اکبر جوجه برند تجاری یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای ایران است که نامی آشنا نه‌تنها در شمال کشور، بلکه در سراسر ایران محسوب می‌شود. اگرچه این رستوران و غذای ایرانی فعالیت خود را از یک قهوه‌خانه کوچک بین‌راهی در شهرستان گلوگاه مازندران آغاز کرد؛ اما امروزه چندین شعبه در شهرهای مختلف دارد که کیفیت آن‌ها مثال‌زدنی است.

در این نوشته می‌خواهیم مختصری از چگونگی تولد اکبر جوجه برای‌تان بگوییم و بهترین شعب اکبر جوجه شمال را به شما معرفی کنیم. اگر از طرف‌داران این غذای لذیذ هستید، این مقاله را از دست ندهید.

تاریخچه اکبر جوجه

اکبر جوجه چیست و این نام از کجا آمد؟

اگرچه بیشتر ما نام اکبر جوجه را بارها شنیده‌ایم و در سفر به شهرهای مختلف، رستوران‌های این برند معروف را دیده‌ایم، اما کمتر کسی از پشت پرده این غذای ایرانی خبر دارد. در این بخش می‌خواهیم به سال‌ها قبل‌تر، زمانی که اکبر جوجه برای اولین‌بار پا به عرصه وجود گذاشت، برگردیم.

آغاز ماجرای اکبر جوجه حدوداً به سال 1323 برمی‌گردد که علی اکبر کلبادی جوان با اندامی لاغر تصمیم می‌گیرد با همسر کدبانوی خود، خانم صنمبر عظیمی، یک قهوه‌خانه بین‌راهی در گلوگاه راه بیندازد. این زوج جوان مکانی را اجاره می‌کنند و ابتدا در آن تنها با ارائه غذاهای محلی برای وعده صبحانه به استقبال مهمانان می‌روند.

آن‌ها با عرضه پنیر گوسفندی، تخم‌مرغ محلی، املت، چای، کره گوسفندی و مهم‌تر از همه نوعی نان محلی به نام کمبه برای صبحانه از مهمانان پذیرایی می‌کردند. نان محلی صنمبر بانو خیلی زود جای خود را میان مردم بومی و مسافران باز می‌کند و کسب‌وکار این زوج روی روال میفتد.

البته قرارگیری قهوه‌خانه در مسیر مشهد از عوامل دیگر دیده‌شدن آن بود؛ زیرا راننده‌ها و مسافران زیادی میانه ‌راه برای استراحت و خوردن صبحانه در آنجا توقف می‌کردند. همچنین پرسنل پاسگاه چشمه بلبل نیز از مشتریان ثابت نان خوش‌طعم کمبه بودند و مهمان همیشگی این قهوه‌خانه محسوب می‌شدند.

خلاصه کاروبار این زوج جوان رفته‌رفته رونق بیشتری پیدا می‌کند تا این‌که پخت چلو تخم‌مرغ و چلو جوجه نیز به غذاهای قهوه‌خانه اضافه می‌شود. کیفیت بسیار خوب چلو جوجه و قیمت مناسب آن سبب می‌شود که این غذای لاکچریِ آن زمان، حسابی معروف شود. چلو جوجه در آن زمان بیشتر توسط راننده‌های کامیون و اتوبوس‌ها سفارش داده می‌شد و برای شوفرها و اقشار کم‌درآمد غذای دیگری طبخ می‌شد که آن هم عطروطعم فوق‌العاده‌ای داشت.

زمستان‌ها که علی اکبر کلبادی در تهیه جوجه و مرغ کافی به مشکل می‌خورد، به‌اجبار کبک را جایگزین جوجه می‌کرد. صنمبر خانم نیز با دست‌پخت بی‌نظیر خود رنگ‌ولعاب خاصی به غذا می‌داد و با پخت رب انار محلی و فروش آن‌ها به مشتریان کسادی کسب‌وکار را جبران می‌کرد. جالب است بدانید حاج علی اکبر خودش هم نیز دست‌پخت بسیار خوبی داشت و اکبر جوجه حاصل همکاری این دو عزیز در کنار هم است.

پس از مدتی چلو جوجه ارج‌وقرب خاصی میان مهمانان پیدا کرد و بسیاری از مسافران لقب اکبر جوجه را به این غذا دادند. برخی دلیل این نام‌گذاری را ترکیب نام مش علی اکبر و جوجه چرب‌وچیلی او می‌دانند و برخی نیز آن را به هیکل این جوان نحیف نسبت می‌دهند.

اولین رستوران اکبر جوجه

اولین رستوران اکبر جوجه کجا افتتاح شد؟

اگرچه نخستین‌بار اکبر جوجه در یک قهوه‌خانه اجاره‌ای طبخ شد و بر سر زبان‌ها افتاد، اما داستان این غذا همین‌جا تمام نشد. مدتی بعد که کسب‌وکار آقا و خانم کلبادی رونق گرفت، جاده جدید گلوگاه احداث شد. ازاین‌رو این زوج نیز تصمیم گرفتند در سال 1342 از گلوگاه به مکان دیگری در جاده شوسه نقل‌مکان کنند. این جاده مسیر ارتباطی استان مازندران و گلستان است و افراد زیادی همه‌روزه در آن رفت‌وآمد دارند.

نقل‌مکان به جای جدید با خود چندین مشتری جدید نیز به‌همراه آورد و طبخ اکبر جوجه ناگهان از روزی 20 پرس به 2000 پرس رسید. در این زمان به‌دلیل شلوغی رستوران و جهت رفاه حال مشتریان خانواده کلبادی تصمیم می‌گیرند منزل خود را نیز به سالن غذاخوری تبدیل کنند و هم‌زمان برای ساخت یک رستوران بزرگ اقدام کنند.

ساخت اولین رستوران اکبر جوجه حدود 40 شبانه‌روز طول کشید. در این زمان اگرچه حاج علی اکبر در بستر بیماری بود، اما برادران او و صنمبر خانم اداره و مدیریت ساخت رستوران را به عهده گرفتند و اجازه نداند چراغ اکبر جوجه خاموش شود. پس از راه‌اندازی رستوران، یک باغ بزرگ نیز در کنار آن برای پرورش و ذبح جوجه‌ها راه‌اندازی شد تا مشکل تأمین جوجه حل شود.

در سال 1364 برند تجاری اکبر جوجه توسط فرزند ارشد خانواده، حمیدرضا کلبادی به ثبت رسید و سال 1370 اکبر جوجه ساری توسط ایشان تأسیس شد. سپس شعبه دوم اکبر جوجه توسط سیروس کلبادی، فرزند دیگر حاج علی اکبر در شهر گرگان راه‌اندازی شد و این روند ادامه پیدا کرد؛ به‌طوری‌که اکبر جوجه برادران کلبادی امروزه شعب زیادی در شهرهای شمالی و سایر مناطق ایران دارد.

شعب اصلی اکبر جوجه کدام‌اند؟

با معروف شدن اکبر جوجه، رستوران‌ها و شعب تقلبی زیادی با این نام آغاز به کار کردند که شکایت برادران کلبادی را به‌همراه داشت. ازآنجاکه طبخ اکبر جوجه و عطروطعم آن در شعب اصلی با سایر شعب متفاوت است و شبیه آن را نمی‌توان در جای دیگر پیدا کرد، شناخت شعب معتبر این برند اهمیت زیادی دارد.

شعب اکبر جوجه سه مشخصه عینی دارند که به شما کمک می‌کنند تا شعب اصلی را از شعبه‌های تقلبی تشخیص دهید. این سه مشخصه را در زیر برای شما آورده‌ایم.

  • لوگوی جوجه طلایی‌رنگ که از میانه آن به دو طرف دو خوشه قرار گرفته است.
  • علامت اختصاری H∙A∙J که بر سر در رستوران‌ها قابل‌مشاهده است.
  • تصویر بزرگی از حاج علی اکبر کلبادی که در شعب اصلی دیده می‌شود.

بهترین شعب اکبر جوجه

بهترین شعبه اکبر جوجه در شمال

در شعب اکبر جوجه این غذا به روش سنتی کلبادی طبخ می‌شود و عطروطعم آن یک سر و گردن از رستوران‌های دیگر بالاتر است. بهترین شعبه اکبر جوجه در شمال در استان‌های مازندران و گلستان قرار دارند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • اکبر جوجه شعبه مرکزی گلوگاه
  • اکبر جوجه شعبه ساری
  • اکبر جوجه شعبه قائم‌شهر
  • اکبر جوجه شعبه گرگان
  • اکبر جوجه شعبه فریدون‌کنار
  • اکبر جوجه شعبه بابل
  • اکبر جوجه شعبه کلاردشت
  • اکبر جوجه شعبه نوشهر
  • و…

در شعب اصلی و معتبر اکبر جوجه، روش خاصی برای طبخ آن وجود دارد که در نهایت منجر به بافتی نرم، طعمی به‌یادماندنی و عطری دل‌پذیر می‌شود. این غذای چرب با رب انار سرو می‌شود تا تعادلی در طعم آن ایجاد شود و هضمش راحت‌تر شود. با مراجعه به صفحه شعب اکبر جوجه می توانید از آخرین اخبار شعبات اصلی و مرکزی اکبر جوجه با خبر باشید و با اطمینان کامل از خدماتشان استفاده نمایید.

توجه کنید که برای طبخ اکبر جوجه معمولاً از جوجه‌های جوان استفاده می‌شود که وزن‌شان بین 1 تا 1200 کیلوگرم باشد. این جوجه‌ها با پوست ابتدا مدتی در آب‌جوش جوشانده می‌شوند و سپس در روغن و کره فراوان سرخ می‌شوند تا کاملاً طلایی‌رنگ شوند.

سخن پایانی

اکبر جوجه نام یکی از غذاهای ایرانی و رستوران‌های زنجیره‌ای در کشور است که برند تجاری آن در سال 1364 به ثبت رسیده است. این غذا ترکیبی از جوجه‌های کم‌وزن پخته‌شده و طلایی‌رنگ با طعمی بهشتی و بافتی نرم به‌همراه برنج خوش‌عطر زعفرانی و چاشنی رب انار است که حتی فکر کردن به آن اشتهایتان را باز می‌کند.

فراموش نکنید که اگر قصد امتحان‌کردن این غذای لذیذ و خوشمزه را دارید آن را در شعب اصلی اکبر جوجه نوش جان کنید. بهترین اکبر جوجه شمال در استان‌های مازندران و گلستان قرار دارد که کیفیت آن هر سلیقه و ذائقه‌ای را راضی می‌کند. برای اطلاع از اخبار و شعب اصلی اکبر جوجه به سایت رسمی و مرکزی آن به نشانی https://akbarjoje.com مراجعه نمایید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!