یکی از سوالاتی که احتمالاً برای شما هم پیش آمده این است که برای سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟ در این مطلب، به این سوال مهم که می‌تواند بسیاری از چالش‌های ارزی شما در سفرتان را حل‌و‌فصل کند پاسخ خواهیم داد. البته، شما قرار نیست دردسرهای خرید حضوری دلار و ریسک بالای حمل دلار فیزیکی را را به جان بخرید! در بخش‌های بعدی این مقاله، خواهیم گفت که تتر انتخاب حتی بسیار بهتری نسبت دلار هم هست و می‌توانید با فروش تتر در استانبول یا خرید کردن با تتر در ترکیه، بخش زیادی از نیازهای خود را به‌راحتی تأمین کنید.

با ما همراه باشید تا در کنار بررسی دلایل برتری دلار به لیر در سفر به ترکیه، در مورد خرید‌و‌فروش تتر و استفاده از آن در مسافرت‌ها نیز صحبت کنیم.

برای سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

اگر بخواهیم در یک کلام به این سوال پاسخ دهیم که «برای سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟» باید بگوییم که دلار انتخاب بهتری است.

دلار ببریم ترکیه یا لیر

در بسیاری از موارد، دلار می‌تواند جایگزین بسیار بهتری نسبت به لیر، ارز خودِ کشور ترکیه به‌ویژه برای مسافران و گردشگر‌ها باشد. البته استثناهایی هم وجود دارد که در ادامه، در کنار بررسی دلایل انتخاب دلار به آن‌ها هم خواهیم پرداخت. در این بخش، تعدادی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده‌اند توصیه کنیم به‌جای لیر دلار به ترکیه ببرید را لیست کرده‌ایم:

تورم بالای ترکیه

ترکیه جزو کشورهایی است که مانند ایران تورم بالایی – بالاتر از ۱۲ درصد – دارد. با این حساب، در صورتی که فاصله خرید لیر با خرج‌کردن یا فروش آن زیاد شود، احتمال این‌که به‌خاطر تورم بخشی از ارزش دارایی‌تان را از دست بدهید و برنامه ریزی سفرتان به مشکل بخورد زیاد است.

این در حالی است که در صورت خرید دلار، ممکن است تا زمان خرج‌کردن آن در ترکیه به‌خاطر نوسانات شدید دلار در این کشور و شکاف قیمتی آن با لیر، حتی سود هم کرده باشید!

اختلاف قیمت بین خرید و فروش

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد خرید‌و‌فروش هر ارزی وجود دارد، عرضه و تقاضا برای آن است. دلار پرتقاضاترین ارز خارجی در ایران است که به جرأت توسط همه صرافی‌ها عرضه می‌شود. این باعث می‌شود تا اختلاف قیمتی موجود بین خرید و فروش دلار در صرافی‌های مختلف، خیلی زیاد نباشد. اگر سری به میدان فردوسی زده باشید متوجه می‌شوید که این اختلاف قیمتی نهایتاً چیزی در حدود یک تا ۲ درصد است.

این در حالی است که لیر ترکیه معمولاً همیشه با ۵ الی ۱۰ درصد اختلاف بین خرید و فروش عرضه می‌شود که می‌تواند در صورت بالا‌بودن مبلغ مورد‌نظر شما، رقم قابل توجهی شود.

نرخ تبدیل ارز

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید مد نظر داشته باشید، نرخ تبدیل ارزهای دلار و لیر ترکیه به‌هم است. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر دلار داشته باشید و به هر دلیلی بخواهید – در ساعات اداری روزهای کاری ترکیه در صرافی‌ها یا بانک‌ها – به لیر تبدیل کنید، نرخ تبدیل ارز به نفع شما خواهد بود.

این در حالی است که در صورت نیاز به تبدیل لیر به دلار در ترکیه، به احتمال زیاد نرخ تبدیل ارز به ضررتان خواهد بود و مقداری از دارایی‌تان دود می‌شود.

کاربردی بودن دلار

در صورتی که برای مسافرت و موقتاً به ترکیه سفر می‌کنید، به احتمال زیاد دلار بیشتر به کارتان خواهد آمد تا لیر! اگرچه برای زندگی در ترکیه لازم است برای امور روزمره‌تان از ارز خودِ این کشور استفاده کنید، اما اغلب در فرودگاه‌ها، هتل‌ها، مراکز گردشگری و تفریحی، عمده‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و مخصوصاً برندها، دلار بیشتر از لیر کاربرد دارد.

حتی ممکن است در برخی از هتل‌های بین‌المللی، سفارت‌خانه‌ها یا فروشگاه‌هایی که جزو برندهای جهانی هستند، اصلاً قادر به استفاده از لیر نباشید و فقط دلار بخواهند. با این اوصاف، بهتر است با خودتان دلار ببرید.

مشکل باقیمانده ارز

یکی از موارد دیگری که لازم است مد نظر داشته باشید، مسأله باقی‌ماندن بخشی از ارزهایی است که با خود به ترکیه برده‌اید. اگر دلار برده باشید، چه بخواهید بعد از مسافرت آن را به ریال تبدیل کنید و چه به همان صورت دلاری نگه دارید، سود خواهید کرد. تبدیل دلار به ریال در ایران، بعد از مدت زمان مشخص، حتی اگر سود هم نکند به احتمال زیاد ضرر هم نخواهد کرد (با توجه به تورم کشور). اگر هم بخواهید دلارهایتان را نگه دارید، به‌نوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

اما در مورد لیر این‌طور نیست. نگه داشتن لیر عملاً سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید و ارزشی ندارد؛ در صورت تبدیل آن به ریال هم احتمالاً به دلیل نوسانات قیمت این ارز در ایران و اختلاف قیمتی بالای خرید و فروشش، ضرر خواهید کرد.

ارزش دو ارز

این نکته را هم در نظر داشته باشید که شما اگر بخواهید به ازای صد دلار، دلار کاغذی با خودتان حمل کنید، کافی است فقط یک ۱۰۰ دلاری خوش‌رنگ در جیب یا کیف‌تان بگذارید. این در حالی است که در صورتی که همین رقم را در قالب لیر بخواهید حمل‌ کنید، هفت برابر اسکناس بیشتری خواهید داشت.

این موضوع می‌تواند در رقم‌های بالاتر کمی مسأله‌ساز شود و ضمن دردسرهای حمل‌و‌نقل، از نظر گم‌شدن وجه یا سرقت هم ریسک بالایی را متوجه شما کند.

البته، قرار هم نیست که دلارهای خود را هم به همان صورت سنتی و در قالب دلار کاغذی و فیزیکی ببرید. شما می‌توانید برای راحتی بیشتر، به‌جای دلار کاغذی با خود تتر به ترکیه ببرید. در ادامه، در‌مورد مزیت‌های استفاده از تتر به‌جای دلار کاغذی هم صحبت می‌کنیم و نحوه خرید‌و‌فروش آن در ایران و ترکیه را بیشتر توضیح می‌دهیم.

برای سفر به ترکیه تتر بریم نه دلار و لیر!

تا این بخش از مقاله، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به‌جای لیر، در سفرهای خود به ترکیه از دلار استفاده کنیم. اما دردسرهای دلار کاغذی باعث می‌شود تا یک توصیه بهتر برای شما داشته باشیم؛ استفاده از تتر برای مسافرت‌های خارجی از جمله ترکیه.

دلار ببریم ترکیه یا لیر

چند دلیل مهم نیز برای این توصیه داریم:

  • تتر دردسرهای جابه‌جایی دلار کاغذی را ندارد و به‌راحتی در ارقام کلان در یک کیف پول ارز دیجیتال جا می‌شود
  • احتمال گم‌شدن یا سرقت تتر وجود ندارد، درحالی‌که به‌ویژه در استانبول باید خیلی مراقب دلارهای خود باشید
  • حتی در صورت گم‌شدن یا سرقت کیف پول (موبایلی یا سخت‌افزاری) خیلی سریع می‌توانید تترها را بازیابی کنید

اگر هم نگران فروش تتر در استانبول هستید یا فکر می‌کنید که خرید کردن با تتر در ترکیه چگونه خواهد بود، اصلاً جای نگرانی نیست. خوشبختانه در کنار این‌که بسیاری از فروشگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز تفریحی و توریستی ترکیه پذیرای تتر هستند، شما به‌راحتی قادر به فروش تتر در استانبول نیز خواهید بود.

تقریباً همه بانک‌ها و صرافی‌های این شهر آماده‌اند تا تترهای شما را در کمترین زمان ممکن به دلار یا لیر تبدیل کنند. با این حال، چند راه فروش تتر در استانبول یا تبدیل آن به لیر را معرفی می‌کنیم:

صرافی‌های ارز دیجیتال بین‌المللی

در حال حاضر بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر دنیا مثل بایننس (Binance)‌، کوین بیس (Coinbase)، کراکن (Kraken)، بیت فینکس (Bitfinex) و غیره ارز لیر را نیز به لیست ارزهای فیات خود اضافه کرده‌اند و شما به‌راحتی می‌توانید در آن‌ها توکن‌های تتر خود را به لیر تبدیل کنید.

صرافی‌های محلی

بسیاری از صرافی‌های محلی ترکیه، به‌ویژه در شهری مثل استانبول آماده‌اند تا تترهای شما را به لیر تبدیل کنند. شما می‌توانید سراغ صرافی‌هایی مثل بی‌تی‌سی تراک (BTCTurk)، پاریبو (Paribu)، کوینیم (Koinim) یا کوینترال (Cointral) رفته و تترهای خود را به لیر تبدیل کنید.

خرید تتر در ایران برای سفر به ترکیه

اما سوال آخری که احتمالاً مطرح می‌شود این است که بسیار خوب؛ ما تصمیم گرفتیم به‌جای لیر از تتر در سفرمان به ترکیه استفاده کنیم ولی از کجا تتر بخریم که امن‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد؟

برای خرید ارزهای دیجیتال در ایران، شما دو نوع صرافی در اختیار دارید:

  • صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی
  • صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی

از آن‌جا که اغلب صرافی‌های خارجی به دلیل تحریم خارج از دسترس ایرانی‌ها هستند و مهم‌تر از آن، قابلیت واریز و برداشت ریالی ندارند، بهترین گزینه همین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی خواهند بود. کافی است یک صرافی ایرانی امن و معتبر مثل صرافی همتاپی را انتخاب کرده، به‌صورت تومانی با کم‌ترین کارمزد از آن تتر خریداری کرده و به کیف پول خود انتقال دهید، و سفری خوش و بدون‌دغدغه را در ترکیه تجربه کنید.

مراحلی که برای خرید تتر در صرافی همتاپی باید طی کنید به شرح زیر هستند:

  • وارد وب‌سایت صرافی همتاپی شوید
  • فرم مربوط را پر کرده و در آن ثبت‌نام کنید
  • پس از ایجاد حساب کاربری و تأیید شماره موبایل، احراز هویت کنید (کمتر از پنج دقیقه)
  • اطلاعات کارت بانکی خود را وارد سیستم کنید
  • حساب تومانی خود در صرافی را شارژ کنید
  • از طریق پنل خرید‌و‌فروش آسان تتر (USDT) بخرید

و در نهایت تترهای خریداری‌شده را به هر کیف پولی که سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری قرار است با خود داشته باشید انتقال دهید. البته، قابلیت استفاده از بازار معاملاتی همتاپی برای خرید تتر نیز فراهم شده است، اما خرید مستقیم از پنل خرید‌و‌فروش آسان این صرافی بدون کارمزد خواهد بود.

چند نکته مهم در‌خصوص فروش تتر در استانبول

حال که قرار شد برای سفر به ترکیه به‌جای لیر از تتر استفاده کنید، چند نکته بسیار مهم را که لازم است در مورد فروش تتر در استانبول یا خرید کردن با تتر در ترکیه مد نظر داشته باشید را نیز عنوان می‌کنیم:

  • سعی کنید تترهای خود را خورد‌خورد به لیر تبدیل کنید و یک‌باره در ازای همه آن‌ها لیر کاغذی تهیه نکنید
  • سعی کنید تبدیل ارزهای خود را در ساعات اداری روزهای کاری (دوشنبه تا جمعه از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر) انجام دهید
  • سعی کنید برای تبدیل ارز از صرافی‌ها و بانک‌ها استفاده کنید و در فرودگاه، مراکز خرید یا هتل‌ها تا مجبور نشده‌اید این‌کار را انجام ندهید. نرخ تبدیل ارز در این قبل مراکز معمولاً بدتر از صرافی‌هاست و ضرر می‌کنید
  • معمولاً صرافی‌های مناطق توریستی و شهرهای بزرگ، نرخ‌های اصولی‌تر و منصفانه‌تری نسبت به شهرهای کوچک‌تر دارند. در صورتی که قصد رفتن به شهرهای دیگر و خصوصاً حاشیه‌ای را دارید، سعی کنید در همان استانبول وجه مورد‌نیاز خود را تبدیل کنید
  • قبل از تبدیل ارز، نرخ اختلاف خرید و فروش آن را روی تابلوی صرافی بررسی کنید (معمولاً نرخ اختلاف خرید و فروش در صرافی‌های معتبر و منصف پایین‌تر از ۲ درصد است)
  • صرافی‌هایی را برای این‌کار انتخاب کنید که مجاز هستند و روی تابلوی آن‌ها عبارت «DÖVIZ» نوشته شده است
  • در صورتی که مقدار زیادی پول نقد تبدیل کرده‌اید، همه آن را با خود حمل نکنید و حتماً بخشی از آن را در جعبه امانات هتل قرار دهید تا ریسک گم‌شدن و سرقتش را کاهش دهید

در نهایت هم اگر مقدار دلار یا تتری که از ایران خریداری کرده و به ترکیه برده‌اید کافی نبود، باز هم جای نگرانی نیست. اگرچه خرید دلار با ریال در ترکیه کمی چالش‌برانگیز خواهد بود، اما به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی‌های آنلاین باز هم به‌صورت ریالی و تومانی تتر خریداری کرده و به گشت‌و‌گذار خود ادامه دهید.

جمع‌بندی

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید و سوالی که برایتان مطرح شده این است که «برای سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟» ما در این مقاله با ذکر چند دلیل مهم پاسخ این سوال را مطرح کرده‌ایم؛ دلار.

به دلایل مختلفی که در متن مقاله اشاره شده، بهتر است برای سفرهای خود به ترکیه، به جای ارز بومیِ این کشور از دلار استفاده کنید. اما یک جایگزین بهتر هم برای دلار کاغذی وجود دارد؛ تتر. ارز دیجیتالی که به‌راحتی از داخل ایران بدون هیچ دردسری به صورت تومانی و کاملاً آنلاین خریداری می‌شود، به دلیل انتقال به کیف پول (نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری) امنیت بسیار بالایی دارد و فروش آن در ترکیه یا خرید کردن با آن هم خیلی راحت است.

در بخش‌های انتهایی مقاله، در مورد نحوه فروش تتر در استانبول، خرید کردن با تتر در ترکیه و همین‌طور نحوه خرید تتر در ایران نیز صحبت کرده و نکاتی را در مورد استفاده از این ارز در طول مسافرت به ترکیه عنوان کرده‌ایم که می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

سوالات متداول

1. برای سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

اگر بخواهیم یک پاسخ کوتاه و کلی به این سوال بدهیم، باید بگوییم که دلار! البته، یک‌سری استثناها هم وجود دارند اما در حالت کلی، از بسیاری جهات – که در متن مقاله پرداخته شده – دلار برای سفر به ترکیه بهتر از لیر است.

2. آیا فروش تتر در استانبول ممکن است؟

بله؛ شما به راحتی می‌توانید از طریق صرافی‌های آنلاین معتبر، صرافی‌های محلی یا حتی برخی از بانک‌های ترکیه، تترهای خود را به دلار کاغذی یا لیر تبدیل کنید.

3. آیا خرید با تتر در ترکیه ممکن است؟

بله؛ در بسیاری از فروشگاه‌های معتبر، هتل‌ها یا مراکز تفریحی و توریستی، با استفاده از تترهای خود نیز می‌‌توانید خرید انجام دهید. با این حال، در صورت نیاز، تبدیل تتر به دلار کاغذی یا لیر هم چندان مشکل نیست و با کارمزد پایین و سریع انجام می‌شود.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!