عمل جراحی توموز مغزی یه واژه برای توصیف و توضیح طیف وسیعی از اقدامات است که توسط جراحان مغز واعصاب برای ترمیم آسیب های ساختاری مغز و اعصاب به کار می روند. عمل تومور مغزی شیوه ای بسیار رایج برای در درمان طیف وسیعی از تومورهای مغزی است. امروزه عمل جراحی تومور مغز در غالب مواردی که علایم و عوارض زیادی برای بیماران تولید می کنند، اجتناب ناپذیر است.

دلایل زیادی می توانند منجر به بروز مشکلات ساختاری در مغز و اعصاب شوند که شامل مواردی همچون آسیب های تروماتیک مغزی،  ضربه مغزی، تصادفات، بیماری های مادرزادی و یا ژنتیک، انواع سکته های مغزی، و نیز تومورهای مغزی هستند. به گفته دکتر محمد صمدیان جراح برتر مغز و اعصاب تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران واقع در ساختمان آریا امروزه دلیل اصلی بسیاری از جراحی های مغز، درمان تومورهای مغزی است.

تومور مغزی شامل یک توده یا رشد غیر عادی بخشی از سلول ها درون مغز شما هستند. تومور مغزی می تواند در هر نقطه از مغز شما ایجاد شده و بسته به نوع، محل تشکیل، اندازه و گرید آن تاثیرات منفی بر زندگی فرد وارد آورد. انواع مختلفی از تومورهای مغزی در طیفی از خوش خیم تا بدخیم، از غیر سرطانی تا سرطانی و اولیه تا ثانویه وجود دارند. به گفته دکتر محمد صمدیان برترین استاد جراحی مغز و اعصاب تهران سرعت رشد تومورهای مغزی تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند. نکته مهم تشخیص سریع و به موقع تومور مغزی توسط جراح مغز و اعصاب و درمان درست و اصولی آن با جراحی است. نقش تغذیه در مراقبت بعد از جراحی تومور در سلامت و بهبودی شما بسیار مهم و معنادار می باشد و اصول تغذیه بعد از عمل جراحی تومور مغزی را رعایت کنند .

 

جراحی های مغز و اعصاب به عنوان پیچیده ترین و سنگین ترین جراحی های پزشکی شناخته می شوند. بنابراین جراحی های تومورهای مغزی نیز می توانند فشارها و مخاطراتی برای افراد داشته باشند. میزان خطرهای جراحی تومورهای مغزی بستگی به نوع تومور، محل تومور، اندازه تومور، وسعت بافت های درگیر و سرطانی/ بدخیم بودن تومور دارد.

جراحی تومور مغزی یک فرآیند بسیار ظریف، پیچیده، و حساس است. نواحی بسیار کوچکی در اندازه یک لپ می توانند مسئول کارکردهای بسیار مهمی از بدن شما باشند. به گفته دکتر محمد صمدیان استاد برتر جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران، امروزه با کاربرد شیوه های پیشرفته و کامپیوتری جراحی های میکروسکوپی و نورو آندوسکوپی دیگر همچون گذشته عوارض خاصی بعد از عمل بیماران را تهدید نمی کند. اما لازم است به خاطر داشت پس از هر جراحی و عملی یک سری از عوارض با احتمالی اندکی ممکن است به وجود آیند. عوارض بعد از عمل تومور مغزی خوش خیم و یا بدخیم با یکدیگر فرق چندانی نداشته و بیشتر این عوارض مربوط به شرایط بدنی بیمار، اندازه تومور، محل های مغزی درگیر، و نیز میزان مراعات دستورالعمل های دوره نقاهت هستند.

تنها برخی از تومورهای مغزی ممکن است بعد از جراحی تومور مغزی احتمالی برای برگشت داشته باشند. این عود مجدد بنا به دلایل متعددی می باشد. به گفته دکتر محمد صمدیان جراح برتر مغز و اعصاب تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران واقع در ساختمان آریا، بعضی از تومورها به دلیل داشتن خاصیت تهاجمی، متاستازی و یا گرید بالا، سلول های خود را در سطح بدن پخش کرده و بنابراین، حتی در صورت برداشتن همه تومورهای مغزی ناشی از آنها ممکن است مجدد برگشت داشته باشند. گاهی اوقات نیز، فردی دارای چندین تومور است، اما به دلیل کوچک بودن بقیه و نداشتن علایم وعوارض، در فرآیندهای تشخیصی شناسایی نشده اند.

جراحی تومور مغزی در کودکان ، طبق طبقه بندی رایج در جراحی مغز و اعصاب، انواع تومور مغزی در کودکان و بزرگسالان به دوسته اصلی اولیه با منشاء درون مغز و ثانویه با منشاء خارج از مغز و حاصل متاستاز تقسیم می شوند. بیش از 130 نوع مختلف از تومور مغزی در کودکان می توانند ایجاد شوند. معمولاً نام گذاری این تومورها بر اساس نوع سلول هایی است که از آنها به وجود آمده اند. گاهی اوقات نیز نام محلی از مغز که تومور در آن تشکیل شده نیز بخشی از نام تومور مغزی در کودکان می باشد. به گفته دکتر محمد صمدیان جراح برتر مغز و اعصاب تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران واقع در ساختمان پزشکان آریا، تومورهای مغزی در کودکان معمولاً شامل انواع زیر هستند:

انواع تومورهای استروسیتوما

مدولو بلاستوما

اپاندیموما

تومورهای جرم سل

تومورهای شبکه کوروئید

 

انواع تومورهای مغزی

تومورهای مغزی به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند. در این بین شاید درباره درجه یا گرید (grade) تومورهای مغزی شنیده باشید. وقتی صحبت از درجه چهار یک تومور مغزی می‌شود یعنی این تومور کشنده و بدخیم است و گرید یک آن جز تومورهای خوش خیم است. همانطور که توضیح داده شد اگر تومور از بافت مغز تشکیل شود تومور اولیه و اگر تومور از ناحیه دیگری به مغز انتشار پیدا کند به آن تومورهای ثانویه می‌گویند. تومورهای ثانویه یا متاستاتیک در گروه تومورها مغزی کشنده قرار می‌گیرند و علائمی که دارند موجب اختلال در زندگی فرد می‌شود.

آیا تومورهای مغزی کشنده اند؟

نرخ بقای پنج ساله، درصد افراد زنده مانده پس از گذشت پنج سال از تشخیص وجود تومور مغزی را مشخص میکند. البته بسیاری از این بیماران، خیلی بیشتر از پنج سال عمر می کنند. نرخ بقا برای تومور های مغزی و نخاعی، میتواند به‌شدت تحت تأثیر سن قرار گیرد .افراد جوان از درصد بالاتری نسبت به افراد کهنسال شانس بقا دارند. در این بین، افراد بالای ۶۵ سال از کمترین شانس بقا برخوردارند

تومورهای خوش‌خیم مغزی دارای سلول‌های سرطانی نیستند معمولا قابل برداشتن هستند و به ندرت دوباره رشد می‌کنند. سلول‌های تومورهای خوش‌خیم به ندرت بافت‌های اطراف خود را مورد هجوم قرار می‌دهند و به دیگر قسمت‌های بدن گسترش نمی‌یابند. بنابراین اگر مراحل درمان به درستی انجام شود امکان برگشت این نوع از تومورها کم است و کشنده نیستند.

تومور مغزی که در نزدیکی عصب بینایی قرار دارد می تواند به تاری دید یا دوبینی منجر شود و برخی انواع دیگر تومور می توانند حرکات غیر طبیعی چشم را در پی داشته باشند. درمان تومور مغزی به نوع، اندازه و محل تومور، و همچنین سلامت کلی بیمار بستگی دارد. پزشک می تواند درمانی به تناسب وضعیت خاص بیمار انجام دهد. معمولا از روش های پرتو درمانی، شیمی درمانی و مصرف دارو در  نهایت جراحی تومور مغزی و یا ترکیب این روش ها  استفاده می کنند.

 

آیا جراحی تومور مغزی کشنده است؟

طبق بررسی های صورت گرفته طی 3 دهه اخیر بهترین درمان برای تومورهای مغزی جراحی است. به گفته دکتر محمد صمدیان جراح برتر مغز و اعصاب تهران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران در ساختمان پزشکان آریا، جراحی تومور مغزی شیوه های متعددی دارد که بسته به نوع، محل، وسعت، میزان آسیب و ضایعات ناشی از تومور ممکن است متفاوت باشند. در عین حال، سن، جنسیت، و وضعیت سلامت عمومی شما نیز در انتخاب نوع شیوه جراحی تومور مغزی نقش مهمی دارد.

 

دکتر محمد صمدیان : دارای مدرک دانشنامه تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه ممتاز بور تخصصی جراحی اعصاب کشور است. وی در حال حاضر با رتبه علمی استاد تمام گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه در حال فعالیت است. از مهم ترین سوابق علمی وی میتوان به کسب رتبه اول دوره پزشکی عمومی اشاره کرد. ایشان از اولین کسانی بوده اند که در زمینه جراحی آندوسکوپی مغز و قاعده جمجمه و جراحی هیپوفیز از سال ۸۲ تا کنون به عنوان یکی از پیش گامان حیطه جراحی آندوسکوپی ، تومورهای هیپوفیز و قاعده جمجمه و جراحی آندوسکوپی مغز فعالیت داشتند و در کارگاه ها و کنگره های مختلف داخلی و خارجی نسبت به ارائه سخنرانی و آموزش همکاران جوان فعالیت داشتند و همچنین در زمینه جراحی ستون فقرات و سه دوره متوالی از سال ۱۳۸۸ تاکنون به عنوان رئیس انجمن ستون فقرات AO در ایران فعالیت داشته و در این زمینه چندین کنگره و کارگاه آموزشی برگزار نموده اند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!

مطالب مرتبط

پیکاپ ویزا فرایندی جذاب و گاه چالش‌برانگیز است که در آن، شخص متقاضی ویزا، پس از طی مراحل اداری و دریافت تأیید نهایی، برای اخذ برچسب ویزا و نهایی کردن فرآیند، به سفارت یا کنسولگری کشور مقصد مراجعه می‌کند. این سفر، گامی مهم در مسیر تحقق رویاها و اهدافی تلقی می‌شود که فرد برای خود […]

در دنیای پیچیده و دائما در حال تحول معاملات آنلاین، انتخاب بروکری که نه تنها قابل اعتماد، بلکه همچنین سازگار با نیازهای فردی معامله‌گران باشد، بسیار حیاتی است. الیمپ ترید، با سابقه‌ای درخشان از ارائه خدمات معاملاتی در سطح جهانی، یکی از پلتفرم‌هایی است که می‌تواند در این راستا مورد بررسی قرار گیرد. این مقاله […]

ایتالیا، سرزمینی با قدمتی دیرینه، فرهنگ غنی، طبیعتی دل‌انگیز و مردمی خونگرم، همواره یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای ایرانیان بوده است. از گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های رم و فلورانس، تا تماشای غروب آفتاب در ونیز و میلان، سفر به ایتالیا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم خواهد زد. اما پیش از هر چیز، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و سئو توسط مدل سایت | کلیه حقوق مطالب برای وبسایت مجله جاذبه ها محفوظ می باشد .