طبیعت ایران با داشتن تنوع بی نظیر باعث شده تا زیستگاه حیوانات نادر و کمیابی از جمله پلنگ ایرانی، گربه پالاس و کوچکترین فوک در جهان باشد؛ متاسفانه بعضی از این حیوانات در خطر انقراض هستند. در ایران به جای یک حیوان ملی واحد، لیستی از نمادهای ملی وجود دارد که شامل شیر آسیایی ، یوزپلنگ آسیایی ، پلنگ ایرانی ، گربه ایرانی و آهو است. بهترین مکان برای یافتن حیات وحش غنی ایران ، پارک های ملی آن است. پارک‌های ملی ایران پارک‌هایی هستند که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران به عنوان یکی از منطقه‌های چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران تعیین شده‌اند. پارک ملی به محدوده‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مرتع، بیشه‌های طبیعی، اراضی جنگلی، دشت و آب و کوهستان اطلاق می‌شود که نمایانگر نمونه‌های برجسته‌ای از مظاهر طبیعی ایران می‌باشد و به منظور حفظ همیشگی وضع زندگی و طبیعی آن و همچنین ایجاد محیط مناسب برای تکثیر و پرورش جانوران وحشی و رشد رستنی‌ها در شرایط کاملاً طبیعی تحت حفاظت قرار می‌گیرد و دخالت انسان در پارک‌های ملی مجاز نیست. ایران ۳۱ پارک ملی دارد که در مجموع ۲٬۰۵۶٬۵۷۷ هکتار از کل مساحت این کشور را در بر می‌گیرند. این پارک‌ها در هفده استان ایران واقع شده‌اند. نخستین پارک کلی ایران پارک ملی بمو است که در ۲۳ اسفند ۱۳۴۹ تأسیس شد و بزرگ‌ترین پارک ملی ایران پارک ملی ارومیه با مساحت ۵۴۱٬۳۱۵ هکتار است. پنج پارک ملی گلستان، کویر، توران، دنا و دریاچه ارومیه به عنوان بخش‌هایی از شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران نیز انتخاب شده‌اند.

چنانچه دارای حیوانات خانگی هستید می توانید به دامپزشک آنلاین پت بوم مراجعه کنید .


پازن، کل و بز کوهی :

بزکوهی یک از انواع و معروف‌های حیوانات ایران است. کَل و بُز گسترده‌ترین گونه‌ از بز کوهی است، که در ارتفاعات کوه‌های صخره‌ای زندگی می‌کنند. بزکوهی، بزوحشی، پازن، کل، کلچه، نری، پازن، کل و بز از انواع یا نام‌های دیگر بز هستند.  کل و بزهای کوهی دارای گونه‌ها و زیر گونه‌های، مختلفی است. که تا بحال شش زیر گونه از کل و بزها شناسایی شده است. این زیرگونه‌ها عبارت‌اند: از مارخور، کرتی، چیلتن، سندی و ترکمن می‌باشند. هر کدام متعلق به یک منطقه و اقلیم خاص هستند.نرها کَل، پازن یا نری نامیده می‌شوند. نرها با شاخ‌های بلند و شمشیر مانندشان شناخته می‌شوند. که دارای گره‌هایی بر روی سطح شاخ می‌باشند، که نشانگر سن حیوان است. بز کوهی یکی از شناخته شده ترین حیوانات ایران به شمار می‌رود.


یوزپلنگ:

یوزپلنگ ایرانی

سریع‌ترین و خوش اندام‌ترین حیوان خشکی، یوزپلنگ است. یوز پلنگ‌ آسیایی گونه نادر کره زمین که روزی در بسیاری از کشورهای قاره آسیا زندگی می‌کرد امروزه تنها در بیابان‌ها و تپه‌ ماهورهای فلات ایران دیده می‌شود. یوزپلنگ ایرانی به عنوان حیوان ملی ایران نیز شناخته می‌شود. ماهیت یوزپلنگ، یک شکارچی قابل و حیوانی درنده است. آناتومی منحصر بفرد، یوزها را به یکی از سریع‌ترین جانوران جهان تبدیل کرده است. یوزپلنگ‌ها می‌توانند مسافت‌های کوتاه را با سرعتی بالغ بر ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت طی کنند و در شکار طعمه خود بی‌رقیب باشند. در یوزپلنگ، چندین ویژگی بسیار خاص و منحصر بفرد دیده می‌شود که در سایر گربه‌سانان وجود ندارد؛ یکی از آن‌ها، انقباض سریع ماهیچه‌های یوزپلنگ‌ است که سبب می‌شود حتی در بالاترین سرعت‌ نیز بتواند عکس‌العمل‌های سریع از خود نشان دهد. این ویژگی در یوزها حدود ۲۰ درصد بیش‌تر از سایر حیوانات پرسرعتی مانند اسب است.


پلنگ :

پلنگ ایرانی

محل زندگی این حیوان با ابهت مناطق دور از شهر در دل جنگل ها، در ایران می باشد. این جانداران نادر در حال انقراض یکی از بزرگترین گونه های پلنگ در دنیا می باشند که علاوه بر ایران در کشورهای آذربایجان، گرجستان، روسیه، ترکمنستان، ترکیه و افغانستان زندگی می کنند. خشکسالی و شکار آن ها توسط انسان ها باعث شده تا نسل این حیوانات رو به انقراض باشد.


کاراکال (سیاه گوش) :

سیاه گوش ایرانی

زیباترین گربه وحشی ایران کاراکال نام دارد. این گربه زیبا به دلیل پرش‌ها یبلندی که دارد به شکارچی پرندگان معروف است. کاراکال به دلیل رنگ پوست خود به خوبی می‌تواند در زیستگاه خود پنهان شود.


گاندو ( تمساح تالابی ) :

تمساح گاندو

تمساح پوزه کوتاه ایرانی که با نام گاندو آن را می‌شناسیم، یکی دیگر از خزندگان با ارزش ایران است. زیستگاه این خزنده با ارزش، رودخانه‌ها و آبهای شیرین تالابی است. مردم منطقه سیستان به این معتقد هستند، که این تمساح باعث پاک ماندن آب می‌شود. گاندوها مادرهایی بسیار مهربان هستند و بر خلاف تصور عموم آنها بسیار خجالتی اند. گاندو گونه در حال خطر است. این حیوان خجالتی را به دلیل داشتن پوستی زیبا شکار می‌کنند.


گوزن زرد ایرانی (نام علمی: Dama dama mesopotamica) :

گوزن زرد ایرانی

زیرگونه‌ای از گوزن زرد است. که در آستانه انقراض قرار داشت ولی با تمهیدات انجام شده از خطر انقراض در ایران نجات یافت. گوزن زرد در منطقه جزیره اشک احیا و سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آنها به زیستگاه تاریخی خود در حوزه زاگرس منتقل شدند.


بزمجه بیابانی :

بزمجه بیابانی

بزمجه ها بزرگترین سوسمارهای جهان هستند . در حقیقت بزرگترین سوسمار دنیا ، به اژدهای کومودو مشهور است که در این خانواده جای دارد. به دلیل لاشه خواری باکتری های خاصی در دهان بعضی از بزمجه ها(کومودو) زندگی میکنند بنابراین اگر انسانی را گاز بگیرند این باکتری ها باعث عفونت محل گاز گرفتگی و حتی مرگ فرد مجروح می شوند. ریشه ی واژه مانیتور لغت لاتین Monitor به معنی monition  به معنی هشدار دهنده است  و باورهای قدیمی برخی از مردم جهان بزمجه از وجود تمساح در نزدیکی خبر می داده است.


مار جعفری :

مار جعفری

در ایران بیش از ۷۰ گونه مار زندگی می‌کنند که حدود یک چهارم آن‌ها سمی مهلک و کشنده دارند. شناخته‌شده‌ترین مارهای سمی ایران شامل افعی زنجانی، مار جعفری، افعی قفقازی، گرزه مار و مار شاخ‌دار می‌شود. در این میان مار جعفری یا همان افعی فلس اره‌ای (saw-scaled viper) خطرناک‌ترین مار بشمار می‌رود. افعی فلس اره‌ای یک استثنا در دنیای مارها است زیرا اکثر مارها، حتی کشنده‌ترین آن‌ها خطری برای انسان ایجاد نمی‌کنند؛ اما مار جعفری از الگوی متفاوت‌تری پیروی می‌کند و رفتار بسیار پرخاش‌گرانه‌ای از خود نشان می‌دهد. در جهان، چهار گونه مار سمی وجود دارد که بیشترین عامل حمله و گزیدگی به انسان را ثبت کرده‌اند و مار جعفری، یکی از آن‌ چهار مورد است. خطرناک ترین حیوان ایران چیست؟ خطرناک ترین حیوانات ممکن است عقرب ها یا مارها باشند ، از جمله افعی بسیار سمی و تهاجمی که با اره بریده شده است.


شاه روباه ایرانی :

شاه روباه ایرانی

شاه روباه، از گونه های خاص ایرانی است که نسبت به سایر گونه های روباه، اندازه ای کوچک تر دارد. این گونه از روباه، کمیاب ترین گونه ی روباه ایران است که به دلیل پوست زیبایی که دارد به صورت بی رویه شکار می شود. جالب است بدانید این حیوان بیشتر در شب فعالیت می کند و بسیار باهوش و بازیگوش است. نسل این روباه در سال های اخیر به شدت رو به کاهش بوده است و در معرض خطر انقراض قرار دارد. این گونه ی زیبا، عمدتا حشره خوار و میوه خوار است و عمری در حدود ۴ تا ۵ سال دارد. شاه روباه ها عموما در مناطق کوهستانی با ارتفاع کمتر از ۲ هزار متر زندگی می کنند. این گونه در ایران بیشتر در تپه ها و کوه هایی در نزدیکی دشت ها دیده شده است.


گلخورك‌ در‌ جنگل‌های‌حرا :

گلخورك‌

در میان درختان بر آب نشسته حرا، ماهی منحصر به فردی زندگی می‌كند كه گرچه نام ماهی را به دوش می‌كشد، اما بر اثر سازگاری با محیط زیستش، بیشتر شبیه دوزیستانی چون قورباغه و وزغ شده است. این ماهی درشت چشم بیشتر اوقات خود را خارج از آب می‌گذراند و می‌تواند روی بستر گلی بخزد، بجهد یا بسرعت در حفره‌های گِلی خود را پنهان كند. این ماهی حتی روی ریشه‌های درخت مانگرو نیز دیده می‌شود. معمولا هنگام فرونشینی آب (جزر)، راحت‌تر می‌توان این ماهی شگفت‌انگیز را پیدا كرد و دید. گلخورك‌ها موجودات سریعی هستند كه روی كفه‌های گلی عریان هنگام جزر اغلب در حال جابه‌جایی و حركت دیده می‌شوند. حركات آنها در واقع به وسیله باله‌های سینه همراه با جهش یا جست و خیز است. گلخورك‌ها برخلاف سایر ماهی‌ها به جای آبشش، توسط كیسه‌های مشبك هوا كه در حفره دهانشان است تنفس می‌كنند. جنگل‌های حرای قشم، محل زندگی این‌گونه حیوان است.


فوك‌ خزری ‌كوچك‌ترین‌گونه فوك در‌جهان :

فوك‌ خزری

فوك خزری ازجمله نادرترین جانوران شناخته شده روی زمین و كوچك ترین گونه فوك محسوب می‌شود كه در صد سال گذشته بیش از 90 درصد جمعیت خود را از دست داده است و در تقسیم بندی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در فهرست قرمز (در حال انقراض) قرار دارد. این‌گونه كه تنها در دریاچه مازندران زیست می‌كند، طی زندگی پنجاه ساله‌اش به سواحل ایران و چهار كشور حاشیه‌ای دیگر نزدیك می‌شود.فوك خزری زمستان‌ها را كه فصل زادآوری است، روی قطعات یخی سواحل شمالی می‌گذراند؛ اما در بهار، تابستان و پاییز عمدتا سواحل ایران را ترجیح می‌دهد. زیستگاه این حیوانات بازیگوش در دریاچه مازندران است. این حیوانات که کوچکترین گونه فوک در جهان هستند تنها پستاندارانی می باشند که در دریای خزر زندگی می کنند. فوک خزری در فصل تابستان و بهار در قسمت جنوبی دریای خزر و در پاییز و زمستان به سمت شمال این دریا برای زندگی می روند. شکار این جانداران توسط عقاب دریایی، گرگ خاکستری، انسان ها و آلودگی دریا باعث شده تا این فوک های دوست داشتنیِ نایاب در خطر انقراض باشند.


گربه پالاس :

گربه پالاس

گربه های ایرانی به دلیل زیباییشان در دنیا زبانزد زیادی دارند. گربه های پالاس با ظاهر زیبا کمی خشمگین هستند ولی این ناآرامی از زیبایی این جاندار دوست داشتنی کم نمی کند. از ویژگی گربه پالاس می توان به جثه کوچک و مردمک کاملا گرد چشمانش اشاره کرد؛ محل زندگی این پستانداران در ارتفاعات می باشد. زیبایی بیش از حد این گربه باعث قاچاق این جاندار شده و متاسفانه نسل این حیوانات دوستداشتنی در معرض انقراض هستند.


لاک پشت پوزه عقابی :

لاک پشت پوزه عقابی

از کمیاب ترین گونه های دوزیست لاک پشت پوزه عقابی می باشد که در جزیره قشم زندگی می کند. مردمان چین و ژاپن از گوشت لذیذ این لاک پشت برای غذا، و لاک زیباییش برای ساخت لوازم تزئینی استفاده می کنند. این لاک پشت را در قسمت جنوبی ایران در منطقه حفاظت شده نگه داری می کنند. از اصلی ترین دلایل انقراض این لاک پشت شکار شدن نوزادان آن توسط خرچنگ ها و اختاپوس ها می باشد. جالب است بدانید طول عمر این لاک پشت ها به 30 تا 50 سال می رسد و حدود 100 میلیون سال قدمت دارند.


عقاب طلایی :

عقاب طلایی

شاید تصویر عقاب طلایی را در نقش و نگارهای ایرانی دیده باشید، جالب است بدانید عقاب طلایی نشانه شکوه و قدرت ایران را نشان می دهد. زیستگاه این پرنده بی نظیر در رشته کوه های البرز و زاگرس می باشد و به دلیل زیبایی با شکوهش بسیار مورد شکار قرار می گیرد. این پرنده قدرتمند در حال پرواز می تواند تا 320 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و همین باعث منحصر به فرد شدن این جاندار می شود.


شاه بوف :

شاه بوف

از زیباترین و بزرگترین جغدهای ایرانی می توان به شاه بوف اشاره کرد، این جاندار نسبت به گونه های نادر کمتر در خطر انقراض است. اگر شرایط زندگی شاه بوف مناسب باشد تا 60 سال می تواند زندگی کند. طول بال های این پرنده در هنگام پرواز به 2 متر می رسد و همین باعث شده تا این پرنده در هنگام پرواز با شکوه به نظر بیاید. مرگ این جغدها معمولا بر اثر سیم های برق، آفت کش ها و سیم های خاردار می باشد.


جربیل پا سفید :

جربیل پا سفید

جربیل چیسمان جونده‌ای از خانوادهٔ جربیل‌ها است که در شبه جزیره عربستان و جنوب غربی ایران یافت می‌شود. طول این موش ۲۲ سانتی‌متر است. این موش سریع تکثیر می‌شود و گله موشها وقتی گرسنه می‌شود در سر راه خود همه چیز را از بین می‌برد و به هیچ چیز و هیچ‌کس رحم نمی‌کند. موش جربیل اگر غذا پیدا نکند با خوردن هم‌نوع خود تغذیه می‌کند.


شِنگ (نام علمی: Lutra lutra) :

شِنگ

جانوری گوشتخوار از خانوادهٔ راسویان (Mustelidae) و جنس شنگ‌ها (lutra) است. زیستگاهش کنار آبهای شیرین است. دارای بدنی دراز و نسبتاً باریک و دم بلند و سر مسطح، پوزه کوتاه و رنگ قهوه‌ای است. و طول بدن آن تا ۷۵ سانتی تر و طول دم آن تا ۵۰ سانتیمتر می‌رسد. این جانور بومی اروپا و آسیا ست و در ایران در استان‌های گیلان، مازندران، کردستان ،فارس ، خوزستان و شهرستان گلپایگان یافت می‌شود. غذای اصلی شنگ ماهی است و زمانی که ماهی کم باشد جانوران دیگری چون دوزیستان، سخت‌پوستان، حشرات، پرندگان و گاهی پستانداران کوچک از جمله سگ‌های آبی کوچک را شکار می‌کند.


حیوانات منقرض شده ایرانی :

شیر ایرانی :

شیر ایرانی

تصویر توله شیر ایرانی، اواخر دوره قاجار
شیر از نیرومندترین و مشهورترین پستانداران ایران و جهان ، مدتی است که نسلش در ایران از میان رفته است
موها کوتاه، رنگ بدن زرد و بدون لکه یا نوارهای راه راه از جمله مشخصات شیر ایرانی است. شیر نر ، یال نسبتاً کوتاهی (در مقایسه با زیر گونه آفریقایی ) با موهای سیاه وزرد دارد. دم شیر ایرانی بلند با دسته ای از موهای سیاه در انتهای آن است.اندازه طول سر و تنه 150 تا 190 سانتی متر، دم در حدود 100 سانتی متر و وزن آن 150 تا 250 کیلوگرم می باشد. مناطق جنگلی ، بوته زارها و علفزارهای نزدیک به آب واقع در نواحی جنوب زاگرس و خوزستان زیستگاه شیر ایرانی بوده است.در گذشته پراکندگی وسیعی در مناطق جنوب و جنوب غربی ایران ، از جنگلهای اطراف رودخانه کرخه ، دز، کازرون به طرف مسجد سلیمان ، رامهرمز ، بوشهر ، کازرون تا دشت ارژن واقع در غرب شیراز است. تا سال 1322 ، دسته های 2 تا 5 تایی شیر ایرانی در بیشه زارهای جنوب شوش دیده می شده است. ولی از سال 1321 خورشیدی که آخرین شیر ایرانی در شمال غربی دزفول شکار شده است ، اطلاعات دیگری مبنی بر مشاهده این حیوانات ثبت نشده است. اگر چه بواسطه شکار ، طعمه های مسموم ، قطع درختان جنگلی و… اکثر زیستگاههای طبیعی شیر ایرانی در ایران از میان رفته است اما زیرگونه ای از آن همچنان در قرق جنگلی « گیر» در شمالغربی هندوستان به حیات خود ادامه می دهد. 

 

ببر ایرانی (ببر مازندران )

ببر ایرانی (ببر مازندران )

ببر ایرانی (ببر مازندران )

تصاویری که در بالا مشاهده می کنید از آخرین عکس های ببر منقرض شده مازندران است که در سال 1332 گرفته شده است که به 63 سال پیش بر می گردد.
در جنگلهای مازندران نژادی از ببر ٬ که به نام ببر ایرانی شهرت دارد ٬ می زیسته که امروزه نابود شده است . آخرین ببر که در مازندران به آن شیر سرخ می گفتند در سال1338 ه.ش در جنگل گلستان ٬ در منطقه گرگان ٬ به دست یک شکارچی محلی شکار شد. از ببر مازندران تنها یک نقاشی رنگی و چند عکس و چند پوست بجا مانده است . عکسها و پوستها نشان می دهند که رنگ ببر مازندران از ببر بنگال روشنتر ٬ و تا اندازه ای نارنجی مایل به قرمز و نوارهای عرضی آن باریکتر و منظمتر و به تعداد بیشتر بوده است . موهای بدن ببر مازندران بلندتر و پرپشت تر از ببر بنگال و کوتاه تر از ببر سیبری و جثه آن بزرگتر از ببر بنگال و کوچکتر از ببر سیبری بوده است . ببر مازندران مرال ٬ گراز ٬ شوکا ٬خرگوش ٬پرندگان ٬ خزندگان گربه وحشی و هنگام گرسنگی کمبود غذا ٬ گاو و گاومیش اهلی شکار می کرد . شکار بی رویه ٬ خشک کردن نیزارها و مردابها برای کشاورزی ٬ باغداری و خانه سازی ٬ از میان رفتن جنگلهای جلگه ای سبب نابودی نسل ببر در ایران شده است .


 

لیست حیوانات ایرانی :

پستانداران ایران

  • دلفین بینی بطری معمولی
  • نهنگ بزرگ
  • پازن، کل و بز کوهی
  • گوسفندان وحشی اوریال (قوچ اوریال)
  • گوسفند وحشی ارمنی (قوچ ارمنی)
  • قوچ
  • آهو
  • گراز یا خوک وحشی
  • گور ایرانی
  • شوکا
  • گوزن زرد ایرانی
  • مرال ( گوزن قرمز)
  • جبیر
  • آهو ایرانی (غزال ایرانی) یا آهوی گواتردار ایرانی
  • شیر ایرانی
  • پلنگ
  • یوزپلنگ
  • کاراکال (سیاه گوش)
  • گربه وحشی
  • رودک
  • خدنگ بزرگ
  • کفتار راه‌راه
  • خرس سیاه
  • خرس قهوه‌ای
  • روباه
  • روباه شنی
  • شغال
  • گرگ
  • گرگ خاکستری
  • فک دریای خزر
  • خرگوش
  • تشی
  • دو پای کوچک
  • ول آبزی
  • هامستر طلایی برانت
  • جربیل هندی
  • جوجه تیغی
  • موش خانگی
  • سنجابک ( اشگول‌ )
  • سنجاب ایرانی
  • خفاش میوه‌خوار
  • حشره خوار کوتوله
  • خارپشت ایرانی ( برانت )

پرندگان

  • زاغ بور
  • زاغی
  • مرغ مینا
  • سار
  • سار صورتی
  • گنجشک خانگی
  • سهره طلایی(سره طلایی)
  • سره صورتی(سهره صورتی)
  • سهره سينه سرخ(سره سينه سرخ)
  • سهره خاکی
  • شهدخوار
  • چرخ ریسک پشت بلوطی سر سیاه
  • سینه سرخ
  • سینه سرخ ایرانی
  • الیکایی
  • بلبل خرما
  • دم جنبانک
  • پرستو
  • پرستو دريايي
  • پرنده گلوآّبی
  • چکاوک کاکلی
  • زرده‌پر
  • زرده پر مزرعه
  • سنگ چشم
  • سنگ چشم پشت سرخ
  • سنگ چشم ترکستان
  • چک سيبري
  • سسک
  • چكاوك طلايي
  • دارکوب سر سرخ
  • دارکوب سوری
  • ماهی خورک
  • چک چک
  • سبزقبا
  • شانه به سر (هد هد)
  • شاه بوف
  • جغد شاخدار
  • جغد کوچک
  • کوکو
  • کبوتر چاهی
  • باقرقره شکم سفید
  • مرغ دریایی(کاکایی پا زرد)
  • ابیا
  • سنقر تالابي
  • خروس کولی
  • هوبره
  • چنگر
  • درنای سیبری
  • سیاه خروس
  • کبک
  • کبک دری
  • قرقاول
  • دلیجه
  • عقاب
  • عقاب خالدار
  • عقاب طلایی
  • پیغو و پیغوی کوچک
  • کرکس
  • کرکس مصری (کرکس کوچک)
  • هما
  • دال سیاه
  • گيلان‌شاه ابروسفيد
  • گیلان‌شاه بزرگ
  • خوتکا
  • اردک سر سبز
  • غاز خاکستری
  • قوی گنگ
  • فلامینگو
  • لک لک سفید
  • گاوچرانک
  • حواصیل سفید بزرگ
  • حواصيل كوچك
  • حواصيل خاكستري
  • پلیکان سفید
  • کشیم بزرگ
  • کشیم گردن سیاه
  • چوب پا
  • طرقه كبود
  • كاكايي سر سياه
  • آبچليك پا سرخ
  • آبچلیک پا سبز
  • طوطي طوق صورتي
  • زنبور خوار
  • مگس خوار
  • اگرت ساحلي
  • مرغ جیرفتی
  • زاغ نوک قرمز

دوزیستان

  • سمندر جویباری ایرانی
  • سمندر لرستانی
  • قورباغه مردابی
  • قورباغه درختی
  • وزغ رنگارنگ
  • وزغ پابیلچه‌ای سوری

خزندگان

  • آماگای سروزغی ایرانی
  • لوس مار
  • گکوی سنگی تیغه‌دار
  • مارمولک مار چشم
  • اسکینک ماری ایرانی
  • ماهی شنزار(ریگ ماهی) یا اسکینک معمولی
  • سوسمار خاردم ایرانی
  • بزمچه بیابانی
  • لاک پشت دریایی سبز
  • لاک پشت منقار عقابی
  • لاک پشت دریایی لاک چرمی
  • لاک پشت لاک نرم فراتی
  • لاک پشت برکه‌ای اروپایی
  • لاک پشت مهمیزدار
  • مار کرمی شکل
  • کورمار
  • مار پلنگی
  • تیر مار
  • مار درختی
  • مار چلیپر
  • کفچه مار
  • مار دریایی شکم زرد
  • افعی قفقازی
  • افعی دماوندی
  • مار افعی شاخ دار
  • گرزه مار
  • گاندو ( تمساح تالابی )

ماهی‌ها

  • مارماهی دهان گرد دریای خزر
  • کر کوسه
  • کوسه سر چکشی
  • سپر ماهی برقی ایرانی
  • اره ماهی
  • فیل ماهی(خاویار)
  • مارماهی تیز دندان
  • کیلکای معمولی
  • ماهی سفید دریای خزر
  • ماهی کورغار ایران
  • گربه ماهی بزرگ
  • سگ ماهی جویباری خزری
  • ماهی آزاد دریای خزر
  • ماهی پرنده پولک درشت
  • ماهی گورخری گنو
  • ماهی نه خاره
  • اسبک دریایی خال‌دار
  • عقرب ماهی ( خروس دریا)
  • ماهی زمین کن دم نواری
  • سنگ سر نقره‌ای
  • چسبک ماهی
  • گیش بزرگ
  • طوطی ماهی ایرانی
  • بادبان ماهی
  • گل خورک
  • شیر ماهی
  • کفشک ماهی پر لکه
  • بادکنک ماهی زیتونی
  • میگو ماهی
  • خورشید ماهی اقیانوسی
  • دلقک ماهی

آیا در ایران شیر وجود دارد؟  خیر ، شیر آسیایی ، زیرگونه شیر معمولی ، زمانی در ایران پرسه می زد ، اما تنها کشوری که اکنون می توانید آن را پیدا کنید ، هند است. 

آیا در ایران خرس وجود دارد؟ بله ، ایران خانه رنگ روشن خرس قهوه ای و خرس سیاه آسیایی است (که با علامت سفید روی سینه قابل تشخیص است). با این حال ، اطلاعات زیادی در مورد نقش بوم شناختی بومی آنها در ایران در دست نیست.

آیا در ایران میمون وجود دارد؟ خیر ، ایران هیچ میمون ندارد ، زیرا فاقد آب و هوا و جنگل مناسب است

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 51

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

اگرچه گربه های کوچک دوست داشتنی اند اما گربه های بزرگ نیز زیبا، مهربان و بازیگوش هستند. بعضی از آنها حتی مشابه خانواده های BIG WILD CATS نیز هستند. اینجا لیستی از 10 تا از بزرگترین گربه های جهان است.   توضیح پوند : یکی از واحدهای وزن است و تقریبا معادل نیم کیلوگرم ( مقداری […]

طبیعت ایران با داشتن تنوع بی نظیر باعث شده تا زیستگاه حیوانات نادر و کمیابی از جمله پلنگ ایرانی، گربه پالاس و کوچکترین فوک در جهان باشد؛ متاسفانه بعضی از این حیوانات در خطر انقراض هستند. در ایران به جای یک حیوان ملی واحد، لیستی از نمادهای ملی وجود دارد که شامل شیر آسیایی ، […]

کوسه ها به عنوان ماشین های جنگی کشتن شهرت دارند . آنها ابتدایی، کارآمد و کاملا مناسب برای شکار در اقیانوس های سیاره زمین هستند . کوسه ها به مدت زمان طولانی در اطراف ما بوده اند و در چند میلیون سال گذشته بیش از حد تغییر نکرده اند. شیوه زندگی و شکار کوسه بسیار […]

2 پاسخ به “معرفی حیوانات معروف و عجیب ایرانی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .