قوطی و پروفیل یکی از همه کاره‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که همراه با طیف گسترده اتصالات موجود، می‌توانید از آن‌ها مواد اولیه‌ای برای ساختن هر چیزی که در رویا دارید، استفاده کنید.

یکی از وسایلی که می‌توانید با استفاده از قوطی و پروفیل آهن بسازید، رگال لباس است که در هر جایی استفاده دارد. از اتاق شما در خانه تا مغازه‌هایی که اقدام به فروش لباس می‌کنند، می‌توانند از رگال استفاده کنند. این روزها میزان استفاده از قوطی و پروفیل در ساخت رگال آنقدر زیاد شده است که تولیدکنندگان تصمیم به ساخت بست‌های اختصاصی آن نیز نموده‌اند. این خبر خوب یعنی اینکه شما می‌توانید بدون هیچ ابزار خاصی، اقدام به راه اندازی رگال لباس خود نمایید.

چه به دنبال راه‌حلی برای ذخیره‌سازی لباس برای آپارتمان استودیویی خود باشید، چه خرده‌فروشی هستید که به دنبال روشی جالب برای نمایش کالاهای خود هستید، این قفسه‌ها نه تنها این کار را انجام می‌دهند، بلکه به مکان شما جذابیت می‌بخشند. فضا در این فرآیند همچنین به طرز جالبی بادوام است و برای حمل و نقل نیز بسیار ساده است زیرا رگال کاملاً از هم باز شده و به اجزای مختلفی تقسیم می‌شوند و این برای افرادی که زیاد جابجا می‌شوند ایده آل است. در ادامه با صباپروفیل همراه باشید تا با چگونگی ساخت رگال با قوطی آشنا شویم.

چرا قوطی؟

اصلاً قوطی چیست که قرار است از آن در ساخت رگال لباس استفاده شود؟ این قوطی‌ها چگونه ساخته می‌شوند و از چه جنسی هستند؟ قوطی و پروفیل اصطلاحات تقریباً یکسانی هستند که در برخی موارد می‌توان از آن‌ها به جای یکدیگر نیز استفاده کرد. این مقاطع فولادی، عمدتاً اشکالی مربع و یا مستطیل شکل دارند و این تفاوت اصلی آن‌ها با لوله است که شکل آن دایره‌ای است.

پروفیل‌ها در دو نوع پروفیل آهن و پروفیل سبک یا مبلی ساخته می‌شوند. وقتی تختال‌های بزرگ فولادی وارد فرآیند نورد گرم می‌شوند، ماحصل آن ورقی است که به ورق گرم یا ورق سیاه شناخته می‌شود و این ورق‌ها درنهایت به شکل رول در می‌آیند. سپس ورق‌های سیاه وارد مرحله‌ای از ساخت می‌شوند که خروجی آن، لوله یا قوطی آهن است. قیمت قوطی آهن به نسبت به سایر پروفیل‌ها از همه کمتر است زیرا تنها قیمت ورق سیاه و فرآیند نورد گرم است که بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد و فرآیند دیگری بر روی آن انجام نمی‌شود.

پروفیل بعدی که اتفاقاً موضوع اصلی ما نیز می‌باشد، پروفیل سبک یا مبلی است. این پروفیل به دلیل ضخامت کمتر، دارای وزن سبک‌تری نسبت به پروفیل آهن می‌باشد. همچنین به دلیل اینکه از آن در ساخت مبلمان نیز بسیار استفاده می‌شود، به آن پروفیل مبلی نیز می‌گویند.

فرآیند ساخت پروفیل سبک اینگونه است که بعد از رول شدن ورق سیاه در مرحله قبل، این ورق وارد فرآیند جدیدی به نام نورد سرد می‌شود که در نتیجه این فرآیند، ضخامت ورق سیاه کمتر شده و درنهایت از یک حوضچه روغنی نیز عبور می‌کند و نتیجه، ورقی است که امروزه با نام ورق روغنی شناخته می‌شود.

درنهایت این ورق وارد مراحل جدیدی می‌شود که خروجی آن، لوله و پروفیل سبک است. قیمت پروفیل سبک همان‌طور که در استدلال قبلی نیز به آن اشاره کردیم، بالاتر از پروفیل آهن است زیرا فرآیندهای بیشتری بر روی آن انجام می‌شود.

حال که با فرآیند ساخت انواع قوطی و پروفیل آشنا شدید، باید بدانید که رگال لباس معمولاً با استفاده از پروفیل مبلی یا همان سبک ساخته می‌شود، زیرا هم مقاومت خوبی دارد و هم بسیار سبک وزن است و به راحتی می‌توان رگال را حمل کرد. قیمت قوطی رگال نیز با استفاده از پروفیل سبک، بسیار به‌صرفه در می‌آید.

بعد از ساخت قوطی، فرآیند چربی گیری آن انجام شده و یک رنگ الکترواستاتیکی نیز می‌شود.

رنگ الکترواستاتیک یک نوع رنگ صنعتی است که با استفاده از بار الکتریکی روی سطح فلز پاشیده می‌شود. رنگ الکترواستاتیک دارای چسبندگی و دوام بالایی است و در برابر عوامل محیطی مقاوم است. در فرآیند رنگ آمیزی الکترواستاتیک، رنگ به صورت پودر در هوا پاشیده می‌شود. این پودر به دلیل بار الکتریکی خود به سطح فلز جذب می‌شود. سپس، با استفاده از یک کوره یا خشک کن، پودر رنگ ذوب می‌شود و به صورت یک لایه یکنواخت روی سطح فلز می‌چسبد. رنگ الکترواستاتیک مزایای زیادی نسبت به سایر روش‌های رنگ آمیزی دارد، از جمله:

  • چسبندگی و دوام بالایی دارد.
  • در برابر عوامل محیطی مقاوم است.
  • سرعت رنگ آمیزی آن بالا است.
  • میزان مصرف رنگ آن کم است.
  • در مقایسه با سایر روش‌های رنگ آمیزی، هزینه کمتری دارد.

رنگ الکترواستاتیک برای رنگ آمیزی انواع مختلف فلزات، از جمله آهن، فولاد، آلومینیوم و مس استفاده می‌شود. این رنگ برای کاربردهای مختلفی، از جمله صنعت، ساخت و ساز و خودروسازی استفاده می‌شود.

بست قوطی رگال

به دلیل فروش بالای رگال‌هایی که با قوطی ساخته می‌شوند، بسیاری از تولیدکنندگان تصمیم گرفتند که بست‌هایی برای این رگال‌ها بسازند تا خریداران بتوانند به راحتی اقدام به سر هم کردن رگال نمایند و نیازی به تجهیزات پیچیده برای این کار نداشته باشند.

در تصویر می‌توانید یکی از انواع این بست‌ها را مشاهده نمایید که به شکل یک سه راهی عمل کرده و قوطی‌ها از سه طرف در داخل آن وارد می‌شوند.

این بست‌ها نیز از جنس فلز ساخته می‌شوند تا بتوانند مقاومت لازم در برای فشارهای وارد شده را داشته باشند.

ابعاد قوطی رگال

ابعاد قوطی رگال معمولاً در سایزهای 25 در 25 یا 20 در 20 در بازار عرضه می‌شود و ضخامت آن‌ها نیز معمولاً بین 0.5 تا 0.7 می‌باشد. اما در برخی شرایط ممکن است از قوطی 40 در 40 هم برای ساخت آن استفاده شود.

اجزای قوطی رگال و ترکیب آن با چوب

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌نمایید، یک رگال می‌تواند از اجزای مختلفی مانند قوطی، انواع بست‌های دو راهی، سه راهی، چهارراهی، پنج راهی، پایه، چرخ و غیره تشکیل شود.

شما می‌توانید به اختیار هم از پایه ثابت برای رگال خود استفاده کنید و هم برای آن چرخ بگذارید که به راحتی جابه‌جا شود.

رنگ‌های متنوعی برای قوطی رگال وجود دارد و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد. شما می‌توانید با توجه به طراحی خود، اقدام به خرید رنگ مناسب دیزاین نمایید.

در صورتی که بتوانید در ساخت رگال خود از ترکیب قوطی پروفیل و چوب استفاده نمایید، طراحی بسیار چشم نوازتری را خواهید داشت.

ترکیب قوطی پروفیل و چوب در ساخت رگال می‌تواند طراحی بسیار زیبایی ایجاد کند. قوطی پروفیل به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارد، برای تحمل وزن لوازم و تجهیزات مناسب است. چوب نیز به دلیل زیبایی و تنوع رنگی که دارد، می‌تواند به رگال جلوه زیبایی و گرما بخش ببخشد. ترکیب چوب و قوطی پروفیل را به گونه‌ای انجام دهید که ظاهری هماهنگ و زیبا داشته باشد.

منبع: صبا پروفیل

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در اینستاگرام دنبال کنید!