رشته دندانسازی، یکی از رشته های گروه علوم تجربی می باشد. علاقه مندان به شغل دندانسازی باید در دانشگاه رشته پروتز دندان را انتخاب کنند. رشته پروتز دندانی در مقاطع تحصیلی کاردانی ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته تدریس می شود.

یک کارشناس رشته تکنسین پروتزهای دندانی ( دندانساز ) می‌تواند با پیروی از دستورالعمل ارسالی توسط دندانپزشک ، اقدام به ساخت ابزارآلات مصنوعی زیر نماید:

الف) پروتزهای مصنوعی به شکل دست دندان برای بیمارانی که تمامی دندان های خود را از دست داده اند.

ب) پروتزهای مصنوعی ثابت و یا متحرک برای بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند.

ج) روکشهای مصنوعی بشکل سرپوش برای بازسازی شکل و کانتور دندان از دست رفته

د) انواع پوسته ها و Veneers چینی و کامپوزیتی برای جبران نارسایی‌های زیبایی و Function بیمار

ه) انواع پلاکهای ارتدنسی که از آنها برای درمان و یا حفاظت دندانهای بیمار استفاده می‌شود.

و) انواع پروتزهای فک و صورت که جایگزین اجزاء از دست رفته فک و صورت بیمار می‌شود.

 

هر دندانپزشک عمومی یا ارتودنتیست برای اینکه دندان مصنوعی یا قالب های ارتودنسی بسازد، باید با یک تکنسین پروتزهای دندانی همکاری کند. در واقع دندانساز با پیروی از دستورالعمل های ارسالی دندانپزشک می تواند، ابزارآلات مصنوعی مختلفی بساز که عبارتند از:

  • پروتزهای مصنوعی به شکل یک دست دندان طبیعی برای بیمارانی که تمامی دندان های خود را از دست داده اند.
  • پروتزهای مصنوعی ثابت و یا متحرک برای بیمارانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند.
  • روکش های مصنوعی که به شکل سرپوش هستند برای بازسازی شکل و کانتور دندان از دست رفته.
  • انواع پوسته ها و Veneers چینی و کامپوزیتی که برای جبران نارسایی هایی زیبایی به کار می روند.
  • انواع پلاک های ارتودنسی که برای درمان و یا حفاظت دندان های بیمار مورد استفاده قرار می گیرند.
  • انواع پروتزهای فک و صورت که جایگزینی برای اجزاء از دست رفته فک و صورت هستند.

البته جدا از این موارد، فارغ التحصیلان رشته دندانسازی می توانند برای خودشان یک لابراتوار دندانسازی مستقل داشته باشند و یا در کلینیک های دندانپزشکی فعالیت کنند. چنانچه شما نیاز به بهترین دندانساز در کرمان دارید می توانید به لابراتور دندانسازی عرب مدائنی در شهر کرمان رجوع کنید .

 

دندان مصنوعی جایگزینی متحرک برای دندان‌های غائب و بافت‌های مجاور آنها است که از رزین آکریلیک و گاهی اوقات ترکیبی از فلزات مختلف ساخته می‌شود. پروتز دندان توانایی گفتار و جویدن را بهبود می‌دهد و عضلات صورت را بهتر نگه می‌دارد. دندان مصنوعی لبخند را زیباتر و صورت را جوان‌تر می‌کند. روش های درمانی جایگزینی برای دندان مصنوعی از جمله ایمپلنت و بریج نیز وجود دارد.چنانچه نیازمند دندان مصنوعی هستید می توانید به دندانسازی عرب مدائنی در کرمان رجوع نمایید که کار ساخت انواع دندان مصنوعی را با بهترین کیفیت و قیمت به صورت نقد و اقساط انجام میدهند .

انواع دندان مصنوعی:

دندان مصنوعی یا پروتز دندان به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شود:

  • پروتزهای ثابت :  مثل دندان طبیعی ثابت هستند و قابل درآوردن و گذاشتن مداوم نیستند.
  • پروتز متحرک در ساعاتی از شبانه روز گذاشته می شود و معمولا شبها از دهان خارج می شود.

دندان مصنوعی چگونه ساخته می شود؟

فرآیند ساخت پروتز مصنوعی چند هفته زمان می برد و نیاز به چند جلسه مراجعه دارد. دندانساز ترمیم را بر اساس دستور دندانپزشک می سازد. به طور کلی مراحل ساخت آن به صورت زیر است:

  • مجموعه ی قالب گیری از فک و دهان و اندازه گیری های مربوط به فک ها و ارتباط آنها و فاصله بین آنها
  • ساخت مدل، الگوی پلاستیکی و یا مومی که دقیقا شکل دندان مصنوعی است که قرار است برایتان ساخته شود. این مدل را چند مرتبه امتحان می کنید و پس از اطمینان از خوب بودن آن، رنگ و شکل آن نیز مشخص می شود. بر اساس این داده ها، پروتز نهایی برایتان ساخته می شود.
  • ساخت دندان مصنوعی
  • تنظیم پروتز در صورت نیاز

دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی کامل زمانی کاربرد دارد که تمام دندان‌های طبیعی از دست رفته باشد. دندان مصنوعی کامل را می‌توان برای فک بالا یا پایین یا هر دو استفاده کرد. دندان مصنوعی کامل برحسب زمان ساخت و زمان قرار دادن در دهان پروتز “راحت” یا ” فوری” نیز نامیده می‌شود. دندان مصنوعی فوری بلافاصله پس از کشیدن دندان‌های باقیمانده در دهان قرار داده می‌شود. برای این کار دندانپزشک باید در جلسه اولیه اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهد و از فک‌ها قالب بگیرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 4

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

پیکاپ ویزا فرایندی جذاب و گاه چالش‌برانگیز است که در آن، شخص متقاضی ویزا، پس از طی مراحل اداری و دریافت تأیید نهایی، برای اخذ برچسب ویزا و نهایی کردن فرآیند، به سفارت یا کنسولگری کشور مقصد مراجعه می‌کند. این سفر، گامی مهم در مسیر تحقق رویاها و اهدافی تلقی می‌شود که فرد برای خود […]

در دنیای پیچیده و دائما در حال تحول معاملات آنلاین، انتخاب بروکری که نه تنها قابل اعتماد، بلکه همچنین سازگار با نیازهای فردی معامله‌گران باشد، بسیار حیاتی است. الیمپ ترید، با سابقه‌ای درخشان از ارائه خدمات معاملاتی در سطح جهانی، یکی از پلتفرم‌هایی است که می‌تواند در این راستا مورد بررسی قرار گیرد. این مقاله […]

ایتالیا، سرزمینی با قدمتی دیرینه، فرهنگ غنی، طبیعتی دل‌انگیز و مردمی خونگرم، همواره یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای ایرانیان بوده است. از گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های رم و فلورانس، تا تماشای غروب آفتاب در ونیز و میلان، سفر به ایتالیا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم خواهد زد. اما پیش از هر چیز، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .