب می شود. دو مورد از گیاهان منطقه ، یعنی شقایق و گلهای آفتابگردان به طور ویژه ای به عنوان امتیاز گردشگری در آمده اند.

 

عباس آباد و کاروانسرای آن :

جاذبه های سمنان

عباس آباد روستای کهنی است با یک کاروانسرا قدیمی که به دلیل فعاليتهای معدنی در آن از گذشته های دور شناخته شده است . این روستا در شمال جاده تهران – مشهد ، در فاصله 140 کیلومتری شرق شاهرود و 80 کیلومتری مرکز بخش میامی واقع است . اب و هوای آن در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد و معتدل است . شترداری در منطقه رایج و مهم ترین جاذبه گردشگری منطقه تپه های ماسه ای به اشکال مختلف است که تا پشت دیوارهای جنوبی روستا امتداد دارد . کاروانسراي عباس آباد در 75 کیلومتری شرق میامی، (جاده مشهد) و در مرکز روستای عباس آباد واقع شده است. تاریخچۀ ساخت این کاروانسرا مربوط به دورۀ صفویه می باشد که در دورۀ قاجار مرمت اساسی شده است.

 


 

6- جاهای دیدنی مهديشهر

 

درجزین مهديشهر :

جاذبه های سمنان

 درجزین یا درگزین یکی از شهرهای شهرستان مهدیشهر است.این شهر بخاطر عبور آب چشمه گل رودبار و داشتن چند قنات از آبادانی خوبی برخوردار است .درجزین در استان به انارستان های پربار و سرسبز معروف و به شهر یاقوت سرخ کویر شهرت دارد.

 

شهمیرزاد :

جاهای دیدنی سمنان

شهمیرزاد از شهرهای زیبا و خنک شهرستان مهدیشهر است که سالانه هزاران گردشگر را برای بازدید از مناظر زیبا و درختان سر به فلک کشیده به این شهر می کشاند. اين شهر داراي جاذبه هاي طبيعي بسيار زيبا است بزرگ ترين باغ گردوي جهان با وسعت 700 هكتار نيز در اين شهر واقع شده است.بناهاي تاريخي مانند “شيرقلعه”،”قلعه شيخي” و “د‍ژوهل”(يكي از كانونهاي مهم اسماعيليان)بر جذابيت اين منطقه افزوده است.

شهمیرزاد در 6 کیلومتری شمال مهدیشهر واقع شده است.

ملاده  مهديشهر :

جاهای دیدنی سمنان

جاهای دیدنی سمنان

 آب‌و‌هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و پربرف است.از جاذبه های تاریخی آن می توان به خانه ابراهیم خان در روستا اشاره کرد.این مجموعه شامل دو عمارت بوده که در یک باغ مصفا ساخته شده شامل خانه ابراهیم خان در قسمت غربی و دیگری قراولخانه یا عمارت کلاه فرنگی در قسمت شمال شرق می باشد.

آدرس : روستای ملاده از توابع شهرستان مهدی‌شهر در 55 کیلومتری شمال شهمیرزاد واقع شده است.

 

پرور مهديشهر :

جاهای دیدنی سمنان

به عنوان منطقه حفاظت شده “پرور” شناخته شده است.این منطقه در روستای پرور و در کوهپایه های البرز شرقی جای گرفته است. جنگلهاي زيباي اورَس (سرو كوهي)، مراتع سر سبز و جنگلهاي درختان پهن برگ به همراه تنوع بي نظير حيات وحش، سيماي جذاب و بي نظيري به اين منطقه بخشيده است.

آدرس : در 46 کیلومتری شمال مهدیشهر و 65 کیلومتری شمال شرقی سمنان واقع شده است.

 

جنگل رودبارک مهديشهر :

جاهای دیدنی سمنان

واقع شدن این جنگل در ارتفاع باعث شده که از چشم انداز زیبایی برخوردار شود. این جنگل دارای تابستانهای خنک و دلچسب در سایه درختان سر به فلک کشیده بلوط و راش و همچنین زمستانهای برفگیر و سفیدپوش می باشد. این جنگل از مناطق نمونه گردشگری محسوب شده که خستگی راه را برای مسافران و گردشگران از بین برده و خاطری خوش را برای آنان به همراه دارد.

آدرس :  شمال شهرستان مهدیشهر ، جنگل رودبارک در مسیر راه شهمیرزاد به فولادمحله و در84 کیلومتری شمال شرقی سمنان قرار دارد.

 

دربند مهديشهر و غار آن :

جاهای دیدنی سمنان

«دربند» منطقه سرسبز کوچکی است و مهمترین قابلیت گردشگری آن، آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و غار دربند است. این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری می‌باشد که غاردربند، دیوار صخره نوردی سنگسرسل، مناظر سرسبز و زیبا و چشمه سارهای روان نمونه‌ای از آن است. غار دربند مهدیشهر با 140 میلیون سال عمر دومین غار آهكی بزرگ در ایران است. دهانه غار در کمرکش کوه سنگی و زیبایی به نام لهرد رو به مشرق قرار داد و دره وسیع و سرسبز دربند زیرآن گسترده شده است . مدخل ورودی به عرض 75/2 و ارتفاع آن 30/1 متر است

آدرس : حدفاصل مسیر مهدیشهر به شهمیرزاد  ، غار دربند در ارتفاعات شمالی بین راه مهدیشهر – شهمیرزاد درست ، غرب جاده در بدنه کوه کمرد مقابل آبادی دربند واقع شده است.

 


 

7- جاهای دیدنی شهرستان آرادان

براساس متون باقیمانده از سفرنامه ناصرالدین شاه، اردوان اسم قدیم آرادان بوده است که از نام اردوان اشکانی مشتق شده و پس از گذشت زمان به لفظ آرادان مبدل گردیده است،  این شهرستان در 15 کیلومتری شهرستان گرمسار واقع شده، این شهرستان دارای آب و هوایی کوهپایه ای در مرکز، ییلاقی در شمال و کویری در جنوب شهرستان می باشد.

 

رامه :

جاهای دیدنی سمنان

در 55کیلومتری شمال شرق شهر گرمسار و 30 کیلومتری روستابی تاریخی ده نمک واقع شده است، روستاهای رامه و چهار طاق ولزوره منطقه نمونه گردشگری رامه را تشکیل می دهد، وجود قلعه های قدیمی همچون قلعه ضحاک، چندین قبرستان قدیمی ،ظروف سفالی واشیاء عتیقه و سنگ نوشته های بدست آمده ودرختان کهنسال گردو وآثار بجا مانده ازبناهای بسیار قدیمی نمایانگر سابقه یکهزار ساله زندگی دراین منطقه می باشد ونشان می دهد این مناطق دارای پیشینه تاریخی دیرینه ای می باشند.

 

 روستای گردشگری پاده آرادان :

جاذبه های سمنان

روستای پاده در 2 کیلومتری شرق روستای اسلام آباد(قلعه خرابه) و 4 کیلومتری شمال شرقی شهر آرادان و 16 کيلومتري گرمسار واقع شده است روستاي پاده در منطقه کويري استقرار يافته و اقليم نيمه بياباني دارد. آب و هواي آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است. روستاي پاده با پيشينه طولاني، يکي از روستاهاي قديمي استان سمنان است.

 

کاروانسرای ده نمک :

جاهای دیدنی سمنان

این کاروانسرا در 20 کیلومتری شرق آرادان بر سر راه قديمي و تاريخي جاده سنگ فرش بنا شده است تاریخ احداث آن مربوط به دوره صفویه است كاروانسـرااز نوع كاروانسرای چهار ايـواني مي باشد، در قسمت جنوبـي آن تالاري معروف به نام شاه نشين قرار دارد. اين كاروانسرا چهار گوش(مربع) است و بناي آن از آجرهاي خطائـي ساخته شده است و داراي 24 حجـره با يك اطاق حدوداً 3 *2 كه جهت اسكان مسافران در تابستان و زمسـتان از آن استفاده مي كرده اند می باشد . اين ساختمان جالب و شگفت انگيز از شاهكارهاي عصر خود بشمار مي رود . در بدنه داخل ايوان ورودي از قسمـت جنوب جاي كتيبه تاريخـي است كه توسـط سود جـويان اموال فرهنگي به سرقـت رفته است . درضلع غربي كارورانسرا يك يخچال قديمي نيز وجود دارد.

 


8- جاهای دیدنی شهرستان سرخه

این شهرستان در فاصله 180 کیلومتری شرق تهران و در 20 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

 

خانه حاج حشمت الله شکر(ابراهیم خان) سرخه :

جاهای دیدنی سمنان

این بنا حدوداً در مرکز شهر سرخه واقع گردیده است. همانطور که از کتب تاریخی و گفته معمرین و فرم معماری بنا به دست می آید این بنا متعلق به دوره قاجاراست. از آنجایی که این بنا خصوصی و مالک اصلی آن حاج حشمت خان پیوندی (حاکم وقت منطقه ) بوده، به همین جهت به خانه حاج حشمت معروف شده است. خانه اصلی حشمت اللشکر(حشمت بزرگ) که به دست حاج معمار باشی سمنانی ساخته شده بود. این مجموعه تاریخی شامل چهار منزل مسکونی ، دارالحکومه، باغ، حمام، مدرسه و …. بوده است که اکنون دو خانه آن باقی مانده است. بادگیرهای دو قلو برفراز این بنا با تزئیناتی ناب از نمادهای شهر سرخه است. این بنا نماد معماری مناطق کویری است.

 

مسجد جامع و چهلستون سرخه:

جاهای دیدنی سمنان

تاریخ ساخت اولیه این بنا به قرن اول هجری نسبت داده می شود. این مسجد از دو شبستان مجزا مجاور هم یکی در جنوب و دیگری در شمال آن تشکیل شده است.  مسجد چهلستون سرخه متعلق به قرن اول هجری است که یکی از شبستان های الحاقی به مسجد جامع سرخه بوده، که در بافت قدیم شهر قرار گرفته است. از خصوصیات بارز این بنا ستونهای ظریف هشت ضلعی آجری و طاق های جناقی تند  می باشد که از 40 ستون این بنا هم اینک 32 ستون آن باقی است.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 52

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .