باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در انتهای باغ تشکیل شده است. فاصله بین این دو منطقه با فواره‌های آبی مزین شده است که دلیل حرکت آب شیب طبیعی زمین است. باغ نمونه بارز یکی از باغ های ایرانی است که از آب و هوای مناسب نیز بهره می برند.

باغ شاهزاده ماهان ( باغ شازده ماهان کرمان )

باغ برای محمد حسن خان سردار ایروانی حاکم وقت کرمان ساخته شد. در سال 1850 و در حدود سال 1870 توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله که در واقع نوه دختری ناصرالدین شاه یا همان شاهزاده ماهان بود که پس از تکمیل باغ، نام خود را بر آن نهاد، در طول یازده سال فرمانداری خود در سلسله قاجار، به طور کامل بازسازی و گسترش یافت. ساختار قابل مشاهده کنونی تقریباً به طور کامل به این دوره دوم باز می گردد و به طور رسمی مربوط به باغ های مشابه طراحی شده توسط ناصرالدوله در تهران است. (باغ چال در نیاوران) به دلیل مرگ عبدالحمید میرزا در اوایل دهه 1890، این بنا ناتمام رها شد. این باغ‌ در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است  همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو در ژوئن 2011 به ثبت رسید.

باغ شاهزاده ماهان ( باغ شازده ماهان کرمان )

درازای باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷ متر و پهنای آن ۱۲۲ متر است، و از این رو یکی از بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی کویری ایرانی محسوب می‌شود. این باغ در بیشتر سال و به ویژه در فصل تابستان و بهار بازدیدکنندگان پرشماری دارد.در این باغ درختان میوه گوناگونی به چشم می‌خورند و در جلوی عمارت هم حوض‌ها و فواره‌ها آب‌نمای زیبایی را تشکیل داده‌اند. آب باغ از رودخانه کوچک تیگران فراهم می‌شود. نهر آبی که در این مکان جریان دارد از بالای باغ وارد می‌شود. منبع این نهر، قنات تیگران است که از ارتفاعات جوپار سرچشمه می‌گیرد و بعد از آبیاری کرت‌ها و مسیرها به‌صورت آبشارهایی در سطح پلکانی و سطح شیب‌دار جاری می‌شود و تا بیرون باغ ادامه دارد و به‌سمت ماهان می‌رود.

بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی یا فصلی مالک که در انتهای سربالایی باغ قرار دارد. سردر خانه در ورودی باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا گردیده‌است. طبقه بالای این سردر دارای اتاق‌هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش‌بینی شده‌اند. سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده نموده و به صورت دیواری مرکب بناهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا داده‌است. این باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه‌نشین و حمام نیز می‌باشد. در حال حاضر قسمت شاه‌نشین، به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

باغ شاهزاده ماهان ( باغ شازده ماهان کرمان )

گفتنی است، استان کرمان ۶ اثر ثبت جهانی دیگر دارد و در مجموع با هفت اثر ثبت جهانی بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی را در بین استان های کشور دارد؛ ارگ بم ( بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده با ویژگی های منحصر به فرد معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده است.

امکانات باغ شاهزاده ماهان

  • رستوران: در این باغ، رستورانی واقع در عمارت شاه‌نشین و گاهی نیز در فضای باز باغ، پذیرای مهمانان است.
  • مهمان‌سرا: گردش در باغ شازده ماهان را با خیال راحت انجام بدید و نگران اقامت شبانه را نداشته باشید؛ چراکه در مهمان‌سرای این باغ امکان شب مانی فراهم است.
  • اسب‌سواری: در اطراف باغ شاهزاده امکان اسب سواری وجود دارد که لذت سفر به ماهان و این باغ بی نظیر دو چندان می کند.
  • خرید صنایع‌دستی: غرفه هایی جهت فروش سوغات و انواع گلی و فرش در عمارت باغ اختصاص دارد که بی شک دیدن آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

باغ شاهزاده ماهان ( باغ شازده ماهان کرمان )

قیمت بلیط و ساعت بازدید از باغ شازده ماهان کرمان

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۹ : برای بازدید از باغ شازده ماهان همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر می توان اقدام کرد اما در ایام  رسمی تعطیل می باشد. قیمت بلیط ورودی برای بازدیدکنندگان داخلی کمتر از ورودی بازدیدکنندگان خارجی است.
قیمت بلیط: بازدیدکنندگان داخلی: ۵ هزار تومان ؛ بازدیدکنندگان خارجی: ۱۰۰ هزار تومان، در سال ۱۴۰۱
شماره تماس باغ شازده ماهان: ۲۱۰۳ ۳۳۷۷ – ۰۳۴  و ۰۹۱۳۲۴۱۳۱۸۵

آدرس باغ شازده ماهان کرمان :

۳۵ کیلومتری کرمان و ۶ کیلومتری شهر ماهان ( بهترین مسیر از بزرگراه هفت باغ شهر کرمان به طرف شهر ماهان است که در جاده کرمان – بم نیز واقع شده است )

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دید و بازدید و سفر است که شما می‌توانید یک تجربه متفاوت را در این ایام خلق کنید. در سال نو با بوی خوش بهار و طبیعت بکر و زیبا همراه شوید و با سفر به شهرهای زیبای ایران این شادی را با دیگران هم قسمت کنید. عید کجا […]

کاشان شهری تاریخی است و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است . کاشان شهری کویری در دامنه رشته کوه های مرکزی است که از سمت شرق با کویر مرکزی هم‌مرز است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک دارد و بهار و پاییز آن معتدل است.   باغ فین کاشان مطالب مرتبط […]

باغ شازده ماهان به معنای باغ شاهزاده یک باغ ایرانی تاریخی است که در نزدیکی (6 کیلومتری) ماهان در استان کرمان ایران واقع شده است. باغ دارای مساحت 5.5 هکتار با شکل مستطیل و دیواری دور آن است. از یک سازه ورودی و دروازه در انتهای اخر باغ و یک سازه مسکونی دو طبقه در […]

دسته : ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .