مطلبی بسیار زیبا در سایت پارسی زی در مورد جاذبه های معروف یزد درج شده. آن را در اینجا برای شما آورده ایم.

یزد یکی از بهترین شهرهای ایران برای برنامه ریزی تورهای داخلی است. هر سال تعداد خیلی زیادی مسافر از سراسر ایران و جهان به این شهر سفر می کنند که جاهای دیدنی یزد

https://faragasht.com/جاهای-دیدنی-یزد/

رو از نزدیک ببینند. یعنی چیزی فراتر از عکس ها و فیلم ها.

یزد در ذهن خیلی از مردم شهری کویری است. اما باید بدانید که به هیچ وجه این تصور درست نمی باشد. یزد در خیلی از نقاط شهرش با صفا و سرسبز است. فقط بخشی از آن کویری است که جاذبه ای شده به اسم تور کویر یزد.

کویر این مکان فانوس ‌های بی ‌بدیل الهی در دل شب است که از پس ابرها رخ می ‌نماید و آدمی شیفتۀ آرامش را از هر سوی نه ‌تنها ایران بلکه جهان به سمت ‌و سوی خود می ‌خواند.

تا در فضای پاک آب ‌و هوایش نفسی به عمق تمام‌ روزهایی که در دود محبوس بوده است بکشد و خود را رهاشده از دام ریا و تزویر دنیا و به دامن سادگی کویر افتاده ببیند. مقایسه نماید که چقدر از خودش دورمانده و تا رسیدن به مقصود وجودی ‌اش چقدر فاصله دارد.

تور یزد

دیدار از شهر زیبای یزد

در این هنگام یزد در صندوقچۀ جواهرات کویر خوش خودنمایی می ‌کند و مکان ‌های دیدنی یزد یاد آور تاریخی باشکوه که هرگز طعم ذلت را نچشیده و حاکمان هرگز جرئت جسارت به ساحت مقدسش را نیافته‌اند. خواهی یافت که صبورانه این درس پایداری را به فرزندان خود نیز می ‌آموزد تا آن‌ ها افتخار کسب کرده و مانا و همیشگی بمانند.

آتشکده ورهرام، باغ دولت ‌آباد، زندان اسکندر، آب‌ انبار، شش بادگیری، خانه لاری‌ ها، نارنج قلعه، خانه های تاریخی یزد و… فقط قسمتی از کلی عظیم است.  می ‌تواند آدمی را به گذشته دوخته و با سیری در زوایای پنهانی این اماکن به رنج نهفته و صدای گرفته ظلم‌ هایی که بر آن از سوی حاکمان جور روا گشته پی برد و گاه صدای آرام پای اسلام را در گوشه و کنار آن شنید. مردمان را از زیر سلطه ظالمان رهانده و راه صحیح زندگی را در قالبی فراتر ازآن چه ادراک آدمی بوده بر سر راهش گذاشته است.

اگر قصد دارید یک شهر را برای سفر امسال خود انتخاب نمایید مطمئن باشید شهر یزد بهترین انتخاب تور مسافرتی شما برای رسیدن به شهری پر از مکان ‌های ترسناک، رؤیایی، تاریخی، مرموز و هر آن چه شما دوست دارید در یک سفر آن را تجربه نمایید است. پس با خیال راحت با فارا گشت تماس گرفته و از زمان حرکت، مدت اقامت، ویژگی ‌های هتل‌ های یزد، قیمت پروازهای مختلف آگاهی به دست آورده و سفری به هر آنچه زیبایی است را انجام دهید.

 

میدان امیر چخماق یزد

اگرچه خود یزد کلکسیونی از مکان ‌های تاریخی است اما هرکدام از این مکان‌ ها را می ‌توان به چند بخش مختلف تقسیم نمود و هر یک را به ‌صورت جداگانه بررسی کرد. در شگفتی هر یک خیره ماند و به فهم و درایت مردمان آن زمان هزار آفرین گفت.

گذر از میدان امیر چخماق یزد کار دشواری نیست و به علت این ‌که میدان معروف شهر است به‌ محض ورود به شهر یزد، چهرۀ زیبایش را می ‌توان در هزار ناز و نیاز یافت و بر این همه اراده بشر با دست‌ های خالی آن زمان غبطه خورد. این نماد شهر یزد سرافراز بعد از گذشت زمان ‌های بسیار، هنوز گویی نفس جوانی در کالبدش جریان دارد. می توان دید و مدهوش و حیرانش شد.

اگر بخواهید تمامی زوایای میدان امیر چخماق را خوب بشناسید و جایی را از قلم نیاندازید بهتر است آن را به چند بخش مختلف تقسیم نموده و هر یک را به‌ صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید. بدین گونه بر ساحت قدسی ‌اش جسارتی روا نشده و به همه جنبه‌های وجودی‌ اش پرداخته ‌شده است.

مسجد امیر چخماق:

در بزرگی و عظمت این مسجد شکی نیست و همپا و هم رزمی برای آن جزء مسجد جامع یزد یافت نمی ‌شود. انواع مختلف کاشی ‌کاری و کتیبه‌ها بر رونق این مسجد قرن 8 هجری افزوده است.

بازار حاجی قنبر:

اگر از مردمان شهر یزد سراغ بازار این شهر را بگیرید کمتر کسی است که بازار حاجی قنبر را نشان ندهد و امتداد آن را با طول و بزرگی یزد برابر ندانند.

آب ‌انبار امیر چخماق:

آب ‌انبارها نمادهای تاریخی هستند که نشان از احترام فوق‌ العادۀ مردم زمان گذشته به طبیعت و عناصر چهارگانۀ آن مانند آب، باد، آتش، خاک دارد که آب در آن‌ ها سرآمد زندگی و حیات بوده است.

تکیه امیر چخماق:

تکیه‌ ها از دیر باز ملجأ و مکان‌هایی برای عزاداری ‌های عمومی بوده است که با فضای خوبی که در اختیار عزاداران قرار می ‌داده آن‌ ها را در یک مکان دورهم جمع می ‌نموده است.

تور یزد

چک ‌چک

هنگامی ‌که به ‌سختی از کوه‌های سنگی بالا می ‌روید تا کم ‌کم خود را برای تحولی بزرگ آماده نمایید این سختی کوه است که از همان ابتدا سختی راهی را که برگزیده‌اید در گوشتان نجوا می ‌کند. تا اگر طالب گذر از پله‌ های عرفان هستید خود را برای این دشواری مطبوع آماده کرده و اگر تاب مقاومت ندارید از همین ‌جا بازگردید.

اگرچه که گویی این نقطه از زمین که به آخرین مرحله عروج عرفان نزدیک است و به عبادتگاه و زیارتگاه چک ‌چک در یزد معروف گشته است، جایگاه مقربان و آزمون داده شدگان می ‌باشد. اما برای کسانی هم که طالب شروع و نزدیکی پس از سال ‌ها جدایی هستند مکان دنج و آرامی است.

هنگامی ‌که قدم در آن می ‌گذارید چک ‌چک قطرات آب نوای آهنگین عبادت را می‌ سرایند تا تو راحت ‌تر در این خلوت عاشقانه لب به سخن گشوده و مرزهای نامحدود را در کمتر زمان ممکن سپری نمای و با رهایی از دنیای مادی نغمۀ عاشقی ازسرگیری.

چک‌ چک افسانه‌ ها با خود دارد ولی آنچه از همه مشخص ‌تر و بارزتر رخ می ‌نماید عبادتگاهی است که از گذشتگان به ارث رسیده و زرتشتیان ساکنان و برپا کنندگان اصلی آن محسوب می ‌شوند. در این سال‌ ها با جان و دل از آن مراقبت نمود و چنین سرزنده و شاداب آن را حفظ کرده‌اند. به‌ گونه‌ای که کمتر در چهرۀ دلربایش خللی خواهی یافت و عظمت و شکوه را از پس قرون  با صلابت به نمایش می ‌گذارد و دل‌ سنگی‌اش نمادی از استقامت است نه سختی و شدت آن.

به‌ گونه‌ای که وقتی در آن قرار می ‌گیرید روح لطیف عبادت که سال ‌ها است در آن جاری است را به عینه مشاهده خواهید نمود.

زیارتگاه چک ‌چک یا همان چک چکو به همان قداست هر مکان عبادی دیگر میزبان شما خواهد شد. اگر برای گشت ‌و گذار شهر یزد را انتخاب نموده باشید و سری به شهرستان اردکان زده و در دل کوه‌ های آن به دنبال چک‌ چک بگردید. البته پای سفرتان را با خود آورده و برای گذر از مسیرهای سخت طاقت داشته و رنجور نگردید به مکانی خواهید رسید که رنج را هموار نموده و شما را غرق حس ناب عبادت خواهد نمود.  نقش ‌های دیواری ‌اش در کنار کف ‌پوش‌های سنگی سفیدش و قطره‌های بی ‌دریغ آب و بوی عود، چوب و شمع نیمه ‌سوخته و نگهبانانی همیشه مراقب و دل ‌نگران کاملاً شما را غافل ‌گیر خواهد نمود. رازی که نیک بانو فرزند یزدگرد ایرانی با خود پنهان کرده است.

چاه آب معروف آن و نقش سرباز هخامنشی بر روی درب ورودی محال است شما را به یاد تاریخ پر افتخار گذشته ایران نیندازد.

 

برنامه ریزی تور یزد و بازدید از جاهای دیدنی

شهر یزد فراتر از اسم ها ذکر شده است. این شهر پر از جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی است که حداقل باید 3 یا 4 روز را در برنامه سفر خود بگنجانید تا از تمام دیدنی ها به قدر کافی لذت ببرید.

سفر به یزد با هواپیما، قطار و اتوبوس امکان پذیر است. یعنی تورهای هوایی و زمینی آن از هر شهری که زندگی می کنی قابل اجرا هستند. همچون از تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، رشت و سنندج.

برای این که با آرامش و اطمینان به این شهر سفر کنید و برنامه گشت از جاهای دیدنی یزد همراه با حرفه ای ترین لیدر داشته باشید و قیمت ارزانی را تجربه کنید وب سایت مجری مستقیم تور یزد آژانس فارا گشت کورش کبیر faragasht.com می تواند تمام خواسته های شما را بابت تجربه بهترین سفر اجرا کند.

شما را در دل شهر یزد و دیدنی‌ هایش با خاطرات به یادمانی رها نخواهد کرد. بنابرااین تا می ‌توانید تحفه برگیرید و کولۀ خود را لبریز نمایید تا بعد از بازگشت حسرت نخورده و شیرینی این سفر هیجان انگیز از میدان امیر چخماق و چک چک تا مدت‌ ها در کام دلتان باقی بماند.

منبع اولین انتشار:

parsizi.ir

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

ایتالیا، سرزمینی با قدمتی دیرینه، فرهنگ غنی، طبیعتی دل‌انگیز و مردمی خونگرم، همواره یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای ایرانیان بوده است. از گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های رم و فلورانس، تا تماشای غروب آفتاب در ونیز و میلان، سفر به ایتالیا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم خواهد زد. اما پیش از هر چیز، […]

دبی، نگین خاورمیانه، با جاذبه های بی نظیر، اقتصاد پویا و فرصت های بی شمار، به مقصدی ایده آل برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. نحوه کسب اقامت سرمایه گذاری در دبی، دریچه ای به سوی تجاربی منحصر به فرد و زندگی لاکچری در این شهر پر زرق و برق است. در این جا، به […]

در زمینه ساخت و ساز، هرچند که طراحی و اجرای نما از جوانب ظاهری و جذابیت ساختمان تاثیر زیادی دارد، اما مسئله‌ای که همواره در ذهن سازندگان حاکم است، هزینه‌های مرتبط با این فرآیند است. افزایش بهای مصالح و نیروی کار، به تدریج موجب افزایش کل هزینه‌های پروژه می‌شود. در این شرایط، ارائه راهکارهای مناسب […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .