1. بررسی تحصیل در هلند

تحصیل در هلند می‌تواند بسیاری از تقاضاهای یک دانشجوی بین‌المللی را پوشش دهد اما آیا امکان تحصیل رایگان در هلند نیز وجود دارد؟ ما در این مطلب می‌خواهیم ضمن بررسی شرایط تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و تحصیل دکترا در هلند ، از امکانات مالی که این کشور در اختیار دانشجویان بین‌المللی خود قرار می‌دهد حرف بزنیم و بورسیه تحصیلی هلند را مفصلاً به شما معرفی کینم. پس اگر می‌خواهید با هزینه تحصیل در هلند آشنا شوید، همراه ما بمانید.

تحصیل در هلند

2. شرایط تحصیل در هلند

اگر بخواهیم به صورت کلی بررسی کنیم که تحصیل در هلند چه شرایطی دارد ، باید بگوییم که:

  • برای تحصیل هر مقطع تحصیلی، به مدرک مقطع پیش از آن نیاز دارید.
  • برای تحصیل به زبان انگلیسی در هلند، مدارک معتبر این زبان و برای تحصیل به زبان داچ، مدارک زبان داچ لازم هستند.
  • داشتن نمره بالا در برخی دروس برای تحصیل رشته های مشخص (مثلا درس زیست شناسی برای رشته پزشکی) الزامی است.

دقت داشته باشید که شرایط تحصیل در مقاطع مختلف تغییر می‌کند و برای مثال شرایط تحصیل کارشناسی با شرایط تحصیل دکترا در هلند فرق دارد.

3. هزینه تحصیل در هلند

عوامل متعددی هزینه تحصیل در هلند را تعیین می‌کنند و نمی‌توان عدد ثابتی برای تحصیل در این کشور مشخص کرد. از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه تحصیل در هلند ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقطع تحصیلی
  • رشته تحصیلی
  • دانشگاه انتخابی
  • ملیت دانشجو

انتخاب رشته تحصیلی کاملاً وابسته به سلیقه و هدف‌های دانشجوست و نمی‌توان بر اساس هزینه تحصیل هر یک، رشته انتخاب کرد. هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های هلند نیز در سایت هر دانشگاه به نسبت رشته انتخابی دانشجو ذکر شده است.

آنچه که جداگانه برای بررسی هزینه تحصیل در هلند قابل بحث است، مقطع تحصیلی و ملیت دانشجوست. در خصوص ملیت باید بگوییم که به طور کلی دانشجویانی که ملیت کشورهای اتحادیه اروپا (EU) را دارند، هزینه کمتری نسبت به سایر دانشجویان بین‌المللی (Non-Eu) خواهند پرداخت. هزینه تحصیل مقاطع مختلف مانند تحصیل کارشناسی یا تحصیل دکترا در هلند را نیز در ادامه بررسی می‌کنیم.

بورسیه تحصیلی هلند

4. هزینه تحصیل کارشناسی در هلند

دانشجویان زیادی دوست دارند تحصیلات آکادمیک خود را در بهترین دانشگاه های هلند شروع کنند. این دسته از متقاضیان باید بدانند که تحصیل کارشناسی در هلند عموماً بین 3 تا 4 سال زمان می‌برد و هزینه آن مبلغی بین 6000 تا 15000 یورو در سال تخمین زده می‌شود.

البته بورسیه تحصیلی هلند و کار دانشجویی می‌تواند به کاهش این مبلغ کمک کند.

5. هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

اگر مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده‌اید، می‌توانید برای ادامه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنید. در خصوص هزینه های تحصیل این مقطع تحصیلی باید بگوییم که هر دانشجو عموماً موظف به پرداخت شهریه ای بین 8000 تا 20000 یورو در سال است.

با توجه به زیاد بودن فاصله بین دو عدد گفته شده، حتماً پیش از هر اقدامی برای اخذ پذیرش، شهریه دقیق رشته و دانشگاه انتخابی خود برای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند را بررسی کنید.

6. هزینه تحصیل دکترا در هلند

یکی از پرطرفدارترین مقاطع برای ادامه تحصیل در هلند ، مقطع دکترا است. شما با تحصیل دکترا در هلند ، یک دوره آموزشی – پژوهشی را می‌گذرانید که عموماً 4 سال به طول می‌انجامد. شما طی این دوره تحصیلی با اساتید مختلف در دوره های آموزشی و یک استاد راهنما در دوره پژوهشی (نوشتن تز و پایان نامه) در ارتباط خواهید بود.

اگر می‌خواهید بدانید که تحصیل دکترا در هلند چقدر هزینه دارد، باید بگوییم که شما احتمالاً بین 6000 تا 20000 یورو به عنوان شهریه خواهید پرداخت. البته دقت داشته باشید که در بسیاری مواقع تحصیل دکترا در هلند با پرداخت حقوق ماهانه همراه است.

اکنون که با هزینه تحصیل لیسانس، فوق لیسانس و هزینه تحصیل دکترا در هلند آشنا شدید، خوب است به شما بگوییم چطور به رایگان در این کشور درس بخوانید. همراه ما باشید.

تحصیل رایگان در هلند

7. تحصیل رایگان در هلند

دانشجویان بین‌المللی بسیاری به دنبال تحصیل رایگان در هلند هستند و دغدغه مالی برای مهاجرت به این کشور دارند. برای تحصیل رایگان در هلند :

  • باید به برنامه های ارائه شده در مقاطع و دانشگاه های مختلف هلند دقت کنید و برنامه ای را که هزینه مناسب‌تری برای شرایط شما دارد، انتخاب کنید.
  • پیگیر بورسیه تحصیلی هلند باشید و با استفاده از بورسیه مناسب هزینه های خود را کاهش دهید و حتی به تحصیل رایگان در هلند برسید.
  • به کار دانشجویی در هلند بپردازید و بخشی از هزینه های خود را به این شکل پوشش دهید.

مهم‌ترین راه تحصیل در هلند به صورت رایگان، استفاده از بورسیه تحصیلی است که در ادامه مفصلاً از آن حرف می‌زنیم.

8. بورسیه تحصیلی هلند

بورسیه تحصیلی هلند همانطور که گفتیم، مهم‌ترین و بهترین مسیر برای تحصیل رایگان در این کشور است. شما با دریافت بورسیه تحصیلی هلند می‌توانید تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و تحصیل دکترا در هلند را بدون پرداخت شهریه یا با شهریه کمتر بگذرانید.

بورسیه تحصیلی هلند انواع مختلفی دارد که در فهرست زیر مهم‌ترینِ آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • اراسموس پلاس (Erasmus+): این بورسیه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی بسیاری را جذب تحصیل در هلند کرده است هرچند که غالباً برای برنامه های تحصیلی کوتاه مدت ارائه می‌شود و برای مثل شهریه تحصیل دکترا در هلند را پوشش نمی‌دهد.
  • بورسیه تحصیلی هلند (Holland Scholarship): این بورسیه تحصیلی که عموماً برای دانشجویان اتحادیه اروپا در دسترس است، کمک هزینه ای حداقل 5000 یورویی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برای دریافت این بورسیه تحصیلی باید دانشجوی یک برنامه تمام وقت باشید.
  • Orange Tulip Scholarship Programme: این بورسیه در تلاش است که به دانشجویان بااستعداد در پرداخت هزینه های تحصیل کمک کند و شرایط مالی تحصیل در هلند را بهبود ببخشد.
  • بورسیه های دانشگاهی: یکی از انواع بورسیه تحصیلی هلند ، بورسیه دانشگاهی است. به عبارت دیگر برخی از دانشگاه های هلند، برای دانشجویان خود شرایطی را فراهم می‌کنند تا نگران شهریه تحصیل خود نباشند. بورسیه تحصیلی هلند در هر دانشگاه شرایط خاصی دارد که حتماً باید درباره آن‌ها بخوانید.

دانشگاه آمستردام (University of Amsterdam)، دانشگاه گرونینگن (University of Groningen) و دانشگاه واخنینگن (Wageningen University) از جمله دانشگاه هایی هستند که شرایط اخذ بورسیه تحصیلی هلند را فراهم کرده‌اند.

شرایط و هزینه تحصیل در هلند

9. دانشگاه های رایگان هلند

به طور کلی باید گفت که همه دانشگاه های هلند شهریه‌محور هستند و تقریباً تحصیل در هلند بدون پرداخت هزینه و شهریه امکان‌پذیر نیست اما در این بین نباید فراموش کرد شهریه برخی دانشگاه های این کشور نسبت به سایر دانشگاه ها ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

ما در جدول زیر برخی از ارزان ترین دانشگاه های هلند را معرفی می‌کنیم و رتبه این دانشگاه در فهرست های رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان (QS) را ذکر می‌نماییم. دقت کنید که این رتبه بندی:

  • مطابق آپدیت 2024 است.
  • به شما در انتخاب دانشگاه مناسب برای اخذ پذیرش تحصیلی هلند کمک می‌کند.
نام دانشگاه هزینه تحصیل رتبه QS
دانشگاه رادبود (Radboud University) 2143 یورو در سال 222
دانشگاه توئنته (University of Twente) 2083 یورو در سال 210
دانشگاه اوترخت (Utrecht University) 2143 یورو در سال 107
دانشگاه عملی کاربردی HAN (HAN University of Applied Sciences) 2083 یورو در سال

به خاطر داشته باشید برای تحصیل در این دانشگاه ها یا سایر دانشگاه های هلند باید:

  • پس از مراجعه به سایت دانشگاه انتخابی و آگاهی از تاریخ ثبت درخواست پذیرش و مدارک لازم برای آن، اقدامات لازم برای اپلای را انجام دهید و در نهایت پس از دریافت ایمیل حاوی پذیرش تحصیلی از سوی دانشگاه، به سراغ مراحل بعدی مهاجرت تحصیلی به هلند بروید.
  • پس از دریافت پذیرش تحصیلی، به دنبال اخذ ویزای تحصیلی هلند باشید. امکان دریافت این ویزا تنها و تنها از طریق سفارت هلند وجود دارد و شما باید پس از تکمیل مدارک خود، در تاریخ تعیین شده توسط سفارت، برای دریافت ویزا اقدام کنید.

خوب است بدانید که برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی هلند به مدارکی مانند گواهی تمکن مالی، مدارک شناسایی (پاسپورت معتبر + عکس)، مدارک تحصیلی و زبان، انگیزه نامه و توصیه نامه و همچنین رزومه آپدیت نیاز خواهید داشت.

10. هزینه زندگی در هلند

نکته‌ای که همه دانشجویان باید به آن توجه کنند این است که شما علاوه‌بر هزینه تحصیل در هلند ، باید هزینه زندگی در این کشور را نیز بپردازید. به عبارت دیگر برنامه ریزی مالی شما باید نه تنها شهریه دانشگاه مورد نظرتان را پوشش دهد بلکه باید مبلغی را نیز به عنوان هزینه حداقل نیازهای زندگی دربرگیرد.

اگر بخواهیم برآوردی کلی از هزینه زندگی در هلند برای 1 نفر تنها و همچنین یک خانوده چهارنفره داشته باشیم، به جدول زیر می‌رسیم:

گروه مورد بررسی هزینه زندگی در هلند
یک فرد تنها 927 یورو در ماه
خانواده چهارنفره 3244 یورو در ماه

البته در نظر داشته باشید که هزینه کلی زندگی در هلند بیشتر از مبالغ بالا خواهد بود چرا که:

  • اولاً مبالغ مذکور هزینه اسکان را در برنمی‌گیرند.
  • ثانیاً هزینه زندگی در هلند به نسبت شهر محل زندگی و همچنین عادت‌های هر فرد تغییر می‌کند.

البته همان عواملی که به پرداخت هزینه تحصیل در هلند کمک می‌کردند، می‌توانند شرایط پوشش دادن هزینه زندگی در این کشور را نیز تسهیل کنند. به عبارت دیگر بورسیه های تحصیلی و کار دانشجویی همواره می‌توانند نگرانی دانشجویان را درباره هزینه زندگی و تحصیل در هلند کاهش دهند.

اگر می‌خواهید با جزئیات بیشتری درباره هزینه زندگی در هلند آشنا شوید، به فهرست زیر دقت کنید:

  • هزینه مواد غذایی: 0.69 تا 17.52 یورو
  • هزینه کارت حمل و نقل ماهانه: 80 یورو
  • هزینه قبوض برای هر ماه: 211.47 یورو
  • هزینه امکانات رفاهی: 12 تا 30.43 یورو
  • اجاره آپارتمان در هر ماه: 956.25 تا 1802.58 یورو

11. کار همزمان با تحصیل در هلند

یکی از بهترین روش های کاهش هزینه تحصیل در هلند ، کار دانشجویی در این کشور است. شما چه دانشجوی کارشناسی باشید، چه در کلاس های کارشناسی ارشد شرکت کنید و چه مشغول تحصیل دکترا در هلند باشید، می‌توانید در چهارچوب قوانین هلند، به کار همزمان با تحصیل در این کشور بپردازید و با این روش علاوه‌بر پرداخت بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در هلند، تجربه کاری به دست آورید و رزومه خود را درخشان‌تر کنید.

بر اساس قوانین هلند، هر دانشجو می‌تواند حداکثر 16 ساعت در هفته مشغول به کار همزمان با تحصیل در هلند باشد و در مشاغل پاره وقت، فعالیت کند. همچنین دانشجویان اجازه کار فصلی در ماه های ژوئن، جولای و آگوست را دارند.

درباره کار دانشجویی در هلند، دقت داشته باشید که:

  • محدودیت کار همزمان با تحصیل در هلند تنها برای دانشجویان بین‌المللی است که ملیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند.
  • به صورت همزمان امکان کار 16 ساعت در هفته و کار فصلی در هلند وجود ندارد.

12. مزایا و معایب تحصیل در هلند

همانطور که مزایای متعدد تحصیل در هلند می‌تواند منجر به جذب دانشجویان بین‌المللی سراسر جهان شود، معایب آن نیز می‌تواند شما را از دریافت پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های هلند پشمان کند. بنابراین مهم است که همزمان هم با مزایا و هم با معایب تحصیل در هلند آشنا شوید. ما در ادامه درباره این موارد بیشتر حرف می‌زنیم:

  • هزینه تحصیل در هلند مناسب است اما در برخی رشته‌ها و دانشگاه های خصوصی افزایش می‌یابد و دانشجویانی که ملیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند، عموماً باید مبلغ بیشتری نسبت به سایرین بپردازند.
  • بورسیه تحصیلی هلند تنوع بالایی دارد و به پرداخت هزینه های تحصیل در هلند کمک می‌کند اما همزمان باید بدانید که برخی از این بورسیه ها تنها به دانشجویانی که ملیت کشورهای EU را دارند، تعلق می‌گیرد.
  • امکان تحصیل در هلند به زبان انگلیسی وجود دارد اما شما اولاً باید مدارک معتبر برای اثبات تسلط به این زبان را ارائه کنید و ثانیاً برای برقراری ارتباط با مردم و خصوصاً کار دانشجویی در هلند به زبان داچ نیاز خواهید داشت.
  • اکثر دانشگاه های هلند رتبه خوبی در میان بهترین دانشگاه های جهان دارند و کیفیت آموزش در آن‌ها بالاست. این مسئله در حالیست که تنها دو دانشگاه هلند در بین 100 دانشگاه برتر جهان بر اساس رتبه بندی QS در سال 2024 قرار دارند.
  • با تحصیل در هلند ، در کشوری آرام و امن و زیبا زندگی می‌کنید اما اگر به آب و هوای بارانی علاقه نداشته باشید، زندگی در این کشور برایتان سخت می‌شود.

در خصوص مزایای تحصیل در هلند همچنین باید بگوییم که امکان تحصیل تمام مقاطع، تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و تحصیل دکترا در هلند، برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد و تنوع برنامه های تحصیلی در هر مقطع نیز بالاست. عموماً دانشجویان موفق می‌شوند حداقل در یکی از بهترین دانشگاه های هلند برنامه محبوب خود را پیدا کنند.

منبع: Eurolife.ir

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!